Testmozgás
Az egészséges életmód része a rendszeres testmozgás, fontos feladatunk a gyermekek számára ezt biztosítani, lehetőleg a szabadban. A csoportomba járó gyermekek mozgásigénye nagy, ezért nélkülözhetetlen a nap folyamán a lehető legtöbb mozgásos játék, – feladat szervezése, biztosítása. A téma feldolgozását, a foglalkozást, jelen esetben is a „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózóm”, és a „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar” relaxációs gyakorlattal indítottuk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című dalát. A gyermekek a zenére azonnal táncolni kezdtek, majd vonatoztunk és körben táncoltunk. Az udvaron rollereztünk, futó bicikliztünk, labdáztunk.Ezután az „Egy-kettő-három-négy…” kezdetű mondókát elmondtuk, játékos mozdulatokkal kísérve, majd „Tükörjátékot” játszottunk. A tükör előtt utánoztunk mozgásformákat, sport tevékenységet, melyet a gyermekekkel közösen megneveztünk. Másik alkalommal a Bezzeg Andrea: A lusta király című meséjét, a „Kerekerdő kalandra hív téged…” mondókával kezdeményeztem. A mese után állatok mozgását utánoztuk, majd labdajátékokat játszottunk. Nagyon élvezték a játékokat, sokat nevettünk, Jó hangulatban teltek a foglalkozások.
Testmozgás
A szabad mozgás a mindennapjaink része. Az időjárás kedvezőségét kihasználva szabadon mozoghattak a gyermekek. Gyümölcsöt, zöldséget fogyasztattunk.
A kilencedik téma a testmozgás volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Tükörjátékot játszottunk. Kedden játékidőben megnéztük képről a tejfogak, és a maradandó fogak részeit. Ez most különösen érdekes volt a gyermekeknek, hiszen nagycsoportosok révén most zajlik náluk a fogváltás. Beszélgettünk a fogmosás fontosságáról! Az nap udvari kötelező mozgás tevékenység volt a tervezésünknek megfelelően. Szerdán meséltem el Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. Kimentünk hamar az udvarra, mikor még más csoportok nem voltak kint, hogy mindenre legyen lehetőségük. Minden játékeszközt kipróbáltunk, biztattuk a bátortalanobbakat! Csütörtökön szintén kötelező mozgás tevékenység volt, amit szintén az udvaron, szabad levegőn végeztünk. Pénteken játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Utána kirándultunk az erdőben, voltunk játszótéren is, ahol minden mozgásformát gyakorolhattak. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
Rengeteg mozgásos társasjátékot játszottunk, homokoztak a sószobában, trambulinoztak, egyre többször kerültek elő a csoportszobába, a szabad játék ideje alatt is a mozgásfejlesztő eszközök. Megismerkedtünk a különböző sportokkal, néhányat ki is próbálhattak a gyerekek. Sokat bicikliztek, rollereztek, kismotoroztak az udvaron. Rendeztünk táncversenyt, sorversenyt, váltóversenyeket. Sok csapatjátékot játszottunk pl.: kiütő, tűzlabda. Ugrálóváraztunk is a tornateremben. Saját készítésű mozgásos eszközökkel is játszottunk. Ugróiskolákat rajzoltunk az udvar beton placcára. Igyekeztünk változatos formákban mozogni a gyerekekkel nap mint nap, melyben a szülők is partnerek voltak.
A lengőteke ebből az alkalomból került megismertetésre, bevezetésre. Lelkesen és kitartóan tanulták meg a labda kezelésének technikáját és a bábuk felállításának szabályát. Látványos, mindenki számára elért sikerélménnyel zárult a tevékenység.
A Kihívás napja alkalmából intézményi szintű mozgásos játékra invitáltunk minden gyerkőcöt, ahol énekléssel, tánccal egybekötve, egy futóversennyel zártuk a közös tornaórát.
Tanulóinknak egy álom vált valóra, amikor az új tornacsarnokot átadták számukra.Sok-sok boldog órát kívánok Mindannyiuknak!
Boldogságóra
Dátum: 2024.5.31
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 4-5 évesek
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája a Testmozgás gyakorlása, ezért a Bogyó és Babóca csoporttal eljátszottuk „A kazári piacon” című népi gyermekjátékot.
Egy gyerek volt az almát áruló asszony, körülötte a többi gyerek az almák. Mindannyian leguggoltak. Egy magányosan álló gyerek volt a vásárló, aki a dal együttes éneklése alatt körüljárta a csoportot. A dal végén a vásárló rátette a kezét az egyik almára, s kérdezte: – “Hogy az alma?” – “Hét krajcár!” Amennyit kért az árus, annyit számolt a vásárló. A számolás alatt a kiválasztott alma elszaladt, a vásárló pedig a számolás végével utána. Ha elfogta, az övé. Ha nem, az alma visszajutott eredeti helyére, s ott újra leguggolt. A játékot addig folytattuk, míg minden alma el nem fogyott.
A népi gyermekjáték végén a Bogyó és Babóca csoport megfigyelte a kosárban lévő almákat, megszámolta, majd végül meg is kóstolta azokat.