Intézményünkben nagy hangsúlyt kap az egészséges életmód, a testmozgás, iskolánk névadója Szent-Györgyi Albert. A tanulók a tanév során többször találkoznak a témával, sok oldaltól közelítettük már meg, de ez most újdonság volt számukra. Egyszerű eszközökkel gyorsan akadálypályává varázsoltuk a tantermet. 2 szék és „gatyamadzag” alatt kellett átkúszni, a fatörzs tojástartó tálcák voltak, a kosár a fészek, amiből a plüssmadárka kiesett. Mindenki ki akarta próbálni, senki nem akart kimaradni ebből a mókából!
A kutya megitatása már rutinosan ment, csak úgy szlalomozott mindenki a tojástartó tálcák között.
A sebellátást a legkisebb, legtörékenyebb kisfiúcska vállalta, most csak el kellett játszania, hogy fájdalma van és nem érzi jól magát. A gyerekeket nagyon érdekelte a téma és most megtanulták, hogy a mentőt is hogyan kell értesíteni, milyen fontos információkat kell ilyenkor mondani baleset esetén.
Testmozgás
Családok bevonásával tartjuk meg minden évben a Mozdulj Szapáry! családi mozgásos délelőttünket a Tiszaligeti műfüves pályán. A családok részvételi aránya igen magas, többen a kisebb-nagyobb testvért is hozzák magukra erre az eseményre.
Május 30-án, délután valósult meg a gyermeknapi rendezvényünk, ahol szintén sok-sok mozgásos lehetőséget kínáltunk a gyermekeknek, szülőknek.
A mozgás kulcsfontosságú a gyermekek fejlődésében, mivel serkenti az idegrendszer érlelését, javítja a mozgáskoordinációt, és támogatja a mentális funkciók fejlődését. A fizikai aktivitás segíti a gyermekeket abban, hogy felfedezzék környezetüket, tapasztalatokat szerezzenek, és növeljék a mozgáskoordinációjukat.
Csoportunk mozgékonyságát kielégítve számos programban részt vettünk. A Bozsik focira járó gyermekek Grassroots fesztiválon kergethették a labdát, különböző akadálypályákon.
Madarak és fák napja alkalmával a népi játékokkal ismerkedhettek meg, ahol akadályversenyek, kosárhinta, lépegető, közös tánc alakította fizikai aktivitásukat.
Őrdöngösi tanyán számos feladattal ismerkedhettünk meg, állatgondozási, és földművelési munkák kapcsolata után, ügetőpályán mérhették fel kitartásukat, bátorságukat, erősségüket.
Nagy kitartásról tettek tanúbizonyságot, amikor a mártélyi tanösvényen sétáltunk, hiszen közel 9 km gyalogoltunk, amit észre sem vettünk, hiszen a természet szépsége, a madárvilág változatossága vonta el figyelmünket a kimerítő sétáról. Az új játszóteret is kipróbálhatták, amely nemcsak testüket erősítette, hanem társas kapcsolataikat is, hiszen más korosztályból lévő gyerekekkel is ismerkedhettek, segíthettek, félthették őket.
Gyereknap alkalmából az ugrálóvár felhőtlen örömet okozott gyermekeinknek, amellett, hogy fél órán keresztül virgonckodtak benne.
Csatlakoztunk a Kihívás Napja programhoz, ami az idei évben „A gomba alatt” című mese adott alapot az akadálypályák létrehozásához. Másztunk mint a hangya; repkedtünk, mint a pillangó; ugráltunk, mint a veréb; alagútban bújtunk, mint a kisegér; ugrottunk, mint a nyúl; szaladtunk a róka elől, ugrottunk karikába.
A számos program tette sikeressé e havi boldogságóra témakörét, amely nemcsak testi, de mentális egészségüket is fejlesztette.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Az egészséges életmód megismertetése egész éves nevelőmunkánkat áthatja, de ebben a hónapban kiemelt szerepet kap. Beszélgettünk a gyerekekkel testünk, egészségünk óvásáról, mivel teszünk jót magunknak. Kiemelten foglalkoztunk az egészséges táplálkozás, és a sport fontosságával. Intézményi szinten az országos Kihívás napja programhoz kapcsolódtunk, melyben délelőtt az óvoda területén több helyszínen valósultak meg mozgásos programok, délutánra pedig szülőkkel közös kerékpáros kihívást szerveztünk.
A Boldogságóraprogram májusi témája: A testmozgás gyakorlása volt. A foglalkozáson sokat beszélgettünk arról, hogy miért alapvető feltétele az emberi jólétnek a mozgás, a fizikai aktivitás. Összegyűjtöttük, hogy mit jelent a gyerekek számára a mozgás, illetve milyen problémákat okoz életünkben, ha nem mozgunk rendszeresen. Elvégeztük a segédanyag 2. feladatát, mely tulajdonképpen egy rövid közvéleménykutatás volt, játékos formában. Mindenki beszámolt a kedvenc sportjáról, illetve, milyen sportokat, testmozgásformákat próbálnának ki, ha lenne rá lehetőségük. Természetesen, nem maradhatott el a kézműveskedés sem, így rollerozó és kerékpározó gyerekekről készítettünk alkotásokat papírból. Igyekeztünk minél több formában becsempészni a testmozgást az iskolai életünkbe. Május elején osztálykiránduláson voltunk, ahol rengeteg mozgásos programon vettek részt a gyerekek: sorversenyeken próbálhatták ki ügyességüket, kötélpályán csúszhattak, szalmabálákon ugrálhattak. Sokan ott próbálhatták ki életükben először a lovaglás nagyszerű élményét. Az iskola közelében lévő játszótéren egy igazán szuper, de „izzasztó” délelőttöt töltöttünk el. Egy jó kis táncolással megünnepeltük „A kacsatánc világnapját”. Csatlakoztunk a Kihívás napjához, melynek keretében május 28-án körbe sétáltuk, futottuk az iskola épületét és udvarát. A gyereknapi programok között is szerepeltek mozgásos feladatok. A program által ajánlott jeles napok közül : „A fagyi világnapjával” és „A madarak és fák napjával” foglalkoztunk részletesebben. Remek alkotások születtek! Ismét egy igazán tartalmas, mozgalmas, élménygazdag hónapot tudhatunk magunk mögött!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
Intézményi szinten több programot szerveztünk, melyek a hónap nevezetes napjaihoz kapcsolódtak.
A Madarak -fák napján több állomásos akadályversenyt szerveztünk, melyben voltak nagymozgásos játékok (madárfiókák etetése, hernyó verseny stb.), memori a természet kincseiből, madárképek puzzle, kvízjáték stb.
A Nemzetközi Csirketánc Napon az udvaron elhelyezett nagy hangszórókból szólt a Kacsatánc, felnőttek, gyerekek jó hangulatú délelőttöt töltöttek az udvaron.
Csatlakoztunk az országosan meghírdetett Kihívás napjához. Nem csak a gyerekeknek szerveztünk mozgásos programokat, hanem a szülőket is invitáltuk egy kerékpáros kihívásra.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A rendszeres testedzés és sportolás nemcsak a mentális egészség fontos védőfaktora, hanem hatékony boldogságfokozó technika is. Ennek megtapasztalására SULIMPIÁT rendeztünk a Boldogságórás harmadikos osztályokban.
A három karikás játékba nagy örömmel és lelkesedéssel kapcsolódtak be a gyerekek, és kis kártyákon színezték a teljesített feladatok karikáit.
ZÖLD KARIKA- 5000 LÉPÉS-TUDATOS SÉTA A TERMÉSZETBEN
Nagyszerű módja volt annak, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan figyeljenek a jelen pillanatra, és hogyan élvezzék a természet szépségeit, de segít a figyelem fejlesztésében, a stressz csökkentésében is. Útvonalunkon figyeltünk a környezetünkben lévő hangokra: madárcsicsergés, szél susogása, kutyák ugatása vagy autó hangja. Éreztünk virágillatot, frissen vágott fű illatát. Menetelve énekeltünk, figyeltünk a ritmusra, a bal és jobb lábunkra. Okos eszközökkel mértük a megtett lépéseinket.
PIROS KARIKA-MESEJÓGA
Volt tanítványom segítségével egy izgalmas mesejógán vettünk részt. Akadálypálya teljesítésével jutottunk el Jógaországba, ott is egy csodálatos erdőbe, ahol az erdei állatok versenyeztek egymással.
A fákat, a napot, az állatokat megjelenítő és erőt adó pózokat próbáltunk ki. Megtapasztaltuk, hogy vannak olyan testtartások, amelyek nem csak magabiztosságot sugároznak, hanem valós erőt is adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak az idegrendszerre és a hormonháztartásra is. Ezek az erőt adó pózok nyitottak, ilyenkor megnöveljük magunkat, kinyújtózunk, több teret foglalunk el, kinyílunk, és pozitív hatással lehetnek arra, hogy sikeresebbek legyünk.
A foglalkozás bátorsággyűjtéssel és egy nagyon kellemes zenés relaxációval zárult.
Technika órán mozgáskockát készítettünk, amin megörökítettük a tanult pózokat.
SÁRGA KARIKA-TÁRSAS KINCSKERESŐ JÁTÉK
Derecske főterén a tereptárgyak és a zöld növények közt rejtettük el a Boldogságfokozó technikákat jelképező gyöngyöket, amiket négyesével összekapaszkodva, a kódlapon megadott sorrendben kellett a csapatoknak megkeresni, majd felfűzni. A feladat teljesítését igazoló gyöngysort minden csapat ügyesen elkészítette.
A programról készült beszámoló:
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A rendszeres testedzés és sportolás nemcsak a mentális egészség fontos védőfaktora, hanem hatékony boldogságfokozó technika is. Ennek megtapasztalására SULIMPIÁT rendeztünk a Boldogságórás harmadikos osztályokban.
A három karikás játékba nagy örömmel és lelkesedéssel kapcsolódtak be a gyerekek, és kis kártyákon színezték a teljesített feladatok karikáit.
ZÖLD KARIKA- 5000 LÉPÉS-TUDATOS SÉTA A TERMÉSZETBEN
Nagyszerű módja volt annak, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan figyeljenek a jelen pillanatra, és hogyan élvezzék a természet szépségeit, de segít a figyelem fejlesztésében, a stressz csökkentésében is. Útvonalunkon figyeltünk a környezetünkben lévő hangokra: madárcsicsergés, szél susogása, kutyák ugatása vagy autó hangja. Éreztünk virágillatot, frissen vágott fű illatát. Menetelve énekeltünk, figyeltünk a ritmusra, a bal és jobb lábunkra. Okos eszközökkel mértük a megtett lépéseinket.
PIROS KARIKA-MESEJÓGA
Volt tanítványom segítségével egy izgalmas mesejógán vettünk részt. Akadálypálya teljesítésével jutottunk el Jógaországba, ott is egy csodálatos erdőbe, ahol az erdei állatok versenyeztek egymással.
A fákat, a napot, az állatokat megjelenítő és erőt adó pózokat próbáltunk ki. Megtapasztaltuk, hogy vannak olyan testtartások, amelyek nem csak magabiztosságot sugároznak, hanem valós erőt is adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak az idegrendszerre és a hormonháztartásra is. Ezek az erőt adó pózok nyitottak, ilyenkor megnöveljük magunkat, kinyújtózunk, több teret foglalunk el, kinyílunk, és pozitív hatással lehetnek arra, hogy sikeresebbek legyünk.
A foglalkozás bátorsággyűjtéssel és egy nagyon kellemes zenés relaxációval zárult.
Technika órán mozgáskockát készítettünk, amin megörökítettük a tanult pózokat.
SÁRGA KARIKA-TÁRSAS KINCSKERESŐ JÁTÉK
Derecske főterén a tereptárgyak és a zöld növények közt rejtettük el a Boldogságfokozó technikákat jelképező gyöngyöket, amiket négyesével összekapaszkodva, a kódlapon megadott sorrendben kellett a csapatoknak megkeresni, majd felfűzni. A feladat teljesítését igazoló gyöngysort minden csapat ügyesen elkészítette.
A programról szóló beszámoló az alábbi linken is megtalálható:
Fazekas József Általános Iskola
Májusban a mozgásé volt a főszerep. A mindennapos testnevelésnek köszönhetően a mozgás rendszeres a gyerekeknél. Nagyon szeretik a testnevelés órákat, sokat mozgunk a teremben és a szabad levegőn is. Ebben a hónapban a boldogságórákhoz igazodva tudatosan figyeltünk arra, hogy milyen hatása van a mozgásnak a boldogságszintünkre: már az örömöt okoz, hogy testnevelés óra következik, mozgás közben kitisztul a fejünk, a sok játék közben rengeteget nevetünk, a tudatos légzés szintén jó hatással van lelkiállapotunkra. A májusi időjárás elég változékony volt, így volt alkalmunk a teremben is mozogni (itt nagyon szeretik a gyerekek a közös bemelegítést, amit mindig egy-egy kisgyerek irányít, kedvencük az óra további részében a kidobós játékok), és sokat lehettünk a szabadban is. Csodálatos helyszínen tölthetjük a szabadtéri testnevelés órákat, iskolánk játszótere és sportpályája egy füves, virágzó bokros-fás, szinte parkszerű terület. Öröm már a szemnek is, az itt végzett mozgás a testünknek is és a lelkünknek is egyaránt örömteli.
Pillanatkapitánnyal utaztunk tovább, és összekötve a Madarak és fák napjával elvégeztük az online ötlettárban is ajánlott Tudatos séta a természetben feladatot. A gyerekek egyre ügyesebben figyelik a környezetüket, a tudatos jelenlét gyakorlása egyre jobban megy nekik. Már irányítás nélkül is felfedezik a mindennapok szépségeit, gyakran szaladnak hozzánk egy-egy talált kis kinccsel: kaviccsal, madártollal, faággal. A Madarak és fák napját óvodánkkal közösen ünnepelte osztályunk („Közösen könnyebb!” jó gyakorlat az óvoda-iskola átmenet megkönnyítésére), és mivel ovisaink is Boldog Óvodások, a boldogságórát becsempésztük ebbe a programba is. Öt állomáson keresztül foglalkoztunk madarakkal és fákkal, egyik állomáson Pillanatkapitány segítségével gyűjtögettük a természet kincseit.
Májusi jeles napokat ünnepeltünk meg boldogságórás lelkülettel: a május 12-én megtartott Madarak és fák napja után a Nemzetközi Csirketánc Napon jártuk a kacsatáncot május 14-én, 15 perces Boldogság zumbával és több órás szabadtéri közös mozgással teljesítettük a Kihívás Napját május 28-án, majd a Gyereknapon folytattuk hagyományunkat május 30-án sok mozgással és még több nevetéssel.
„Ép testben ép lélek!” mottóval az egészséges táplálkozással foglalkoztunk. Az online ötlettár Minek örül a hasunk? gyakorlatát végeztük el, melyben plakátot készítettünk egészséges és csupán mértékkel fogyasztandó ételek képeinek felhasználásával. A gyerekek csoportokban újságokból és az ötlettárban kapott képekből válogattak, ragasztottak. A feladat közben sokat beszélgettünk az egészséges táplálkozásról, az ételek hatásáról lelki egészségünkre.
Szívmanó légzéskártyái közül 1 ujjvezetős kártyát és 1 szituációs kártyát választottunk közös légzésre: az ételekhez kapcsolódóan a Szülinapi torta légzést és a Fagyi légzést végeztük el. (Hogy mindenki egyszerre végezhesse a légzést, kivetítettük a 2 kártyát és így együtt lélegzett az egész osztály, miközben együtt fújtuk el a szülinapi torta gyertyáit és ujjainkkal mutattuk a tábla irányába a fagyigombóc és -tölcsér mentén a légzés útját. A gyerekeknek természetesen bármikor lehetőségük van egyénileg is használni a kártyákat, szabadon elvehetik a padról, amikor szükségét érzik egy kis nyugtató légzésnek, most a két kiválasztott kártya körbe is járt, mindenki elvégezte egyénileg is.)
Lezárásként, összegzésként beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy nekik milyen a viszonyuk a mozgással kapcsolatban, mennyire szeretnek/nem szeretnek mozogni, milyen mozgásformákat kedvelnek, mit éreznek mozgás előtt/közben/után, hogyan hat boldogságszintjükre a mozgás. Az online ötlettár „Én és a mozgás…” feladatával zártuk májusi témánk feldolgozását.
A hónap során elvégzett feladatok:
Május a testmozgás, az egészséges életmód gyakorlásának hónapja. A rendszeres testedzés és sportolás a lelki egészség alappillére, ezért a „Mozgásban a labda” című játékkal kezdtük a foglalkozást a nagyokkal. A cél az volt, hogy folyamatosan a levegőben tartsuk a labdát, minél előbb adjuk tovább a társunknak, úgy, hogy lehetőleg az ne essen le a földre. Ezután a „Tulajdonságvonal” elnevezésű gyakorlat következett. Én inkább tulajdonságzónákat hoztam létre, ahová kényelmesen leülhettek a gyerekek: középen a szőnyeg képviselte a BÁTORSÁGZÓNÁT, tőle jobbra helyezkedett el a VAKMERŐSÉGZÓNA, balra a FÉLELEMZÓNA. Először mindenki arra a területre ült le, amilyennek a jelenlegi általános lelkiállapotát érezte, majd az általam ismertetett szituációk alapján változtatták a helyüket (pl.: Éjjel zajt hallasz a szobádban, a sötétben megpróbálod kideríteni, hogy mi okozta. Stb.…). A helyválasztást mindig megindokolták a gyerekek, így egy jó kis beszélgetés kerekedett ki a gyakorlatból, amit nagyon élveztek.
A bátorsághoz önbizalom, MAGABIZTOSSÁG is kell, ami nem más, mint az a meggyőződés, hogy képesek vagyunk elvégezni azt a feladatot, amit éppen csinálunk. Fontos, hogy felismerjük képességeinket, amiket aztán úgy használunk fel, hogy mások jogait is tiszteletben tartjuk. Azt is megbeszéltük, hogy vannak olyan testtartások, amik valós erőt adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak idegeinkre, érzelmeinkre, tehát ránk. Ehhez kis terpeszben állva magasra nyújtózkodtunk, nyitottunk az ég felé, majd kihúztuk magunkat és csípőre tett kézzel, feltartott fejjel álltunk 2 percig. Az óriásjárást is kihúzott háttal, egyenes gerinccel gyakoroltuk, így sétáltunk a teremben. A szuperhősökről is beszélgettünk, hiszen ők is a magabiztosságuk által képesek csodás dolgaik megvalósítására. Ez után azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy rajzolják le magukat szuperhősként, adjanak maguknak nevet, olyan formákat, színeket, ruhákat, álarcot, tárgyakat ábrázoljanak, amikben, és amik között szívesen látnák magukat.
Május 8-án idén is megemlítettük a „Fagylalt napot”. Mivel sem pénzünk, sem időnk nem volt cukrászdába menni (Ezt a tanév végi osztálykiránduláson/május 29-én pótoltuk!), papírból, sablon alapján készítettünk 3D-s fagyit, amit az összeragasztás előtt a kedvenc fagylaltjuk színvilágával tették az eredetihez hasonlóvá a gyerekek. Az alkotásokat aztán felhelyeztük a táblára, és az elkövetkező napokban jó érzésekkel tekintettünk rájuk és álmodoztunk a „megvalósulásukról”.
Nagyon kellemes és hatékony mozgásforma a tánc, úgyhogy mi a „kacsatánccal” ünnepeltük meg a „Nemzetközi Csirketánc Napját”, ami május 14-én van. Vidáman énekeltünk, táncoltunk a kivetített videó segítségével, majd kiszíneztük a mellékletben található kiscsibét, kiskacsát és tyúkanyót ábrázoló rajzokat.
Május 10-e „A madarak és fák napja”. Ebből az alkalomból sokat beszélgettünk a körülöttünk lévő természeti környezet szépségeiről és azok védelméről, majd 2-3 fős csoportokban dolgoztak tovább a tanulók. A/3-as lapra egy tablót kellett készíteniük, aminek középpontjában egy nagy lombkoronájú fa állt, amire sablon alapján kinyírt és kiszínezett madárkákat helyeztek el, a fa alá pedig virágokat rajzoltak. A vidám, színes alkotások aztán felkerültek dekorációnak az ajtóra, hogy emlékeztessenek minket a madarak, fák, virágok védelmének fontosságára. A Méhek napjának alkalmából pedig méhsejteket színeztek a gyerekek, amiket puzzle szerűen egymáshoz illesztettünk a faliújságon, az így kialakult lépre pedig méhecskéket ragasztottunk. A kis rovarok beporzó munkájának fontosságáról sokat beszélgettünk, és felhívtuk a figyelmet a mézfogyasztás egészséges mivoltára is.
Ide kapcsolódóan a kicsikkel „A természet varázsa” című mesét dolgoztuk fel, ami egy mesebeli kis kertecskében játszódik, amit az emberek meg akarnak semmisíteni. Az ott lakó kis állatok kétségbeesetten próbálják megmenteni élőhelyüket, ami végül sok munkával, rendrakással, gyomlálással, takarítással, dekorálással megmenekült a pusztulástól. Azt tanultuk a meséből, hogy védjük, óvjuk, gondozzuk a környezetünket, mert a befektetett erőfeszítés által együttérzést, tiszteletet ébresztünk másokban. Hogy ezt észben tartsuk, képet is készítettünk a történethez: mindenki lerajzolhatta a saját élképzelt „csodakertjét”, amiből kiállítást készítettünk.
Egy szép napsütéses délután tudatos, irányított sétára is elmentünk (mindfulness gyakorlat), szemrevételeztük az iskola környékén és a falu határában lévő természeti szépségeket. Érzékszerveink segítségével fogadtuk be magunkba a látnivalókat, a hangokat, az illatokat, és közben „kincseket” is (kavicsokat, leveleket, virágokat, madártollat… stb.) gyűjtögettünk. A séta végén leültünk a fűbe és megbeszéltük a tapasztalatainkat. Megtanultuk, hogy figyeljünk mindig a „jelen” pillanataira, vegyük észre az apró szépségeket körülöttünk, hiszen ez által fejlődik a figyelmünk, csökken a stressz bennünk. Kellemes hangulatban, megnyugodva tértünk vissza az iskola falai közé.
Az idei osztálykirándulásunk (május 29-én) Badacsonyörsön, a Folly Arborétumban a szépséges táj, a növények, a fák, a virágok csodálata mellett sokféle mozgással egészült ki: sétával, gyaloglással, játszótéri játékokkal vált izgalmassá a nap. A gyermeknap (május 30-án) a tánc jegyében zajlott, a Kiscsőszi Néptáncegyüttes bonyolította a programok fő részét. Kitáncoltuk a májusfát, és forgószínpadszerű helyszíneken ismerkedtünk magyar táncokkal. Kézműveskedtünk, sor-versenyeztünk, ugró-iskoláztunk és még számos népi, mozgásos játékkal is megismerkedtünk.
Ez a hónap a tanulás mellett tényleg a játékról, sportról, táncról szólt, jól éreztük magunkat együtt.