A célok kitűzése és elérése téma feldolgozása is a hónap során több napon keresztül történt, hogy alaposan körüljárva, több oldalról megközelítve, megértsük a feladatot.
Január – az újév kezdete – remek lehetőséget kínált arra, hogy megbeszéljük, ki milyen szokásán szeretne változtatni, vagy éppen mit szeretne elérni az újesztendőben!?
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom dala és a Pingvinmese abban segített, hogy a gyerekek meg tudják fogalmazni céljaikat, és megértsék, hogy ha valamit szeretnének elérni, ahhoz tenniük is kell érte! A további meghallgatások során utánzó mozdulatokkal játszottuk el a dalt – másztunk… mentünk… átúsztuk a folyót, de az út legélvezetesebb része mégis csak a tánc volt. Persze az egyéni célok megfogalmazása így sem volt könnyű.
A relaxációs gyakorlatok közül a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” és a „Kitárom világom” gyakorlatokat választottam.
„Az én nagy álmom” játékban a nagycsoportosok közül többen az iskolakezdést említették. Az Írni-olvasni tudás világnapjához is kapcsolódva megbeszéltük, hogy kinek mire kell odafigyelnie, milyen képességeit kell megerősítenie a hátralévő hónapokban ahhoz, hogy az iskolában majd sikeres és boldog lehessen. Volt, aki a kétkerekű kerékpározást, vagy éppen a szülinapi ajándék-kívánságát említette, de volt, aki saját szobáról álmodott, vagy éppen barátokról, kirándulásról, de olyan is akadt, aki a Bee bot méhecskéjét szerette volna pontosan célba juttatni.
A Pingvinmese kapcsán sokat beszélgettünk nem csak a déli sarkon élő állatokról, hanem a hazánkban élő állatok életmódjáról a tél folyamán, így új ismeretekkel is bővítettük tudásunkat. Bár a havazás csak egy-két napra korlátozódott a hónap folyamán, de akkor fokozottan figyeltünk a madáretetők feltöltésére és persze új kihívások elé néztünk az udvaron is. Hógolyókat gyúrtunk, s azzal próbáltunk meg különböző célpontokat eltalálni, vagy óriásra hízott hógömböket görgetni az udvaron, melyekből végül nem lett hóember, mert olyan nehezek lettek, hogy nem bírtuk felemelni őket.
Pingvineket készítettünk wc-papír gurigák újrahasznosításával, melyekkel aztán a gyerekek szívesen játszottak a délelőttök folyamán! Jutott belőlük a szőnyegen megépített állatkertbe éppúgy, mint a déli sark jégtábláira.
Megemlékeztünk Micimackó születésnapjáról is. Érdekes volt megtapasztalni, hogy van olyan kisgyermek a csoportban, aki még nem is hallott Micimackóról, míg mások boldogan sorolták barátai nevét, jellemző tulajdonságaikat. A gyerekek elhozhatták saját Micimackós könyveiket, melyekből mindenki megismerhette történeteiket és azt, hogy milyen kihívásokkal kellett szembenézniük és együtt, vagy külön-külön mi mindent értek el.
Célok kitűzése és elérése
A javasolt gyakorlatok közül a célregény készítése fogott meg minket leginkább. Egész hónapban ezen a képregényen dolgoztunk. Megismerkedtünk egy képregénykészítő programmal, amelybe teljesen belefeledkeztünk. Csoportokba rendeződve alkottunk. Válogattunk a különböző jelenetek, karakterek, tételek és beszédbuborékok közül. Színeztünk, mozdulatokat állítottunk be, s megírtuk a szövegeket is. Minden hónapon egy-egy csapat dolgozott.
A digitális munka mellett elkészítettük célefántunkat, melyet a rövid és hosszútávú terveinkkel, a tervek megvalósításához szükséges út megtervezésével írtuk, ragasztottuk tele. Működésére a következőt találtuk ki. Egyik lapát fülébe belesúgjuk céljainkat, majd az ormányán keresztül kijövő lufin megtaláljuk a megvalósításához szükséges cselekvési tervet.
A jeles napok közül a morse kód napjához kapcsolva elkészítettük a titkosírásos titkos kívánságokat. Egymás nagy álmait hatalmas kíváncsisággal fejtették meg.
A célok megfogalmazásához, megvalósításának megtervezéséhez az év első tanítási napján egy céllapot dolgoztunk ki. Készítettünk egy önbizalom erősítő éves naptárat, melyet az iskolai boldogságsarokba ki is tettünk.
Az önbizalom erősítéséhez is hozzáfogtunk. Elkészítettük a Ki vagyok én ? kártyákat, melyekkel sokat játszottunk. A kártyalapok segítségével a Szeretem benned, hogy .. bizalomerősítő játékra is sor került.
A célok kitűzése témakör egy kicsit távolt állt az 5.-osztálytól. Az első elbeszélgetés során hamar kiderült, hogy eddig nem nagyon tűztek ki nagyravágyó célokat, náluk inkább vágyakról beszélgettünk. Aztán azért a beszélgetés és a feladatok alatt megfogalmazódtak “célok” is…amik teljesítésére bőven van még idejük.
A célok kitűzése fontos dolog mindenki életében. Az pedig, hogy céljainkat tudatosan, helyesen állapítsuk meg, további fontos feladat. Ezt kóstolgattuk negyedikeseimmel ebben a hónapban. Megtanultunk közeli és távoli célokat kitűzni, valamint igazi „hegymászókhoz” méltóan el is helyeztük céljainkat jelentő zászlóinkat. Hajrá!
A gyerekek elmondták eddig elért céljaikat, megfogalmazták, amit szeretnének megvalósítani ebben az évben, vagy a közeljövőben.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Januárban az új év kezdetén beszélgettünk az új lehetőségekről, kívánságokról, álmokról, amik ténylegesen meg is valósíthatóak.
A félév lezárása után együtt értékeltük a közös és a gyerekek egyéni munkáját, eredményeiket. Megbeszéltük ki miben szeretne változtatni, mivel elégedett vagy elégedetlen esetleg, és elmondhatták az iskolához, a 2.félévhez kapcsolódó gondolataikat is.
Voltak, akik szívesen megosztották titkos kívánságaikat a többiekkel is, voltak, akik csak néhány társukkal.
Ötletes titkosírások, színes rajzok készültek a boldogságórákon. 🙂
Célok elérése
A januári boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát. Beszélgettünk az első félévben elvégzett munkánkról, a szeptemberben kitűzött céljaink megvalósulásáról. A második félévben is szeretnénk megtartani a legjobb magatartású szakiskolai osztálynak járó oklevelet. Összegyűjtöttük azokat a célkitűzéseket, melyeket ennek érdekében kell tenniük. A héten megtartott Ki mit tud? iskolai rendezvényre nagy izgalommal készültek tanulóim. Nagy sikert arattak az előadott produkciókkal, így a legközelebbi céljukat elérték. Ígéretet tettek arra, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a második félévre kitűzött céljaik megvalósuljanak. Igyekezetüket mindig nagyra értékelem, apró sikereiket dicsérettel jutalmazom. A munkafüzet feladatai közül is megoldottunk néhányat. Több időt fordítottunk az „Örömteli célkitűzés” című képregény megalkotására, mely az osztály közös munkája volt. Az órát a hónap dalának ismételt meghallgatásával zártuk.
A negyedik osztály januári alkotása az Örömteli célkitűzés-képregény címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: Takács Istvánné Ilona
A hónap boldogságóráin – a megtekintett motivációs videók, beszélgetéseink során – a következő kérdésekre kerestük a választ:
– Mit jelent a célkitűzés?
– Miért fontos az, hogy legyenek céljaink?
– Milyen célokat érdemes kitűzni?
– Miért boldogabbak azok az emberek, akiknek vannak értelmes céljaik?
– Mik a mi legfontosabb céljaink?
– Hogyan fogalmazzuk meg helyesen céljainkat?
– Hogyan érhetjük el céljainkat?
– Miként kezeljük a kudarcokat?
A téma kapcsán megbeszéltük, hogy mennyire fontos, hogy mindig új dolgokra törekedjünk, legyenek olyan céljaink, amelyek értékesek, amelyek kihívást jelentenek számunkra, elérésükért kitartóan küzdenünk kell.
Olyan „belső célok”-at tűzzünk ki, amelyek által fejlődik személyiségünk, érzelmileg gazdagodunk, és a közösségünk számára is adnak valamit. Mindez a boldogság elérésének egyik legfontosabb összetevője.
Elvégzett feladataink:
1. A csoport minden tagja az idén is leírta az élete különböző területein megvalósítandó legfontosabb célokat. Ebben a „Boldogságóra munkafüzet”-ben található táblázat segített.
2. Mindenki húzott egy „Ebben az évben…” kezdetű mondatot, és kiegészítette egy általa fontosnak tartott céllal. Ezekől készítettük el közösen a „Céljaink” tablót, amely osztálytermünk falát díszíti.
„Az életben nem az jelenti a tragédiát, ha nem éred el a célokat, hanem, ha nincsenek céljaid.”
(Benjamin Elijah Mays amerikai pedagógus)