Te próbáltad már
Májusban a csoportommal sokat beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, a gyerekek elmesélték, hogy mit sportolnak, milyen szabadidős tevékenységben vesznek részt szívesen. A mozgás örömét a gyermeknapon is élvezték, sétáltunk egy nagyot, majd egy játszótéren élvezhették a szabad mozgás örömét.
Lerajzolták azt a sportot, amelyet szívesen kipróbálnának a jövőben, mint például az ejtőernyőzés, autóversenyzés, tenisz, szörf.
Testmozgás
Az egészséges életmódra nevelés egyik legfontosabb feladataink közé tartozik.A testnevelés az óvodai nevelés folyamatában a gyerekek egészséges testi és mozgásfejlesztését szolgálja. Fontosnak tartjuk a jó levegőjű, tiszta környezet biztosítását, melyet a jó idő beköszöntésével változatos formában séták és kirándulások megszervezésével igyekszünk biztosítani. Gyerekeink a csoportban nagyon sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak. Kinti fedett teraszunk jó lehetőséget biztosít rossz idő esetén a mindennapos mozgás megszervezésére.
Az óra elején elmondtam, hogy az aktuális téma a testmozgás gyakorlása.
Először is megkérdeztem a fiúkat, hogy mennyi időt töltöttek a digitális oktatás ideje alatt átlagosan egy nap a számítógép/ mobiltelefon mellet ülve. Napi 6-7 óra volt a válasz. Majd arra a kérdésemre, hogy jó volt-e ennyit ülni, egyértelműen nemmel feleltek. Meg sem kellett kérdeznem, hogy miért, maguktól kezdték el sorolni. Nem csupán a szemük fáradt el, a derekukat, vállukat, nyakukat is megviselte ez az időszak, és többségüknek kifejezetten hiányzott a mozgás.
Majd tisztáztuk, hogy nem csak a sportolás számít mozgásnak, és elmondták, ki milyen módon próbálta egy kicsit felrázni a testét ebben a nehéz időszakban. A séta, futás, kerékpározás, kondizás, foci mellett túráztak, fát vágtak, füvet nyírtak stb.
Az SMS-nyak fogalmát nem ismerték, ezért elmondtam, hogy dr. James Carter alkotta meg ezt a fogalmat és hívta fel a figyelmet arra, hogy napi 4 óra mobilozás esetében évente 1400 órát vagyunk az adott testhelyzetben, és ez a szám nagyon megdöbbentette őket. Azt maguktól is tudták, hogy ez gerincdeformitást is eredményezhet.
Megbeszéltük, milyen mozgásformákkal lehet elkerülni a súlyos károsodást, majd az ajánlott gyakorlatok közül végeztünk el többet a tanteremben is és az udvaron is. Ezekről fotók és videók is készültek.
Az óra elején elmondtam, hogy az aktuális téma a testmozgás gyakorlása.
Először is megkérdeztem a fiúkat, hogy mennyi időt töltöttek a digitális oktatás ideje alatt átlagosan egy nap a számítógép/ mobiltelefon mellet ülve. Napi 6-7 óra volt a válasz. Majd arra a kérdésemre, hogy jó volt-e ennyit ülni, egyértelműen nemmel feleltek. Meg sem kellett kérdeznem, hogy miért, maguktól kezdték el sorolni. Nem csupán a szemük fáradt el, a derekukat, vállukat, nyakukat is megviselte ez az időszak, és többségüknek kifejezetten hiányzott a mozgás.
Majd tisztáztuk, hogy nem csak a sportolás számít mozgásnak, és elmondták, ki milyen módon próbálta egy kicsit felrázni a testét ebben a nehéz időszakban. A séta, futás, kerékpározás, kondizás, foci mellett túráztak, fát vágtak, füvet nyírtak stb.
Az SMS-nyak fogalmát nem ismerték, ezért elmondtam, hogy dr. James Carter alkotta meg ezt a fogalmat és hívta fel a figyelmet arra, hogy napi 4 óra mobilozás esetében évente 1400 órát vagyunk az adott testhelyzetben, és ez a szám nagyon megdöbbentette őket. Azt maguktól is tudták, hogy ez gerincdeformitást is eredményezhet.
Megbeszéltük, milyen mozgásformákkal lehet elkerülni a súlyos károsodást, majd az ajánlott gyakorlatok közül végeztünk el többet a tanteremben is és az udvaron is. Ezekről fotók és videók is készültek.
A projekt leírása:
Építs boldog egészségvárat!
Előzetes beszélgetés az egészségről, rendszeres testmozgás előnyeiről, a szervezetre gyakorolt hatásáról, kreatív ötletek gyűjtése, kivitelezése.
Feladat:
Egészrégvár rajzolása
Mondókázz és mozogj!- bemelegítés a nap indításaként
Akik online vesznek részt az oktatásban, a Kréta naplón keresztül kapják a feladatokat, a Teams felületén keresztül vannak jelen az órán. Az osztály gmail fiókjába küldik el munkáikat.
Akadályverseny rendezése Bércesné Kiss Andrea szervezéseben.
A gyerekek kis csoportokban dolgoztak. Gyakorolták a közös munkavégzés folyamatát. Előzetesen beszélgettünk az egészséges életmódról, szerencsére nagyon sok információval rendelkeztek a gyerekek.
A következőket tehetjük az egészségünkért (ezeket a gyerekeket gyűjtötték össze):
– elegendő alvás
-sok gyümölcs, zöldség
-sok vizet iszunk
-sokat sportolunk
-az egészségtelen ételek fogyasztását minimalizáljuk
A csoport munkák során az egészséges életre buzdító plakátokat készítettek a gyerekek.
A hónap témája nagyon tetszett a gyerekeknek, ugyanis legkedveltebb tevékenységük a mozgás. A foglalkozásra hangolódás érdekében reggel rövid gimnasztikai gyakorlatokat, nyújtásokat végeztünk majd játékos ügyességi feladatokat kaptak a gyerekek egy társuktól, aki tehetséges kisfocista. Ezután játszottunk egy Tűz-víz-repülő mozgásos játékot, ami mindig nagy kedvenc. Megállapítottuk, hogy ez a kis mozgás máris jobb kedvre derített bennünket, még az álmos gyerekek is éberebbé váltak, a duzzogós gyermekünk pedig nevetőssé vált. Ezután meghallgathatták Bezzeg Andrea-A lusta király című meséjét, amit el is játszottunk. A cél nekik is a kisvirág megszerzése volt, akadálypályán keresztül. Közös beszélgetést kezdeményeztem velük az egészséges ételekről, szokásokról és a károsakról, egészségtelenekről. Sok az ismertük, a fogváltás kapcsán, tovább erősítettük a fogápolás és a személyes higiéne fontosságát. A munkafüzet ide kapcsolódó feladatlap javít is néhány megoldották, szabadidő én. A zöldség, gyümölcs perceket is minden nap megtartjuk, szerencsére nincs gondunk ezzel, szívesen kóstolnak meg új ízeket is.
A gyerekek szívesen megosztották a kedvenc mozgásformáikat, például: futóbiciklizés, focizás, mazsorettezés, „Kata néni tornája”, futkározás, gyerekjóga. A sport, rendszeres testmozgás fontosságát átérezték, mindennapi igényük. A nagy udvarunknak köszönhető ez nagyszerűen megvalósítható. „Ha valamit nagyon akarsz, eléred azt…” a király bátorító versikéjét többször emlegettük, kisebb feladatok kapcsán is. A heti mozgásos tevékenységünket a jó idő kihasználása érdekében az udvarra szerveztük, ahol a különböző függések, utánfogások volt a feladat. Bevetettük a csúszdát, mászóalagutat, karikákat is így ismét egy akadálypálya alakult, amit a gyerekek imádnak. Gyakran hívják magukat kihívó és bajnokok csapatának. A jól érzem magam boggie pedig nagy sláger lett, sokat hallgatjuk.
A Káva Színház is ellátogatott hozzánk, akik egy színvinalas mozgásos interaktív játékokkal készültek, amit nagyon élveztük.
A választható feladatok közül a „Pókhálót” valósítottuk meg, ami szintén tetszett a gyerekeknek, a továbbfejlesztett székes térbeli feladattal együtt. Itt mindig más és más vezethette végig a csapatot a kiindulóponttól a célig. Szinte abba sem tudták hagyni.
Élveztük a hónap ötleteit, feladatait!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Lelkesen fogadták a májusi témakört a gyerekek, hiszen számukra a legnagyobb örömöt jelenti a mozgás, a szabad levegőn eltöltött játék. Igyekeztünk minél színesebbé tenni számukra az aktív perceket, így több helyszínre is ellátogattunk városunkban, s kipróbáltuk a gyermekek szabadidős tevékenységére kialakított eszközöket. Társasjátékot is terveztünk, csoportokban, nagyon ötletesek lettek!
Maci csoport
Az óvoda udvarát szétosztottuk, több helyszínen több mozgásfajtából lehetett választani. Színes ernyővel labdát kellett megtartani, kötélhúzás, célba dobás kosárba zoknigombóccal, pingpong labda pattintva való bejuttatása műanyag palackba.A gyerekek szabadon szaladgálhattak és választhattak és választhattak a játékokból a sportdélelőtt folyamán. A kötélhúzásnak volt a legnagyobb sikere. Egy mozgalmas, élményekben gazdag sportos délelőttöt töltöttünk el együtt.