Csoportunkban kiemelt fontosságúnak tartjuk az egészséges életmód korai megalapozását a gyermekek körében. A mindennapi gyümölcsfogyasztás mellett a gyermekek születés és/vagy névnapjait is gyümölccsel ünnepeljük torta vagy egyéb feldolgozott élelmiszer helyett. A gyerekek ezt gyorsan elfogadták, megszokták, igénylik.
A testmozgás mellett fontosnak tartjuk az egészséges táplálkozást. A gyerekekkel megbeszéltük, milyen egészséges ételeket eszünk pl.fogaink védelme érdekében, melyeket aztán el is fogyasztottunk.
Átkelés a mocsáron játékot nagy kedvvel játszották egész nap, fejlesztve ezzel egyensúlyérzéküket.
Testmozgás
Az egészségügyben kiemelt fontosságú a mozgás és az egészséges életmód. A májusi hónapban a járványügyi szabályzat még nem engedte a tornaterem használatát, ezért elméletibbre és gondolatébresztőre fogtuk az órát.
Az órát ballisztikus mozgással kezdtük, majd megbeszéltük a testmozgás fontosságát a fizikai és lelki egészségünkre. Az egészségügyi dolgozók körében gyakorik a hátgerinc panaszok és a fájdalmas elváltozások, melyek rendszeres mozgással kiküszöbölhetők. A diákok feladata volt felvázolni a mozgás pozitív hatásait az emberi szervezetre.
Megtekintettünk egy részletet a „Végtelen hit” című filmből, amelyben az edző motiválta a vezető játékost, hogy képes legyen a hátán egy sporttársával halálkúszásban átjutni a pálya túlfelére. Csoportokra osztódtunk és megbeszéltük az egyes résztvevők érzelmeit, motivációját és hangulatát, valamint a játékosok mentális változását.
Lezárásként mindenki megnevezte a példaképét a sportban.
Gyöngyösi Arany János Általános Iskola
Nagyon vártuk ennek a szuper, közös feladatnak a megvalósítását, hiszen ez a hónap volt az, amikor már mindenki jött iskolába.
Amikor elmondtam a feladatokat, a szabadtéri játék mellett döntöttünk. Annyi volt a gyerekek kérése, hogy ne társasjáték, hanem akadályverseny legyen. Erre találtunk ki feladatokat, majd elkészítettük a szükséges eszközöket. Egy délután kimentünk a helyi játszótérre, hogy megnézzük melyik feladat hol lenne ideális.
Az időjárás sajnos nem kedvezett, de a kiválasztott délután a feladatok többségét meg tudtuk valósítani. Amik elmaradtak, azt másnap az osztályteremben csináltuk meg.
A feladatok:
1. Lézerfény
2. Mocsárjárás
3. Légyvadászat a pókhálóban
4. Bögöly
5. Dominó
6. Puzzle
Nagyon élvezték!
Négy fős csapatokban játszottuk, drukkoltak egymásnak. 🙂
A mozgás számomra is nagyon fontos. Mindennapjaim része a kerékpározás, a szobabiciklizés, a kocogás, a torna, a kirándulás. Heti 2-3 alkalommal az imént említett mozgásformák közül válogatok. A mozgás és a természetimádás feltölt, számomra nagy örömet okoz. Előfordul, hogy nehezen indulok el/kezdek neki, de a végén mindig elégedett és büszke vagyok magamra, hogy megcsináltam. Célom, hogy ezzel az érzéssel megismertessem óvodásaimat, ezzel kapcsolatos tapasztalataimat átadjam nekik.
Meggyőződésem, hogy a mozgás neveli és tereli a gyermeket az egészséges életmód irányába. Jótékony hatással van a figyelemre, fegyelemre, fejleszti a koncentrációt, a személyiséget. A gyerekek megtanulják – egy-egy csapatjáték vagy versenyjáték során -, hogyan kell odafigyelni egymásra, hogyan kell együttműködni, vagy akár megküzdeni a sikerért. A mozgáson keresztül megismerik a saját testüket, a térirányokat.
A beszélgetőkörben a gyerekeknek is elmeséltem, hogy rendszeresen mozgok. Arra kértem őket, hogy soroljanak fel néhány sportot. Említésre került a foci, futás, úszás, biciklizés, futás.
„- Mondj a szervezetünknek egészséges és egészségtelen dolgokat!”
„- Egészséges a zöldség, répa, saláta, alma.”
„- A mamánál a kertben lenni.”
„- Egészségtelen a cigi, apa cigizik.”
„- Nem szabad sok chipset enni és csokit.”
„- Anya minden nap ad nekem vitamint.”
Úgy tapasztaltam, hogy az óvodásaim tökéletesen tisztában vannak az egészségre jótékony hatású és káros hatású dolgokkal. Természetesen „A lusta király” története is nagyon tetszett a nekik, a „Jól érzem magam boogie” pedig a csoportunk kedvence. Relaxáltunk, megtanultuk a mondókát („Egy-kettő-három-négy, nézd, a kezem égig ér…”) és a feladatok közül is megcsináltunk néhányat.
Csoportunkra jellemző, hogy minden évszakban nagyon sokat sétálunk, járjuk a környéket, játszótereket. Ez a csodás tavaszi napsütésben sem volt másképp. Egyik délelőtt a Rüdiger tó partjára vittük a gyerekeket. Megnéztük az ismeretterjesztő táblákon szereplő képeket, melyek információt adtak a tó élővilágáról. Láttunk vadkacsát, amint a kicsinyeivel együtt a parton topogtak. A tóparti bemelegítés után, futás következett. Városunk ezen részén a közelmúltban került megépítésre egy kondipark, melyet az óvodásaink egyből birtokba is vettek. Egy örömteli, önfeledt hangulatú napot tudhatunk magunk mögött.
Előfordult, hogy az idő nem kedvezett a kinti mozgásnak. Ilyenkor a tornatermet használtuk, ahol akadálypályát építettem a gyerekeknek, „Tűz, víz, repülőt” játszottunk. Egy-egy testnevelés foglalkozás tervezésénél mindig figyelembe veszem a gyermekek egyéni fejlettségét, mentális és fizikális állapotát. Továbbá fontosnak tartom, hogy a foglalkozások játékosak, színesek és rendszeresek legyenek.
Óvodánk is csatlakozott a „Jerusaleme” tánc kihíváshoz. A Magyar Vöröskereszt Bázisóvodája vagyunk, a felkérést pedig tőlük kaptuk és nagy örömmel elfogadtuk. Kis óvodásaink ügyesen járták a táncot Anett nénivel, mely nagy sikert aratott a szülők körében.
Ha esett az eső – az sem fogott ki rajtunk -, a természetet hoztuk a csoportszobába. Egy nagyméretű asztalt felfordítottunk és frissentartó fóliával körbetekertük. A gyerekek a folpackra csodálatos erdőt festettek. Az asztal közepébe pedig elhelyeztük a növekvő babjainkat. Néhány nap elteltével igazi dzsungellé változott a homok-víz asztalunk.
A vizuális tevékenységeink között is fellelhettük a mozgást. Egy rajzpályázaton vettünk részt: „Az én álomjátszóterem” címmel. Arra kértem a gyerekeket, hogy alkotás közben rugaszkodjanak el a valóságtól és engedjék szabadon fantáziájukat. Remek rajzok születtek. Elkészült „Süti város”, „Dínók földje”, „Űrlények világa”, „Pálmafa erdő”. Izgatottan várjuk az eredményhirdetést.
Remélem, következő beszámolómban büszkén írhatok valamelyik „álomjátszótér” ötlet megépüléséről, amit megépülése után ki is próbálhatunk.
Ebben a hónapban nehéz dolgunk volt, mert rengeteg programunk volt, de úgy alakítottuk, hogy a boldogságórára is jusson mindig egy kis idő. Szerencsére a programokba bele tudtuk csempészni a boldogságórákat is.
Első héten a közlekedési eszközökkel foglalkoztunk. Hogy gyakorlati része is legyen, kimentünk a közeli parkba. Kölcsön kértük óvodánk többi csoportjának futóbiciklijeit is, így minden gyereknek jutott. Amíg a parkot elértük, gyakoroltuk a közlekedési szabályokat, megfigyeltük, hogy építik az utat, munkagépeket láttunk munka közben, majd a parkban jót kerékpároztunk. Volt ügyességi rész, és volt, ahol jó nagy körben kerékpározhattak. Pihenésként fagylaltoztunk egyet, aztán visszamentünk az oviba. Amikor mentek haza a gyerekek, azt mondták a szüleiknek: Ez volt a legjobb nap!
Készülünk a nagycsoportosok ballagására, a műsorban van egy táncos rész, ami a gyerekek nagy kedvence. Minden nap eljárjuk, a gyerekek kérésére többször is. Nagyon szeretik. Ha jól sikerül a próba, lehet egy ráadás táncot járni, a végén pedig a dadus néni készít egy kis gyümölcsöt jutalmul.
Az interneten találtam nem rég „Brain Gym” gyakorlatokat, amelyek a test középpontján átnyúló gyakorlatok, és fejlesztik a gondolkodást. Összekapcsolják a két agyféltekét az érzelmet és az értelmet és így létre jön a szuper tanulás. Nagy figyelmet, koncentrációt igényel a végzése. Reggeli körökben szoktuk gyakorolni. A gyerekek kihívásnak tekintették, büszkén mondogatták egymásnak, mennyit tudnak már megcsinálni! Otthon is mutatták, a szülőknek is tetszett, próbálták utánozni.
Kialakult az a szokás nálunk az utóbbi időben, hogy a gyerekek a reggeli gyülekező idején zenét kérnek. Rájöttem, hogy kb. két-három számot táncolnak végig, aztán leülnek az asztalokhoz és sokkal nyugodtabban és vidámabban indul a reggel. Egyik nap a Jerusalemát kapcsoltam be, kiderült, nem csak táncolni, énekelni is tudják páran. Az egész csoporttal táncoltuk pár napon át. Igazi örömtánc volt! Nem igazán a koreográfiára helyeztük a hangsúlyt, hanem a vidám együttmozgás volt a lényeg!
Amikor rossz volt az idő, esett az eső, akkor vetélkedőkkel mozgattuk meg a gyerekeket. Volt „mocsár járás”, labdagyűjtés, de a kedvenc a „páros lépegető” volt, mikor két lécen két gyereknek kell együtt haladnia. Figyelniük kell egymásra, mert csak egyszerre lépve tudnak haladni, ráadásul azonos oldali kezüket, lábukat egyszerre kell mozgatni és így kell legyőzniük a másik párost. Sajnos elég sokat tudtunk gyakorolni, mert sok esős napunk volt, de a gyerekek nem bánták! A dadus néni finom gyümölcs salátával örvendeztetett meg többször is.
Hátra van még a kirándulás az állatkertbe és a gyereknap, amikor ugráló vár vívás, lovagi játékok, egyensúlyozó játékok és körhinta várja majd a gyerekeket.
Rengeteget mozogtunk és még fogunk is, de a legfontosabb azonban, hogy már csak egy lépés és feljutunk a boldog várba!
Sárkeresztúri Napraforgó Óvoda
A testmozgás gyakorlása
A témakörhöz kapcsolódva elkészítettük a testmozgás házát. A házba szobákat rajzoltak, ahol különböző mozgásokat végeznek.
A Székely Mikó Kollégium 5.B osztály 18 tanulójával közösen 2 órán át a boldogságóra program májusi témájával foglalkoztunk. Mivel a járvány csillapodott két hete a diákok vissza tértek az iskolába és ez által a tevékenységeken is a diákok sokkal aktívabbak voltak, élvezték az újabb éneket, ismét többször is meghallgattuk .
Az első foglalkozáson megbeszéltük , hogy mit jelent “a testmozgás gyakorlása” ,majd megbeszéltük melyik az az új sportág amit ki akarnak próbálni és kicsit átgondoltuk a “Mutasd meg a tányérod!” feladatot, mert a közös gyümölcs saláta készítést választották.
Szerencsére , egyben a testnevelő tanáruk is vagyok, ezért testnevelés órán kipróbálták a floorball játékot, nagyon élvezték. A második foglalkozáson , még készült a gyümölcs saláta, a rím faragással is próbálkoztunk, volt is nevetés. A diákok és szülők visszajelzéséből ítélve már nagy szükség volt egy igazi boldogság órára.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ebben a hónapban a palántázást választottuk, csak kicsit megfordítva. Neveltünk virágládában palántát, amit éppen aktuálissá vált kiültetni. Mi pici palánta nevelő poharakba tettük bele. Megbeszéltük, hogy hazaviszik és 1-2 hét múlva, de akár azonnal kipalántázzák a kertbe. Paprika és paradicsom palántánk is volt. Mindenki nagy boldogsággal ültetett. Megbeszéltük, hogy ezekből nagyon egészséges növények lesznek vegyszer nélkül is. Bármikor szedhetünk róla. Gondozni kell, locsolni kapálni, de ezt meghálálja. Ebben a hónapban sokat foglalkoztunk az egészséges táplálkozással, a mozgással és amennyit engedte az időjárás a szabadban játszottunk. Talán mindenki megértette, hogy miért érdemes mozogni és saját kertben növényt termelni.
Batthyány Lajos Általános Iskola, Géza Fejedelem Tagiskolája, Úrhida
Május hónap feladata a testmozgás gyakorlása volt. Először közösen beszélgettünk arról, hogy miért is fontos a napi testmozgás. Ahhoz, hogy az alkunkon változtassunk, erős izmaink legyenek, ellenállóak legyenek a csontjaink, vagy egészségesebb szívet, tüdőt szeretnénk, akkor a megoldás a kezünkben van. Megbeszéltük, hogy ezeket a tulajdonságokat ugyanis az életmódunkkal vagyunk képesek alakítani.
Nagyon fontos a sport és a mozgás. A betegségekkel szemben is ellenállóvá tesz és segít a koncentrálásban is. Elmeséltem nekik, hogy régen a gyerekek szabadidejükben többnyire mozogtak, rendszerint a szabad levegőn. Ma a kedvenc időtöltések egyre nagyobb részét már egészen más tölti ki. A beszélgetésből kiderült, hogy nagyon keveset sétálnak, mert az autók háztól házig viszik őket, sokat ülnek sajnos a számítógépek és a telefonok előtt. Köztudott, hogy a rendszeres testmozgás nem csak a testre, hanem a lélekre is hat.
Miután beszélgettünk, a mondóka segítségével megmozgattuk magunkat.
Az óra folytatásaként elmeséltem nekik Az erdei tornaverseny című mesét. A beszélgetőkör során a következőkről beszélgettünk: Milyen nyerni?, Mi a fontos?, Mit éreztek az állatok a verseny előtt? Milyen hátránya lehetett a lajhárnak, hogy nem vett részt a rendezvényen?
Megkérdeztem tőlük, hogy mit sportolnak? Miért pont azt választották? Hogy viselik, ha nem ők nyernek?
Majd megnéztünk egy dokumentumfilmet a hit és a kitartás erejéről: Az akaraterő diadala- Kerri Strug története
Nagyon meghatotta őket a történet. Közösen összegyűjtöttük azokat a tulajdonságokat, amik jellemezték a kislányt.
Végezetül elmeséltem nekik A mezei nyúl és a sündisznó című mesét, majd meghallgattuk Bagdy Bella: Jól érzem magam című dalát is.
A boldogságóra további részét a szabadban töltöttük, a játszótéren. Akadálypályán kellett teljesíteni a feladatokat, majd szabad mozgásos játékok következtek. Nagyon jól érezték magukat. Sajnos elkezdett esni az eső, így egy vidám társasozással ( activity junior) zártuk a napot.
A csoport tagjai számára nagyon fontos az egészség, ahogy én látom nagyon sokat foglalkoznak ezzel a témával.
A helyes táplálkozás, a testmozgás mindennapi téma.
Megbeszéltük a csoporttal, mi történik abban az esetben, ha a betegség valahol felüti a fejét.
Sok negatív, kellemetlen dolgot meséltek, és ezért is óvatosak.
A testmozgásról a testnevelés órát említették először, mint kedvenc tantárgyukat.
” Bárcsak minden nap lehetne tesi óránk” -hangzott el párszor ez a mondat.
Ezután megírták kis csoportban a verset. Sokat nevettek közben.