Májusi boldogságóráink témája a testmozgás és egészséges életmód gyakorlása, melyet a hónap nevezetes napjai köré szerveztünk. A magyar sport napján a város nagycsoportos óvodásai számára szervezett, a Bozsik-program keretében, játékos sportdélelőttön vettünk részt a nagycsoportosokkal. A focimeccsek és az ügyességi játékok egymást váltották, ahol mindenki próbára tehette kitartását, erősíthette megküzdési és kudarctűrő képességét, megtapasztalhatta a győzelem közösségformáló erejét.
A „Fagylalt napjára” biztosan minden kisgyermek örömmel emlékszik vissza! A délelőtti mozgás után a közeli fagylaltozóban mindenki kedvére választhatott a széles fagylaltkínálatból!
A madarak és fák napjára, valamint a biológiai sokféleség világnapjára készülve többször is elmeséltem Balla Laura Anna: A természet varázsa című meséjét. A mese után észre vehetően figyelmesebben járták az óvoda udvarát. Gyakran tettek fel kérdéseket, fogalmazták meg tapasztalataikat, megfigyeléseiket. Az udvar rendben tartásában amúgy is aktívan részt vesznek a gyerekek. A tabletre telepített növényhatározóval maguk is azonosíthatták az udvar és a fűszerkert növényeit. Felfrissítettük a madártanösvényünket is. Az állomásokat végigjárva, az ismeretanyag és a képek mellett játékos feladatokat kellett megoldani kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A hónap elejétől figyelemmel kísértük a bejárat melletti rozsdafarkú fészket, és az első fészekalj kirepülését.
Idén nem csak egy gyermeknapot, hanem ünnepi hetet tartottunk óvodánkba. Hétfőn bábszínház látogatott hozzánk, kedden az óvó nénik dramatizálásának tapsolhattak a gyerekek. Szerdán – hagyományosan – a rendőrség kutyás bemutatójával töltöttük a délelőttöt. Csütörtökön kincsvadászatra indultunk városrészünkben: egy térkép segítségével a gyerekek állomásokat kerestek fel, ahol ügyességi és természetismereti feladatokat kellett megoldaniuk az előrehaladáshoz. Pénteken a város egyik nagy játszóterére látogattunk, ahol a változatos játékeszközök nyújtotta kihívásokkal kellett szembenéznie a gyerekeknek.
A kihívás napján aztán színes pomponokkal táncoltunk a hónap dalára és a Szivárvány-dallal már a júniusi évzáróra készültünk.
A hónap során változatos programokon, változatos mozgásformákat kipróbálva erősítettük fizikai és mentális egészségünket, Ron Fletcher gondolatának jegyében: „ A mozgáshoz úgy közelíts, ahogy az élethez: lelkesedéssel, örömmel és hálával. Mert a mozgás az élet, az élet pedig mozgás. Mindkettőtől azt kapod, amit beleteszel.”
Testmozgás
A harmadik osztályos tanulók papírból készítettek egy-egy nyilat. Ezeket a nyilakat egy plakátra előre felírt célokra tették. Előtte megbeszéltük, ki mitől szeretne a legjobban megszabadulni, azt a szót lőtték le. Nagyon bátran megnevezték a számukra legrosszabb érzéseket.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A hónap témájának keretén belül különböző mondókákra, dráma játékokra mozogtunk a gyerekekkel.
1.A sportolás jótékony hatásai (Témára hangoló beszélgetés)
2.Én és a mozgás…
A terem szétválasztása középen; középre állok, a feladat instrukcióinak megfelelően mindig a megfelelő helyre álljanak azok,akikre az elhangzott állítások vonatkoznak.
Pl.: Álljanak a jobb oldalra,akik rendszeresen sportolnak, a bal oldalra,akik csak a testnevelés órákon!
Álljanak a jobb oldalra,akik szerint az öregeknek már nem való a sport,a bal oldalra,akik szerint ennek nincs korhatára!
3.A mozgás útja- Az erdei tornaverseny (Mesefeldolgozás kérdésekkel)
4.Mesehősök olimpiája
-Tervezzétek meg a mesehősök olimpiáját!
-Készítsetek párokban nevezési lapokat egy mesehős vagy kitalált személy számára,majd egy-egy szóvivő mutassa be a páros munkáját!
-A mesehőst vagy kitalált személyt rajzolják is le!
Az óra tanulsága:
Váljon a mozgás mindennapi tevékenységeddé! Erősíti tested-lelked egyaránt. Mozgás közben örömhormon termelődik szervezetedben, és ettől jól érzed magad!
A májusi felmelegedés gyakrabban csalogatja a gyerekeket a kint tartózkodáshoz, több mozgásra készteti őket.
Az órák közötti szünetek igazi felüdülést biztosítanak a gyerekek számára, hiszen sokat hintáznak, lipinkáznak, csúszdáznak.
Volt lehetőségünk pitypangot is szedni az iskolaudvaron, és láncot készíteni belőle.
Versenyjátékokat is szerveztünk az udvaron, meg az osztályteremben, mivel az időjárás sokszor kedvezőtlen volt.
Nem első alkalommal járt nálunk Bucur Laura zumba oktató, akivel vidám, energikus perceket töltöttek a tanulók.
Sokat hangsúlyoztuk a szabad, friss levegőn való tartózkodást, a mozgás egészségre gyakorolt hatását.
Örömmel látom, hogy órák után többen, szülők felügyelete alatt, az iskolaudvaron maradnak még egy közös játékra.
A májusi témát nagy érdeklődéssel fogadták a gyerekek, mert nagyon szeretnek mozogni. A hónap dalát, a „Jól érzem magam” dalocskát többször meghallgattuk a hónap során. Valóban vidámabban teltek ilyenkor a napjaink. A Madarak és fák napja alkalmából projektfeladatot csináltunk. Ennek keretében megismerkedtünk Magyarország madaraival és minden tanuló a saját laptopján gyakorolta a madármeghatározást.
A Nemzetközi Csirkenap alkalmából megtanultuk a mókás kacsatáncot.
A Gyermeknapon különböző helyszíneken szórakozhattak a gyerekek. Ezen a napon hallgattuk meg a Rumini Tükörszigeten című musical Fagyidalát, majd fagyiztunk is egyet. Ez a mű azért volt különösen nagy élmény a gyerekeknek, mert ebben a hónapban fejeztük be a Rumini című regény feldolgozását. örültek, hogy a meseregény másik kötetébe is betekintést nyerhettek a dal által. Csatlakoztunk A kihívás napjához is, melyet az Okányi Önkormányzat szervezett. Itt most nem a tematikában megadott programelemet valósítottuk meg, hanem egyszerűen csak önfeledten mozogtunk, amitől minden gyermek jól érezte magát.
Testmozgás
A Boldogságóra program 9. hónapjának témáját Aktivizáló, ébresztő ritmus:” A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam boogie című dalát és kiszíneztük a munkafüzetben található kifestőt.
A témát egy bevezető játékkal kezdtük, amellyel megfigyeltük mennyire egymásra vannak utalva a szerveink, és mi történik, ha valamelyik megbetegszik. Játszottunk még sportágat kitaláló játékot, melyet elmutogatás után kellett kitalálni.
A téma feldolgozását a kép elemzésével kezdtük, majd megismerkedtünk a Bajnok lett a Down- szindrómás fiú! történetével. Beszélgettünk a történet tanulságáról. Pozitív előnyöket gyűjtöttünk össze a rendszeres testmozgásról, megbeszéltük jótékony hatásait. Híres magyar sportolók képeit néztük meg.
Keresztrejtvényt, sportágválasztó feladatokat oldottunk meg a munkafüzet feladatai közül és készítettünk egészséges életem, heti tervezőt. Készítettünk még színes papír felhasználásával képeket a mozgásról.
Az óra összefoglalására szokásainkhoz híven plakátot készítettünk.
A májusi téma motiváló idézeteit megbeszéltük, majd meghallgattuk a dalt.
Egy másik napon ,,Én és a mozgás,,-t játszottunk az udvaron. Mivel a mozgáson van a fő hangsúly, így egy kicsit ezt a feladatot átformáltam oly módon, hogy a gyerekek ne csak egyszerűen átugorjanak az ,,igen,, ,vagy a ,,nem,, részre,hanem különböző vicces mozgásformákkal,pl fel lábon, bal kézzel fogják a jobb fülüket, stb…. jussanak el a kiválasztott helyre. Nagyon humorosan végezték el ezt a feladatot.
Hatalmas élmény volt az,, Evolúciós játék,,. A játékot beszélgetés követte, s megállapították, hogy jó volt továbbfejlődni, S milyen jó is boldogságórás diáknak lenni.
Meg kell jegyeznem, hogy játék alatt a veszítő emberhez nagyon gyorsan odaért egy másik kisdiák,akivel megint kő -papír-ollózik, segítve annak tovább fejlődését.
Csoportunk is bekapcsolódott ,,A kihívás napja,,- hoz, ahol a helyi kultúrházban aerobik órán vettünk részt, illetve ugrálóvárat vettünk birtokba.
A májusi „testmozgás” téma ajándék volt a Szuper Szakiskola számára. A Konduktív Gyakorló Szakiskolában a testmozgás szerves része az iskolai életnek. Intézményünkben a konduktív pedagógiai módszer érvényesül, amely segíti a tanulók aktivizálását, önállóságuk megerősítését, valamint mozgáskoordinációjuk fejlődését. Mivel nálunk kiemelt szerepet kap a mozgás és a mozgásfejlesztés, úgy döntöttem, hogy a májusi témahónaphoz kapcsolódva intézményi pillanatokat osztok meg. Azért nem maradt el a témahónap bemutatása sem. Külön figyelmet fordítottunk a beszélgetésekre is: elvégeztük az Árulkodó testbeszéd című játékos feladatot, illetve az egyik osztály osztálykirándulásán – csatlakozva a Nemzetközi Csirketánc Naphoz – közösen eltáncoltuk a jól ismert csibetáncot (más néven kacsatáncot), amely nemcsak mozgásra adott lehetőséget, hanem vidám közösségi élményt is nyújtott.
„A testmozgás gyakorlása” témához „A méhek a vonaton” magyar népmesét választottam, amelyet az 4 – 5 éves korosztály gyerekei már képesek befogadni. A mesével való ismerkedést úgy oldottam meg, hogy az előtte levő héten, minden ebéd utáni mesélésnél meghallgattuk, hogy minél több mozzanatot jegyezzenek meg belőle.
Ez alkalommal a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal indítottam a foglalkozást, amely segített a gyermekeknek lecsendesedni, ráhangolódni az együtt töltött időre. A gyakorlat során megfigyelhető volt, hogy a nyugodt légkör pozitívan hatott rájuk, így nyitottabban és figyelmesebben kapcsolódtak a további tevékenységekhez.
Ezután felolvastam a mesét, amely a foglalkozás központi témáját adta. A mese hangulata és üzenete nagy hatással volt a gyermekekre – érdeklődve hallgatták. A mese elhangzása után feltett kérdéseim többnyire a mozgásra vonatkoztak.
A mesét olyan játékok követték, amelyek kapcsolódtak a mese szereplőihez, a méhekhez, amelyben lelkesen vettek részt a gyermekek. Első játék: „Méhecske, darázs, mézecske”, ahol a méhecskékből mindegyik gyermek darázzsá változott. A közösségformálásnak nagyon jó lehetősége volt ez a játék.
A következő játék: a „Mézes ragacs fogócska” volt, ahol a ragacs mindkét végén fogta meg a gyermekeket.
Az utolsó játéknál lufit kellett dobálni úgy, hogy a textil négy sarkát fogták a gyermekek és mozgatták, hogy arról ne essen le. A választott játékok kreatív módon segítették a történet feldolgozását, ugyanakkor fejlesztették az együttműködési készséget, az empátiát és az önkifejezést is.
Értékelésnél az együttműködésüket hangsúlyoztam ki, hogy még nagyobb teljesítményre serkentsem őket, hogy még hosszabb ideig legyek képesek a lufit a levegőben tartani. A játékok során öröm és jókedv töltötte be a termet, a gyerekek aktívak, motiváltak voltak, és őszinte lelkesedéssel kapcsolódtak egymáshoz.
A foglalkozás ezután a csoportszobában folytatódott. A foglalkozás zárásaként kiszíneztük a hónap jelképét, ami lehetőséget adott az alkotásra, elmélyülésre is.Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie… ajánlott zenéjét, amely nyugtató és inspiráló lezárást adott az órának.