Minden évben megrendezi óvodánk a Mozdulj Szapáry! sportdélelőttöt, ahol a gyerekek szüleikkel közösen vehetnek részt a délelőtt folyamán egy játékos váltóversenyen. Az idén is így volt ez. A Tiszaligetbe kivonulva az egész óvoda együtt sportolt.
Testmozgás
Beszélgető körrel kezdtünk, majd közösen elmondtuk az Egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát. Tükörjáték formájában mindenki igyekezett egy általa kedvelt sportágat elmutogatni, amit a többieknek utánoznia kellett.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
1. Ráhangolódás (5 perc)
Cél: figyelem összpontosítása, jó hangulat megalapozása
• Körbe ülünk, és közösen mondogatjuk a mozgásos mondókát:
„Lábam, karom, hajlik szépen,
Mozgok reggel, délben, éjben.
Játék közben jól érzem,
A testem is megköszöni nekem!”
• Beszélgetésindító kérdések:
– Milyen mozgásokat szeretsz?
– Melyik testrészed mozog, ha ugrálsz?
– Miért jó, ha sokat mozgunk?
2. Bevezetés (5 perc)
Cél: a testmozgás fontosságának tudatosítása
• Képes kártyák bemutatása (pl. gyerek fut, biciklizik, jógázik, táncol)
• Beszélgetés: „Mit csinál a képen a kisfiú/kislány? Te szoktál ilyet?”
3. Játékos testmozgás – mozgásos állomások (20 perc)
Cél: mozgáskoordináció, testrészek tudatosítása, örömszerzés
Állomások:
1. Ugró-állomás – különböző módon ugrálunk (egy lábon, páros lábbal, karikákba)
2. Kúszó-állomás – alacsony székek alatt kúszunk át (mint a kígyók)
3. Táncos-állomás – Bagdi Bella: ‘Mozog a világ’ c. dalra táncolunk
4. Tükör-állomás – párban utánozzák egymás mozdulatait
5. Egyensúly-állomás – egyensúlyozás zsinóron, párnákon, labdán
4. Légzőgyakorlat és relaxáció (5 perc)
Cél: megnyugvás, testérzetek tudatosítása
• Légzőjáték – Fújd a buborékot
– Mély levegővétel, majd lassú kifújás – mintha szappanbuborékot fújnánk
• Pihenőmese:
„Képzeld el, hogy egy puha felhőn fekszel… a tested ringatózik… minden porcikád pihen.”
5. Zárókör és értékelés (5 perc)
Cél: visszacsatolás, élmények feldolgozása
• Körkérdés:
– Melyik mozgás tetszett a legjobban?
– Mit érzett a tested, amikor megmozgattad?
– Hogyan tudunk naponta többet mozogni?
• Érzelemkártyák – válassz egyet, ami szerinted ma jellemez téged!
Reflexió – pedagógus számára
• Mi sikerült jól?
A gyerekek felszabadultan vettek részt a mozgásos játékokban. Az állomásrendszer motiválta őket, a párban végzett tükörgyakorlat fejlesztette az empátiát és együttműködést.
• Mi volt a nehézség?
A vegyes életkor miatt egyes feladatokat differenciálni kellett. Fontos volt az ismétlés és vizuális támogatás.
• Fejlődési lehetőségek:
A jövőben több természetes mozgásformát (pl. kinti futóverseny, mozgásos mesék) is beépítenék, és nagyobb hangsúlyt fektetnék a relaxáció utáni önreflexióra.
A testmozgás témája nagyon közel áll az óvodás korú gyerekekhez, mivel alapvető igényük a mozgás. A téma hangsúlyozásához Bezzegh Andrea: A lusta király meséjét hívtam segítségül. Illetve a gyermeknap eseményei is segítették a mozgás fontosságának hangsúlyozását, ahol játékos mozgásos feladatokban vehettek részt a gyerekek, egy mesejáték /Morzsa színház előadásában, A kiskakas gyémánt félkrajcárja/ megtekintése után az óvoda udvarán. Volt célbadobós, kötélhúzás, közlekedési verseny stb.
Ez a témakör arra hívja fel a gyerekek figyelmét, hogy a rendszeres testmozgás nemcsak a testet tartja egészségesen, hanem segít boldogabbnak, energikusabbnak, kiegyensúlyozottabbnak is érezni magunkat. A mozgás hatására boldogsághormonok szabadulnak fel a szervezetben, amelyek javítják a hangulatot, csökkentik a feszültséget és segítenek megbirkózni a stresszel. A gyerekek megtanulják, hogy a mozgás lehet szórakoztató, játékos és egyben hasznos is – különösen, ha rendszeresen végzik.
A mozgás örömforrás – nem csak a sportórákon, hanem a szabadidőben is.
A rendszeres testmozgás jobb kedvre derít.
A mozgás segít abban, hogy jobban tudjunk koncentrálni, tanulni.
Mozogni nem csak sportoláskor lehet – a séta, ugrálás, tánc, játék is számít!
A mozgás közben együtt lenni másokkal közösségi élmény is.
„Boldogságtánc” Készítettek közösen egy rövid, vidám táncot egy pozitív zenére. Mozgás közben figyelték meg, hogyan változik a hangulatuk. Könnyű dolgom volt, mert többen járnak modern táncra.
„Érzésfutás” Egy érzést mondtam (boldog, szomorú, dühös, nyugodt), a gyerekeknek pedig úgy kellett mozogniuk (sétálni, futni, ugrálni), ahogy szerintük az az érzés mozogna.
„Mozgásos boldogságkártyák” –at készítettünk, amiken egyszerű mozgások szerepelnek
(„ugorj 10-et”, „járj, mint egy kacsa”, „forogj körbe 3-szor”, „adj pacsit 5 embernek”). A gyerekek húztak egyet-egyet és végrehajtották.
A testmozgás témája fontos része a Boldogságóra programnak, mert segít a gyerekeknek megtapasztalni, hogy a mozgás nemcsak az egészségükre van jó hatással, hanem a hangulatukra, önbizalmukra, sőt még a kapcsolataikra is. Az élményszerű, játékos megközelítés pedig elősegíti, hogy a mozgás szeretete hosszú távon beépüljön a mindennapjaikba.
Encsencsi Százszorszép Óvoda és Konyha
Az óvodai életben nagyon fontos az „egészséges életmód szokásainak” fejlesztése, korrigálása, ezért örültünk, hogy bekapcsolódhatunk a Kihívás Napja programba is. A családokat sikerült bevonnunk a közös mozgásba, amelyet a helyi fitnesz edző tartott, „BOLDOGSÁG AEROBIC” címmel.
Ezt megelőzően megismerkedtek a Boldogságóra ezzel kapcsolatos meséjével, amelyből kiderült, hogy a MOZGÁS ÖRÖMFORRÁS……
Reméljük, hogy a családok minden nap biztosítják a különböző mozgáslehetőségeket gyerekeik számára, amellyel elősegíthetik a testi-lelki- szociális fejlődésüket.
Májusban gyermeknapot tartottunk óvodánkban, és a boldogságórás tevékenységgel kötöttük össze. A napot egy bemelegítéssel kezdtük, amit több játékos feladat követett. A gyerekek egyik kedvenc játéka a lufigyűjtő volt, amikor zsákban ugrálva, megadott szín alapján kellett lufikat gyűjtsenek. Ezt a mesepillanatok követték, majd a napot szintén mozgásos és zenés játékokkal zártuk.
1. Motiváció – Relaxáció
Memória. Mondjatok egy egészséges ételt. Mindenki ismételje meg amit előtte mondtak.
2. Rávezetés a foglalkozás témájára
Ezen az órán az egészséges életmódról fogunk beszélni ahol a táplálkozás és a mozgás lesz a középpontban.
Én és a mozgás…
Álljatok fel! Állításokat fogok mondani, mindenki a megfelelő helyre álljon, az elhangzott állítások szerint.
• Álljanak a jobb oldalra, akik rendszeresen sportolnak, a bal oldalra, akik csak a testnevelésórákon.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint a jóga a lányoknak való, a bal oldalra, akik szerint mindenkinek jót tehet.
• Álljanak a jobb oldalra, akik szerint az öregeknek már nem való a sport, a bal oldalra, akik szerint ennek nincs korhatára!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szokták nézni az olimpiát a tévében, a bal oldalra, akik nem szokták!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem érdeklődnek a foci iránt, a bal oldalra, akik szurkolnak valamelyik futballcsapatnak!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek úszni, a bal oldalra, akik inkább szárazföldi sportok után néznek!
• Álljanak a jobb oldalra, akik nem szeretnek táncolni, a bal oldalra, akik imádják ezt a mozgásformát!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szeretnek futni, a bal oldalra, akik ezt inkább kihagyják!
• Álljanak a jobb oldalra, akik úgy látják, hogy a szüleik nem nagyon sportolnak, a bal oldalra, akik tőlünk kapták a sport szeretetét!
• Álljanak a jobb oldalra, akik szívesen kipróbálnának extrém sportokat, a bal oldalra, akik a kevésbé veszélyes mozgásformákat részesítik előnyben!
3. Célkitűzés
A mezei nyúl és a sündisznó című mesét fogom elolvasni nektek!
• Mi okozta a nyúl és a sündisznó között a konfliktust?
• Hogyan viselkedett a nyúl?
• Hogyan értékelhetjük ezt?
• Hogyan kellett volna a nyúlnak viselkednie, hogy ne járjon pórul?
• Voltatok már hasonló helyzetben?
4. Összegzés
Színezzétek ki a színezőt!
Közben hallgassuk meg Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát!
Legyen ez a záró mondatunk:
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
Albert Einstein
Motiváció: „Gondozom a testemet, hogy egészséges maradjon!”
Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Legyen szó sporttevékenységről, kertészkedésről, amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás. A sportolás jótékony hatásai: levezeti a stresszt, növeli az önbizalmat, elősegíti a jobb alvást, javítja a tanulási képességeket, emeli a hangulatot, a memóriát, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket A gyerekeknél hatással van a fejlődésetekre, növekedésetekre.
Bajnok lett a Down –szindrómás fiú c. történet feldolgozása történet a testmozgásról
A beszélgetést segítő kérdések:
Hogyan segítettek a beteg fiúnak a sporttársai? Milyen tulajdonságaik vannak egy versenyzőnek? (Őszinte, igazságos, sportszerű, versenyszellemű, harcos, segítőkész, lojális).
Mi a tanulsága a történetnek?
Május 6.
A magyar sport napja
Játékos torna:
Én és a mozgás.c. feladat közös elvégzése.
Sportválasztó táblázat kitöltése Milyen előnyökkel jár a rendszeres testmozgás? Milyen sportágakat ismertek A csoportból többen rendszeresen sportolnak. Karatéznak, futnak, kerékpároznak, fociznak, ökölvívásra járnak. A lányok szívesen táncolnak. A mozgás jelen van a mindennapi életükben. A csoport tagjai elmondták, hogy az iskolában is szeretik a testnevelés órákat, a sportszakköröket.
Közös feladat: Rajzoljátok, vagy írjátok le a kedvenc sportotokat!
A munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam.. c. dalát.
Hangulati lezárás:
Kacsatánc
Edit néni és a kisnémethesek csapata
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Régi álmunk vált valóra azáltal, hogy fenntartónktól, a Pápai Tankerületi Központtól egy értékes játszóteret kaptunk ajándékba. Hálánk kifejezéseként rendeztünk egy ünnepélyes átadót, ahol a gyerekek sokféle sportot próbálhattak ki. A műsor színvonalát a negyedik osztályosok vidám lufis tánca emelte. Volt focibajnokság, kerékpáros KRESZ akadálypálya, ugrálóvár, trambulin, ügyességi feladatok, kötélhúzás, pingpong. Az iskola Boldogságóra csapatának szervezésében ezen a napon került sor a II. Iskolai darts versenyre. Kevesebb induló jelentkezett, mint tavaly, de a versengés így is óriási volt. A rendezvénnyel kapcsolatban készítettünk egy faliújságot, amely a rendszeres edzések előnyére hívta fel a figyelmet.