A torna foglalkozás alkalmával már hangolódtunk a boldogságóra témájára. 😊🏃🤸A versenyfeladatok , az azokban való részvétel, a megmérettetés segítették a hónap témájának megértését.
Mozgásos tevékenységünk után Rosszcsont Ricsi remekel történetét megismerve , beszélgettünk arról, hogy a gyermekek milyen célokat szeretnének elérni ebben az évben. Volt aki a szeretne megtanulni cipőt kötni, vagy úszni. Beszéltünk arról, hogy a céljaink eléréséért nekünk is tennünk kell. Fontos az is, hogy ne adjuk fel , ha nehézségek lesznek útközben. Ezt követően varázs-hópelyhek felkutatására indultunk egy képzeletbeli erdőbe. A varázs-hópelyhek egy egy vágyott célt szimbolizáltak, melyek megtalálás után belekerültek egy kívánság-zsákba, mely zsákocskák a boldogságóra faliújságon foglalták el helyüket. 😊 Foglalkozásunk zárásaként, kiszínezték a hónap jelét és meghallgattuk Bagdi Bella :Van nekem egy álmom… dalát.
Célok kitűzése és elérése
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az órát a szokott módon körmódszerrel tartottam. Az óra első részében megkülönböztettük az értelmes és az értelmetlen célokat, példákat hozva mindkettőre. Megbeszéltük az aktuális cél és az életcél különbségét. A gyerekek közül néhányan már most meg tudták nevezni életcéljukat, ami nagy tudatosságra vall. A többség pedig egy-egy aktuális célról beszélt, amit el szeretne érni. Ezután arra kértem a tanulókat, hogy képzeljék el a 2023-as évüket egy filmként, és adjanak címet a saját filmjüknek. Megbeszéltük, ki érzi magát főszereplőnek és ki mellékszereplőnek saját filmjében. Rávilágítottunk arra is, kinek mire lenne szüksége ahhoz, hogy saját életében főszerepet játsszon. Az óra további részében egy „célbefőttet” készítettünk: Minden tanuló felírta egy cédulára, milyen fő célja van ebben az évben. A cédulákat összehajtva egy befőttesüvegbe helyeztük és lezártuk. A célbefőttet az év végén közösen kinyitjuk majd, és a gyerekek reflektálhatnak, mi valósult meg tervezett céljaikból. Az óra végén a gyerekek szoborként bemutatták, mivel töltötték a legtöbb időt 2023-ban. Végül egy olyan szobrokat jelenítettek meg, amelyekkel azt jelezték, hogy ebben az évben mivel szeretnék eltölteni a legtöbb időt.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Mesehallgatással kezdtük a boldogságóránkat: A Pingvin, aki mindent tudni akart c. mese végén beszélgettünk Ottóról, a pingvinről. Mi lehet Ottó legnagyobb álma? Ki segíthet neki ebben? Ottó segítségével elengedtük a fantáziánkat és mindenki elmondhatta mi is az ő nagy álma,mi a titkos kívánsága. Mi lehet az, ami segíthet abban, hogy mindez valóra váljon? Miért fontos, hogy legyenek “nagy” álmaink? Sok újat tudtunk meg egymásról, álmainkról,céljainkról . Mindenki készíthetett képet Ottóról, a nagyobbak puzzle-t is kirakhattak, hogy sokáig emlékeztesse őket arra, hogy mindig állítsanak maguk elé célokat. Zárásként meghallgattuk a Van Nekem egy Álmom dalt.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Legyen egy óvodásnak bármilyen célja? Elérhetők-e számukra a kitűzött célok? Talán igen, talán nem. De már óvodás korban megtanulják, hogy az apró célok elérhetőek. Hogyan? Türelemmel, öszpontosítással, sok próbálkozással. Kitartás, bátorság, önkontroll a legfontosabb tulajdonságok és akkor bizonyosan elérjük a célunkat és mindenki betalál a hópihe közepébe.
Mivel a gyerekek számára nehezen megfogható téma a célok kitűzése és azok elérése, ezért egy rövid ráhangolódás után a „Boldogvár” című mesét adtam elő síkbábok segítségével. Ezután kicsit beszélgettünk arról, hogy mennyi akadályt kell legyőznünk ahhoz, hogy elérjünk valamit, ezért egy kincskeresős játékot játszottuk. Két csapatra osztottuk a csoportot (mese alapján: János és Hilda), majd kaptak egy-egy térképet és közösen meg kellett keresni a csoportszobában a Boldogvár kirakó elrejtett darabjait.
A mai napon a Boldogság Óra keretein belül foglalkoztunk a gyerekekkel. A témánk a célok kitűzése és elérése volt. A foglalkozást egy kis tánccal kezdtük a “Jól érzem magam bougie” dalára. Majd relaxációs gyakorlatot végeztünk és elmondtuk a már tanult mondókánkat. Ezt követően egy puzzle segítségével próbáltam rávezetni a gyerekeket a mesénk címére, mely a: Boldogságvár meséje volt. A mesének a tanulsága az volt, hogyha valami célt kitűznek maguk elé, akkor ne adják fel, és valósítsák meg még akkor is , ha akadályokba ütköznek. A foglalkozás zárása képpen pedig arra kértem a gyerekeket, hogy rajzolják le egy olyan céljukat, tervüket, amit majd a nyáron szeretnének megvalósítani vagy esetleg, amit az iskola kezdéssel kapcsolatban szeretnének majd elérni.
Nagyon szép kreatív rajzok készültek.
Közösen meghallgattuk a pingvines mesét. Beszélgettünk a két kis pingvin történetéről, Ottóról és
Leóról. Megbeszéltük, hogy Ottó is szeretné majd úgy gondozni a kicsinyét, mint ahogy őt is gondozták. Néhányan elmondták, hogy most milyen céljaik vannak az óvodában. Készülni az iskolára, részvétel a farsangi mulatságon stb. Utána mindenki hajtogatott egy pingvint magának.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórákon az újévi fogadalmakról, célkitűzésekről, célok eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a céljaink eléréséért erőfeszítéseket kell tennünk és hogy nehézségek, kudarcok is érnek bennünket a megvalósítás során, de kitartónak kell lennünk, nem szabad feladnunk az álmainkat, a várható előnyök motiváljanak, mindig higgyünk benne. Arra is kerestük a választ, hogy milyenek a jól meghatározott célok. Mi tesz bennünket boldoggá: ha teljesül egy kívánságunk, vagy ha elérjük a célunkat. Melyik jár fejlődéssel. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mesében megfigyelhettük azt, hogyha könnyen teljesülnek a kívánságaink, akkor bizony túlzásokba eshetünk. A gyerekek 3 „aranyhalba” berajzoltak 3 olyan kívánságot, aminek a teljesülését nagyon szeretnék, ha valóban bármit kívánhatnának. Lerajzolták Az én nagy álmom címmel titkos kívánságaikat, álmukat is az előttünk álló évre vonatkozóan. A gyerekek az órák zárásaként egymás céljai közül választottak és elmondták, hogy ők miben tudják támogatni, segíteni az elérését.
Boldogságóránkat az előző időszakban megismert „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dal eléneklésével kezdtük.
Relaxációnak a „Medve vagyok cammogok” játékot játszottuk el.
A csoportszoba több pontján kislabdákat rejtettem el, azokat kellet megkeresni és a kosárba összegyűjteni. A kislabdával kellett célba dobni a dobozba. Dobás után megbeszéltük, milyen érzés volt beletalálni a dobozba és mit érzett az, akinek nem sikerült beletalálnia. Következő dobásnál mindenkinek ki kellett egy célt gondolni és újra dobni. Megbeszéltük, hogy egy-egy cél elérésére olykor többet kell várnunk, többet kell fáradoznunk, de ha igazán akarjuk elérhetjük. A célbadobóst később az udvaron is folytattuk, igazi hógolyókkal.
Segítettünk a plüssmackónak hazajutni az iskolából. Örömmel énekelték a Mackó, mackó…, az Akkor járja a medve…, Brum, brum, Brúnó…farsangra tanult dalokat. A lufifújós játékot nagy odafigyeléssel játszották. Nagy derültség lett a vége. A gyerekek cammogva bejárták az óvoda folyosóit, majd vidám kiabálással vezettük vissza a mackót anyukájához. Lepihenve meghallgattuk a hónap dalát. „Van nekem egy álmom”.
A gyerekek otthoni feladatként azt kapták, kérdezzék meg szüleiket milyen céljaik voltak kisgyerekként.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját a célok kitűzését nem egy foglalkozás alatt dolgoztuk fel, hanem egész hónapban kerestük azokat a lehetőségeket, melyekkel közelebb hozhatjuk a téma megértését a gyerekekkel. Két hetes medve projektbe ültettük be, lépésről lépésre haladtunk. Előre vetítettük a gyerekeknek, hogy a két hét elteltével kiállítást fogunk szervezni az általuk behozott macikból. A szülők is értesültek a programról, így őket is bekapcsoltuk a gyűjtésbe. Célunk volt minél több és érdekesebb macit összegyűjteni. Természetesen a két hét alatt megismerkedhettek a gyerekek az egyes medvefajtákkal, a medvék tulajdonságaival, életével. Barlangot építettek nekik, horgásztak halat, amit meg is etettek velük. Barkácsoltunk medve álarcot, követtünk medve nyomokat. A nyomkövetés célja az elbújt állatok megtalálása volt. Kiscsoportról lévén szó, próbáltuk minél komplexebben feldolgozni a hónap témakörét. Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, melyre mozdulatokat találtunk ki, és ezt el is játszottuk. Táncoltattuk a medvéket, mini versenyt is rendeztünk. Ki tudja hamarabb megetetni a maciját. Minden feladatnál buzdítással, pozitív megerősítéssel bíztattuk a gyerekeket, hogy elérjék céljaikat, elvégezzék az egyes feladatokat. Még akkor is, ha esetleg akadályokba ütköztek. Az én nagy álmom feladatot a mi kiscsoportosaink még nem tudták lerajzolni, de beszélgetések során mindenki elmondhatta, hogy mi szeretne lenni felnőtt korában. Megbeszéltük velük, hogy ahhoz sokat kell majd tanulni, és gyakorolni. A kiállítást a régi hagyományokhoz kapcsolódóan február másodikára tervezzük, ahol az óvodánk mind a négy csoportja megtekintheti majd az összegyűjtött macikat. Erre a napra a helyi tv-t is meghívjuk.