Januári témánk a célok kitűzése, elérése volt. A pingvin, aki mindent tudni akart, című mesével folytattuk a foglalkozásunkat, majd el is játszottuk ezt a mesét. Beszélgettünk a gyerekekkel, miért is fontos, hogy legyen célunk. Mindenki elmondta, hogy mit szeretne elérni, nagycsoportosként már komolyabb célokat tűztek ki maguknak a gyerekek. Beszélgetésünk során mindenki megértette, hogy mi mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy céljainkat elérjük.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekek szívesen meséltek jövőbeli céljaikról, amit aztán papírra is vetettek.
Beszégetés arról, hogy mit szeretnének megtanulni, miben szeretnének ügyesek lenni, mire vágynak. Van nekem egy álmom című dal meghallgatása, boldogvár mese meghallgatása. Célbadobós játék.
Csólyospálosi Általános Iskola
Nyolcadik osztályban a gyerekek számára a legfontosabb cél, amit szeretnének elérni, az bejutni az általuk vágyott középiskolába.
Ennek a célnak az elérése érdekében fogalmaztak meg feladatokat, lépcsőfokokat a gyerekek.
Munkáikból gyűjtöttünk össze párat.
Ennek a hónapnak , számomra a legjobb és legőszintébb pillanatok, azok voltak, amikor a gyerekek egy szépen feldíszített széken sorra kiülve elmesélték a társaiknak, hogy ők mire a legbüszkébbek, milyen bátor cselekedetükre emlékeznek vissza.
Ezenkívül megépítették a bátorság várát fakockákból, közösen kisebb csoportokban.
Nagyon tetszett a „A pingvin, aki mindent tudni akart”című mese, nagyon sokszor ezzel a mesével aludtak el délutánonként, utánozták a pingvinek járását, próbáltak a lábukon kisebb játékokat „pingvin gyerekeket”szállítani.
Mentünk a Boldogság bolygóra hajóval, ami ringatott. Jól eltudtak a gyerekek csendesedni és egymásra hangolódni ebben a ringatózásban.
Úgy érzem, hogy eredményes perceket, órákat töltöttünk el, e téma kapcsán is.
Kítűztük céljainkat, megbeszéltük, hogy mennyire fontos az ember számára a feltétel nélküli önszeretet. Elmondtuk egymásnak, miért szeretjük annyira és játszottunk a Ki vagyok én? kártyákkal is.
Rendkívül jó hangulatban telt ismét az óra, feltöltődtünk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Január
Célok kitűzése és elérése
A boldog embernek mindig van min dolgoznia.
A célok elérésére tett törekvés tesz bennünket boldoggá, nem maga a célba érés.
Az út a fontos, nem a cél!
Miért fontos, hogy legyenek céljaink?
Milyen apróbb, hétköznapi és jelentősebb, életcéljaink lehetnek?
A céljaink irányt adnak az iskolai mindennapjainknak is.
Meg kell tanulnunk jól beosztanunk az időnket, hogy a tanulás mellett legyen lehetőségünk a játékra is.
Móka, tánc, kacagás
Január végén az iskolai farsangra készültünk.
Sok ötletünk volt. Kiválasztottuk azokat, amelyek mindnyájunknak tetszettek, és hozzákezdtünk a megvalósításukhoz. A boldogságórán is vidáman táncoltunk, jókedvűen terveztük a színpadi fellépésünket.
A jövőkép megalkotása
Merjünk olyan jövőt elképzelni magunknak, amilyenben szívesen élnénk!
Képzeld el, hogy tökéletesen egészséges vagy!
Hány évig fogsz élni?
Lásd magad, amint sokat mozogsz, egészségesen táplálkozol, és sok vizet iszol!
Mi mindent tehetünk még a céljaink eléréséért?
Kapcsolat más témákkal
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy hogyan kapcsolódott a célok kitűzése és elérése a korábban már megismert boldogságfokozó technikákhoz.
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban van az optimizmussal, mert…
A célok kitűzése és elérése köthető a társas kapcsolatok ápolásához, mert…
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban lehet a hálával, mert…
A célok kitűzése és elérése érintkezhet a jó cselekedetek gyakorlásával, mert…
Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. A gyerekek már készülnek az iskolába, ezért sokan szívesen dolgoznak a kisméretű kockás füzetbe. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A téli idő beálltával leesett az első nagy mennyiségű hó, ezért ellátogattunk a római katolikus templomkertbe csúszkálni. Célunk volt, a mozgásigény kielégítése, mindenki jól érezze magát a friss levegőn, és a balesetveszély elkerülése. Célunk volt még, a félelem leküzdése, a meredek domboldalon mindenki bátran csúszon le.
A gyerekekkel boltosjátékot játszottunk, a szerepjáték során a legfontosabb célunk a vásárlási szokások megismertetése és a köszönési és illemszabályok gyakorlása volt.
A tornateremben a félelmeink leküzdése volt a cél. A feladat az volt, hogy mindenki másszon fel a bordásfalra, amilyen magasra mer.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról
Egy lépcsővel közelebb kerültünk boldogsághoz. Az ötödik lépcsőfokra felragasztottuk a célok elérésének a jelét.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A hónap dala az osztályom egyik kedvence, nagyon szeretik eljátszani a dal szövegét táncos mozdulatokkal, így most is kellően hangulatba kerültek, hogy a céljaikról, álmaikról beszéljenek. A közmondások felkerültek a táblára és átbeszéltük melyik mit jelent. Belátták, hogy nagyon sok apró részből és kemény munkából áll egy – egy komoly cél elérése. Azt is megbeszéltük, hogy semmi baj, ha akadályok gördülnek elénk vagy feladnánk már, mert ha igazán akarjuk, ezek további tettekre motiválnak, hogy azért sem adom ha, ha már eddig eljutottam. A sok-sok álomból mindenki kiválasztott magának egyet, és megalkották saját jelen és jövőbeli címerüket. A rajzok magukért beszélnek.
A célok, vágyak kitűzése cím kezdetben nehezen indult meg beszélgetés terén a gyerekeknél. Az, hogy mi a céljuk, nehezen tudták megfogalmazni. Inkább azt tudták, hogy mik a vágyaik. De azt is azon a téren, hogy mikre vágynak tárgyilagosan. Pl. plüss állat, játék, egy kis állat a ház körül, kedvenc lego, könyv. Amikor egy tornász kislány azt mondta, hogy egy éremre vágyik a következő versenyén, akkor átértékelődött a gyerekekben ez a kérdés. Volt aki furcsán nézett rá, vagy akár kinevette, de megbeszéltük, hogy ez miért is olyan nehéz ennek a megszerzése. Mert míg a többi vágyakat a boltból, polcról, intenetről megrendeljük, a szülőktől megkapják, addig az éremért a kislánynak kell megdolgozni. Neki kell jól teljesíteni, kemény edzéssel elérnie az ő nagy vágyát. Sokkat nehezebb feladat ez, mint a szülők pénzén megvásárolt dolog, tárgy. Született azért néhány jó ötlet ezekután. Jó volt a gyerekeket rávilágítani erre a különbségekre.