„A jövőt tervezni kell, nem képzelni.”
Célok kitűzése és elérése
Januárban boldogságóránkat a „Beszélgető kör”-rel kezdtük. Visszatekintettünk december havi témánkra, megbeszéltük, hogy azóta ki milyen jó cselekedeteket tett, megnéztük a képes dokumentációkat, és értékeltük, hogy ki mire a legbüszkébb. Ráhangolásként meghallgattuk A Győzelem Tündér Dalát (Bagdi Bella), majd relaxáció következett a „Villámlazítás” és a „Repül a karom…” mozgással.
Megfogalmaztuk azokat a lépéseket, melyek segítségével megtervezhetjük céljainkat. Ezután a gyerekek összegyűjtötték, hogy kinek milyen céljai vannak hosszabb és rövidebb távon. Az ifjú és az angyal történetének tanulságait leszűrve beszéltünk a céltudatosságról.
Elképzeltük, hogy húszévesek vagyunk, meghívót készítettünk a szülinapi partira, ahol elmeséltük, hogy mi történt velünk az elmúlt időben.
Otthon bakancslistát készítettek a gyerekek.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Január- a célok kitűzése elérése
A gyermekek nagyon motiválhatóak egy- egy cél elérésért és belső erő is hajtja őket.
Most azonban nem egy tárgy vagy tevékenység elérése volt a cél. Azt szerettem volna, ha a cél önmagunk szeretete, elfogadása lenne. Ebben az irányban kezdeményeztem játékokat, történeteket. Saját élményeimet szívesen hallgatták a gyermekek. A meséhez kapcsolódó tükörjáték után önbizalom fejlesztő játékokat játszottunk, pozitív megerősítéseket kapva általuk. S, hogy ennek kézzel fogható, látható „ajándéka ” is legyen a gyermekek lerajzolták önmagukat. Nagyon jó hangulat alakult ki, egymást is dicsérték és buzdították közben. A cél célba ért. Önmagunkért <3
Minden embernek szüksége van célokra, amelyek teljesítéséért dolgozik, küzd. Összeállítottuk osztályunk tagjainak mérföldköveit és elhelyeztük a Célok országútján.
Idén 6. osztályos tanulókkal mentünk végig a témákon, és dolgoztuk fel azokat. Mindig nagyon élvezték, a ráhangolódás, a témában való elmélyülés minden esetben jól sikerült. Mivel a csoport szereti a kooperatív munkaformát, jellemzően azokat a feladatokat választottam ki, melyek erre alkalmasak. Gyakran készítettek plakátot. Az apró örömök témakörben felkerült a tanterem faliújságára egy plakát, amire minden nap a diákok postit-on jegyezhették fel, hogy adott napon milyen apró örömök érték őket. A hősök témakörben kortárs rap-et hallgattunk meg, és így indultunk ki a mai hősökből. Nagyon érdekes és tanúságos volt, hogy mit tartanak a mai gyerekek igazi boldogságnak, mi okoz számukra örömet.
Jövőre mindenképpen folytatjuk.
,,Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni csak szívós munkával lehet.”
Január 31-én a gyerekek megkapták a bizonyítványokat. Nem minden kisdiák lett kitüntetett, de ezzel nincs is semmi baj. Minden gyerek megérdemli, hogy büszkék legyünk rá. A nem tökéletesen tanuló emberekre is. Hiszen embert nevelünk, nemcsak tanulót. Mindenkit megajándékoztam egy oklevéllel, ami bizonyítja, hogy milyen ügyesek, hogy szorgosan dolgoztak az elmúlt hónapokban.
Majd arra kértem őket, hogy mindenki egyesével jöjjön ki a tanári asztalhoz, és nézzen bele a dobozba, mivel abban a tanító néni legkedvesebb diákja van. A dobozban egy tükör volt, így a gyerekek a saját önarcképükkel találkoztak. Öröm volt látni a vidám arcokat. Ezzel erősítettük a hitet, miszerint bízni kell az embernek magában, így tudja elérni a céljait.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
A célok kitűzése januárban különösen aktuális, az új év miatt is és a félévi bizonyítvány kiosztása miatt is. Először a kapott érdemjegyek tükrében tanulmányi célokat tűztek ki a gyerekek és terveket is a célok eléréséhez. (pl. Miből szeretne javítani, hogyan, kitől kér segítséget…)
Izgalmas volt mikor elővettük az egy évvel ezelőtt papírra vetett célokat. Megnéztük mi az ami teljesült, mi az, ami még mindig érvényes és mi az, ami már elévült. S közben milyen érzelmek jöttek elő? (elégedettség, öröm, csalódottság…) A megmaradt célokat újakkal is kiegészítették.
Közös célokat is megfogalmaztunk az osztályra vonatkozóan. (farsang, kirándulás, közösségépítés, jó kapcsolatok, megfelelő kommunikáció)
Készítettünk egy inspiráló tablót is a faliújságra
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Arról beszélgettünk, kinek mi az álma, titkos kívánsága. Persze volt aki nem árulta el a legféltettebb álmait, titkait, csak annyit, hogy neki is van. Beszéltünk róla, hogy a megvalósulásukhoz természetesen tenni is kell, ezt hogy valósítanák meg. Ehhez kapcsolódóan Célefántot rajzoltunk. Elképzeltük, ha visszamennénk a múltba, vagy előre mehetnénk a jövőbe, milyen tanácsot adnánk magunknak. Elképzeltük, milyenek leszünk a jövőben. Elmondtuk egymásnak, milyennek látjuk a másikat, milyen jótanáccsal látnánk el a másikat. Mit szeretünk a társunkban.
Januárban a boldogságóra témája a céljaink meghatározása. A célok meghatározásának egyik feladata teljesen kapcsolódott az óvodai januári támáink egyikéhez. Januárban az egyik nagy témakörünk az idő múlása, az évszakok, hónapok, hetek valamint a napszakok. A gyermekek számára az idő érezékelése nagyon nehezen érthető, főképpen csak nagycsoportos korukra alakul ki. A nagycsoportos gyermekekkel nagyon jót játszottunk azzal kapcsolatban, hogy melyik a mai nap a tegnap és a holnap. Minden gyermek eljátszotta, hogy mit csinált ma, tegnap, és mit fog holnap tenni. A játékban kifejezték a gyermekek a céljaikat, és a velük való pozitív és negatív érzéseiket is.