Testmozgással és egészséges életmóddal kapcsolatos kulcsszavakat szedtek össze és rajzokat alkottak a gyerekek.
Testmozgás
A Föld napja alkalmából egy kis testmozgásra hívtuk az alsósokat, ahol évfolyamonként kellett egy pályán végigmenni forgószínpad szerűen. Minden gyereknek a menetfüzetébe 5 db pecsétet kellett gyűjteni, amiért a végén minden kispajtás egy földnapi nyaklánccal és üdítővel tért haza. Próbáltuk a pályát úgy kialakítani, mintha 1-1 államás a föld megóvásáért lenne. Szemeteszsákba kellett (szemetet) lufit gyűjteni, pad alatt kellett átbújni és plüss állatot menteni, zsámolyon, sztepp padon kellett ugrálni, nehogy vízbe essenek és célba kellett dobni. Nagyon élvezték a gyerekek. Sokat mozogtak és büszkén teljesítettek minden állomást. Örömmel, mosollyal az arcukon tértek vissza a termükbe.
Májusban a jó idő közeledtével igyekeztünk sokat mozogni, kirándulni a szabadban.
Az egészséges életmódról a testmozgás fontosságáról sokat beszélgettünk gyümölcssalátát, plakátot készítettünk és alsós szinten egy spot délutánt szerveztünk a diákoknak. A madarak és fák napja alkalmából készítettünk különböző a témához kapcsolósó alkotásokat. Természetesen az édesanyákat, nagymamákat is köszöntöttük Anyák napja alkalmából.
A testmozgás
A foglalkozás címe: A testmozgás
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, hogy milyen fontos az egészségünk, amit a testmozgással megőrizhetünk.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– A lusta király mese elmesélése.
– Akadálypálya
Az óvodások nem tudnak nem mozogni, ezért könnyű volt ezt a témát megvalósítanom.
Az ismert mondókával kezdeményeztem a mesélést.
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
A gyerekek elhelyezkedtek a szőnyegen, mire elmondtam a mondókát.
A lusta király című mesét meséltem, egy öreg király bábbal.
A mese végéig fenntartottam az érdeklődésüket, a mese történetével, a benne ismétlődő mondókával, a hangom mélységének változtatásával.
A mese végeztével, észrevették, hogy nyilak vannak a parkettán (amit a Dajka néni a kérésemre, titkosan lerakott) megkérdeztem őket, hogy van -e kedvük követni a nyilat, amire természetesen, igen volt a válasz, biztosra mentem, mert ilyen kalandot nem hagynak ki.
A tornatermet már előkészítettem, a tornaeszközöket kihelyeztem.
Babzsák, karika, szúrós párna. kötél, pad, trambulin, egyensúlyozó félgömb.
Amikor kiértünk a tornaterembe, mert oda vezetett a nyíl, elámultak a sok eszköz láttán. Megígértem, hogy mindent kipróbálhatnak és játszhatnak, de meg kell hallgatniuk az eszközök nevét. Ezért az ígéretért nagyon odafigyeltek. Egy hosszú kirándulásra megyünk, az erdőben különböző akadályokon kell átkelnünk. A babzsák- kavics, a karika-lapulevél, szúrós párna-szikla, kötél-inda, pad-farönk, trambulin-iszap, egyensúlyozógömb-ingatag szikla.
Először bárhogy mehetnek rajta, de csak eszközről eszközre lépegethetnek, és az indulást, mindig a mondóka elmondása jelenti. A villany lekapcsolása azt jelenti, hogy besötétedett, a felkapcsolása a világosságot, reggelt. A reggelt mindig a mondóka elmondásával kezdjük, utána indulunk az utunkra.
Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér.
Forgatom a fejemet, mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat, dobbantom a talpamat.
Ugrálok hármat: hopp, hopp, hopp, Boldogan tapsolok.
A mondókát a mozgással kísérjük, majd indulhat a csapat.
Nagyon élvezték, hogy mindent kipróbálhatnak, hagytam sokáig a „nappalt”.
Nem volt várakozás, sorban állás, mindenki mehetett bármire, kikerülték egymást, másfele fordultak, amikor látták, hogy nem tudják az útjukat folytatni.
Az „éjszaka” azért volt jó, mert egy picit lecsöndesedtek, anélkül tudtam megállítani őket, hogy szóljak. A mondókát megtanulták, hiszen motiválva voltak, hogy jól elmondják, akkor indulhatnak.
A végén az eszközöket úgy pakoltuk el, hogy különböző nagymozgással kellett a helyére vinni. Pókjárás, rákjárás, fejen egyensúlyozás, a szikla, kavics, karika.
A nagyobb eszközöket együttes erővel kellett visszavinni. A közösség fejlesztés, bíztatás ezzel megvalósult.
A mozgás végeztével, lehasaltak, ők voltak a „palacsinták” egy szivacs hengerrel megmaszíroztam, ill. bekentem „nutellával”, „lekvárral”, vagy amilyen palacsinták szerettek volna lenni.
A kézmosás után, már várt minket a dajka néni egy nagy tál gyümölccsel.
Amíg ették a gyümölcsöt, alkalmat adott a beszélgetésre.
Hogy érezték magukat? Melyik eszköz tetszett? Mit gondolnak miért jó mozogni?
Mit szerettek sportolni?
Én is meséltem, hogy nagyon szeretek futni, ahol lakom a közelben van egy jó kis domb, oda szoktam felfutni, és már láttam őzikét, rókát, mókust. Olyan jó érzés, hogy megmozgatom magam, jobb a közérzetem, vidámabb vagyok.
A gyerekek talán a példámon keresztül, hasonló válaszokat adtak, de azt is elmondták, hogy most jól elfáradtak, de jót fognak autózni. Elmesélték, hogy milyen sportra járnak, és leginkább focizni szeretnek, amit az udvaron is szoktunk.
Az elfáradást tényleg példázta az, hogy a mozgás után nagyon nyugodt játék következett.
Azokkal a gyerekekkel, akik valamiért mérgesek, dühösek, kimegyek a tornaszobába külön labdázni, ugrálni, ami lecsendesíti őket és elfelejtik a dühüket.
Boldogságóra mozgásos tevékenység óvodában
Téma: Mozgás = Öröm – Testmozgás és jókedv kapcsolata
Korosztály: 4–6 évesek
Időtartam: 30–40 perc
Fejlesztési területek: nagymozgás, koordináció, érzelmi intelligencia, társas kapcsolatok
Célkitűzések:
A gyermekek megtapasztalják, hogy a mozgás örömet okoz.
Pozitív testélmények szerzése játékos formában.
Egymás támogatása, bátorítása a játék során.
Vidám hangulat kialakítása, nevetés, közös élmény.
1. Ráhangolódás – Érzéskör Mindenki mutat egy mozdulatot, ami neki örömet okoz (pl. ugrálás, pörgés, integetés). A többiek utánozzák.
2. Bemelegítő mozgás – Vidám zenére
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Zenére ugrálás, szökdelés, pörgés, tapsolás.
3. Fő rész – Játékos mozgás boldogsággal
Időtartam: 20 perc
„Nevető futás”
– A gyerekek futnak körbe, miközben különféle mozdulatokkal nevetnek (haha, hihi, hoho).
Cél: minél viccesebben, szabadabban nevetni.
Játék: Tűz, víz, repülő
4. Levezetés – Nyugalom és hála
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Légzőgyakorlat: orron be, szájon ki – „szagolj virágot – fújd el a gyertyát”
Boldogságóránk megtervezésekor tudtam, hogy könnyű dolgom lesz, mert osztályunk 70%-a rendszeresen sportol. egyesületi tag. Először a munkafüzetben található tesztet töltöttük ki, majd az értékelés elolvasása után, mindenki megfogalmazhatta saját gondolatait az egészséges életmóddal kapcsolatban. Ezután egy véleményvonal alkotásával megnéztük, hogy ki mennyire gondolja igaznak azt az állítást, hogy a sport örömet okoz. Majd két csoportra osztottuk az osztályt ez alapján és az egyik csapat érveket gyűjtött a sport örömet okoz állítás mellett, míg a másik csapat ellenérveket gyűjtött össze. A szóvivők megválasztása után indult a vita, mely során a két szóvivő érveléssel próbálta meggyőzi egymást a saját álláspontjáról. Az izgalmas vita után megegyeztünk abban, hogy mindenkinek igaza. Egy a fontos, hogy találjuk meg magunknak azt a mozgásformát, ami valóban örömet okoz nekünk.
„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!” (Ifjabb dr. Martin Luther King)
A Levendula csoportban május hónapban a testmozgás fontosságával ismerkedtünk meg a Boldogságóra keretében. A gyermekek izgatottan várták a foglalkozást, és lelkesen kapcsolódtak be a közös beszélgetésbe. Megvitattuk, miért van szüksége a testünknek mozgásra – meglepően sok érdekes és elgondolkodtató gondolat született. A gyerekek jó ötletekkel egészítették ki egymás gondolatait, igazi csapatmunka alakult ki.
A foglalkozást Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük, amelyeket örömmel végeztek el a gyerekek. Ezután közösen mondtuk el a mozgással kísért mondókát:
Mondóka:
Egy-kettő-három-négy, nézd, a kezem égig ér!
Forgatom a fejemet, mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat, dobbantom a talpamat.
(magassal nyújtózkodás, fejforgatás jobbra-balra, törzsdöntés előre, lábérintés, topogás)
Ugrik hármat: hopp, hopp, hopp – boldogan tapsolgatok!
(csípőre tett kézzel három ugrás, majd taps)
A hangulat fokozódott, amikor a gyermekek kérésére közösen eltáncoltuk kedvenc dalukat, a „Repülj velem” című számot. Ezután meghallgatták „A lusta király” tanulságos történetét, majd következhetett a várva várt, nagymozgásos tevékenység.
Bevezető történet az akadálypályához:
„Az élet sokféle helyzetet hoz, amikor segítenünk kell másokon – akár egy bajba jutott kismadáron az erdőben. Most ti lehettek az életmentők! Akadályokon kell keresztüljutnotok, hogy segíthessetek, és közben meg kell hoznotok a helyes döntéseket is.”
1. állomás: Madármentés akadálypálya
• Bukfencezés, mintha sűrű bozótosban haladnánk,
• Egyensúlyozás „kidőlt fatörzsön” (padon),
• Plüssmadár megkeresése és óvatos visszajuttatása a „fészekbe” (kosárba).
Állomáskérdés:
Szabad-e egyedül megfogni, megetetni vagy megitatni egy fiókát?
Válasz: Nem! Csak megfigyelni szabad, és mindig felnőtt segítségét kell kérni. A madarakat még felnőttként sem szabad fecskendővel vagy pohárral itatni, mert könnyen félrenyelhetnek!
A napot egy sétával zártuk: ellátogattunk a lángosozóhoz, majd a közeli kiserdei játszótérre, ahol a gyerekek nagy örömmel próbálták ki a különféle mozgásos játékeszközöket.