A versenynaptárunk már a nyári szünetben félig betelt. A BÖNGÉSZ országos levelező versenyekre 8 tanuló nevezett különböző tantárgyakból. Négyen több tantárgyból is megmérettetnek párhuzamosan. Egy-egy projektfeladat összeállításában, illusztrálásában csatlakozott hozzájuk néhány osztálytársuk. Ezekhez a sok eszközt, nagy felületet igénylő munkákhoz a könyvtárba kuckóztuk be magunkat. A sikeres részcél elérése után megjutalmaztam a csoportokat. Közösen meghallgattuk a Van nekem egy álmom c. dalt, megrajzoltuk a saját három kívánságunkat.
Egyéb közös célokat is kitűztünk: javítani a magatartásunkon, egészségesebben étkezni, hinni önmagunkban… Ezeket a közös célokat kis rajzokon meg is jelenítettük a közösségi órán.
A szakkörök palettája is gazdag, az osztály tanulói részt vesznek a kézilabda, az énekkar, a szolfézs, a hangszeres órák, a sakk, a cserkészet foglalkozásokon. A kihívásokat magában rejtő délutáni tevékenységek küzdelemre buzdítják őket. Megtanulják beosztani az értékes időt.
Bízom benne, hogy a vissza-visszatérő beszélgetések a célokról, tervekről segítették a gyerekekben a céltudatosság, a magabiztosság, a kitartás magvait elültetni.
Célok kitűzése és elérése
A versenynaptárunk már a nyári szünetben félig betelt. A BÖNGÉSZ országos levelező versenyekre 8 tanuló nevezett különböző tantárgyakból. Négyen több tantárgyból is megmérettetnek párhuzamosan. Egy-egy projektfeladat összeállításában, illusztrálásában csatlakozott hozzájuk néhány osztálytársuk. Ezekhez a sok eszközt, nagy felületet igénylő munkákhoz a könyvtárba kuckóztuk be magunkat. A sikeres részcél elérése után megjutalmaztam a csoportokat. Közösen meghallgattuk a Van nekem egy álmom c. dalt, megrajzoltuk a saját három kívánságunkat.
Egyéb közös célokat is kitűztünk: javítani a magatartásunkon, egészségesebben étkezni, hinni önmagunkban… Ezeket a közös célokat kis rajzokon meg is jelenítettük a közösségi órán.
A szakkörök palettája is gazdag, az osztály tanulói részt vesznek a kézilabda, az énekkar, a szolfézs, a hangszeres órák, a sakk, a cserkészet foglalkozásokon. A kihívásokat magában rejtő délutáni tevékenységek küzdelemre buzdítják őket. Megtanulják beosztani az értékes időt.
Bízom benne, hogy a vissza-visszatérő beszélgetések a célokról, tervekről segítették a gyerekekben a céltudatosság, a magabiztosság, a kitartás magvait elültetni!
A tulipán csoportos gyermekekkel elrepültünk Boldogság országába, ahol megismerték a mesebeli János hősies tettét. A történet után elmesélték a gyermekek, hogy történt-e velük olyan eset amikor elszerettek volna érni valamit, de sajnos nem sikerült. Az egyik gyermek, azt szerette volna, hogy az apukája ne menjen dolgozni, hanem maradjon vele. Egy másik gyerek egyedül akart megépíteni egy kamiont, de nem sikerült neki. Több olyan válasz is érkezett, ahol a gyermekek egymaguk nem tudták elérni a céljukat. Arra a következtetésre jutottunk közösen, hogy amikor segítséget kértek egy másik embertől (barát, szülő, testvér) akkor együttes erővel sikeresebben elérték céljaikat. Ezután a csoporttal becsukott szemmel elképzeltük, hogy a kívánság erdőben vagyunk, ahol ha hópihe száll az orrunk hegyére, akkor mi magunk is kívánhatunk valamit. A képzeletbeli erdő után elmondhatták a gyermekek a csoportnak, hogy mit kívántak: játszóház, lány barátnők elhívása születésnapra, sok testvér, kiskutya a másik meglévő kutya mellé, csapat vezetése, gyémánt, autó, kamion építése baráttal és még megannyi kívánság. Ezeket, hogy valóra váljanak el is fújtuk üzenetként a kívánság tündéreknek. Az egyik lány pár nappal később örömmel mesélte, hogy teljesült a kívánsága mert szüleivel elment a játszóházba.
Ezek után találtunk még egy levelet is, amibe a mesebeli Jánosnak volt egy kívánsága, az hogy : megmenthessen egy másik hercegnőt is, de ehhez a tulipán csoport segítségét kérte. A várhoz vezető térkép darabkái az óvoda különböző pontjaira estek és ezek titkosítva voltak. Ezeken csak akkor jelent meg a következő térképrész helye ha véghez vitték az adott küldetést.
A gyermekekkel együtt örömmel vágtunk bele a kalandba.
Először a dicsőség falhoz kellet mennünk vezetett, viszont eltűnt az odavezető utunk. Annak érdekében, hogy a boszorkányok el ne kapjanak bennünket, csendben kellett lap felhőket lerakva eljutnunk a dicsőség falához. Az utolsó gyermek feladata volt a felhők felszedése azért, hogy nehogy utánunk jöjjön valaki. A feladat megoldásához lépés közben megszámoltunk, hogy mennyi felhő kell ahhoz, hogy a célunkhoz eljussunk. A következő úti cél a tornaterem volt. Ott különféle állatok bőrébe bújva kellett átkelni az Óperencián. Ezt a feladatot is sikeresen teljesítették a gyermekek. A harmadik térkép darab a csoportszobában volt elrejtve, de más módon tudtunk visszajutni oda. Manó léptekkel kellett elmenni a tornaterem ajtajától, egészen a csoportszoba ajtajáig, hogy meg ne lássanak minket a boszik. Itt átadtuk egymásnak az utolsó küldetésünkhöz szükséges erőt, bátorságot, örömöt, fürgeséget: öleléssel, pacsi adásával, mosollyal, simogatással, közös tánccal és verssel. Utolsó küldetésünk az öltözőben lévő sárkány elaltatása volt. Itt az volt a cél, hogy egymásután mindenki beledobja a pogácsáját (babzsákot) a sárkány szájába. Minden gyermek célba talált, így a sárkány elaludt és az utolsó térképdarab így már könnyen megszerezhető volt. Már csak egy dolgunk maradt: össze kellett illeszteni a térkép részeket, hogy János láthassa, hogy melyik várban van a királylány. Úgy ám, de a négy darab térképet összeillesztve találtunk még egy titkos térképet, ami a szív alakú doboz jutalom helyét ábrázolta. Ebben minden tulipáncsoportos hős talált egy-egy sárkány érmét, amit hazavihetett.
Következő alkalommal megbeszéltünk, hogy mit jelent számunkra az öröm. Mit érzünk akkor amikor örülünk? Közösen megbeszélve arra jutottunk, hogy az öröm olyan érzés amikor az érezzük, hogy nem vagyunk egyedül, szeretnek minket, melegséget, nyugalmat érzünk vagyis jól érezzük magunkat. Örülhetünk akkor is ha látjuk, hogy valaki kedves velünk, de akár kis dolgoknak is mikor a kedvenc gyümölcsünket eszegetjük mint például a meggyet.
Fontosnak tartom, hogy az azoknál a tevékenységeknél, aminél Aladin varázsszőnyegével elrepülünk különféle országokba (mese, zene, boldogság stb.), ott a visszaúton a gyermekeket, öleléssel és kedves szóval juttassam el az óvodába. Vagy pedig a gyermekek juttatják át a társaikat egyenként és közben ők is súgnak egy jó dogot egymás fülébe arról amit szeretnek a másikban. Ez a játék segíti őket abban, hogy könnyebben kitudják fejezni a másik felé a pozitív érzésüket. Jobban odafigyelnek a társukra, továbbá a magányosabb gyermekeknek is ez egy kis bizalom mag arra nézve, hogy érezzék csoporttársaik szeretetét. Ezt a játékot a gyermekek most már minden alkalommal igénylik is. Ezzel én is szeretném jobban összekovácsolni a közösséget. Ezekkel a feladatokkal igyekeztem érzékeltetni, hogy ha valamit szeretnének elérni nem kell feladni, hanem segítséget kell kérni akár a társuktól, szüleiktől, tőlünk. Jó ha mindenkinek van álma és célja és kitart mellette. Ha szükségesnek látja akkor merjen segítséget kérni a körülötte lévő emberektől.
A megmentet királylány kívánsága hálából az volt, hogy a tulipán csoportos gyermekek elérjék a kitűzött céljaikat.
A tulipán csoportos gyermekekkel elrepültünk Boldogság országába, ahol megismerték a mesebeli János hősies tettét. A történet után elmesélték a gyermekek, hogy történt-e velük olyan eset amikor elszerettek volna érni valamit, de sajnos nem sikerült. Az egyik gyermek, azt szerette volna, hogy az apukája ne menjen dolgozni, hanem maradjon vele. Egy másik gyerek egyedül akart megépíteni egy kamiont, de nem sikerült neki. Több olyan válasz is érkezett, ahol a gyermekek egymaguk nem tudták elérni a céljukat. Arra a következtetésre jutottunk közösen, hogy amikor segítséget kértek egy másik embertől (barát, szülő, testvér) akkor együttes erővel sikeresebben elérték céljaikat. Ezután a csoporttal becsukott szemmel elképzeltük, hogy a kívánság erdőben vagyunk, ahol ha hópihe száll az orrunk hegyére, akkor mi magunk is kívánhatunk valamit. A képzeletbeli erdő után elmondhatták a gyermekek a csoportnak, hogy mit kívántak: játszóház, lány barátnők elhívása születésnapra, sok testvér, kiskutya a másik meglévő kutya mellé, csapat vezetése, gyémánt, autó, kamion építése baráttal és még megannyi kívánság. Ezeket, hogy valóra váljanak el is fújtuk üzenetként a kívánság tündéreknek. Az egyik lány pár nappal később örömmel mesélte, hogy teljesült a kívánsága mert szüleivel elment a játszóházba.
Ezek után találtunk még egy levelet is, amibe a mesebeli Jánosnak volt egy kívánsága, az hogy : megmenthessen egy másik hercegnőt is, de ehhez a tulipán csoport segítségét kérte. A várhoz vezető térkép darabkái az óvoda különböző pontjaira estek és ezek titkosítva voltak. Ezeken csak akkor jelent meg a következő térképrész helye ha véghez vitték az adott küldetést.
A gyermekekkel együtt örömmel vágtunk bele a kalandba.
Először a dicsőség falhoz kellet mennünk vezetett, viszont eltűnt az odavezető utunk. Annak érdekében, hogy a boszorkányok el ne kapjanak bennünket, csendben kellett lap felhőket lerakva eljutnunk a dicsőség falához. Az utolsó gyermek feladata volt a felhők felszedése azért, hogy nehogy utánunk jöjjön valaki. A feladat megoldásához lépés közben megszámoltunk, hogy mennyi felhő kell ahhoz, hogy a célunkhoz eljussunk. A következő úti cél a tornaterem volt. Ott különféle állatok bőrébe bújva kellett átkelni az Óperencián. Ezt a feladatot is sikeresen teljesítették a gyermekek. A harmadik térkép darab a csoportszobában volt elrejtve, de más módon tudtunk visszajutni oda. Manó léptekkel kellett elmenni a tornaterem ajtajától, egészen a csoportszoba ajtajáig, hogy meg ne lássanak minket a boszik. Itt átadtuk egymásnak az utolsó küldetésünkhöz szükséges erőt, bátorságot, örömöt, fürgeséget: öleléssel, pacsi adásával, mosollyal, simogatással, közös tánccal és verssel. Utolsó küldetésünk az öltözőben lévő sárkány elaltatása volt. Itt az volt a cél, hogy egymásután mindenki beledobja a pogácsáját (babzsákot) a sárkány szájába. Minden gyermek célba talált, így a sárkány elaludt és az utolsó térképdarab így már könnyen megszerezhető volt. Már csak egy dolgunk maradt: össze kellett illeszteni a térkép részeket, hogy János láthassa, hogy melyik várban van a királylány. Úgy ám, de a négy darab térképet összeillesztve találtunk még egy titkos térképet, ami a szív alakú doboz jutalom helyét ábrázolta. Ebben minden tulipáncsoportos hős talált egy-egy sárkány érmét, amit hazavihetett.
Következő alkalommal megbeszéltünk, hogy mit jelent számunkra az öröm. Mit érzünk akkor amikor örülünk? Közösen megbeszélve arra jutottunk, hogy az öröm olyan érzés amikor az érezzük, hogy nem vagyunk egyedül, szeretnek minket, melegséget, nyugalmat érzünk vagyis jól érezzük magunkat. Örülhetünk akkor is ha látjuk, hogy valaki kedves velünk, de akár kis dolgoknak is mikor a kedvenc gyümölcsünket eszegetjük mint például a meggyet.
Fontosnak tartom, hogy az azoknál a tevékenységeknél, aminél Aladin varázsszőnyegével elrepülünk különféle országokba (mese, zene, boldogság stb.), ott a visszaúton a gyermekeket, öleléssel és kedves szóval juttassam el az óvodába. Vagy pedig a gyermekek juttatják át a társaikat egyenként és közben ők is súgnak egy jó dogot egymás fülébe arról amit szeretnek a másikban. Ez a játék segíti őket abban, hogy könnyebben kitudják fejezni a másik felé a pozitív érzésüket. Jobban odafigyelnek a társukra, továbbá a magányosabb gyermekeknek is ez egy kis bizalom mag arra nézve, hogy érezzék csoporttársaik szeretetét. Ezt a játékot a gyermekek most már minden alkalommal igénylik is. Ezzel én is szeretném jobban összekovácsolni a közösséget. Ezekkel a feladatokkal igyekeztem érzékeltetni, hogy ha valamit szeretnének elérni nem kell feladni, hanem segítséget kell kérni akár a társuktól, szüleiktől, tőlünk. Jó ha mindenkinek van álma és célja és kitart mellette. Ha szükségesnek látja akkor merjen segítséget kérni a körülötte lévő emberektől.
A megmentet királylány kívánsága hálából az volt, hogy a tulipán csoportos gyermekek elérjék a kitűzött céljaikat.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Az órát a hónap dalával kezdtük. Bella dala annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy amikor szülinapot ünnepeltünk az osztályban, mindenki ezt kérte. Miután jól kitáncolták magukat tanítványaim, leültünk beszélgetni. Közeli és távlati célokat is megfogalmaztak a gyerekek. Ezután következett a rajz elkészítése. A legtöbben nehezen tudtak elvonatkoztatni, s tárgyakban gondolkoztak. A vágyaik között telefon, motor, autó szerepelt. De néhányuk álmában megjelent egy olyan közösség, melyben mindenki szereti egymást, s jószívvel fordul a másik ember felé. Vagy olyan is volt, aki arra vágyott, hogy másokat boldoggá tegyen. Az egyik kisfiú pedig egy varázsdomb, míg egy kislány a szivárvány közelében szeretne élni.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli 7. osztályosai értékelték a 2023-as évüket. A segédanyagban található befejezetlen mondatok kiegészítésével megfogalmazták a 2024-es évre szóló terveiket.
A célok kitűzéséről a közelmúlt legsikeresebb magyar származású honfitársaink életútjának megvizsgálásával beszélgettünk. 2023-ban a stockholmi hangversenyteremben rendezett díszes ceremónián két magyar származású tudósnak, Karikó Katalin biokémikusnak és Krausz Ferenc fizikusnak a tudományos élet legrangosabb nemzetközi kitüntetését, a Nobel-díjat XVI. Károly Gusztáv svéd király adta át. Karikó Katalin több évtizedet dolgozott a hírvivő RNS technológián, amely lehetővé tette a 2020-ban kirobbant pandémiával való gyors szembenézést. A Krausz Ferenc célja az volt, hogy megértse az elektronok elképzelhetetlenül gyors, attoszekundumos mozgását. Mindkét tudós egyszerű emberek gyermekeként nőtt fel. Katalin édesapja hentesként dolgozott. A kislány nem járt elit iskolába, de hetedikes korában már természettudományos tárgyakból versenyeken vett részt. Krausz Ferenc édesapja kőművesként, édesanyja pedig szintén kétkezi munkásként gyárban, valamint takarítónőként dolgozott. Krausz Ferenc először a móri Radnóti Miklós Általános Iskolában „Kiss tanár úr” „érdekfeszítő” óráin, majd később a móri Táncsics Mihály Gimnázium tanóráin szerette meg a fizikát. A diák Karikó Katalinnak meghatározó olvasmányélménye Selye János stresszről írott könyve volt, melyben szinte önmagára ismert annál a résznél, hogy csak azok kapnak választ a természet kérdéseire, akiket a kíváncsiság szenvedélye hajt és képesek türelmesen, kitartással munkálkodni a problémák tömegén. Krausz Ferenc így szólt: „Sosem éreztem, hogy kiemelkedő lennék, de a célok eléréséért szinte minden áldozatra képes vagyok.”
A másik két személy Z generációs fiatal. Évente csaknem 8 ezer gyerek kezd el futballozni, belőlük átlagosan 5 játékos kerül az NB I-be, és mindössze egy-két labdarúgó kerül be a nemzeti válogatottba. Szoboszlai Dominik kitűzött céljait példamutatóan valósította meg. „Kiskoromtól kezdve úgy neveltek, hogy csak akkor kapok meg valamit, ha ezt vagy azt megcsinálom. Rögzült, hogy ha bármit el akarok érni, azért tennem kell.” A kőkemény munka iránti elköteleződés a korán árvaságra jutott édesapjától ered, s ezt adta tovább fiának is. Baukó Attila fiatalon, 14 éves korában kezdett videózni. 16 évesen döntött úgy, hogy énekelni szeretne, és a gitározást is ekkor kezdte el autodidakta módon. A zenei keverési és a hangmérnöki munkákat szintén online forrásokból tanulta meg. Autodidakta tanulás és céljai megvalósítása sikeres előadóvá tette.
A PPT bemutató után azt a feladatot adtam, hogy összegezzük, mi állhat a bemutatott négy sikertörténet hátterében. A következőben állapodtunk meg:
Olyan célok kitűzése, amelyekkel azonosulni tudunk, nem mások elvárásai
Olyan célok kitűzése, amelyek vonzanak minket, érdeklődésen, szenvedélyen alapulnak.
A tevékenységben örömöt lelünk („A munkám a hobbim”)
Önismeret: Melyek az erősségeim? A tehetség felismerése. Belső erőforrásaink kiaknázása, tehetségünkkel, erősségeinkkel összhangban.
Elkötelezettség, odaadás a feladat iránt (Más dolgokat is ennek rendelünk alá.)
Kitartó, több éves (évtizedes) mindennapos „munka” (olvasás, edzés, kísérletezés, alkotói tevékenység) /A helyes kérdésekre, problémákra lehetséges válaszokat keresni.
Nyitottság (kíváncsiság/ új vagy egyéni módszerek/ más felfogás, szemlélet, mentalitás, fejlődés, külföldi tapasztalatok)
Mentorok, tanárok, edzők elfogadása –folyamatos tanulás, gyakorlás, mások tapasztalatának befogadása. Megfelelő emberekkel együttműködni, akikkel tapasztalatot cserélhetek, akik előre visznek.
Autodidakta tanulás: Járj utána magad! (önművelés, önálló ismeretszerzés)
Kudarcokon és buktatókon való rágódás helyett eltökéltség, a hibák korrigálása, újratervezés.
Fókuszálás, koncentrálás a megvalósításra (merni új utakat, lehetőségeket keresni)
Megvalósítás: Támogatókat szerezni. Megfelelő teret keresni eredményeink bemutatására. Hol hasznosíthatók az általunk létrehozott eredmények?
Végül egy posztert készítettünk saját törekvéseinkről és céljainkról, majd kitűztük a falra.
A januári boldogságóra témája a Célok tervezése volt az 1/9.D osztályban. Az osztályfőnöki óra keretében a Célregény című gyakorlatot végeztük el. A diákok egy része kezdetben tanácstalan volt, de aztán egymásnak adtak ötleteket, így végül mindenki munkához látott és érdekes képregények születtek. Beszélgettünk rajzolás közben a célok fontosságáról, ki mit szeretne elérni az élete során.