Titkos írással és rajzzal fejeztèk ki a gyerekek a legnagyobb álmukat, majd megpróbálták egymásét kitalálni.
Célok kitűzése és elérése
Először beszélgettünk arról, hogy miért fontos célokat kitűznünk magunk elé, majd elolvastam nekik a Segíts rajtam! című történetet, végül mindenki egy körbe belerajzolta a rövidebb-hosszabb távú céljait. A jó idő miatt óra végén kimentünk egy kicsit focizni is.
Az órát a gyerekek kedvenc relaxációs gyakorlatával, az irka-firkával kezdtük, majd a tanult eléneklése után, a Van neked egy álmom című Bagdi Bella dallal ismerkedtünk meg.
Bezzeg Andrea Boldogvár című meséjének a felolvasása következett, majd a történet megbeszélése, dramatizálása.
Kiszínezte minden kis diák a saját Boldogvárát és közösen mi is készítettünk a tanteremben egy „Boldogvárat” legóból.
Az órát énekléssel zártuk.
A gyerekekkel ezt a foglalkozást is ráhangolódással kezdtük. A hónap dalának meghallgatása után relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. Amikor a célokról kezdtünk beszélgetni megpróbálták meghatározni, hogy mit is jelent ez a szó. Nagyon megható volt, amikor a 14 éves kerekes székes kisfiú azt mondta, hogy az ő legnagyobb célja, hogy önállóan tudjon közlekedni a székével és ehhez nagyon sokat kell gyakorolnia.
A foglalkozás során különböző feladatokat végeztek a gyerekek, amelyek megoldásáért jutalomként egy kép részletet kaptak. A puzzle darabok összeállítása után a Boldogvár képét kapták.
A foglalkozást követően több napon át beszélgettünk arról, hogyan segíthetik egymást a célok elérésében.
Nem mindig az egyenes út vezet el a céljainkhoz. Van hogy letérünk a helyes útról. De mindig van egy újabb út visszatérni, melyen újabb célokkal, tapasztalatokkal gazdagodunk.
Beszámoló
JANUÁR – Célok kitűzése és elérése
A szünet utáni első tanítási napot az új év köszöntésével, jókívánság-üzenetekkel indítottuk.
Meghallgattuk a már jól ismert „Szeretet Ábécé” dalunkat, amiben megtaláltuk a hónap témáját: C = céltudatos!
Első Boldogságóránkon arról beszélgettünk, hogy miért fontosak a célkitűzések, és hogyan tudjuk megvalósítani céljainkat, milyen cselekvések, tulajdonságok segítenek elérni azokat.
Meglepetésképpen kiosztottam a gyerekeknek a tavalyi kis Maci-célkártyáinkat. Újra akcióba léptek a kis Mackók, hogy lelkesítsék, bátorítsák egymást; figyelmeztessék egymást, rendre, fegyelemre, tisztaságra; derítsék egymást jókedvre; ösztönözzék egymást a szorgalmas tanulásra, figyelmességre.
Reggeli beszélgetőkör gyanánt többször is meghallgattuk a hónap dalát, mozogtunk rá. Majd lehetőséget kaptak a gyerekek, hogy elmondhassák a társaiknak, arra a napra milyen célt tűztek ki maguknak.
Mi az a „Célefánt”? Arra biztatott minket a hónap egyik feladata, hogy találjuk ki, képzeljük el a mi Célefántunkat. Ő segített bennünket egész hónapban jelen terveink megvalósításában, a jövőképünk alakításában. A hónap során Célefánt figurába a gyerekek megrajzolhatták a képzeletbeli jövőbeli életüket.
A hónap témájához kapcsolódóan kitaláltam, hogy tervezzenek a gyerekek különféle társasjátékokat. Evvel jelképezhettük legjobban a célbajutásra való törekvést, az odavezető úton való kitartást, küzdést, kihívást, és a célbaérés okozta örömet. A játékok során a Célhegy csúcsára kellett eljutni a játékosoknak. A hónap legkedveltebb tevékenysége lett, csoportok alakultak és napokon át szorgalmasan készültek a játéktáblák. A gyerekek alkották meg a játékszabályokat is. Természetesen a játék sem maradt el, kipróbálhatták egymás társasait.
Megvalósítottuk a „Múlt, Jelen, Jövő” feladatot is, a mi elképzelésünk szerint. A három részre osztott rajzlap 1-1 területe képviselte a múltat, jelent, jövőt. A megfelelő helyre rajzolhatták meg, régi és jelenkori, valamint képzelhették el jövőbeli önmagukat. „Vajon mit üzen a múltbeli önmagad a jelenkori alakodnak? Mit üzennél a jövőbeli felnőtt énednek?” Mire figyelmeztetnéd magad? Milyen tanácsot adnál felnőttként?” Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat. A gyerekek az elkészült rajzok segítségével beszámolhattak társaiknak az elképzeléseikről, jelen és jövőbeli céljaikról, álmaikról.
E hónapban sem maradtak el az egymásnak hozott meglepetések. Az egyik kislány színezőt hozott a többieknek, amiket saját maga rajzolt meg. Másik három tanuló pedig általuk készített kis jutalom képecskéket készített, amiket jutalomnak szántak, hogy azokat ragaszthassák be a tanító nénik a füzetekbe a pontos, szép munkákért.
A hónap nevezetes napjai közül mi Micimackó napját ünnepeltük meg január 18-án. Egész nap együtt játszottak, tanultak velünk Micimackó és barátai. Micimackós rajzfilmet néztünk, mesét olvastunk, báboztunk.
A tél még egyszer megörvendeztetett bennünket egy pici hóval. Szánkóhúzó versenyt rendeztünk.
A hónap során megtapasztalhattam, tanulóim pozitívan néznek a távoli jövőbe. Jó életet, autót, házat, egyetemi végzettséget, családot… álmodtak maguknak. Kívánom, hogy merjenek nagyot álmodni, és teljesüljenek álmaik!
Az óvodásokkal a foglalkozást az állatok mozgásának utánzásával kezdtük. „Totyog a liba, nagy a galiba” „Medve vagyok és cammogok”. Meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, majd elindultunk, hogy mindenki megtalálja a kedvenc plüss játékát. Hogy célba érjünk, észre kellett venni a nyomokat, ami felvezetett a lépcsőn, át egy folyosón. Mindenki bejutott a célba, a kedvenceket megszerezve visszaindultunk. Gyakoroltuk a gyerekekkel a célbadobást, zsámolyba dobhattak babzsákokkal. Néhányan megfogalmazták, hogy mi az álmuk, mi szeretnének lenni. Erik részt vett a „Célregény” pályázaton.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Január hónapban témánk a célok kitűzése és megvalósítása volt. A ráhangolódó beszélgetés után párokban dolgoztak a gyerekek. Felírtuk a 12 hónapot egy-egy kis cetlire, bedobtuk egy sapkába, majd a párok kihúzták egy hónapot, melyre rajzos és feliratos formában terveket, célokat tűztek ki maguknak és társaiknak. Miután elkészültek kitették a táblára és beszámoltak terveikről. Zárásként meghallgattuk a hónap dalát is. 🙂
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
“Akinek céljai vannak, annak értelmes az élete és tart valamilyen irányba. A célok szabják meg az irányt. Aki a céljai felé halad, az boldogabbnak és erősebbnek érzi magát. Több energiája van, és hatékonyabbnak érzi magát. Magabiztosabb, és jobban bízik magában és a képességeiben.” – Brian Tracy
Téma: Célok kitűzése és elérése
Osztály: Előkészítő osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”.
Éneklés: ,,Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”, Bagdi Bella
Beszélgetés: A gyermekek elmesélik, hogy akkor boldogak, ha a kitűzött céljaikat sikerült teljesen vagy részben elérniük. Elmondják céljaikat, vágyaikat.
Mese: Az öreg halász és a nagyravágyó felesége
A mesehallgatást beszélgetés követte. Beszéltünk arról, hogy a vágyaink eléréséhez célokat kell kitűzni magunk elé, amelyek lehetnek rövid-, közép- és hosszútávúak is, és hogy a célok eléréséhez ki kell dolgoznunk egy stratégiát. A gyermekek célkitűzéseikhez rajzot készítettek.
Megállapítottuk, hogy lehetnek egyéni és közös céljaink is. Az egyéni célok megfogalmazásában segítségünkre volt a munkafüzetben található feladatlap. Minden gyermek bemutatta, mit szeretne megtanulni, mi az, amira nagyon vágyik, és mit kell tennie azért, hogy azt elérje.
Az óra lezárása: a gyermekek bemutatták munkáikat, majd Bagdi Bella Volt nekem egy álmom című dalát hallgatták.
Búcsúzáskor a gyermekek megölelték társaikat, sok szerencsét kívántak egymásnak céljaik eléréséhez!
Urban Klára tanítónő