A testmozgás boldogságot fokozó hatására egy izgalmas akadálypályás jógaóra szervezésével hívtuk fel a gyerekek figyelmét. Utána nagy hangsúlyt fektettünk a fizikai és lelki érzetek megfigyelésére, ezzel elmélyítve a tapasztalatokat.
Testmozgás
Minden évben megrendezi óvodánk a Mozdulj Szapáry! sportdélelőttöt, ahol a gyerekek szüleikkel közösen vehetnek részt a délelőtt folyamán egy játékos váltóversenyen. Az idén is így volt ez. A Tiszaligetbe kivonulva az egész óvoda együtt sportolt.
Beszélgető körrel kezdtünk, majd közösen elmondtuk az Egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát. Tükörjáték formájában mindenki igyekezett egy általa kedvelt sportágat elmutogatni, amit a többieknek utánoznia kellett.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
1. Ráhangolódás (5 perc)
Cél: figyelem összpontosítása, jó hangulat megalapozása
• Körbe ülünk, és közösen mondogatjuk a mozgásos mondókát:
„Lábam, karom, hajlik szépen,
Mozgok reggel, délben, éjben.
Játék közben jól érzem,
A testem is megköszöni nekem!”
• Beszélgetésindító kérdések:
– Milyen mozgásokat szeretsz?
– Melyik testrészed mozog, ha ugrálsz?
– Miért jó, ha sokat mozgunk?
2. Bevezetés (5 perc)
Cél: a testmozgás fontosságának tudatosítása
• Képes kártyák bemutatása (pl. gyerek fut, biciklizik, jógázik, táncol)
• Beszélgetés: „Mit csinál a képen a kisfiú/kislány? Te szoktál ilyet?”
3. Játékos testmozgás – mozgásos állomások (20 perc)
Cél: mozgáskoordináció, testrészek tudatosítása, örömszerzés
Állomások:
1. Ugró-állomás – különböző módon ugrálunk (egy lábon, páros lábbal, karikákba)
2. Kúszó-állomás – alacsony székek alatt kúszunk át (mint a kígyók)
3. Táncos-állomás – Bagdi Bella: ‘Mozog a világ’ c. dalra táncolunk
4. Tükör-állomás – párban utánozzák egymás mozdulatait
5. Egyensúly-állomás – egyensúlyozás zsinóron, párnákon, labdán
4. Légzőgyakorlat és relaxáció (5 perc)
Cél: megnyugvás, testérzetek tudatosítása
• Légzőjáték – Fújd a buborékot
– Mély levegővétel, majd lassú kifújás – mintha szappanbuborékot fújnánk
• Pihenőmese:
„Képzeld el, hogy egy puha felhőn fekszel… a tested ringatózik… minden porcikád pihen.”
5. Zárókör és értékelés (5 perc)
Cél: visszacsatolás, élmények feldolgozása
• Körkérdés:
– Melyik mozgás tetszett a legjobban?
– Mit érzett a tested, amikor megmozgattad?
– Hogyan tudunk naponta többet mozogni?
• Érzelemkártyák – válassz egyet, ami szerinted ma jellemez téged!
Reflexió – pedagógus számára
• Mi sikerült jól?
A gyerekek felszabadultan vettek részt a mozgásos játékokban. Az állomásrendszer motiválta őket, a párban végzett tükörgyakorlat fejlesztette az empátiát és együttműködést.
• Mi volt a nehézség?
A vegyes életkor miatt egyes feladatokat differenciálni kellett. Fontos volt az ismétlés és vizuális támogatás.
• Fejlődési lehetőségek:
A jövőben több természetes mozgásformát (pl. kinti futóverseny, mozgásos mesék) is beépítenék, és nagyobb hangsúlyt fektetnék a relaxáció utáni önreflexióra.
A testmozgás témája nagyon közel áll az óvodás korú gyerekekhez, mivel alapvető igényük a mozgás. A téma hangsúlyozásához Bezzegh Andrea: A lusta király meséjét hívtam segítségül. Illetve a gyermeknap eseményei is segítették a mozgás fontosságának hangsúlyozását, ahol játékos mozgásos feladatokban vehettek részt a gyerekek, egy mesejáték /Morzsa színház előadásában, A kiskakas gyémánt félkrajcárja/ megtekintése után az óvoda udvarán. Volt célbadobós, kötélhúzás, közlekedési verseny stb.
Ez a témakör arra hívja fel a gyerekek figyelmét, hogy a rendszeres testmozgás nemcsak a testet tartja egészségesen, hanem segít boldogabbnak, energikusabbnak, kiegyensúlyozottabbnak is érezni magunkat. A mozgás hatására boldogsághormonok szabadulnak fel a szervezetben, amelyek javítják a hangulatot, csökkentik a feszültséget és segítenek megbirkózni a stresszel. A gyerekek megtanulják, hogy a mozgás lehet szórakoztató, játékos és egyben hasznos is – különösen, ha rendszeresen végzik.
A mozgás örömforrás – nem csak a sportórákon, hanem a szabadidőben is.
A rendszeres testmozgás jobb kedvre derít.
A mozgás segít abban, hogy jobban tudjunk koncentrálni, tanulni.
Mozogni nem csak sportoláskor lehet – a séta, ugrálás, tánc, játék is számít!
A mozgás közben együtt lenni másokkal közösségi élmény is.
„Boldogságtánc” Készítettek közösen egy rövid, vidám táncot egy pozitív zenére. Mozgás közben figyelték meg, hogyan változik a hangulatuk. Könnyű dolgom volt, mert többen járnak modern táncra.
„Érzésfutás” Egy érzést mondtam (boldog, szomorú, dühös, nyugodt), a gyerekeknek pedig úgy kellett mozogniuk (sétálni, futni, ugrálni), ahogy szerintük az az érzés mozogna.
„Mozgásos boldogságkártyák” –at készítettünk, amiken egyszerű mozgások szerepelnek
(„ugorj 10-et”, „járj, mint egy kacsa”, „forogj körbe 3-szor”, „adj pacsit 5 embernek”). A gyerekek húztak egyet-egyet és végrehajtották.
A testmozgás témája fontos része a Boldogságóra programnak, mert segít a gyerekeknek megtapasztalni, hogy a mozgás nemcsak az egészségükre van jó hatással, hanem a hangulatukra, önbizalmukra, sőt még a kapcsolataikra is. Az élményszerű, játékos megközelítés pedig elősegíti, hogy a mozgás szeretete hosszú távon beépüljön a mindennapjaikba.
Encsencsi Százszorszép Óvoda és Konyha
Az óvodai életben nagyon fontos az „egészséges életmód szokásainak” fejlesztése, korrigálása, ezért örültünk, hogy bekapcsolódhatunk a Kihívás Napja programba is. A családokat sikerült bevonnunk a közös mozgásba, amelyet a helyi fitnesz edző tartott, „BOLDOGSÁG AEROBIC” címmel.
Ezt megelőzően megismerkedtek a Boldogságóra ezzel kapcsolatos meséjével, amelyből kiderült, hogy a MOZGÁS ÖRÖMFORRÁS……
Reméljük, hogy a családok minden nap biztosítják a különböző mozgáslehetőségeket gyerekeik számára, amellyel elősegíthetik a testi-lelki- szociális fejlődésüket.
Májusban gyermeknapot tartottunk óvodánkban, és a boldogságórás tevékenységgel kötöttük össze. A napot egy bemelegítéssel kezdtük, amit több játékos feladat követett. A gyerekek egyik kedvenc játéka a lufigyűjtő volt, amikor zsákban ugrálva, megadott szín alapján kellett lufikat gyűjtsenek. Ezt a mesepillanatok követték, majd a napot szintén mozgásos és zenés játékokkal zártuk.
1. Motiváció – Relaxáció
Memória. Mondjatok egy egészséges ételt. Mindenki ismételje meg amit előtte mondtak.
2. Rávezetés a foglalkozás témájára
Ezen az órán az egészséges életmódról fogunk beszélni ahol a táplálkozás és a mozgás lesz a középpontban.
Én és a mozgás…
Álljatok fel! Állításokat fogok mondani, mindenki a megfelelő helyre álljon, az elhangzott állítások szerint.
• Álljanak a jobb oldalra, akik rendszeresen sportolnak, a bal oldalra, akik csak a testnevelésórákon.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint a jóga a lányoknak való, a bal oldalra, akik szerint mindenkinek jót tehet.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint az öregeknek már nem való a sport, a bal oldalra, akik szerint ennek nincs korhatára!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szokták nézni az olimpiát a tévében, a bal oldalra, akik nem szokták!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem érdeklődnek a foci iránt, a bal oldalra, akik szurkolnak valamelyik futballcsapatnak!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek úszni, a bal oldalra, akik inkább szárazföldi sportok után néznek!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem szeretnek táncolni, a bal oldalra, akik imádják ezt a mozgásformát!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek futni, a bal oldalra, akik ezt inkább kihagyják!
• Álljanak a jobb oldalra, akik úgy látják, hogy a szüleik nem nagyon sportolnak, a bal oldalra, akik tőlünk kapták a sport szeretetét!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szívesen kipróbálnának extrém sportokat, a bal oldalra, akik a kevésbé veszélyes mozgásformákat részesítik előnyben!
3. Célkitűzés
A mezei nyúl és a sündisznó című mesét fogom elolvasni nektek!
• Mi okozta a nyúl és a sündisznó között a konfliktust?
• Hogyan viselkedett a nyúl?
• Hogyan értékelhetjük ezt?
• Hogyan kellett volna a nyúlnak viselkednie, hogy ne járjon pórul?
• Voltatok már hasonló helyzetben?
4. Összegzés
Színezzétek ki a színezőt!
Közben hallgassuk meg Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát!
Legyen ez a záró mondatunk:
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
Albert Einstein
Motiváció: „Gondozom a testemet, hogy egészséges maradjon!”
Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Legyen szó sporttevékenységről, kertészkedésről, amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás. A sportolás jótékony hatásai: levezeti a stresszt, növeli az önbizalmat, elősegíti a jobb alvást, javítja a tanulási képességeket, emeli a hangulatot, a memóriát, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket A gyerekeknél hatással van a fejlődésetekre, növekedésetekre.
Bajnok lett a Down –szindrómás fiú c. történet feldolgozása történet a testmozgásról
A beszélgetést segítő kérdések:
Hogyan segítettek a beteg fiúnak a sporttársai? Milyen tulajdonságaik vannak egy versenyzőnek? (Őszinte, igazságos, sportszerű, versenyszellemű, harcos, segítőkész, lojális).
Mi a tanulsága a történetnek?
Május 6.
A magyar sport napja
Játékos torna:
Én és a mozgás.c. feladat közös elvégzése.
Sportválasztó táblázat kitöltése Milyen előnyökkel jár a rendszeres testmozgás? Milyen sportágakat ismertek A csoportból többen rendszeresen sportolnak. Karatéznak, futnak, kerékpároznak, fociznak, ökölvívásra járnak. A lányok szívesen táncolnak. A mozgás jelen van a mindennapi életükben. A csoport tagjai elmondták, hogy az iskolában is szeretik a testnevelés órákat, a sportszakköröket.
Közös feladat: Rajzoljátok, vagy írjátok le a kedvenc sportotokat!
A munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam.. c. dalát.
Hangulati lezárás:
Kacsatánc
Edit néni és a kisnémethesek csapata