A gyerekek általában szeretnek mozogni, meglepőnek tartották, hogy a testmozgás egy boldogság fokozó gyakorlat.
Testmozgás
Az egészséges életmód kapcsán nemcsak a testmozgásra és az étkezésre kell odafigyelni, hanem a lélek ápolására is. Valaki a meditációban találja meg a békét, van aki a terápiában, míg mások olyan hobbiban, amely lehetővé teszi a tudatos jelenlétet és a befelé figyelést. Nem kérdés, hogy a természet közelsége sokaknak segít a stressz csökkentésében és a lelki feltöltődésben. Így Mi is a kertészkedéshez a lélekápolás egy módjához fordultunk.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Foglalkozás leírása:
A mai Boldogságóra a testmozgás és az egészséges életmód fontosságára hívta fel a figyelmet. A gyerekek játékos formában tapasztalhatták meg a mozgás örömét és jelentőségét. A mozgásos utánzós játékok során lelkesen vettek részt, táncoltak, ugráltak, futottak, és ügyesen utánozták a mozdulataimat
Ezután képeken keresztül ismerkedtünk az egészséges és kevésbé egészséges szokásokkal. A gyerekek aktívan reagáltak a képekre, és több esetben önállóan is megnevezték az ételeket, tevékenységeket. A foglalkozás végén mindenki elkészítette saját „Egészséges napom” alkotását, amelyeken megjelentek a mozgás, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás elemei is. A tízóraihoz saját termesztésű zöldhagymát és salátát készítettünk és fogyasztottunk el jóízűen.
• A mozgásos részek során nőtt az aktivitási szint
• A képes kártyák vizuálisan segítették a megértést
• Több gyermek spontán mondta: „Otthon is fogok tornázni”
• A gyerekek örömmel fogyasztották el a maguk készítette tízóraikat.
A foglalkozás célja teljesült: a gyerekek pozitív élményként élték meg a mozgást, és tudatosodott bennük, hogy a testünkről való gondoskodás örömforrás is lehet. A játékos feladatok és a közös alkotás fejlesztette a szociális kapcsolatokat is.
A Málna csoportban az év minden napján szentelünk időt a testmozgásra, így a hónap kihívását örömmel teljesítettük. Szerencsések a nézsai óvodások, mert még egy-egy rövidebb séta alkalmával is hamar a természetben találjuk magunkat, így májusban is találtunk alkalmat arra, hogy séta közben a kedvenc szabad füves „területünkön” megálljunk, megcsodáljuk a vadvirágokat. S ha már megálltunk, pihenés helyett spontán futóversenyt is rendeztek a gyerekek, melyhez örömmel „asszisztáltunk” mi, felnőttek is.
A mindennapos mozgásainkba ebben a hónapban is sok mozgásos mondókát építettünk be, a „nagy tornáink” alkalmával pedig sok futó- és fogójátékot játszottunk, mely nagy örömöt okozott a gyerekeknek. A szabad játékidő alatt is több alkalommal építettünk a gyerekeknek mozgásos akadálypályát a csoportszobában, így aki kedvet érzett, bármikor használhatta azt.
A mozgásainkat gyakran zártuk relaxációs lecsendesedéssel, erősítettük a gyermekek egészségtudatát, lelki egészségét.
A szülőknek köszönhetően ebben a hónapban is sok gyümölcsöt fogyaszthattak a gyerekek, mely szintén hozzájárult a testi egészségükhöz.
Májusban is elővettük a csoport kedvenc zenéjét, a „Van nekem egy álmom,..” című dalt Bagdi Bellától és örömmel mozogtunk rá több alkalommal is.
Osztálykirándulásra mentünk a gyerekekkel egy zalai faluba: Kerecsenybe, ahol a polgármester és felesége jóvoltából őshonos állatokkal ismerkedtünk. A kezdetben félénk gyerekek ölelték, simogatták az állatokat, felültek a csacsi hátára, lovagoltak is. Valahogy az állatok közelében eltűnnek a magatartás problémák, máshogy mozognak az izületek, türelmesebbek, csendesebbek a gyerekek. Ma mindenki HŐS volt, akár a szülők, akik segítettek, együtt örültek a gyerekekkel. Csodás napunk volt!
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Összehangoló 1, 2 (indiánszökkellés)…”
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés:
Világomban minden rendben van CD : „ Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie…”
• A téma bevezetése:
„Mozogjatok együtt! Mondjátok együtt a mondókát!” (kézikönyv 192.oldal)
„Színezzék ki a gyermekek a szökellő kiscicát a megfelelő színűre!” (munkafüzet 67. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: A lusta király (kézikönyv 193-197. oldal)
• Játék:
„Tükörjáték” (kéziköny 198. oldal)
„Tűz, víz, repülő” (kézikönyv 198.oldal)
„Lufi a magasban” (kézikönyv 199. oldal)
„Versengések” (kézikönyv 199. oldal)
„Vigyázz a várra” (kézikönyv 200. oldal)
• A téma lezárása:
• „ A testmozgás jele” (kézikönyv 201. oldal)
• „Zárókör – Mindenki beszéljen a kedvenc sportjáról! Mondja el, hogy mi tetszik neki benne, hogy valóban űzi is azt a sportot vagy csak szeretnék kipróbálni! (kézikönyv 202. oldal)
• Téma átvezetése:
Mászókázás az udvaron
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A tanulóknak sikerült időben továbbítani a vízzel teli poharat. A kisállatot lehűtöttük, megitattuk, majd az állatorvos gyógyító gondoskodását élvezte.
A május havi boldogságóránkat belecsempésztük a kirándulásunkba. A felsőörsi meseösvényt jártuk végig, az állomások között különböző feladatok voltak. A meséken keresztül gazdagodott a gyermekek érzelemvilága, a játékos feladatok pedig észrevétlenül fejlesztették személyiségüket. A testmozgás változatos volt, túrázás, focizás, játszótéri játék, séta 🙂
A nap végére fáradtan, de boldogan ölelték át szüleiket. Reméljük, hogy sok élménnyel gazdagodtak a Bambi csoportosok és olyan emlékeket raktározhattak el, melyekre szívesen emlékeznek vissza.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A sport megtanít becsülettel győzni, vagy emelt fővel veszíteni. A sport tehát mindenre megtanít. (Ernest Hemingway)
Foglalkozást tartó tanár: Lőrincz Norbert
Foglalkozás időpontja: 2025. 05. 28., 20h
Foglalkozás helyszíne: M. 19. 3. emelet, 316-os tanulószoba
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, a rendszeres testedzés és sportolás a mentális egészség egyik legfontosabb védőfaktora.
A foglalkozásra való érzelmi- és értelmi motiválódásként meg kellett határozniuk, hogy izmaink megdolgoztatása vajon miért tehet minket boldogabbá.
Ezt követően kicseréltük gondolatainkat arról, hogy mennyi testmozgásra van szükségünk. Meglepően sokkal több időre gondoltak kollégistáink, mint amit az Egészségügyi Világszervezet (WHO) inaktivitásból aktivitásba történő átállásra fogalmaz meg.
Tanári prezentációval, előadással folytattuk a foglalkozást. Ebből ismereteket szereztek arról, hogy:
– A testmozgás miért fontos, illetve, hogy a testmozgás bármely hétköznapi aktivitásunkból eredhet. (Pl.: tánc, kertészkedés, séta…);
– Miért áll mentális egészségünk első helyén, mint védőfaktor.
– Miért fontos a mentális egészség?
– Mennyi testmozgásra van szükségünk?
– A testedzés és sport jótékony hatásairól.
– A testmozgás lehet az összes boldogságfokozó stratégia közül a leghatékonyabb technika?
– A rendszeresség szerepéről.
– A sport személyiségfejlesztő hatásáról.
A csoportos együttlétünk vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a foglalkozás. Majd ezt követően megbeszéltük, hogy a következő heti foglalkozásunk egy kellemes sétával egybekötve lesz a Normafán, hogy az elméleti hátteret a gyakorlatban is kamatoztassuk.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
A rendelkezésemre álló időben sikerült megvalósítanom az előzetesen eltervezetteket. A foglalkozáson résztvevők meg- és felismerték, hogy hogy a rendszeres testedzés és sportolás a mentális egészség egyik legfontosabb védőfaktora. Jó hangulatú, komoly, örömteli foglalkozás volt, könnyen megnyíltak a fiúk. Örömömre szolgált, hogy többüknek is a napi mozgás az életrendjükbe beépült.
Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Óvodánk mottója „Testi lelki egészség, egészséges környezetben. Így az egészséges életmódra nevelés kiemelt hangsúlyt kap óvodánkban. A gyerekek tudják, ahhoz, hogy egészségesek legyünk fontos a megfelelő táplálkozás és a mozgás is.
Sport óvoda vagyunk, a mozgás a mindennapjaink része. Ezen a héten beneveztünk a Kihívás Napja programba. Így nem csak a csoportunk, hanem az egész óvoda rengeteg sporttevékenységet végzett a nap folyamán.
A napot egy közös zenés tornával indítottuk, majd körbefutottuk az óvodát. A tornateremben Mozgáskotta, falmászás, az udvaron forgószínpad szerűen ügyességi feladatok várták a gyerekeket. Volt kötélhúzás, célbadobás, ejtőernyőzés, floorball, akadálypálya, ugrálólabda stb.
A gyerekek a délelőtt végén érmet kaptak. A sokféle játékos tevékenység elvégzése után mindenki azt érezte: Mozogni jó!
Alvás előtt elmeséltem: Bezzeg Andrea: A lusta király c meséjét