Elemeztük a kézikönyv 146. oldalán található képet, majd megkértem az osztály tagjait a kis lapokra rajzoljanak le 1-1 célt, amit el akarnak érni 2 hónapon belül, 2 éven belül, 5 éven vagy 10 éven belül.
Célok kitűzése és elérése
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2. Célbadobó játék: Aki 3-szor eltalálja a Darts táblát választhat egy matricát.
II.3. A Boldogságóra munkafüzet 38. oldalán található feladatot átbeszéljük,azt a rajzot színezik ki a gyerekek,amire nagyon vágynak.
4. Kedvenc társasjátékkal való játék
III. 5. Bagdi Bella: Bátorságdal c. zenéjére táncolunk.
A program témáinak egyik legfontosabb előnye, hogy nagyon jól illeszkedik az iskolai éves feladatainkhoz, tennivalókhoz, aktualitásokhoz. Így volt ez a januári hónapban is, mivel ekkor zárjuk a tanév féléves munkáját: szükséges mérleget készíteni, valamint ekkor tervezzük a második ciklus céljait, s azok megvalósításának lehetőségeit. Megismerkedtünk a boldogságkutatók álláspontjaikkal, mely szerint egyáltalán nem mindegy, hogy milyen célokat tűzünk ki magunknak. Mert a céljaink meghatározzák, hogy vajon boldoggá fognak e tenni bennünket a céljaink elérése érdekében tett erőfeszítések.
Csoportosítottuk a célokat: belső cél, ami belülről motivál, saját örömünkért, sikerünkért választjuk, belső erőforrásunk lesz, kitartást és energiát nyerünk általa. A külső célok elérése közben pedig arra törekszünk, hogy környezetünk által elvártaknak feleljünk meg.
A hónap feladata: Szerencse lóhere formában mindenkinek meg kell fogalmazni a különböző területeken – tanulás, iskola, család, barátság, egészség-felállított céljait, erősségeit, gyengeségeit. A megvalósítás elérésének határideje a tanév vége, amikor újból visszatérünk a témához.
Januárban boldogságóránkat a „Beszélgető kör”-rel kezdtük. Visszatekintettünk december havi témánkra, megbeszéltük, hogy azóta ki milyen jó cselekedeteket tett, megnéztük a képes dokumentációkat, és értékeltük, hogy ki mire a legbüszkébb. Ráhangolásként meghallgattuk A Győzelem Tündér Dalát (Bagdi Bella), majd relaxáció következett a „Villámlazítás” és a „Repül a karom…” mozgással.
Megfogalmaztuk azokat a lépéseket, melyek segítségével megtervezhetjük céljainkat. Ezután a gyerekek összegyűjtötték, hogy kinek milyen céljai vannak hosszabb és rövidebb távon. Az ifjú és az angyal történetének tanulságait leszűrve beszéltünk a céltudatosságról.
Elképzeltük, hogy húszévesek vagyunk, meghívót készítettünk a szülinapi partira, ahol elmeséltük, hogy mi történt velünk az elmúlt időben.
Otthon bakancslistát készítettek a gyerekek.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Január- a célok kitűzése elérése
A gyermekek nagyon motiválhatóak egy- egy cél elérésért és belső erő is hajtja őket.
Most azonban nem egy tárgy vagy tevékenység elérése volt a cél. Azt szerettem volna, ha a cél önmagunk szeretete, elfogadása lenne. Ebben az irányban kezdeményeztem játékokat, történeteket. Saját élményeimet szívesen hallgatták a gyermekek. A meséhez kapcsolódó tükörjáték után önbizalom fejlesztő játékokat játszottunk, pozitív megerősítéseket kapva általuk. S, hogy ennek kézzel fogható, látható „ajándéka ” is legyen a gyermekek lerajzolták önmagukat. Nagyon jó hangulat alakult ki, egymást is dicsérték és buzdították közben. A cél célba ért. Önmagunkért <3
Minden embernek szüksége van célokra, amelyek teljesítéséért dolgozik, küzd. Összeállítottuk osztályunk tagjainak mérföldköveit és elhelyeztük a Célok országútján.
Idén 6. osztályos tanulókkal mentünk végig a témákon, és dolgoztuk fel azokat. Mindig nagyon élvezték, a ráhangolódás, a témában való elmélyülés minden esetben jól sikerült. Mivel a csoport szereti a kooperatív munkaformát, jellemzően azokat a feladatokat választottam ki, melyek erre alkalmasak. Gyakran készítettek plakátot. Az apró örömök témakörben felkerült a tanterem faliújságára egy plakát, amire minden nap a diákok postit-on jegyezhették fel, hogy adott napon milyen apró örömök érték őket. A hősök témakörben kortárs rap-et hallgattunk meg, és így indultunk ki a mai hősökből. Nagyon érdekes és tanúságos volt, hogy mit tartanak a mai gyerekek igazi boldogságnak, mi okoz számukra örömet.
Jövőre mindenképpen folytatjuk.
,,Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni csak szívós munkával lehet.”
Január 31-én a gyerekek megkapták a bizonyítványokat. Nem minden kisdiák lett kitüntetett, de ezzel nincs is semmi baj. Minden gyerek megérdemli, hogy büszkék legyünk rá. A nem tökéletesen tanuló emberekre is. Hiszen embert nevelünk, nemcsak tanulót. Mindenkit megajándékoztam egy oklevéllel, ami bizonyítja, hogy milyen ügyesek, hogy szorgosan dolgoztak az elmúlt hónapokban.
Majd arra kértem őket, hogy mindenki egyesével jöjjön ki a tanári asztalhoz, és nézzen bele a dobozba, mivel abban a tanító néni legkedvesebb diákja van. A dobozban egy tükör volt, így a gyerekek a saját önarcképükkel találkoztak. Öröm volt látni a vidám arcokat. Ezzel erősítettük a hitet, miszerint bízni kell az embernek magában, így tudja elérni a céljait.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
A célok kitűzése januárban különösen aktuális, az új év miatt is és a félévi bizonyítvány kiosztása miatt is. Először a kapott érdemjegyek tükrében tanulmányi célokat tűztek ki a gyerekek és terveket is a célok eléréséhez. (pl. Miből szeretne javítani, hogyan, kitől kér segítséget…)
Izgalmas volt mikor elővettük az egy évvel ezelőtt papírra vetett célokat. Megnéztük mi az ami teljesült, mi az, ami még mindig érvényes és mi az, ami már elévült. S közben milyen érzelmek jöttek elő? (elégedettség, öröm, csalódottság…) A megmaradt célokat újakkal is kiegészítették.
Közös célokat is megfogalmaztunk az osztályra vonatkozóan. (farsang, kirándulás, közösségépítés, jó kapcsolatok, megfelelő kommunikáció)
Készítettünk egy inspiráló tablót is a faliújságra