
Célok kitűzése és elérése



Pusztamagyaródi Kenyeres Elemér Általános Iskola
A téma feldolgozásánál mindenkinek meglódult a fantáziája és voltak nagyra törő célok, tervek is. Megbeszéltük, hogy ezekért is és az apró, napi célokért is tenni kell. Közös célként fogalmaztuk meg az év végi kirándulást és a családi napot. Ennek rajzolása és színezése is csoportban történt. A hónap dalát nem tudtuk megtanulni, így nagy lapra kiírtuk és minden nap elmondjuk, mint egy mondókát. Nagyon tetszett mindannyiunknak a közös „verstanulás”.

Játékos foglalkozás keretében fogalmaztuk meg az osztályunk közös célját, hogy mindenki megtanuljon, írni, olvasni és számolni év végére és, hogy ehhez segítségül leszünk egymásnak.

Huszka Hermina Általános Iskola
2017. áprilisában környezetvédelmi vetélkedőt rendez az iskolánk, közös célunk, hogy jól szerepeljünk rajta.

Úri Szent Imre Általános Iskola és AMI
1. Az ötödik téma felvezetése
Csoportban társasjáték lejátszása, dobókockák, bábuk
Kérdések: Hogy végződött a játék? Ki nyert? Hova ért be a nyertes? (CÉL) Mi volt a célja mindenkinek? Mik nehezítették a cél elérését?
Tábla: CÉLJAINK
Beszélgetés: Milyen céljaid vannak? Rövid -és hosszútávú célok közti különbség megbeszélése.
2. Célok mese bevezetése, Meseláda kinyitása, mese felolvasása belőle
Megfigyelési szempont: Mi a célja a főszereplőnknek a mesében?
Kérdések alapján irányított beszélgetés:
Ki a főszereplőnk?
Kitől kapta a tarisznyát? Mire használta? Mi volt a célja?
Miért fontosak a célok?
Mindig lesznek akadályok, de soha nem szabad feladni!
3. Saját céljainkról rajz készítése, összerakása szívvé, mondóka tanulása
Rajz a saját céljainkról. A rajzlapdarabokból összeáll egy szív.
Pozitív mondóka közös megtanulása.

Temesvár, Bartók Béla Elméleti Líceum
A Boldogságóra keretén belül eddig szépen haladtunk a témákkal. A januári hónapban, amikor a célok kitűzéséhez értünk, először kellett megbírkoznunk egy nehezebb feladattal. Rájöttünk milyen nehéz és milyen fontos előre tervezni és célokat kitűzni. Ha saját célunkra gondoltunk, akkor könnyebb volt találni s szerencsére barátokat is, akik jelentkeztek ahhoz, hogy segítsenek annak megvalósítására….de amikor az osztály egy közös célt kellett találjon…hát az nehezen ment.
közösen kitűztük a februári hónapra, hogy még átgondoljuk és dolgozunk azon, hogy megszülessen az a pár közös cél, amit el is érünkközösen.
Először szembesültünk azzal, hogy milyen sok vezető egyéniség van, hogy milyen nehéz kiegyezni s megerősödött bennünk az, hogy szerencsések vagyunk, hogy ebben a programban részt veszünk!
Csatolunk egy képet a félig eltervezett céljainkról…
Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola
Időegység: 2-3 óra
Előkészítés: Társas játékokat vittem be szabadidős foglalkozásra, a gyerekek 4×6 fős
csoportokat alkottak. A játék egyszerű célba érős /Ki nevet a végén?/ játék volt.
I. Fél óráig játszhatták. A végén közösen beszélgettünk arról, hogy kinek, hogy ment,
és hogy a szerencsén kívül közrejátszott-e még valami más is a győzelemben.
Előkészítés: Anyanyelvi órán csoportmunkában kellett /szótár segítségével/ összegyűjteniük
azokat a szavakat, melyekben szerepel a „CÉL” szó.
II. pl. célkereszt, célpont, célegyenes, célfotó, céltábla, életcél, végcél, célkitűzés,
célratörő, célravezető, céltalan, célszerű, stb.
Röviden megbeszéltük, hogy mindegyik valamilyen kapcsolatban van valaminek az elérésével.
Motiváló játék: Irányító torony
A közösségi térben elhelyeztünk különféle akadályokat. Egy bekötött szemű
társukat kellett célba juttatni különböző utasítások adásával úgy, hogy ne
ütközzön egy akadállyal sem. /Jó játék a térbeli tájékozódás, az irányok
gyakorlására, s egyben jó kooperatív technika is/ Lehet egy irányító, de lehet több
is. Bekötött szemű gyermek is lehet egyszerre kettő, ilyenkor felváltva kapnak
utasítást, s versenyezhetnek az irányítók, kinek a „gépe” ér hamarabb célba.
Motiváció: AnthonyDeMello Madárdal c. története
A történet meghallgatása után rövid spontán megnyilatkozások.
Összegzés: Mindenki képes valamire, mindenki lehet valamiben nagyon jó, ha ezt
elhisszük magunkról és mások is hisznek benne. De születhet valaki
„sasfiókának”, ha a környezete csak „csirkének” tartja, akkor könnyen
azzá is válhat és sohasem fog megtanulni repülni.
Csoportmunka: Gyűjtsetek elérendő célokat – az osztály egészét illetően – határozzátok meg azt is,
hogy ezek elérése rövid, vagy hosszabb távú. Beszéljétek meg, hogy a közös célok
elérése érdekében ki, mit vállalna szívesen.
/A gyerekek osztálykirándulásra való pénzgyűjtést, tanulmányi munka javítását,
iskolai környezet szépítését, gyengébben tanuló társaik segítését, stb tűzték ki
célul./ A közös gondolatokat egy összefoglaló táblázatban rögzítettünk, elérendő
cél, megvalósítás időtartama, felelősök, esetleg külső segítség megjelölésével/
Beszélgető kör: Vannak-e olyan céljaid, amik nem érintik az osztályközösséget, amiket később,
felnőtt korodban szeretnél majd elérni? Ezeknek a megvalósítását elkezdheted-e
már most? Kinek a segítségére számítsz majd?
Értékelő megbeszélés: Mindig reális /képességeidnek, tehetségednek, lehetőségeidnek megfelelő/
célt tűzz magad elé, bontsd kisebb lépésekre, megvalósításához adj elegendő időt magadnak, s
ne szégyelld mások segítségét kérni, ill. elfogadni.
Egyszer volt, hol nem volt
A mese meghallgatása, rövid beszélgetés, spontán megnyilatkozások meghallgatása
Kitekints más mesékbe: Mondjatok olyan meseszereplőket, akiket akadályoztak céljaik elérésében!
Hogyan küzdötték le az akadályokat? Kik segítették őket? Csak önmaguk
képességeit használták /erő, tudás, humor, bátorság, csalafintaság, stb./
vagy valamilyen varázslatos tárgyra is szükségük volt?
Játék: Hétköznapi tárgyak a szőnyegen /kis lábas, esernyő, toll, sapka, zacskó, labda, stb./
Bármelyikhez odaléphetsz és valamilyen varázserővel ruházhatod fel, melyiket tartanád
meg szívesen?
/A gyerekek ötlete volt: Olyan edény, amiből soha sem fogy ki az étel.
Olyan esernyő, ami oda repít, ahová éppen szeretnék utazni.
Olyan toll, ami magától ír, csak diktálni kell neki.
Értékelő megbeszélés: Csodatévő tárgyak nélkül is elérheted a céljaidat.
/A küzdelemben sokat fogsz fejlődni, erősödni, a kitartó munkában
megtanulsz türelmesnek és alázatosnak lenni./
Játék: Mi legyen a tarisznyában?
/fantázia és memóriafejlesztő/
” Én teszek bele ennivalót azért, hogy a vándorlegény……”
” Az ennivaló mellé teszek egy zseblámpát, azért, hogy…..”
” Az ennivaló és a zseblámpa mellé szükséges még egy térkép is, hogy…..”
” Az ennivaló, a zseblámpa, a térkép mellett egy sokkolóra is szüksége lehet, amikor…..”
/A mondatbővítés a csoport létszámának megfelelően történhet. A végén visszakérdezhetünk, a csoport tagjaitól: Ki tette bele a zseblámpát? Miért tettünk bele térképet? Mikor lesz szüksége sokkolóra?/
Játék a kártyákkal: mf. 57.o. /csoportmunka/
/A kártyacsomagban van több erre alkalmas kártyalap is, így akár párban,
vagy egyénileg is megnyilatkozhatnak, de kereshetnek kapcsolatokat is. /
Testnevelés órán: Célba dobó, célba juttató játékok
Célkitűzés: Sérülésmentes, örömteli, önzetlen játék
Ének órán: Az eddig tanult dalok mellett – Pozitív mondóka
Technika órán: Álmok és utak elkészítése
Drámajáték órán: „Mi lennék ha….”
/Ennél a játéknál mindenki elmondhatta, hogy ha egy napra, vagy csak egy
órára átváltozhatna, mi szeretne lenni. A válaszokat ötletroham szerűen
adhatják./
Pl. Milyen használati tárgy szeretnél lenni? Milyen növény, v. virág….
Milyen étel /édesség, gyümölcs…/…. Milyen állat….
Milyen autó…. Milyen varázserővel rendelkező tárgy….
Melyik híres ember…. Melyik mesébe szeretnél belépni és kinek a szerepében?
/Gyakorlottabb csoport akár néma játékkal is eljátszhatja, a többiek pedig kitalálják./
Irodalomajánlás: Az Erőleves a léleknek sorozat külön fejezetet szentel ennek a témának
Hogyan küzdjük le az akadályokat? és a Nézőpont kérdése alcímek alatt.
/természetesen megfelelő módon válogatva/

A Tanoda csoportjában már január első hetében megkezdődött a téma feldolgozása. Akkor a www.gyereketeto.hu oldalról letölthető évkezdő munkafüzetet (Sárosdi Virág munkája) dolgoztuk fel. Ebben visszatekintettünk az elmúlt év legfontosabb eseményeire, a barátságok, tanulás, szabadidő témaköreiben.
A hónap végén tartott boldogságórán pedig a tematika alapján dolgoztuk fel a témát, különös tekintettel az egyes területeken kitűzendő célokra. Megrajzolták a gyerekek a kapcsolati köreiket és ezen belül gondolták végig, hogy milyen módon és mértékben szeretnének javítani a kapcsolataikon.