A Varázsecset nagyon jól működött a kicsik kezében. A játék közben felszabadultak, vidámak voltak, sokat nevettek. Mosolygós délutáni játék az esős napokban. Jó hatással volt a kisdiákokra, gyorsan alkalmazkodtak a néma kooperációhoz. Nagyon szívesen mutatják meg másoknak is ezt a kis csapatépítő játékot.
Célok kitűzése és elérése
Január hónapban a boldogságóra témájának egy nevezetes napot választottunk: Az olasz konyha napját. Ehhez kapcsolódva pizza készítés, sütés volt a cél. Projektnap keretén belül foglalkoztunk a témával. A Wikipédián (picit kapcsolódva a Wikipédia napjához) rákerestünk és olvastunk a pizza történetéről, pizzafélékről gyűjtöttünk képeket, mindezt a digitális kultúra tantárgy keretén belül. Vizuális kultúra órán papírból készítettünk pizzát színes, nyomtatott hozzávalók (zöldségek, sajt, szalámi )felhasználásával. Ezután került sor a pizzakészítésre. A hozzávalókat és elkészítést módját elolvastuk, mindent kikészítettünk az asztalra. A gyerekek között felosztottuk a feladatokat, volt aki a hozzávalókat mérte ki, volt, aki a tésztát állította össze vagy nyújtotta. Voltak, akik a feltéteket vágták vagy éppen a sajtot reszelték. Ügyesen dolgoztak a gyerekek, minden egyes mozzanatát élvezték a pizza készítésének. Akadt olyan tanuló is, aki a pizza sülését is végignézte. A végeredmény ízletes, gusztusos sonkás pizza lett, amit aztán közösen jóízűen el is fogyasztottunk.
Két csapatot alkottunk, mindkét csapatnak célba kellett dobnia- karikába kis babzsákkal. Ez által fejlődött a koncentrációs készség.
Relaxációs gyakorlat: „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”.
Meghallgattuk a ,,Boldog vár” c. mesét, majd ,,Kincskereső” játékot játszottunk, amely során a csapatoknak meg kellett keresniük az elveszett várat puzzle formájában. Végül pedig ki kellett rakni a puzzle várat. Ez által fejlődött a csapaton belüli együttműködés.
Végezetül pedig meghallgattuk Bagdi Bella egyik személyiségfejlesztő dalát.
Ebben a hideg, csúszós év eleji hónapban a célok kitűzése és megvalósításuk került a középpontba. Ellátogatott hozzánk Boldog Dóra, aki elmesélte, hogy elveszítette a Boldogságvárunk lakójának, Hálás Helgának a cicáját Cél Cilit, őt kellett megtalálnunk.
A gyerekeknek egy mesével vezettem be a célok kitűzésének témakörét.
Egy hajóskapitány céltalanul hajózgatott egyik szigettől a másikig, amikor megunta a céltalan utazást kikötött, de ott sem talált feladatot magának. Egyetlen társasága egy kiscica volt, aki a céltalan tengeri utazások alatt mindig hű társa volt. Ám egy viharos napon a cica eltűnt a hajóról, ezért a kapitány megtalálta legfőbb célját: meg kell találnia a cicát. Újra bejárta azokat a szigeteket, ahol a vihar előtt hajózott. Az első szigeten hatalmas pálmafák voltak. Ahhoz, hogy fel tudjon mászni a fára létrát kellett készítenie. Sajnos a cica nyomára nem bukkant, de talált sok kókuszdiót, így azokkal utazott tovább.
A következő szigeten rengeteg partra vetődött halacskát talált, kimosta őket a dagály. Gyorsan a halacskák segítségére indult és visszadobálta őket a tengerbe, de a cicáját még mindig nem találta. Eljutott az utolsó szigetre, ahol nem látott mást csak homokot. Elindult a homokban, egyre beljebb ment a sivatagos szigeten. Nagyon meleg volt, egyre jobban megszomjazott. Ahogy ment, meglátott néhány apró lábnyomot a homokban. Örömmel ismerte fel a kiscica nyomait, így követte őket. Egy oázisban talált rá szeretett barátjára. Miután a kapitány kipihente fárasztó kalandját, megfogta kis barátját és újra elindultak felfedezni a körülöttük lévő szigeteket, de már nem cél nélkül. Újabb barátokat kerestek és segítettek mindenkinek, akinek útjuk közben szüksége volt rá.
A mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi, a Kutyus csoport milyen célokat találhatnánk ki magunknak. Elhangzott, hogy mindenki rakjon rendet, kóstoljuk meg az ebédet és próbáljunk a játékokkal úgy játszani, hogy megosztjuk egymással. Ezután kitűztünk még néhány célt magunknak.
Kezdődhetett Cili cica felkutatása. Hajóba szálltunk és nekivágtunk a mesebeli háborgó tengernek. Egy csendes kis szigeten kötöttünk ki. Itt rengeteg akadályon átvágva kerestük az elveszett cicát. Eljutottunk a mindig éhes óriás kutyáig, akit megetettünk és ráleltünk Cilire. De a szigeten nem csak a kiscicát találtuk meg, hanem az általunk kijelölt célok képecskéit is elbújtatta a sziget. Ezeket is összegyűjtöttük, majd visszahajókáztunk az óvodába. A csoportszobánk békés nyugalmában elkészítettük a tablónkat a céljainkkal, amit az ajtónkba ki is tettünk, hogy a csoportba belépve minden reggel megnézhessük, hogy milyen céljaink is vannak idén.
A témát egy édes finomsággal zártuk le. Az egyik kitűzött célunk az volt, hogy a nem kedvelt ételeket is megkóstoljuk. A csoportunkba járó gyermekek nagy része nem szereti a sütőtököt, ezért arra gondoltunk, hogy jobban megvizsgáljuk ezt a zöldséget. Megsütöttük, leturmixoltuk és süteményt készítettünk belőle. Így már szinte minden gyermek megkóstolta, még a legválogatósabbak is.
„Ahhoz, hogy bármilyen értékes célt elérj, először el kell határoznod: „megteszem, bármibe is kerül”.”
Andrew Matthews
Rövid relaxációs gyakorlat után, a gyerekekkel az érzelmekről és az érzelmek kifejezésének módjairól,szabályozásáról beszélgettünk.
Egy hógömb segítségével szemléltettem számukra hogyan is nézhet ki, amikor mindenféle gondolatok és érzelmek kavarognak bennük ?!
„Mi történik, ha megrázol egy hógömböt? Hópelyhek kavarognak mindenfelé, és nehéz észrevenni, mi történik benne. Néha mi is így érezzük magunkat belül, amikor erős érzelmeket élünk át. Nehéz nyugodtnak maradni, és tisztán gondolkodni, amikor hóvihar tombol bennünk. Amikor abbahagyjuk a hógömb rázását, a hópelyhek elkezdenek leülepedni, így képesek vagyunk tisztábban látni, mi is történik valójában.” Bagdy Bella
A beszélgető kör után minden gyermek elkészíthette saját hógömbjét. A hógömbökbe olyan rajzok kerültek ,amelyekre ha ránéznek a gyerekek mindig jókedvük lesz tőle.
Tehát ha rossz kedvem van ránézek a hógömbömre ,és azt látom hogy:
„apával focizok”,
” a testvéremmel vagyok”,
„eszembe jut hogy szeretem apát ,anyát és a testvéremet”,
„Az óvodában játszok az óvónénivel „stb.
Az Ásítás-fújás bemelegítés után céljaink kitűzésének fontosságáról beszélgettünk növendékemmel. Felolvastam Aranyosi Ervin: A cél c. versét.
Ezután tanítványom kis papírokra írta céljait 5 témakörben. Ezeket 5 műanyag tojásba tettük, amikkel tanulóm célba dobott. Majd a célba érést segítő emberi tulajdonságokat írtuk papírcsíkokra, amiket tanulóm egy nagyobb gömbbe téve szintén a céldobozba dobott.
Majd a zene céljáról beszélgettünk, és felolvastam Kodály gondolatait erről: a zene lelki táplálék. Meghallgattuk Kodály: Rigók dala c. művét, majd madárhangokat utánoztunk a fuvolán.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella: A győzelem tündér c. dalát.
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Megfogyatkozott osztályunk is változatlan örömmel és kitartással halad a kitűzött céljai felé.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Boldogságóra – 2025. január 21. 2. óra
Témakör: Célok kitűzése és elérése – 8. a osztály (II. csoport)
Foglalkozást tartó pedagógus. Molnár Márta
Tanórai keret: célnyelvi civilizáció (1 tanóra)
Munkaformák: frontális, páros, egyéni
Nyolcadik osztály lévén az írásbeli felvételi vizsga utánra terveztem a tanóra megtartását a fenti témában. Ezt azért tettem, mert ebben az időszakban konkretizálódnak legjobban a céljaik
Motiváció
Az órát egy idézet első felével kezdtük:
„Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot, „
Sokféle válasz elhangzott, de az a szó, amellyel folytatódik az ígéret, az nem: AKARAT.
„Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.% (Kurt Dimberger)
A téma kifejtése
Ezt követően az előző órákon megtekintett és megbeszélt film (Életrevalók/Ziemlich beste Freunde) egyik főszereplőjének a céljait és a céljai eléréséhez vezető utat beszéltük meg, német nyelven.
Wass war sein erstes Ziel? Wie hat das während des Filmes geändert? Was für einen Weg hatte er, um seine Ziele zu erreichen? Ob er sein Ziel erreicht hat?
Ezt követte minden egyéb megkötés nélkül egy saját cél megfogalmazása.
Nem csalódtam, a többség legfőbb célja „Jó középiskolába szeretnék bekerülni.” volt.
Majd csoportosítottuk a célokat és ki kellett egészítenie a tanulóknak célkitűzéseiket: a mai napra, erre a hétre, erre a hónapra, majd a tanév végéig.
Ez nehéz feladat volt: Lassan jutottunk el arra a pontra, hogy olyan egyszerű szavakat is konkretizálni kell, hogy kinek mi számít jónak? Példákkal kellett bemutatnom, hogyan lesz egy általánosan megfogalmazott célból konkrét cél: pl. kis lépésekre bontás, időkorlátok megfogalmazása, röviden írásban is megfogalmazni, megosztani mással, hogy segíteni tudjon a cél elérésében.
Az ifjú és az angyal –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése
A céltalan és a céllal rendelkező ember jellemzése (írásbeli feladat pármunkában, majd frontális bővítés)
Segíts rajtam –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése
Összefoglalás
Milyen lépésekben jutottunk el ahhoz a megfogalmazáshoz, hogy apró célokkal érjük el a „nagy célokat”?
Beszélgetés, szövegértelmezés (frontálisan)
Az ifjú és az angyal –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése (frontális)
A céltalan és a céllal rendelkező ember jellemzése (írásbeli feladat pármunkában, majd frontális bővítés)
A belső cél megfogalmazása (frontális)
Beszélgetés: Út a céltól az eredményig (frontális – összegzés: táblakép)
Eredmény:
Tanári oldal: A foglalkozás legszebb része volt számomra, ahogy megfogalmazták a gyerekek, hogy a lehetőségekkel élni kell, a képességet, a szorgalmat meg kell becsülni, az eredményt pedig küzdelemmel, akarattal, kitartással, cselekedetekkel, tettekkel lehet elérni.
Tanulói oldal: Ha célod van, a hozzá vezető lépésekkel ne várj, tedd meg még ma, amit meg lehet tenni.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az órát „A győzelem Tündér Dala” eléneklésével kezdtük, ami felemelő és inspiráló hangulatot teremtett a továbbiakhoz.
Az órán felolvastam és megbeszéltük „Az angyal” című történetet, amely a célok kitűzéséről és azok eléréséről szólt. A történet fontos tanulságokat tartalmazott, amelyeket közösen elemeztünk.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink. A célok segítenek irányt adni életünknek, motiválnak minket, és lehetőséget adnak arra, hogy fejlődjünk.
A „Mi lett volna ha?” című szituációs játékkal fejeztük be az órát, eljátszották, hogy hogyan alakult volna a főhős élete, ha bátorsággal vállalta volna a céljait és megtette volna a szükséges lépéseket. Ez a játék segített mindenkinek mélyebben megérteni a döntések és cselekedetek fontosságát.
Az óra végén mindenki leírta a saját céljait.