A testmozgás témája nagyon közel áll az óvodás korú gyerekekhez, mivel alapvető igényük a mozgás. A téma hangsúlyozásához Bezzegh Andrea: A lusta király meséjét hívtam segítségül. Illetve a gyermeknap eseményei is segítették a mozgás fontosságának hangsúlyozását, ahol játékos mozgásos feladatokban vehettek részt a gyerekek, egy mesejáték /Morzsa színház előadásában, A kiskakas gyémánt félkrajcárja/ megtekintése után az óvoda udvarán. Volt célbadobós, kötélhúzás, közlekedési verseny stb.
Testmozgás
Ez a témakör arra hívja fel a gyerekek figyelmét, hogy a rendszeres testmozgás nemcsak a testet tartja egészségesen, hanem segít boldogabbnak, energikusabbnak, kiegyensúlyozottabbnak is érezni magunkat. A mozgás hatására boldogsághormonok szabadulnak fel a szervezetben, amelyek javítják a hangulatot, csökkentik a feszültséget és segítenek megbirkózni a stresszel. A gyerekek megtanulják, hogy a mozgás lehet szórakoztató, játékos és egyben hasznos is – különösen, ha rendszeresen végzik.
A mozgás örömforrás – nem csak a sportórákon, hanem a szabadidőben is.
A rendszeres testmozgás jobb kedvre derít.
A mozgás segít abban, hogy jobban tudjunk koncentrálni, tanulni.
Mozogni nem csak sportoláskor lehet – a séta, ugrálás, tánc, játék is számít!
A mozgás közben együtt lenni másokkal közösségi élmény is.
„Boldogságtánc” Készítettek közösen egy rövid, vidám táncot egy pozitív zenére. Mozgás közben figyelték meg, hogyan változik a hangulatuk. Könnyű dolgom volt, mert többen járnak modern táncra.
„Érzésfutás” Egy érzést mondtam (boldog, szomorú, dühös, nyugodt), a gyerekeknek pedig úgy kellett mozogniuk (sétálni, futni, ugrálni), ahogy szerintük az az érzés mozogna.
„Mozgásos boldogságkártyák” –at készítettünk, amiken egyszerű mozgások szerepelnek
(„ugorj 10-et”, „járj, mint egy kacsa”, „forogj körbe 3-szor”, „adj pacsit 5 embernek”). A gyerekek húztak egyet-egyet és végrehajtották.
A testmozgás témája fontos része a Boldogságóra programnak, mert segít a gyerekeknek megtapasztalni, hogy a mozgás nemcsak az egészségükre van jó hatással, hanem a hangulatukra, önbizalmukra, sőt még a kapcsolataikra is. Az élményszerű, játékos megközelítés pedig elősegíti, hogy a mozgás szeretete hosszú távon beépüljön a mindennapjaikba.
Encsencsi Százszorszép Óvoda és Konyha
Az óvodai életben nagyon fontos az „egészséges életmód szokásainak” fejlesztése, korrigálása, ezért örültünk, hogy bekapcsolódhatunk a Kihívás Napja programba is. A családokat sikerült bevonnunk a közös mozgásba, amelyet a helyi fitnesz edző tartott, „BOLDOGSÁG AEROBIC” címmel.
Ezt megelőzően megismerkedtek a Boldogságóra ezzel kapcsolatos meséjével, amelyből kiderült, hogy a MOZGÁS ÖRÖMFORRÁS……
Reméljük, hogy a családok minden nap biztosítják a különböző mozgáslehetőségeket gyerekeik számára, amellyel elősegíthetik a testi-lelki- szociális fejlődésüket.
Májusban gyermeknapot tartottunk óvodánkban, és a boldogságórás tevékenységgel kötöttük össze. A napot egy bemelegítéssel kezdtük, amit több játékos feladat követett. A gyerekek egyik kedvenc játéka a lufigyűjtő volt, amikor zsákban ugrálva, megadott szín alapján kellett lufikat gyűjtsenek. Ezt a mesepillanatok követték, majd a napot szintén mozgásos és zenés játékokkal zártuk.
1. Motiváció – Relaxáció
Memória. Mondjatok egy egészséges ételt. Mindenki ismételje meg amit előtte mondtak.
2. Rávezetés a foglalkozás témájára
Ezen az órán az egészséges életmódról fogunk beszélni ahol a táplálkozás és a mozgás lesz a középpontban.
Én és a mozgás…
Álljatok fel! Állításokat fogok mondani, mindenki a megfelelő helyre álljon, az elhangzott állítások szerint.
• Álljanak a jobb oldalra, akik rendszeresen sportolnak, a bal oldalra, akik csak a testnevelésórákon.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint a jóga a lányoknak való, a bal oldalra, akik szerint mindenkinek jót tehet.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint az öregeknek már nem való a sport, a bal oldalra, akik szerint ennek nincs korhatára!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szokták nézni az olimpiát a tévében, a bal oldalra, akik nem szokták!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem érdeklődnek a foci iránt, a bal oldalra, akik szurkolnak valamelyik futballcsapatnak!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek úszni, a bal oldalra, akik inkább szárazföldi sportok után néznek!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem szeretnek táncolni, a bal oldalra, akik imádják ezt a mozgásformát!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek futni, a bal oldalra, akik ezt inkább kihagyják!
• Álljanak a jobb oldalra, akik úgy látják, hogy a szüleik nem nagyon sportolnak, a bal oldalra, akik tőlünk kapták a sport szeretetét!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szívesen kipróbálnának extrém sportokat, a bal oldalra, akik a kevésbé veszélyes mozgásformákat részesítik előnyben!
3. Célkitűzés
A mezei nyúl és a sündisznó című mesét fogom elolvasni nektek!
• Mi okozta a nyúl és a sündisznó között a konfliktust?
• Hogyan viselkedett a nyúl?
• Hogyan értékelhetjük ezt?
• Hogyan kellett volna a nyúlnak viselkednie, hogy ne járjon pórul?
• Voltatok már hasonló helyzetben?
4. Összegzés
Színezzétek ki a színezőt!
Közben hallgassuk meg Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát!
Legyen ez a záró mondatunk:
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
Albert Einstein
Motiváció: „Gondozom a testemet, hogy egészséges maradjon!”
Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Legyen szó sporttevékenységről, kertészkedésről, amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás. A sportolás jótékony hatásai: levezeti a stresszt, növeli az önbizalmat, elősegíti a jobb alvást, javítja a tanulási képességeket, emeli a hangulatot, a memóriát, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket A gyerekeknél hatással van a fejlődésetekre, növekedésetekre.
Bajnok lett a Down –szindrómás fiú c. történet feldolgozása történet a testmozgásról
A beszélgetést segítő kérdések:
Hogyan segítettek a beteg fiúnak a sporttársai? Milyen tulajdonságaik vannak egy versenyzőnek? (Őszinte, igazságos, sportszerű, versenyszellemű, harcos, segítőkész, lojális).
Mi a tanulsága a történetnek?
Május 6.
A magyar sport napja
Játékos torna:
Én és a mozgás.c. feladat közös elvégzése.
Sportválasztó táblázat kitöltése Milyen előnyökkel jár a rendszeres testmozgás? Milyen sportágakat ismertek A csoportból többen rendszeresen sportolnak. Karatéznak, futnak, kerékpároznak, fociznak, ökölvívásra járnak. A lányok szívesen táncolnak. A mozgás jelen van a mindennapi életükben. A csoport tagjai elmondták, hogy az iskolában is szeretik a testnevelés órákat, a sportszakköröket.
Közös feladat: Rajzoljátok, vagy írjátok le a kedvenc sportotokat!
A munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam.. c. dalát.
Hangulati lezárás:
Kacsatánc
Edit néni és a kisnémethesek csapata
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Régi álmunk vált valóra azáltal, hogy fenntartónktól, a Pápai Tankerületi Központtól egy értékes játszóteret kaptunk ajándékba. Hálánk kifejezéseként rendeztünk egy ünnepélyes átadót, ahol a gyerekek sokféle sportot próbálhattak ki. A műsor színvonalát a negyedik osztályosok vidám lufis tánca emelte. Volt focibajnokság, kerékpáros KRESZ akadálypálya, ugrálóvár, trambulin, ügyességi feladatok, kötélhúzás, pingpong. Az iskola Boldogságóra csapatának szervezésében ezen a napon került sor a II. Iskolai darts versenyre. Kevesebb induló jelentkezett, mint tavaly, de a versengés így is óriási volt. A rendezvénnyel kapcsolatban készítettünk egy faliújságot, amely a rendszeres edzések előnyére hívta fel a figyelmet.
Május – Testmozgás
Egyik legkedvesebb témám, a Testmozgás, melynek kiváló lehetőséget ad a hétköznapoi mozgásformákon túl a minden évben óvodánkban is megrendezésre kerülő Kihívás napja országos rendezvénysorozat. A program óvodai szintű megszervezését vállaltam. Egyeztetve a Boldogság munkacsoporttal, rendezvényünk kapcsolódott a Jobb veled a világ Alapítvány “Legsportosabb intézmény” felhívásához is. Az erre történő regisztrációt a Boldogságóra munkacsoport vezetője végezte. Az óvodában a következő min. 15 perces pulzusnövelő sportprogramok valósultak meg: reggeli zenés Zumba, melyet vezetésemmel végeztek óvodásaink és a csatlakozó felnőttek közösen. Az óvoda udvarán futás 3-5 éves korig, biciklizés a környező utcákban 6-7 évesek felnőtt vezetésével, a helyszín biztosításáról gondoskodtam, megkülönböztető mellényt adtunk a résztvevőkre. Kollégákat kértem meg a biciklis csapat kerékpárral történő felvezetésére és az útvonal biztosítására. Zsákban futás akadálykerüléssel, kötélhúzás, akadálypálya, valamint házi focibajnokság színesítette a programot. Csapatunk aranyérmének közösen örülhettünk.
Az egészséges életmód, mindennapos mozgásfejlesztés szerves része a mindennapjainknak. A boldogságóra keretében a „VILLÁMLAZÍTÁS”, általános relaxáló technikával kezdtük a foglalkozást. Minden izmunkat megfeszítettük és ellazítottuk. Bagdi Bella: „Jól érzem magam boogie”, a hónap testmozgás dalára táncoltunk. Az „Egy-kettő. három-négy” utánzásos mondókát szívesen tanulták a gyerekek, a végén boldogan tapsoltak. A jóleső mozgás, tánc után Boldog Dóra Bezzeg Andrea: A lusta király történetére invitálta a gyerekeket. Tanulságos mese után a „TÜKÖRJÁTÉKBAN „ először én, majd a nagyobb gyerekek által felváltva mutatott mozgásokat, sportokat utánozták, majd nevezték meg a gyerekek. A „Tűz, Víz, Repülő” játékot is szívesen irányították már a nagyobbak ! Játék a lufikkal ! játékot mindig nagy örömmel fogadták a gyerekek. A testmozgás témakörének feldolgozása során a mozgás öröme mellett megbeszéltük annak jótékony hatásait is a szervezetünkre. Megfigyeltük a légzésünket, szívünk dobogását! A közös játékok, mozgásos feladatok során a gyermekek megtapasztalhatták a sikerélmény érzését, az együttműködés örömét. A mozgásos tevékenységek után boldogabbnak, felszabadultnak érezték magukat, s kérték a következő mozgásos feladatot, így a napot az udvari futókörrel folytattuk. A testmozgás témaköre jó lehetőséget nyújtott arra, hogy megalapozzuk bennük a mozgás szeretetét, és hosszú távon is erősítsük őket abban, hogy az egészséges életmód a mindennapjaik részévé váljon, s erre felhívjuk a szülők figyelmét !
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
” A sport nem csak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.”