Januári témánk a célok kitűzése és elérése. Először is visszatekintettünk a 2023-as évre, összegeztük mit értünk el, hogyan teljesítettünk, milyen csúcspontunk és mélypontunk volt, milyen új dolgokat tanultunk.
Ezután beszélgettünk arról, hogy milyen rövidtávú célokat tűzünk ki magunk elé a 2024-es évben. Majd a foglalkozást egy relaxációval zártuk.
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás témája: új év, új célok
Korcsoport: óvodás, vegyes 3-7 évesek
Előzmény! Itt az új év, mindenki gyermek felnőtt, szebvet jpbbat vár mindig az új esztendőtől, ilyenkor mindenki kitűz maga elé egy célt, amit próbál elérni, de vajon sikerül?
Mi az hogy cél?
Hogyan érhetem el a céljaimat?
Mi történik akkor ha a vágyott célt nem sikerül elérnem?
Hogy érzem akkor magam, szomorú vagyok vagy vidám?
Ha elérem hogy érzem akkor magam?
A tevékenységet kezdő relaxáció: lefekszünk a szőnyegre becsukjuk a szemünket és egy képzeletbeli réten találjuk magunkat, ahol mindenféle érdekes dolog van ( óvónői instrúkciók alapján)
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Célbadobás: kosárba, karikába, vörörbr dobás babzsákkal.
„Fogalmazd meg magadban, hogy mit szeretnél elérni, majd mikir dobod a ba babzsákot, mond ki hangosan!”
Neked mi a legnagyobb álmod?
Milyen érzés az amikor sikerül valamit elérned?
A téma feldolgozása mesével: A halász és a nagyravágyó felesége ( magyar népmesék dalának dúdolásával és a mesegyertya meggyújtása!)
Mit érezhetett a halász mikor kifogta a halat?
Neked milyen kívánságaid lennének?
Számodra mit jelent a boldogság?
Otthoni gyűjtőmunka olyan meséket kell a szúlőkkel közösen keresni a gyerekeknek amiben a főhős eléri célját.
Játék a mackóval, Óvónéni játéka Tankönyv 136. o.
A foglalkozás lezárása: a célok elérésének jele színrzéssel, munkafüzet feladatai.
A tevékenység záró éneke: a maci csoport „kívánság” énekei.
Mivel nagyon tetszett a Boldogvár meséje is, így azt szabadjáték során olvassuk el.
Foglalkozásterv 5. – Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-színes ceruzák, ollók, papír, zsenília fonal, karton lap, zsírkréta
Ráhangolás:
Célba dobás babzsákkal
-cél kijelölése (vödör)
-felváltva dob a fiú, lány csoport.
Beszélgetőkör alakítása.
-Volt már olyan dolog, amit szerettél volna elérni?
-Mit éreztél amikor sikerült elérned?
Ha eléred a célod, olyan, mintha célba érnél. Legyen a cél a Boldogvár.
Relaxáció:
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje című meséjét.
A mese után megbeszéltük:
-kinek mi a célja
-mi legyen a csoport közös célja
Reflektálás:
Építsük meg közösen a mi Boldog várunkat!
Rajzolunk, vágunk, ragasztunk a Boldog vár elkészítéséhez.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 41. oldalán található célba érés jelét, feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
Megbeszéltük, hogy miért is kell, hogy mindig legyenek céljaink. Majd a gyerekek lerajzolták a nagy álmukat úgy, hogy én arra ne jöjjek rá. Utána az osztály tagjai megpróbálták kitalálni, ki-mit rajzolt. A legtöbb esetben ez nem sikerült. Ezután a gyerekek megoszthatták a lerajzolt vágyaikat azzal, akiben megbíznak.
A foglalkozást egy képzeletbeli utazással kezdtük: megkértem a gyerekeket, hogy kényelmesen helyezkedjenek el a szőnyegen, csukják be a szemüket, és képzeljék el a világot, amiben felnőttként élni fognak. Képzeljék el azt is, hogy felnőttként mit fognak csinálni, mi lesz a foglalkozásuk, hogyan élnek majd. A fantáziautazás után mindegyikük beszámolt a saját elképzelt jövőjéről, és megbeszéltük, hogy mit kell tenniük ahhoz, hogy ezt a nagy tervet meg tudják valósítani. Ezt követően megkértem a gyerekeket, hogy a varázsgömbbe rajzolják le a képzeletükben megjelent jövőbeli tervüket. Zárásként kiállítást rendeztünk az elkészült képekből és meghallgattuk a hónap dalát.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
A foglalkozást a „Napraforgó a napra forgó” relaxációval indítottuk, mely lehetőséget nyújtott az irányok gyakorlására is.
A témát A kis búzaszem története c. mesével vezettem be, amit közös énekléssel, (Süssünk,süssünk…), mondókázással, ritmustapsolással (Gyerekek,gyerekek…) kapcsoltunk össze.
Ezt követően beszélgettünk a meséről, majd ehhez kapcsolódva saját céljaik megfogalmazására biztattam őket. „A búzaszem célja az volt,hogy kenyér szeretett volna lenni. Neked mi a célod? Mit szeretnél elérni/megtanulni mire nagy leszel?” Mivel önmaguktól ezt még nem igazán tudták megfogalmi, segítségül a munkafüzet képeiből választhattak.
Kiszínezte mindenki a saját boldogságvárát, a hozzá vezető útra pedig ráragaszthatták a kiszínezett célok képeit.
A foglalkozás lezárásaként felragasztottuk a Célok jelét a Boldogság várához vezető utunk 5. lépcsőjére.
Olyan mozdulatsor kivitelezése volt a célunk, ami arra sarkalja az embert, hogy ne adja fel.
Türelemre, kitartásra, odafigyelésre. együttműködésre ösztönöz.