A május a testmozgás mint boldogságforrás gyakorlásának hónapja. Ebben a hónapban nagyon sok időt töltünk az udvaron, ahol a friss levegőn szabadon mozoghatnak a gyermekek, mozgásigényüket a különféle udvari mozgásfejlesztő eszközök elégítik ki. A téma gyakorlásához most benti mozgásos feladatot választottam, a csoport kedvenc plüss állatát vittük magunkkal egy kis kirándulásra. Minden gyermeknek figyelni kellett arra, hogy az állatot felvegye, és a jelzett helyre letegye, hogy a következő gyermek fel tudja venni. A gyermekek szívesen teljesítették a feladatot, örömmel mozogtak.
Testmozgás
Növendékhangversenyre készültünk fel és nagyon ügyesen helyt álltak a tanítványaim 🙂
Májusban az egészséges életmód, különösen a testmozgás fontosságát helyeztük előtérbe. Megosztottuk egymással kedvenc sportágainkat, rajzos tablón mutattuk be mozgásformáinkat, és számos élménydús programon vettünk részt: játszóházban, játszótéren, sétákon, valamint közös mozgáson az iskola udvarán. A testmozgás segített oldani a szorongást, csökkenteni a feszültséget, javítani a hangulatunkat és növelni az önbizalmunkat. Emellett erősítette a memóriánkat és koncentrációnkat, hozzájárulva kiegyensúlyozottabb, energikusabb mindennapjainkhoz.
A mai Boldogságóra keretében a testmozgás örömteli oldalát állítottuk a középpontba. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, miért fontos, hogy minden nap mozogjunk, tornázzunk, és hogyan hat a mozgás a testünkre és a hangulatunkra.
Az udvaron egy vidám, zenés torna keretében mozgattuk át magunkat – ugráltunk, nyújtózkodtunk, táncoltunk és sokat nevettünk. A gyerekek felszabadultan vettek részt a közös tevékenységben, és megtapasztalhatták, hogy a mozgás nemcsak egészséges, hanem igazi örömforrás is lehet.
A foglalkozás során a hangsúly az örömteli mozgáson, az együtt táncolás élményén és a közösségben való aktív részvételen volt – így erősítve a test mellett a lelki jóllétet is.
A testmozgás testi és lelki feltöltődés. Csoportunk népi játékokkal és néptánccal járult hozzá az egészséges életmódhoz.
1. Az óra bevezetéseként relaxáltunk és énekeltünk.
2. Fő témánkat beszélgetéssel kezdtük, melynek során a gyerekek elmondhatták a testmozgással kapcsolatos tapasztalataikat és gondolataikat.
Szívekbe gyűjtöttük össze a testmozgás jótékony hatásait. Motiváló rejtvénnyel gyűjtöttük össze a sportról való fontos tudnivalókat. A mezei nyúl és a sündisznó című mese nagyon tetszett a gyerekeknek, szívesen le is rajzolták.
3. Befejezésül énekeltünk és meditáltunk.
A tanév végén több osztályfőnöki és etika órát a szabadban töltöttünk, ezen alkalmakkor bebizonyosodott, hogy 13-14 éves tanulók számára is óriási örömforrás, ha szabadon, kedvükre játszhatnak. Volt alkalom, hogy a természet szépségeinek fotózására indultunk, de aztán spontán fára mászás és játszóterezés következett.
A tevékenység címe: Boldogságvárunk kiskertje
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mozgás
Fő didaktikai feladatok: mozgással az állóképesség, erőnlét, egyensúlyérzék fejlesztése mellett a boldogság fokozása a gyermekek érzelemvilágában
Tevékenységek közötti átjárhatóság: ének, zene, énekes játék, gyermektánc, matematikai tapasztalatok
Felhasznált források: Bagdi Bella: Jól érzem magam boogi
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– testmozgás jelének színezése falra elhelyezett papíron
– virágos ugróiskola
– I-peden virágok színezése
– összekeveredett virágmagok – színezett tökmagok szétválogatása csipesszel vagy kézzel megfelelő színű tojástartóba elhelyezése
Szabad játék közben tornaszobában vagy műfüves pályán (időjárástól függően) boldogságvár kertjében az összekerevedett virágok, növények rendezése.
– fuss ki a kertbe az akadályok megkerülésével (bólyák közötti szalon futás)
– színes virágok (babzsákok) elszállítása padon, fordított padon rézsutos padon, vízszintes létrán, alagúton és megfelelő karikába elhelyezésük – – virágok megszámolása melyikből van a több
– lábbal a növények (színes kis méretű labdák) átültetése (elhelyezésük dobozból, dobozba)
– kertben maradt labdák összgyűjtése a várba (függőleges célbadobás szivacslabdával) – hány labda maradt a kertben?
– másszunk fel a várba a kertből (fektetett bordásfalon mászán gyakorlása)
Ebben a hónapban a testmozgás szeretete volt a fő téma.
Egy hónapon keresztül olyan gyakorlatokat játszottunk, amiket év közben már megtanultak vagy megismertek és ezeket bonyolítottunk kognitív feladatokkal. A gyerekeknek közösen is kellett feladatokat megoldaniuk, ezzel is támogatva őket a közös munkában. Valamint annak megismertetése is cél volt, hogy a közösen végzett testmozgás mennyivel szórakoztatóbb.
Az egészséghét témájához kapcsolódóan külön foglalkoztunk az egészséges étkezéssel, azzal, hogy milyen ételek támogatnak minket, vagy nem válnak hasznunkra.
Ezen felül egy héten keresztül külön foglalkoztunk a fogápolás témakörével is.
A Horváth István Általános Iskola, mint Örökös Boldog Iskola, ebben a tanévben is kiemelt figyelmet fordít a tanulók érzelmi intelligenciájának, pozitív gondolkodásának és közösségi kapcsolatainak fejlesztésére.
A Boldogságóra program keretében a 3. osztályos tanulók egy különleges élménnyel gazdagodtak: a testnevelés óra elején lehetőséget kaptak rá, hogy ki énekes, ki pedig táncos műsorral lepje meg a társait. A rögtönzött bemutatók során, nemcsak az előadó gyermekek, hanem osztálytársaik is bekapcsolódtak a produkciókba, közösen teremtve jó hangulatot és örömteli perceket.
Az óra további részét a gondtalan, felszabadult játék töltötte ki. A foglalkozás hozzájárult az osztályközösség erősítéséhez, a pozitív érzelmek megéléséhez és a mozgás iránti motiváció növeléséhez is.
Ez a tanóra szervesen illeszkedett az Örökös Boldog Iskola értékrendjéhez és célkitűzéseihez, hozzájárult a gyermekek lelki jóllétének és társas készségeinek fejlesztéséhez.