– Relaxácuó:Malomkörzés (Boldogságóra könyv 39. oldal) -Mondóka:Egy,kettő,három,négy,nézd a kezem égig ér… -Az erdei tornaverseny (Örömvár könyv 66 oldal) -Tükörjáték (Boldogságóra könyv 198.oldal) -Boldogságóra munkafüzet: 66.odal.
Zárókör: Milyen sportot szeretnél kipróbálni?
Testmozgás
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A testmozgás előnyei, haszna. Milyen mozgást végzünk, miért fontos. Sportágak ismerete. Versenyhelyzetek. Egészségünk.
A témával kapcsolatosan fő célom az volt, hogy a gyerekeket ráébresszem arra, hogy a mozgás létfontosságú és az egészségünket szolgálja. Elmeséltem nekik, hogy nagyon szeretek biciklizni, szinte mindenhova azzal járok, mivel nincs autóm. Gyakran megyek a barátaimmal, a családommal túrázni is, a természet feltölt és megnyugtat. Kérésemre néhányan felsorolták kedvenc sportágaikat: foci, futás, úszás. Megbeszéltük, hogy ezek is mind-mind egészséges dolgok.
Végre beköszöntött a jó idő, így a foglalkozások többségét a szabadban tartottam. Csoportunkra jellemző, hogy minden évszakban sokat sétálunk, játszóterezünk vagy felkeressük városunk nevezetes helyeit. Gyakran töltjük az időnket a Duna parton, a Rüdiger tónál vagy a Ligetben. Ilyenkor viszünk magunkkal gyümölcsöt és vizet, amit sokkal jobban esik elfogyasztani a természetben.
A gyermekhéten is a mozgást helyeztük a középpontba. Változatos és érdekes programokat szerveztünk a gyerekeknek. Az első napon ügyességi feladatokkal készültünk nekik az udvaron, második napon kipróbálták az ugrálóvárat és a buboréklabdát, harmadik nap az állatkertbe látogattunk, negyedik nap egy előadó zenéjére táncoltunk.
A május rengeteg programot tartogatott számunkra: múzeumban jártunk, sikeresen szerepeltünk a Bozsik Program által megrendezett ovifocin, részt vettünk a Komáromi Napokon és a Kulturált Közlekedés Világnapja alkalmából megrendezett eseményeken. Megtartottuk hagyományos Családi napunkat is, melynek egy igényesen kialakított parasztház adott otthont.
Amikor érzem a gyerekeimen, hogy nehezebben tudnak figyelni rám vagy csak úgy szórakozásból, előkerül a hangszóró és megszólaltatjuk a kedvenc dalainkat. A gyerekek kimozogják magukból a felesleges energiájukat, felgyülemlett feszültségüket. Meghallgattuk a „Jól érzem magam boogie”-t. Imádom ezeket a perceket! „A lusta király” történetét is elmeséltem, relaxáltunk és a munkafüzet feladatai közül is válogattunk.
A következő gondolattal zártam az órát: „Az egészség a legfontosabb a világon! Vigyáznunk kell rá! Mozgással, egészséges ételek fogyasztásával sokat tehetünk azért, hogy megőrizzük!”
Boldogság futás
A testmozgás témája úgy gondolom, az óvodáskorú gyermekekhez áll a legközelebb. Hiszen egyik fő jellemzőjük, hogy mindig futva közlekednek, imádnak felszabadultan ugrálni, hemperegni és még sorolhatnám. A kisgyerekek sosem fáradnak el. A Boldogságóra Program a mozgás örömének tudatosítására helyezi a hangsúlyt, vagyis, hogy ne csak végezzük, de érezzük is azt az örömöt és boldogságot, amely mozgás közben ér bennünket. Nos, szerintem az óvodáskorú gyermekek azok, akik érzik is a mozgás örömét,.
Bagdi Bella : Jól érzem magam boogie, Repülj velem, Tükördal a csoport kedvenc, energetizáló, vidám dalai, melynek szövegét, illetve a hozzá kapcsolódó mozdulatsorokat már jól ismerik a gyerekek. Ezekre a dalokra nap, mint nap vidáman, önfeledten táncolunk, tornázunk, mely felszabadító érzés.
Gyakran sétálunk el kedvenc játszóterünkhöz, ahol mindent kiadunk magunkból.
Boldogság futás
Óvodánk – mint minden évben – csatlakozott a Kihívás napjához, melynek most a „Két lábon, vagy két keréken” címet adtuk. Ezt autómentes napnak szerveztük, így tehát akik sétálva, futva, rollerrel, kerékpárral érkeztek óvodánkba, apró meglepetéssel (hűtő mágnessel) vártuk. Ez a nap a sportjátékokról szólt, óvodánk minden csoportja választott magának egy sportágat (labdajáték, szalagjáték, rollerezés, akadálypálya, kismotorozás)és ennek megfelelően sportoltak. Az egyik szülő mindenkit alaposan megmozgatott egy reggeli zenés torna keretén belül. Az autómentes napunk margójára lovas kocsikáztunk is egyet.
A Nyuszi csoportom és az Őzike csoport csatlakozott a Boldogságóra Program által kezdeményezett „boldogság futáshoz”, mely során 50 kisgyermek és kísérői szivecskés szalagokkal a kezükben körbe futották óvodánkat, különféle mozgás formák kíséretében (indián szökdelés, hangos futás, veréb szökdelés). Futás közben a szivecske szalagokkal megajándékoztunk egy-egy járókelőt és néhány közeli üzletet is.
Örömünkre szolgált hogy a Boldogságóra hálózat Magyarország legsportosabb közössége lett, melyhez egy kicsit mi is hozzá tehettünk. Büszke vagyok arra, hogy a csapat tagja lehetek!
Gyerekhét alkalmával nagy öröm a gyerekek számára, hogy egész nap az udvaron van lehetőség az ugrálóvárat birtokba venni. Vidám perceket töltenek el benne közösen, ami a testmozgás egy örömteli forrása.
A KRESZ pálya jó lehetőség a közlekedési ismeretek bevezetésére, gyakorlásra és természetesen a testmozgásra is.
Osztályomnak erőssége a mozgás. Szeretik a testnevelésórákat, a kihívásokat, a labdajátékokat, versengéseket. Ebben a hónapban sokat tettünk azért, hogy még többet mozogjunk.
Elmondhatták a gyerekek a véleményüket, miért tartják fontosnak a testünk edzését, milyen hatással van rájuk a mozgás. Kitölthettek egy feladatlapot, amelyen jelölhették 1-10-es skálán, mennyire szeretik a mozgást; bekarikázhatták képeken, hogy mely sportokat kedvelik; felsorolhatták, a mozgás jótékony hatásait.
Többször indítottuk a napunkat a Bagdi Bella „Jól érzem magam boogie című dalára, vagy jógáztunk, hogy reggel felfrissülve indítsuk a napot.
10 napon át testnevelésórán vagy délutáni szabadidőben 1-1 kihívást teljesítettünk (célbadobás, kötélhúzás, váltóverseny stb.), a verseny végén meghirdettük a nap győztesét. Kiderült ki a leggyorsabb, legerősebb, legkitartóbb, legcselesebb az aznapi küzdelemben.
Rajzos alkotásokkal is kifejeztük mozgás iránti szeretetünket. Mozgó, futó, tornászó figurákat színeztünk, hogy jutassuk el a hírt minden testrészünknek: Mozogni jó! Még le is utánoztuk ezeknek a mozgó rajzfiguráknak a mozgását.
Az egyik napon Zöldség – gyümölcsnapot tartottunk. Zöldségek képeit színeztük, kivágtuk, megneveztük őket. Majd szív formába rendeztük, jelképezve, hogy a zöldségfogyasztás jót tesz az egészségnek. Gyümölcsök képével is játszottunk, „Ki vagyok én?” kitaláló játékot. Egy tanuló feje fölé emeltünk egy képet, ő azt nem láthatta, hogy mit ábrázol, ki kellett találnia. Úgy kérdezgette a társait, hogy ők csak igennel vagy nemmel felelhettek neki, mint a barkochba játékban. Így kellett megfejtenie, hogy ki ő, melyik gyümölcs. Nagy gyümölcskvíz játékban (You Tube) próbára tették a tudásukat a gyerekek, felismerik-e a gyümölcsöket, ha csak kis részletet látnak belőle. Az ismertebb gyümölcsöket minden játékos, de az élen járók, a ritkábban fogyasztott gyümölcsöket is felismerték. Az egres azonban mindenkin kifogott. 😊
Az iskolai gyermeknapon remek programok vártak bennünket, egész nap mosolyt csalva a gyermekarcokra. Ezen a napon sem volt mozgásban hiány! A napot reggeli tornával indítottuk, együtt mozgott az egész iskola apraja-nagyja. Vidám fotókellékeket készítettünk: szemüvegeket, kalapokat, koronákat, bajuszokat, ezeket arcunk elé rakva készítettük el osztályképünket. Az udvarunkra érkezett egy tűzoltóautó, a gyerekek megnézhették a tűzoltók felszerelését, beülhettek a járműbe, megküzdhettek a tűzoltók erővágójával. A nap legnagyobb kedvence az udvaron felállított ugrálóvár volt. Elmentünk egy városi játszótérre is, ahol minden eszközt kipróbáltunk. Délután folytatódott a móka. Fagyizni is voltunk, utána népi ügyességi játékokat próbálhattak ki a gyerekek. Az arcfestés sem maradt el.
Május 29-én, a Kihívás napján teljesítettük a „Boldog mozgás” kihívást. Iskolánk előtt álló téren körbehaladtunk különböző mozgásokkal: kézfogással, táncolva, lassított felvételt utánozva, vonatozva, hullámvonalban, hátrafele járva, óriás járásban, versenyfutással, csukott szemmel, baráti cosportokban tengerészjárásban.
Élményekkel gazdagodva búcsúztunk ettől a hónaptól!
Május a testmozgás hónapja, ebben a hónapban a gyerekek kedvenc tevékenysége került középpontba, a sok mozgás, kirándulás. A gyerekek nagyon szeretik a mozgásos játékokat, így autizmussal élő kis csapatunk is szívesen jár a konduktori fejlesztésekre és velünk is a tornaterembe. Anyáknapi ünnepségünk idén rendhagyó volt, mozgásos feladatokkal, mely a bizalomra épült a mi csoportunkban kialakított akadálypályán, ahol csukott szemmel a gyermek édesanyját, vagy édesanya a gyermekét vezette át az akadályokon, majd megérkeztek szívecskeszigetre. Mindezt a hónapban egy tóparti séta és esős idő révén egy játszóházas mozgásos kiruccanás is feldobta, ahol igazi erőpróba volt a sok bújás, mászás, futás, csúszás mosollyal, nevetéssel karöltve. A mozgalmas májusunkat egy közös, évvégi sétával és fagyizással zártuk kis ovisainkkal.
A csoportba járó gyermekeink nagyon szeretik az udvarozást, igazán mozgásos csoport a miénk és mondhatom hogy a mindennapjaink része a testmozgás.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
A 2023-24-es tanévben is szeretettel folytattuk a boldog ovi programot. A foglalkozást egy relaxációval kezdtük, Bagdy Emőke: Malomkörzés az „Egy-kettő-három-négy” mondókával melegítettünk be. Folytattuk a „Tűz-Víz repülővel” és a Bezzeg Anna: A lusta király mesével.
A mozgás jelentős szerepet tölt be intézményünk életében, hiszen pedagógiai programja is e köré épül. Minden területet érint és fejleszt, jelentős szerepe van továbbá a társas kapcsolatok és az együttműködés fejlesztésében.
Levezetésképpen beszélgetőkör kialakítása, kinek mi a kedvenc sport tevékenysége. Ki mire jár? Hiszen a csoportban szinte minden gyermek részt vesz különóra keretein belül illetve az óvoda szervezésében, tánc, foci, úszás órákon.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Testmozgás
A foglalkozás célja: A mozgás örömének átélése
1. Motiváció: Bagdi Bella jól érzem magam c. dalára mozgásutánzás
2. Mozgásalapú bevezetés: Ha jó a kedved üsd a tenyered c. dal éneklése és mozgásutánzás
3. Téma feldolgozása mondókával: 1,2,3,4, nézd a kezem égig ér…
4. Tűz, víz, repülő játék
5. Lufi a magasban játék
6. Kötélhúzás
7. Lezárás: Vigyázz a várra játék
A Jól érzem magam boogie meghallgatásával kezdtük az órát. A gyerekek táncoltak rá. Köröket alkottak (csak fiúk, csak lányok, majd közös kör), teljesen maguktól.
Ezuán megbeszéltük, milyen jó táncolni. A mese meghallgatás aután sokat beszélgettünk a mozgás jótékony hatásáról. Nagyon szeretnek focizni, az mindennapos nálunk. Kiszíneztük a cicát , majd kimentünk az udvarra, és a kedvenc mókusos játékukat játszottuk. Mindenki vidámabb, frissebb lett az óra után.