TESTMOZGÁS A PILLANGÓ CSOPORTBAN
A Baktalórántházai Zengő Erdő Óvoda óvodapedagógusainak a Helyi Pedagógiai Programban meghatározott cél és feladatrendszer alapján fontos szempont az egészséges életmód tudatosítása a gyerekek felé. . Óvodánk célja az egészséges életvitel igényének kialakítása, a testi – lelki harmónia megteremtése, a komfortérzet kialakítása már gyerekkorban, így nagy lelkesedéssel láttunk neki a Testmozgás hónapjának is. A témát feldolgozva nagy figyelmet fordítottunk az egészségmegőrzésre, illetve az egészségvédelmi szempontok közvetlen gyakorlati közvetítésére. A gyermekek fejlődésében nagy szerepet játszik a testmozgás, melyre a mindennapok folyamán is nagy hangsúlyt fektetünk. A testmozgás mellett az egészséges táplálkozás is hozzájárul a gyermekek egészségének megőrzéséhez, ezért a csoportban gyümölcssalátát is készítettünk, melyet a hónap feladatától függetlenül máskor is csinálunk. Játékos módon hangsúlyoztuk a higiénia fontosságát a fogaink érdekében, így szituációban, fogat mostunk, majd ezt gyakorlatban is megcsináltuk és a végén vizuálisan is szemléltettük. A „Csiga gyorsító” feladatot átgondolva, gyakorlatilag eljátszottuk a csiga mozgását a szőnyegen, majd gyurma segítségével minden gyerek elkészíthette a maga „Séta – vagy futó” csigáját. A tornatermi akadálypályával „Mini olimpiát” szerveztem, és kihívás elé állítottam a gyerekeket, mely feladatokat lelkesen és kitartóan teljesítettek. A mozgásos játékok keretében megvalósítottam a „Tűz, víz, repülő”, és a „A testmozgás háza” játékokat, átgondolva a saját lehetőségeinkhez igazítva. Relaxációs gyakorlatokon belül cammogtunk, mint a medve, repültünk, mint a madár, dagasztottunk, mely által kellemesen ellazultak a gyerekek. Bezzeg Andrea: A lusta király című mese után megbeszéltük mindenki kedvenc mozgását. Bagdi Bella Jól érzem magam dala nagy kedvenc lett csoportunkba, többször meghallgatjuk és mozgunk rá a gyerekek kérésére. A Boldogságórák témakörein belül talán ez a „Testmozgás” lépcsőfoka áll legközelebb a gyerekekhez, hiszen ez számukra egy alapvető igény, melyet kihasználva sikeresen, és boldogan teljesítettük.
Testmozgás
Miután végre visszatértünk a jelenléti oktatásba, sokat beszélgettünk a testmozgás karantén alatti hiányáról, a Covid-hájról. Sokan szedtünk fel jónéhány kilót, bár az online oktatás során is mindig ösztönöztem tanítványaim a mozgásra. Nagyon jól fogadták a Jerusalema tánckihívás ötletét, igazából nem is tudtunk mással foglalkozni, a heti egy osztályfőnöki órán gyakoroltuk a lépéseket. Szabad levegőn volunk, mozogtunk, örültünk, hogy újra együtt lehetünk. Ha tovább gyakorolhattunk volna, színvonalasabb ,,produkciónk” lenne, de ezzel is elégedettek vagyunk.
Ahogy mi, úgy a növények is nőnek, fejlődnek. A teremben kis cserepekben virágot ültettünk. Erről, illetve az otthoni kertészkedésről rajzot készítettek az osztály tanulói. Azóta is naponta kísérik figyelemmel az elültetett növények változásait, ami már szemmel látható.
A Kisvárdai Egyesített Óvoda Tompos Úti Tagintézménye az elmúlt héten hagyományőrző hetet tartott, melynek szerves részét képezte a mozgás. A gyerekek örömmel és élvezettel vettek részt az óvodai szintű közös tornákon, különböző akadály versenyeken. Nagy sikert aratott a táncház is, ami összekötötte a mozgást a néphagyomány ápolással, ezen felül pedig rendkívül komoly közösségépítő szerepet töltött be. A gyereksereg minden alkalommal kellemesen elfáradva, mégis feltöltődve élményekkel, jókedvvel és örömmel zárta a napokat.
A legkedveltebb tevékenység az óvodás korosztály körében a testmozgás. Mozgásos játékokkal, ügyességi játékkal és tánc versennyel zajlott le a foglalkozás. A gyerekek állandó mozgásban voltak. Az arcokat nézve látható rajtuk a felszabadult öröm és lelkesedés. A foglalkozás végén kellemes fáradtság jeleit tapasztaltam.
Májusban a testmozgás témakörrel foglalkoztunk mélyebben. Eddig is rengeteget mozogtunk, de most még több alkalmat kihasználtunk, hogy a testmozgás fontosságára felhívjuk a figyelmet. Új játékokat tanultunk, közös játékainkat elevenítettük fel. A természetben sétát tettünk, meditáltunk, fát öleltünk. Örömet jelentett a kötélhúzás, zsákbafutás, labdatáncoltatás. A gyerekek lelkére is jó hatással volt a sok jó levegőn töltött idő, játék, sportolás.
Miért fontos a testmozgás?, Mit jelent a mentális probléma, melyek a leggyakoribb mentális problémák?, Miért fontos a mentális egészség?, Mennyi testmozgásra van szükség?, Melyek a sport jótékony hatásai?, Miért tesz boldoggá a testmozgás?, Ki, mit sportol vagy sportolt?, Melyik sporttevékenységet próbálnátok ki a jövőben?
Mindezek megbeszélése után a mindennapos testnevelésnek köszönhetően ezt gyakorolni is lehetet.
A kertészkedés és a mozgás szorosan összefügg! Mostanában sokat esett az eső, de nem fogott ki rajtunk, mert virágládában termett hagymánkat már el is fogyasztottuk. „Sokkal finomabb hagyma, mint amit eddig ettem” Ilyen finomat még nem is ettem!” Mondták a gyerekek, amikor közösen elfogyasztottuk a hagymákat. A dugványozástól az elfogyasztásig eltelt napok számos új ismerettel gazdagították a gyerekeket. A növények gondozása, növekedésének figyelemmel kísérése, a munkálatok megosztása egymás között, a kiszedés, feldolgozás mind-mind élmény volt számukra. A közvetlen tapasztalatra épülő tudás sokkal mélyebb, alaposabb, mint egy munkafüzet feladatait megoldani.
Mozgás mindig, mindenféle időben! Nem baj, ha esik! Mégis legjobb a szabadban! Iskolánk alsó tagozatos gyermekeire egy csodás szabadtéri társasjáték várt. A járványra való tekintettel egyszerre csak egy osztály játszhatott rajt, mégis hatalmas sikert aratott! A játékot Kószné Kránicz Eszter varázsolta az udvarra és irányította a gyerekek lépéseit. Hálásan köszönjük neki!
Május az egészséges életmód, a testmozgás jegyében telt el számunkra. Idén rendkívül szeszélyes időjárást teremtett ez az időszak, mi mégis rengeteget tartózkodtunk a szabadban, a természetben, amikor csak lehetőségünk adódott rá. Május 14-én is ezt tettük, hiszen a délutáni órákban, kellemes napsütésben túrázni indultunk a környéken. Hegyek-völgyek, dimbek-dombok között, szőlőhegyen, keskeny ösvényeken és tágas mezőkön vezetett utunk. A hegytetőn, a helyi kis kápolnánál megpihentünk, uzsonnáztunk, majd légző- és relaxációs gyakorlatokat végeztünk közösen. Megcsodáltuk a Tapolcai-medence csodálatos tanúhegyeit: Szigliget, Badacsony, Szent György-hegy, Csobánc, Hegyesd, Haláp vonulatai sorakoztak előttünk, jobbra pedig a Balaton víztükre csillogott a távolból. Sokáig gyönyörködtünk az elénk táruló táj szépségében és ismét megállapítottuk, hogy hazánk egyik legkülönlegesebb, leglélekemelőbb helyszínén élhetünk. A közel másfél órás kirándulásunk után kissé fáradtan ugyan, de kellemesen feltöltődve érkeztünk vissza az iskolába.
A hónap során sokat játszottunk, mozogtunk, nem csak a testnevelés órákon, hanem az óraközi szünetekben is. Jelszavunk lett az „ép testben, ép lélek” mondás, hiszen a bőrünkön tapasztaltuk a sport és a szabad levegőn való tartózkodás jótékony hatásait. Iskolánk évek óta kapcsolódik az iskolatej és az iskola gyümölcs programhoz is, így rendszeresen fogyasztottunk friss gyümölcsöket, zöldségeket, különböző tejtermékeket is, tehát az egészséges táplálkozásra is figyeltünk. Két nagy, színes plakát segítségével elméletben is rögzítettük, összefoglaltuk az egészséges életmódra vonatkozó alapelveket (alvás, táplálkozás, fogmosás, kézmosás, tisztálkodás, testmozgás, vízivás, lazítás), amik betartása mindenki számára fontos cél lett a jövőben.
A 3. osztályos tanulóink beneveztek egy pályázatra, aminek kapcsán vetőmagokat és 100 %-os gyümölcslevet kaptak műanyag flakonokban. A kiürült flakonokat félbe vágták, megtöltötték termőfölddel, majd belevetették a különböző magocskákat. A növénykéket közösen gondozták, ápolták, öntözték, aminek eredményeképpen egy kedves „bio-sarkot” alakítottak ki a tantermükben, ez lett az ő kiskertjük. Megtanulták, hogy mennyire lehet örülni a saját magunk által vetett palántáknak, amik ráadásul vegyszermentesek és egészségesebbek, mint nagyüzemi társaik. Együtt örültek a kis növények fejlődésének, növekedésének, ami motiváló lehet számukra a felnőtt életükben is.
Nem igazán a testmozgáshoz, inkább az alkotáshoz kapcsolódik beszámolóm befejező része, de úgy érzem, hogy megérdemel néhány szót, mondatot. Május 2-án volt idén Anyák napja, amire ajándéknak „Szeretet-befőttet” készítettünk a gyerekekkel, aminek az alapját kimosott, apró méretű tormás üvegek alkották. A külsejét szívecskével díszítettük és felcímkéztük az Anyukák számára, a belsejébe pedig 31 darab, pici, színes papírcsíkot tettünk. A csíkokra pozitív üzeneteket írtunk, majd feltekercseltük őket és így helyeztük be sorban őket az üvegbe. A hónap minden napjára jutott ez által egy kedves, köszönő, hálás mondat az anyukáknak, nagymamáknak. (Pl: Anya, szeretlek! – Te vagy számomra a mindenség! – Köszönöm az életem! – Hálás vagyok, hogy felnevelsz! – Mindig büszke lehetsz rám! – Akkor is veled leszek, ha felnövök! – Bocsánat, ha megbántottalak! …) Mivel az iskola épületébe senki nem jöhetett, ezért közösen megtanultunk egy verset, videóra vettük, amit ráadásként elküldtem az osztály messenger csoportjába Anyák napja vasárnapjának reggelén az édesanyáknak (www.youtube.com/watch?v=6xzJv7Msd6c).
Ez a hónap is tartalmasan, vidáman telt mindannyiunk számára. Új játékokkal, dalokkal, mondókákkal, mozgásos feladatokkal gyarapodtunk, amik szebbé tették a hétköznapjainkat.