A január hónap célok kitűzéséről, eléréséről szól. Gondolkodtam hogyan fogjuk meg ezt a témát? Végül úgy döntöttem, hogy próba elé állítom csoportomat. Január hónapunk az utazásokról szólt. Jártunk a Déli – sarkon, Ázsiában, Afrikában! Sok ismerettel gazdagodtunk, de bizony eljutottunk gondolatban olyan helyekre is ahol próbák elé állított minket a domborzat! Jégtáblák, mocsarak, hegyek, sivatagok! Így úgy gondoltuk eléggé nagy feladat, és elérhető cél lesz /reméljük/ számunkra a mocsáron átkelni, mocsárjárást próbálni. Két csapatra osztottuk magunkat, és már indult is a mocsár-próba, mocsár expedíció! De hogy a nagy feladat előtt eléggé koncentráltak legyünk relaxációval készültünk. Ez a kis játékos szituáció mit adott? Összetartást, leleményességet, kitartást, segítőkészséget, jó kedvet, és nem utolsó sorban pozitív megtapasztalását annak, hogy céljaink elérhetőek, összefogással, segíteni akarással, de csak is vidáman érdemes bármibe belefognunk!
Célok kitűzése és elérése
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Diákönkormányzatunk elnöke a január 24-i Bók Világnapja alkalmából azzal az ötlettel állt elő, hogy az iskola bejáratához közel helyezzünk el egy paravánt tele cetlikkel, amiken különböző bókok szerepelnek, amit szabadon bárki bármikor elvihet magával. Önállóan is lehetett kreatívan üzeneteket gyártani és a felragasztani a paravánra.
Kezdő relaxáció: Bagdy Emőke: „Medve vagyok és cammogok.”
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dal.
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét elmeséltem.
Boldogságvár puzzle- t készítettünk.
Kartonra megrajzoltuk, majd készítettük a várat. Több nagyobb részre vágtuk, majd eldugtuk. Kis kártyára rajzoltam, hogy az óvoda különböző helyiségekben hol található. Amikor a gyerekek megtamálták az összes darabot összerakták a képet.
Megbeszéltük, hogy kinek mik a céljai, majd lerajzolták.
Medve- nappal kapcsolatos célkitűzések:
– dekoráció a folyosóra
– kiállítást szervezünk plüssmacókkal
– mézes kekszet eszünk
Zárókör: Mindenki elmondta, hogy mi a legfontosabb célja.
A boldogóra januári témáját nagyon szeretem. Mindegy, hogy milyen csoportban dolgozik az ember, ezt a témát teljes mértékig belehet vinni a csoportba úgy, hogy értik is a gyerekek.
A foglalkozást Repül a madár relaxációval kezdtük majd a Dagasztással zártuk.
Elmeséltem nekik Boldogvár meséjét és utána megbeszéltük, hogy kinek mi a célja.
A csöppségek ilyen célokrók meséltek: megtanulni lovagolni, balettozni, plüss nélkül aludni…
A foglalkozás végén mivel összeillesztettem a témát a projektem témájàval, így madáretetőt készítettünk ragasztással és szinezéssel.
Kis- középső csoportosaimmal mivel a témánk az itthon telelő madarak és azokról való gondoskodás volt, így azt a célt tűztök ki, hogy etetjük az ovink udvarára érkező madarakat és bagolylesre indulunk.
Csoportunk célját akkor tudjuk elérni, ha mindent megtanulunk a baglyokról és egy bagoly verset is tanulunk, hogy a bagolyles alkalmával így tudjuk köszönteni őket.
A gyerekek a két hét alatt ügyesen megtanulták a verset és a bagoly jellemzőit is. Így teljesítettük az utunkba álló akadályokat és ezek után már semmi nem állt az utunkba, hogy bagolylesre induljunk.
Nagyon tetszett nekik, hogy olyan sok bagolyt láttak egyszerre egy fán.
Az óvodánk 6 csoportjának pedig az volt a célja, hogy Pingvin parti keretén belűl
/ Pingvin tudatosság napja alkalmából/ megmutassuk, higy mi is összetartó közösség vagyunk. Ezen a napon mindenki fehér felsőbe és fekete nadrágba jött oviba. Pingvin fejdísz kíséretêben közössen táncoltunk el a Pingvintáncot.
Így az óvoda és a csoportunk célja is teljesült. 🙂
Célok elérése óvodás korban számomra kis lépések elérésének megtapasztalásával értelmezhető. Hosszú távon nem igazán tudnak gondolkodni, tervezni, mégis fontos, hogy tudják, szerezzenek arról ismeretet, hogy lehetnek terveink, vágyaink, céljaink, melynek eléréséhez erőfeszítést kell tennünk, sokszor sok időbe, energiába telik, sőt segítséget is kell kérnünk. Ennek megtapasztalását tűztem ki célul a hónapban.
Megismerkedtünk a hónap dalával, ami nagyon szórakoztatónak és lényegkiemelőnek tűnt a számomra. A gyerekek is nagyon élvezték. Azokon a napokon, amikor meghallgattuk, még mosdózás közben is énekelték a jól ismert dallamot.
Kihívást jelentett a várkirakó, melyhez be kellett segítenem, mert nem igazán jutottak előre a csapatmunkával. Igazi küzdelmes célelérés volt, melyben szükség volt a kooperációs készségre is többek között.
Mindennapi tevékenységeinkben is azt hangsúlyozzuk, hogy a megkezdett munkát be kell fejezni ki-ki képességei szerint. Legyen az egy ábrázolás, egy akadálypálya, melynek végén valamilyen kitűzött célunk megvalósul.
Meghallgattuk a Pingvin mesét, amit szórakoztatónak találtak a gyerekek, de a végén feltett kérdésekre annál nehezebben sikerült válaszolniuk pl. milyen célt tűzhetett ki magának a kispingvin és azt hogyan, kinek a segítségével tudná elérni?
Célok elérése témánál mindig meg szoktam kérdezni, ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Idén is születtek frappáns válaszok pl. rajzművész.
Meditáltunk is. Az önmagunk elfogadásáról szó meditációt próbáltam ki. A nagyobbaknak egészen jól sikerült összpontosítaniuk.
Természetesen felkerült a Boldogság várához vezető lépcsőfokra a célok elérése jelkép is.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális Bagdi Bella – dal meghallgatása után a boldogságórás munkafüzet célokról szóló idézeteit értelmeztük. Majd a diákok eddigi célkitűzéseiről beszélgettünk, mi jellemezte ezeket, megvalósultak- e, miért igen vagy nem, hogyan látják ezt most. Csoportos feladatban a tanulók egybevetették a Briang Young Egyetem felmérésével saját célkitűzési módszereiket. Mindenki leírta a számára szóló tanulságot az eddigi sikeres ill. sikertelen célkitűzéseiről. Majd a a célkitűzés legfontosabb módszereit és lépéseit összegeztük együtt (5 módszer, 4 lépés, Tk. segítségével). Gyakorlati feladatok megoldása: legfontosabb céljaim és a megvalósítás módszerei (páros munka), a megerősítések gyakorlása, bakancslista írása. Elkészítették a tanulók a beadandó feladatot: Borítékolt céljaink 2024-25. (Egy év múlva, érettségi előtt felbontjuk, megbeszéljük).
Zárás: részlet a Bakancslista c. filmből
Új év, új tervek, új fogadalmak. Először a biztosan hallottatok már arról, hogy minden év kezdeténél a felnőttek is szoktak fogadalmakat tenni. Saját példám hoztam, a gyerekek a családból hozták a többi példát. Végül végiggondolták, ők mit szeretnének elérni. Papírra írtuk, táblánál mindenki felolvasta a saját célkitűzését. Bár fotón nincs, de készül az űrhajós kép a falra, hogy szeptemberben megnézzük ki hogyan haladt a céljai elérésében.
Kezdtük az évünket a célok kitűzése témakörrel.
Pezsgőztünk az óra elején.
Ráhangolódáskét a Pingvin tánccal kezdtünk most,majd totyyogó libákat is utánoztunk.
Kellőképpen jól éreztük magunkat és megbeszéltük,hogy mit jelent a számotvetünk az előző évről és ,hogy célokat tűzünk ki az előttünk álló évre!
Volt ,aki elmondta ,hogy otthon beszéltek róla.
A boldogságóra füzetünkbe beragasztottuk a Célok kitűzése képet,amit szépen kiszíneztek.
Írtak három vélt,amit év végére szeretne mindenki megvalósítani.
Ezt követően mondenki készített egy kívánság kártyát ,amit az osztálytársainak adta oda.
Nagyon boldog voltam,mert én is kaptam kettő tanulótól.Nagyon jó ,hasznos dolgokat írtak egymásnak.Hihetetlen,hogy mennyire ismerik egymást.Csak pozitív dolgokat írtak.
Befejezésként meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalt és közösen énekeltük.
A kérdés ,amivel befejezték az órát!Mikor lesz megint boldogságóra?Ismét csodálatos dologgal gazdagodhattak a gyermekeim.Nem tudok elég hálás lenni a Boldogságórás csapatnak,hogy részesei lehetek ennek aprogramnak!:)
Januári téma: CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Fontos, hogy olyan célokat tűzzünk ki magunk elé, amelyek jól illeszkednek a realitásokhoz. A céljaink eléréséhez elengedhetetlenek azonban olyan fogózkodók, amelyekkel a megvalósulást segíthetjük.
1. Ne legyen sok célunk egyszerre!
Nincs akadálya annak, hogy egyidejűleg több cél is lebegjen a szemünk előtt. Ami viszont fontos, hogy hosszú távú célok esetében egy vagy kettő ne legyen egyszerre kitűzve. Minél több célunk van annál valószínűbb, hogy a figyelmünk szétesik és nem valósulnak meg a céljaink.
2. Ne dőljünk be a hiedelmeinknek!
Sokszor gátol minket az a tudat, hogy nem vagyunk képesek megvalósítani a céljainkat. Az ilyen hiedelmek legtöbbször gyerekkorunkból, iskolából, régi élethelyzetekből származnak. Ezek leküzdésében tud segíteni egy jó barát, egy lelkes támogató .
3. Találjunk motiváló képet magunknak!
A céljaink eléréséhez szükséges motivációt tudja erősíteni minden olyan kép, amely szorosan kapcsolódik hozzá. Erre a képre gondolva a legnehezebb napokon is garantáltan motiváló lesz.
4. Válasszuk meg jól a kezdés időpontját!
Sokan esnek abba a hiába, hogy év elején kezdenek bele mindenbe. Persze, van akinek így is sikerül, de sokkal bölcsebb dolog felkészülni a kezdésre és olyan napot választanunk, ami fizikailag, érzelmileg és lelkileg is ideális számunkra.
5. Tegyük láthatóvá, amit elértünk!
Nagyon fontos, hogy miközben a céljainkért dolgozunk, folyamatosan figyeljük az elért eredményeket. Ehhez jól jöhet egy napló, egy füzet, de akár a hűtőre kitűzött cetli is, amin kipipálhatjuk a folyamatokat, amelyeket már elvégeztünk.
6. Szerezzünk támogatókat!
Ha közösen vágunk bele nagyobb célok elérésébe és rendszeresen beszámolunk a haladásunkról, motiválni tudjuk egymást és lelket tudunk önteni egymásba. A sikereink, nehézségeink, dilemmáink megosztása másokkal erővel, energiával tölt fel minket.
7. Ne csüggedjünk, ha hibázunk!
Nem fog összedőlni a világ,ha egyszer-egyszer nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy elterveztük. Ez teljesen rendben van. A céljainkat átgondolni akkor kell, ha túl gyakran szegjük meg a magunk szabta határokat.
8. Változtassunk nyugodtan!
A kidolgozott cél sosincs kőbe vésve. A világ és vele együtt mi is folyamatosan változunk. Ami ma motivál, lehet,hogy holnap már nem fog. Változtassunk, hiszen a céljaink azért vannak, hogy a fejlődésünket segítsék.
9. Jusson idő önmagunkra!
Nyilván a saját célodon dolgozol, de akkor miért is feledkeznél meg önmagadról? Mindig jusson idő önmagadra.
10. Fejleszd magad önmagadért, a céljaidért és az életedért!
Az ember élete végéig tanul, ami az önfejlesztésre is pontosan ráillik. A legjobb dolog, amit tehetsz, ha önmagadba invesztálsz. Így soha ne hagyd abba az önfejlesztést. Egy jó könyv, egy videó, egy előadás mindig ott lesz neked, mint fejlődési lehetőség. A tudás, amit megszerzel pedig olyas valami, amit senki nem vehet el tőled.
CÉLJAINK , boldogságunk témában sok mindennel foglalkoztunk január hónapban:
1. A téli szünet után nagyon sokat beszélgettünk a szünetről, a családdal, barátokkal eltöltött időről, az ünnepekről. Nagyon sok, szép élményt meséltek el a gyerekek. Örömmel hallgatták egymást. Majd ezeket le is rajzolták.
2. Célok témában nagyon sokat beszélgettünk a céljaikról, az álmaikról, az esélyekről, az oda vezető útról, az örömökről. Ezt szintén le is rajzolták végül.
3. TVfelvétel is készült a boldogságórákról ebben a hónapban.
4. Legfőbb céljaink:-a szép tudatos keresése
-egymás szeretete, segítése, tisztelete
-tanulási célokat is állapítottunk meg (a betűket, számokat ügyesen megtanulni).
Értékeltük első félévi bizonyítványunkat.
-a sportban külön fontos teljesítendő célokat fogalmaztak meg
– ezt KÖZÖS PLAKÁTon rögzítettük ,mint közös céljainkat
-gyakran énekeltük bíztatásképp Bagdi Bella: Repülj velem! című kedvenc dalunkat
5.Nagyon szép képeket alkottak rajzórán a tél örömeiről , a havas tájról, a hóemberről,…
6.Egymásnak kedves szíves rajzot készítettek és boldogan átadták ,hisz a legfontosabb hitünk a SZERETET erejében van.
7. Mindig együtt örülünk egymás sikerének, megtapsoljuk egymást, meghallgatjuk a sikerhez vezető utat és a boldog pillanatokat.
A célokat közösen állapítottuk meg, tűztük ki, összekovácsol minket, sok boldog percet tölthettünk el ismét egymással, mindig közelebb kerülve társainkhoz.