Januárban célokat tűztünk ki a 2.félévre vonatkozóan, mindenki elmondhatta mit szeretne elérni, és mit gondol, hogyan fogja tudni azt megvalósítani. Beszélgettünk a távoli jövőről, arról, mivel szeretnének foglalkozni ha majd nagyon lesznek. Elkészítettük a címert, benne a szimbólumokkal, melyek a foglalkozásra utalnak. Óra végén ki kellett találniuk egymás munkái alapján, hogy mire gondolt a készítője. Többnyire sikerült is.
Célok kitűzése és elérése
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A foglalkozás címe: „Fejjel lefelé élünk!”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Célok kitűzésének és elérésének gyakorlatának fontossága, előzetes tapasztalások, gyakorlatok megbeszélése
Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció: Szívecske párna körbeadása, megölelgetése, szagolgatása
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Medve vagyok és cammogok” és a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” közben párban, vagy egyénileg táncolunk, énekelünk.
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma bevezetése: „Mik a céljaid?”
• Színező a munkafüzet 120. oldalon
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Jill Tomlinson: A pingvin, aki mindent tudni akart
Beszélgetünk a kérdésekről: Mit jelentett Ottó számára, hogy fejjel lefelé világban él? Mi lehet Ottó legnagyobb álma? Ki segíthet neki ebben? Hogyan folytatódhat Ottó meséje?
A foglalkozás lezárása: Meseillusztráció
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Otthoni célok: Otthon is foglalkozzanak a témával, beszélgessenek el, kinek mik a céljai, mi a család közös céljai az új évben. Kettőt ezek közül rajzoljanak le és a következő alkalommal meséljék el.
A tervezett időtartamot megnöveltem, mert nagyon jól éreztük magunkat. Jókat ötleteltünk, miután mindent megbeszéltünk az újévvel kapcsolatban. Érdekes téma volt számukra. Sok céljuk volt az évre, amit már valaki meg is kezdte elérni. átbeszéltünk több lehetséges célt, hogy hogyan lehet elérni. Ügyesek voltak az ötletelésben.
A nagy öröm a pingvines mese és a „Van nekem egy álmom” című dal. Nagyon élvezték. Sokat mosolyogtunk, egy kislány, aki nehezen szabadul fel a rossz kedvéből, ő is vidáman táncolt. Egyre jobban megtanultuk az éneket is, következő nap, biztos újra felelevenítjük. Áldás
Kedves kis köszöntő versikével, barátságos szavakkal illettük egymást, így az év kezdetén. Átbeszéltük, hogy a csoportnak miben kellene változnia, hogy ügyesebbek és nyugodtabbak legyünk, ezt próbáljuk majd szem előtt tartani egész évben. A gyerekek által készített tűzijátékkal küldtük el játékosan a csoport és egyéni fogadalmainkat, céljainkat, vágyainkat és álmainkat a levegőbe. A szerencsemalackák és lóherék segítettek bennünket abban, hogy „Manó Marci” kívánságát is teljesítsük, valamint a „szívmanó” kártyák lapjai is kedves gondolatokat sugalltak.
Téli napokban nagy örömünkre hó is esett,így megemlékeztünk a Hóemberek napjáról egy közös építéssel. Egy nagyon vidám,tartalmas foglalkozásban volt részünk,melyre szívesen emlékszünk majd! 🙂
Az óra elején megbeszéltük a téli szünetben történteket. Ki , mit kapott és /vagy adott ajándékba.
Átbeszéltük mi a fontos az ajándékozásnál, mit tudunk tenni ha nincs miből adni. Mit tudunk ilyenkor tenni?
Ezután felolvastam neki a Varázsecset című mesét.
Megbeszéltük, hogy a ecset miben tért el egy valódi ecsettől.
Az óra második felében elkészíthettek a sablon segítségével egy vásznat, amibe a saját varázsecsetükkel rajzolhattak bármit amire vágynak a jövőben, mint kívánatos cél.
Volt, akit a mese szomorúan érintett, mert megsajnálta a szegény kisfiút.
Végül mindenki vidáman mutatta meg a rajzát, mit szeretne a jövőben.
Ahhoz, hogy elérjük céljainkat, meg kell teremtenünk a lelki egyensúlyunkat is. Ehhez elengedhetetlen, hogy nyugalomban, biztonságban élhessünk. A gyerekekkel készítettünk békegalambot és megfogalmaztunk gondolatokat, amiket ráírtak a galambjaikra. Komoly, mindenki által megszívlelendő mondatok születtek.
– Cél szó értelmezése
– Kinek van szüksége célra? Van-e egyáltalán szükség arra, hogy legyenek céljaink?
– Mit jelent a céltalanság?
– Az új esztendőben jellemző az emberekre, hogy fogadalmakat tesznek. Összefügg-e ez a célokkal? Ha igen miért? Ha nem, miért nem?
– Rövid és hosszú távú célok
– Céljaink 2025 januárjára
– Céljaink a 2025-ös évre
Előző héten a kiscsoportos gyermekek elkezdték önállóan hordani a poharat vissza a helyére , valamint egyedül öltöztek, amit ezen a héten is önállóan végeztek el.
A héten az egymással való közös játékot tűztem ki célul. A gyermekek jól tudtak együtt játszani , konfliktus helyzet esetén , szóltak Nekem, így közösen megoldottuk a problémát . Ügyesen alkalmazkodtak egymáshoz.Meghallgattàk a másik gyermek véleményèt, meglàtását .
A sikeres közös játék végén kiszíneztük a következő lépcsőfok jelképét ,így màr egyre közelebb vagyunk a boldogságvár kapujához!
Januári boldogságóra: Célok kitűzése és elérése
A januári boldogságóra középpontjában a „Célok kitűzése és elérése” témája állt. Az év kezdete kiváló alkalom arra, hogy a gyerekekkel közösen beszélgessünk álmaikról, terveikről, és arról, hogyan lehet azokat lépésről lépésre megvalósítani.
A foglalkozás során egy különleges alkotást készítettünk, amelyben a célokat szimbolizáló vitorláshajók indultak el a kikötőházból. Minden gyermek saját vitorlását ellátta a kitűzött céljaival. A kikötőház a biztonságot és az indulási pontot jelképezte, ahonnan minden nagy utazás megkezdődik.
A foglalkozás során megbeszéltük, hogy a célok elérése türelmet és kitartást igényel, akárcsak egy vitorlás irányítása a nyílt tengeren. Közösen megvitattuk, hogy milyen „eszközökre” van szükség a hajók „útjához” – ilyenek lehetnek az önfegyelem, a rendszeresség és a támogató közösség.
A kész alkotást egy nagy plakát formájában állítottuk össze, amely a csoport közös hajóflottáját ábrázolta. A gyerekek nagy büszkeséggel helyezték el hajóikat a kikötőből indulva, és a plakátot egy olyan helyre tettük, ahol minden nap láthatják, hogy emlékeztetőül szolgáljon számukra a céljaikra és az azokat támogató erőfeszítéseikre.
A foglalkozás végén mindenki megoszthatta a céljaival kapcsolatos érzéseit, és közösen gondolkodtunk azon, hogyan tudjuk segíteni egymást az „út” során. Az „útravaló” pedig az lett, hogy mindenki képes a saját céljai elérésére, ha hisz magában, és kitartóan halad előre – akár egy vitorlás a széllel szemben is.
Digitális kultúra órán a szövegszerkesztésbe csempésztem bele a célokat, ahol ugyanis a felsorolást és jelölőnégyzeteket tanultuk, így a céljaikat fel tudták sorolni egymás alá, amennyiben valamelyiket teljesítették, ki is pipálhatják.