Az egészséges életmód fontos eleme a mozgás. Az óvodánk bejáratához festett akadálypályát szívesen használják a gyermekeink. A napi mozgás az óvodában sosem marad el. a testnevelés foglalkozásokat mindig örömmel várják és a gyümölcs is mindennapos az életükbe.
Testmozgás
„Mozogj ma, hogy legyen egészséged a holnaphoz!” felkiáltással telt május hónapunk a Bagolyvárunkban. Végre megérkezett a jó idő, s vele a jó kedvünk is a mozgáshoz, játékokhoz, s nem utolsó sorban a tánchoz. Nagyon szeretnek táncolni szinte kivétel nélkül. Folytattuk a Föld napja projektünket a Madarak és fák napján, ahol a kreatív játékok mellett a mozgásé is volt a főszerep, illetve az egészséges életmódé. Örömmel ültettünk közösen virágot, s így készült el a saját kis fűszer-cserepünk, amellyel óvni szerettük volna Földünket. Mindenki hazavihette és otthon gondozta, vigyázta, nevelgette.
A boldogságóráinkat játékos bemelegítéssel kezdtük, majd a hónap dalára tánc koreográfiát találtak ki a gyerekek. Igazán jól érezték magunkat. A mese meghallgatása után beszélgetőkörben emeltük ki a sport fontosságát, s hogy a részvétel a fontos, nem a győzelem. Meséltek a saját sportjaikról, kedvenc mozgásformáikról, amelyet rajz formájában meg is örökítettek. Közben bíztató szavakat, mondatokat mondtak, gyűjtöttek össze, amellyel szurkolni lehet verseny közben! Igazi stadionná váltunk. A kitartás és hit erejéről megnéztünk egy rövid kisfilmet, s eleinte a meghatódottságtól szavuk is elakadt. A kislánnyal együtt sírtak, küzdöttek. Ezután elkészült a saját egyéni kis egészségvárunk is, tele mindenféle buzdító üzenettel, egészséges dolgokkal. A hónapot közös örömtánccal zártuk, tapssal, nevetéssel, jókedvvel.
Hiszen: „A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb eszköze”
Szent-Györgyi Albert
Jobb velük a világ!
Beszámoló
Boldogságóra 9. : Testmozgás
Az óra időpontja: 2021. május 3.-ától folyamatosan
Résztvevők: 3. osztály
A foglalkozás megtervezésekor próbáltam arra törekedni, hogy minél több mozgást végezzünk a hónap folyamán, s minél több tevékenységet friss levegőn tudjunk megvalósítani.
Légző gyakorlattal és relaxációval (Napra forgó a napraforgó, Repül a madár, Dagasztás) kezdtünk . Beszélgetést folytattunk többször a testmozgás fontosságáról, hiszen felfrissít bennünket, oldja a stresszt, javítja a tanulási képességünket és a memóriánkat. Nagyon örültem, hogy eszükbe jutott a megküzdési stratégiáknál említett indulathőmérős feladatra emlékezve a sport, mint feszültség levezető tevékenység. A hónap dalát többször meghallgattuk mozgásos tevékenységeink alkalmával. Többször a villámlazítást is végeztünk.
A mozgás lebonyolításához több helyszínt választottam a hónap során. A sportot játékos építőfeladattal színesítettem a tornateremben. Az iskola kiskertjében palántáltunk, melyet nagyon szívesen végeztek a gyerekek. Különös jelentőséggel bírt az ültetés, hiszen a paprika magot közösen vetettük el. Kiültetve pedig tovább gondozni tudjuk, így folyamatos tevékenységet végzünk a friss levegőn, s életre is nevelhetek. Túráztunk is, s a réten fotót készítettünk felülnézetből, mellyel az anyukákat is köszöntöttük anyák napja alkalmából. Tánctanulásba kezdtünk, amit a hónap folyamán gyakoroltunk és a gyermeknapon be is mutattunk videó segítségével.
Nagyon hatékonynak ítélem a testmozgás téma feldolgozását.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Csoportomban gyakran foglalkozunk az egészséges életmóddal. Mindig tudatosítjuk, hogy mit is kell tennünk, hogy egészségesek maradjunk. A mozgás a gyermekek egyik kedvenc tevékenysége. Szeretnek mozogni, játszani a szabadban, a tornateremben, eszközökkel vagy eszközök nélkül. Ballagó csoportom egyik kívánságát is teljesítettem, az mellett hogy a „Boldogságóra „témáját is megvalósítottam. Az volt a csoportom kérése, hogy játsszuk el mindenki kedvenc játékát mielőtt még utoljára kilépnek az óvoda kapuján. Ebben a hónapban volt ” Kidobós; Pajzsos játék; Akadály pálya; Tűz, víz, repülő; Baglyos játék; Farkincás játék; Színek szerinti mozgás stb. A gyermekek nagyon hálásak voltak a játékokért.
Szívesen és nagy élvezettel hallgatták a ” Lusta király” című mesét is.
Testmozgás! Mit is jelent? Mire jó? Miért kell? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a Boldog óra keretén belül. Az foglalkozást zenés tornával kezdtük, aztán Boldog Dórát kellett megkeresni , mert elbújt az óvoda udvarán. A jó időt kihasználva, és persze már „Dórával” együtt, az udvaron elmeséltem a Lusta király esetéről szóló mesét a gyerekeknek. A foglalkozás zárásaként pedig megmásztuk, felmentünk a tokaji Finánc dombi kilátóba, ahol a gyermekek elfáradva ugyan, de boldogan vették birtokba a kilátót.
Az órát az Ép testben ép lélek című foglalkozással vezettük be, a Kifogástalan játékkal folytattuk, majd lerajzoljátok azt a sporttevékenységet, amelyet szívesen kipróbálnának a gyerekek a jövőben.
Maradj mozgásban!
Bár vártuk a jó időt ,hogy minél többet lehessünk a szabad levegőn, az idei május hűvös, esős időt hozott. Ennek ellenére kihasználtunk minden lehetőséget a testmozgásra, sétára, sportolásra. A délutánokat fogócskával kezdtük, majd egyéni ötletek alapján egy-egy labdajátékkal folytattuk.
Összegyűjtöttük a kedvenc sportokat. Némajátékkal előadták, társaik kitalálták mire gondoltak. Ezekről rajzok is készültek.
Elolvastuk és megbeszéltük a A mezei nyúl és a sündisznó című mesét. A gyerekek sok olyan állatot gyűjtöttek még amik gyorsak, ezeket bemutatták egymásnak, sportágakat választva nekik.
Testmozgás gyakorlása
Elérkeztünk az év végéhez. Nagyon gyorsan elszállt ez az év. El sem tudtuk képzelni mi vár ránk. Többszöri karantén és bezárás után, elérkeztünk az utolsó hónaphoz, az utolsó feladatsorhoz. A mi óvodánkban ez a hónap a ballagás előkészületeiről szólt többségében, és a ballagásról. Utoljára vagyunk együtt a nagycsoportban ezekkel a gyerekekkel. Akik elballagnak azokból lesz olyan gyerek, aki nem jön egész nyáron. „Elengedjük, kirepülő fecskéinket.”
A foglalkozást a Dagasztás című relaxációs gyakorlattal kezdtük. Körben álltunk a gyerekekkel, majd elindítottam Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című számát és mozogtunk a dalra. Majd ezután megtanultuk az Egy, kettő, három, négy nézd, a kezem égig ér című mondókát. Leültünk körbe és elmeséltem a lusta király történetét, majd kérdéseket tettem fel a mesével kapcsolatban. Megpróbáltunk két csoportban átkelni a mocsáron 4 rajzlap segítségével, majd egymásnak átadtuk az orrunkon a gyufásdobozokat. Levezetés képen elővettem egy gombolyagot és annak a gyereknek gurítottam, akiről valamilyen jó tulajdonságot mondtam. Az a gyerek továbbgurította és így a végén keletkezett egy pókháló szerű képződmény a gombolyagból. A gyerekek elnevezték „Szeretet pókhálónak”. A boldogságvárunk lépcsőjére ráragasztottuk a testmozgás szimbólumát és zárás képen meghallgattuk még egyszer Bagdi Bella: Jól érzem magam boogieját.
A gyerekekkel megint jó hangulatba telt a boldogságóra foglalkozás. Ismét remek feladatokat kaptunk.
A testmozgás hónapjában kerékpárra pattantunk és az erdő felé vettük az irányt. Itt játékos feladatokat csináltunk: hétmérföldes csizmában futottunk, célbadobtunk, keresztrejtvényt fejtettünk, labdát vezettünk. Majd elsétáltunk a kilátóhoz és az erdei állatok itatójához. Egy egész délelőttöt töltöttünk a szabadban és élveztük a friss levegő és a napsütés jótékony hatásait.
A testmozgás hónapjában kerékpárra pattantunk és az erdő felé vettük az irányt. Itt játékos feladatokat csináltunk: hétmérföldes csizmában futottunk, célbadobtunk, keresztrejtvényt fejtettünk, labdát vezettünk. Majd elsétáltunk a kilátóhoz és az erdei állatok itatójához. Egy egész délelőttöt töltöttünk a szabadban és élveztük a friss levegő és a napsütés jótékony hatásait.