Januári témakörünk a célok kitűzése és elérése volt, melyhez nagy lelkesedéssel és lendülettel fogtunk hozzá. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a családdal eltöltött boldog napokról, a közös élményekről. Az ünnep elmúltával a jövőben megvalósítandó céljainkról, vágyainkról is szó esett. Szinte mindenki tudott maga elé új célokat, feladatokat kitűzni, ezek eléréséhez motivációt kaptak egymástól, a csoporttól. A beszélgetések során az egyéni célok megfogalmazása mellett helyet kaptak a csoport közösen elérendő céljai, kívánságai is. A témához kapcsolt mese (Boldogvár meséje) feldolgozása segítette a ráhangolódást, a megértést. A történetet több alkalommal is meghallgatták a gyerekek, megbeszéltük a cselekményt, a szereplők tulajdonságait, cselekedeteiket, a mese tanulságait. Egy-egy szituációban, a napok folyamán is előkerült a bátorító mondóka, amit János ismételgetett, amikor akadályok tornyosultak elé („Fújj, fújj erősen! S minden ami bánt, meglátod azonnal már nem akadály! Fújj, fújj!”)A történet arra inspirálta a gyerekeket, hogy merjenek nagy célokat kitűzni és ne féljenek az akadályoktól, a kudarctól. Próbáljanak legjobb tudásuk szerint haladni az álmaik megvalósítása felé és minden apró sikernek tudjanak örülni. A csoport közösen kitűzött céljaiért pedig mindenkinek együtt kell tenni, ki kell venni a részüket az ahhoz vezető út nehézségeiből is. Vizuális technikák bevonásával, szituációs és drámajátékokkal segítettem őket a közös gondolkodásban és összetartásban. Elkészült a mi boldogvárunk, ami egyben a mi ovinkat is jelképezte (Mesevár), ezt Boldogságvár puzzleként nagy örömmel rakták ki a Nyuszi csoportos gyerekek.
Célok kitűzése és elérése
A mese felolvasása után, beszélgettünk arról, hogy vajon boldog volt-e a nagyravágyó feleség. Mi a különbség a kívánság és az egyéni célkitűzés között. Milyen érzés elérni egy kitűzött célt? Milyen célokat kellene megvalósítanunk egy jobb osztályközösségért? Majd elkészítettük az osztály céljairól szóló plakátot.
Egy korábbi projekt- feladatot készítettek el a gyerekek, kisebb csoportokban, több osztályfőnöki Boldogságóra keretein belül.
Kreatívak , lelkesek voltak.
Büszke vagyok rájuk!
Mindennap a csoportban célokat tűzünk ki, s ezt az elvet követve igyekszünk az óvodai életünket tölteni. Kitűzött célunk volt többek között, hogy a Télapó ellátogasson hozzánk, s mivel nagyon ügyesek a gyerekek, természetesen el is jött hozzánk a nagyszakállú.
Az óvodánkba kiemelt szerepet kap a zöld óvoda cím, a természet védelme, az állatok szeretete, védelme. Minden évben rendszeresen látogatjuk a Szegedi Vadasparkot, így innen jött az ötlet, hogy szeretnénk örökbe fogadni egy kis állatot. Szerettük volna, hogy a gyerekek döntése legyen, így ők tudtak szavazni, kis szíveket tettek az állatok fényképe mellé. A gyerekek választása a kis szurikáta volt. A célt a gyerekekkel együtt tűztük ki, és közösen értük el.
Mivel az első osztályban levő kisdiákok legnagyobb feladata az írás és olvasás, ezért ez a cél átöleli az egész tanévet.Ötletes meglátásaik vannak…Azért jó, hogy írni, és olvasni tanulunk, mert megismerjük a világot, okosodunk, jók leszünk, jó humorunk lesz, ügyesebbek leszünk, jól érezzük magunkat, bejutunk a gimnáziumba,- ha nagyobbak leszünk-, ismereteket szerzünk a dinókról , sok csillagot kapunk.
Gyakran veszünk részt a könyvtárban szervezett programokon.
Beiratkoztak nagyon sokan a városi könyvtárba, ahonnan kölcsönöznek gyerekkönyveket.
Könyvbemutatón vett részt két tanítványunk, ahol a szerző felkérésére bemutattak egy-egy gyerekverset.
A felolvasómaraton is maradandó élmény marad számunkra. A könyvtáros néninek is kedveskedtünk rajzokkal, versekkel,melyekért nagyon hálás volt.
CÉLOK KITŰZÉSE
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Tüdőtakarítás
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Van nekem egy álmom
3. Téma bevezetése: Neked mi a célod? mf. 38. oldal
célbadobós játék
4. Téma feldolgozása: Kerekerdő kalandra hív téged….
Mese: Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
Játék: Boldogságvár puzzle kirakása
Mf. 39-40 old lévő feladat Mit szeretnél kipróbálni, megtanulni
Célok elérésének jelét kiszínezzük majd felragasztjuk az ötödik lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Világomban minden rendben van
6. Téma továbbadása: Hozzanak be madáreleséget az udvaron kihelyezett madáretetőkbe.
Reflexió: Egy újabb szép nap boldogságóra amit már nagyon vártunk. Relaxációval kezdtünk majd meghallgattuk Bagdi Bella Van egy álmom című dalát. Beszélgettünk arról kinek mi a célja majd ezt le is rajzoltuk. Aztán játszottunk egy jót célba dobtunk amit mindenki nagyon élvezett. Pihenésképpen jött a mese a Boldogságvár meséje. Miután beszélgettünk a meséről kiraktuk a Boldogságvár puzzlet. Mindenki lerajzolta mit szeretne megtanulni mit szeretne kipróbálni pl: úszni megtanulni, írni olvasni tanulni, autóversenyző lenni, korcsolyázni megtanulni stb. Majd kiszíneztük a célok elérésének jelét és felragasztottuk az ötödik lépcsőfokra. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendben van című dalát. Másnap reggel mindenki hozott be madáreleséget a kismadaraknak. örömmel szórták az udvaron kihelyezett etetőbe.
V. Célok kitűzése és elérése
Csoport: A foglalkozás tervezete vegyes csoportos óvodások, 3-6 éves korú gyermekek.
Idő : 2×25-30 perc,megszakításokkal, ha szükség van rá .
Tér : A csoportszoba
Eszközök: zenelejátszó, Grllyusz Vilmos : Hallgat az erdő céltábla, labda,babzsák , ceruza ,fénymásolt feladatok,vödör ,kosár
Tanulási terület: gondolkodás alakítása, kitartás, önbizalom erősítése.
Fókusz : Hogyan tudom elérni a kitűzött célomat?
Kacsa, liba játék
Üljetek körbe ide a szőnyeg szélére. Ti vagytok a kacsák és a libák a baromfiudvarban.
XY te leszel az, aki körbe megy. Járj körbe a körön kívül úgy, hogy megérinted sorba a
társaid fejét, közben mondod, hogy kacsa. Akivel versenyezni szeretnél, arra libát mondj!
Ha kiválasztottad a „libát”, akkor fussatok ellentétes irányba a körön kívül, aki előbb
odaér a kiválasztott „liba” helyére, az nyer. A „liba” lesz a következő, aki körbe megy és
választ egy új „libát”.
„Kacsa, kacsa, kacsa…, liba és futás!”
Séta a térben
A szőnyeg egy hatalmas rét lesz. Itt csipegetnek a baromfik, kacsák, libák, friss füvet.
Amikor megszólal a zene, sétáljatok ezen a gyönyörű réten… mindenfelé mehettek, de
csak a réten. Sétáljatok úgy, ahogy mondom:
– Félünk, minden nesztől egyre jobban félünk.
– Bátrak vagyunk, nem félünk semmitől, még a farkastól sem.
– Lopakodunk, nehogy elijesszük az állatokat
– Lepihenünk a réten
Kezdő relaxáció :
„Meglengetem a karom, pedig alig akarom”állva a két kart törzs körül együttes ritmusban
jobbra-balra lendítve hagyjuk, hogy a gravitációs tehetetlenség lendítse jobbra és balra a
karokat. a mondókát mindig az óvodapedagógus mondja előre, a gyerek magában mondja,
amikor a gyakorlatot végzi.
Bevezetés:
Célba dobás babzsákkal
– cél kijelölése (vödör, kosár)
Mese : Boldogvár meséje (Bezzeg Andrea )
Téma feldolgozása a mese alapján:
Volt már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
Mi a legnagyobb álmod?
Számodra mit jelent a boldogság?
Záró éneklés: Bagdi Bella : Van nekem egy álmom ….
Boldogság Dóra felajánlja, hogy aki szeretne meg színezhet . (Munkafüzet (38-39 old.)
Nehézségek és kudarcokat leküzdését emeltük ki ebben a hónapban, amikkel megküzdünk a célunk elérése érdekében. Hogy álmaink valóra váljanak apró lépéseket tettünk meg. A mesebeli aranyfonál segítette valamennyi gyermek útját. Akadályról, akadályra haladva értük el a Boldogságvár kapuját.
Többször használtuk a Fújj, fújj erősen varázsigét!
Varrógyakorlatoknál mini akadálypályájákat alkottunk!
A téma által egy kicsit jobban megismerhettük egymás céljait, álmait, sikerült mindenkinek megfogalmazni egyet-egyet. Készítettünk egy plakátot, amire a munkafüzetből kivágott javaslatokat vettük alapul. A nagyobbak le is rajzolhatták egyéb céljaikat, álmaikat, vagy, hogy mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek. Egy interaktív játékra invitáltam őket, ahol meg kellett találniuk Boldogságvár elveszett darabjait különböző akadályok leküzdésével, gondolkodtató feladatok által. Egy térkép is járt a levél mellé, ahol ki lehetett pipálni az egyes állomásokat. Szükségük volt a játék során kooperációra, figyelemre, kitartásra, kudarctűrőképességükre. Ez a téma rendkívül inspirálta a gyerekeket, tovább élték a szabad játék során is.