Az Ásítás-fújás bemelegítés után céljaink kitűzésének fontosságáról beszélgettünk növendékemmel. Felolvastam Aranyosi Ervin: A cél c. versét.
Ezután tanítványom kis papírokra írta céljait 5 témakörben. Ezeket 5 műanyag tojásba tettük, amikkel tanulóm célba dobott. Majd a célba érést segítő emberi tulajdonságokat írtuk papírcsíkokra, amiket tanulóm egy nagyobb gömbbe téve szintén a céldobozba dobott.
Majd a zene céljáról beszélgettünk, és felolvastam Kodály gondolatait erről: a zene lelki táplálék. Meghallgattuk Kodály: Rigók dala c. művét, majd madárhangokat utánoztunk a fuvolán.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella: A győzelem tündér c. dalát.
Célok kitűzése és elérése
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Megfogyatkozott osztályunk is változatlan örömmel és kitartással halad a kitűzött céljai felé.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Boldogságóra – 2025. január 21. 2. óra
Témakör: Célok kitűzése és elérése – 8. a osztály (II. csoport)
Foglalkozást tartó pedagógus. Molnár Márta
Tanórai keret: célnyelvi civilizáció (1 tanóra)
Munkaformák: frontális, páros, egyéni
Nyolcadik osztály lévén az írásbeli felvételi vizsga utánra terveztem a tanóra megtartását a fenti témában. Ezt azért tettem, mert ebben az időszakban konkretizálódnak legjobban a céljaik
Motiváció
Az órát egy idézet első felével kezdtük:
„Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot, „
Sokféle válasz elhangzott, de az a szó, amellyel folytatódik az ígéret, az nem: AKARAT.
„Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.% (Kurt Dimberger)
A téma kifejtése
Ezt követően az előző órákon megtekintett és megbeszélt film (Életrevalók/Ziemlich beste Freunde) egyik főszereplőjének a céljait és a céljai eléréséhez vezető utat beszéltük meg, német nyelven.
Wass war sein erstes Ziel? Wie hat das während des Filmes geändert? Was für einen Weg hatte er, um seine Ziele zu erreichen? Ob er sein Ziel erreicht hat?
Ezt követte minden egyéb megkötés nélkül egy saját cél megfogalmazása.
Nem csalódtam, a többség legfőbb célja „Jó középiskolába szeretnék bekerülni.” volt.
Majd csoportosítottuk a célokat és ki kellett egészítenie a tanulóknak célkitűzéseiket: a mai napra, erre a hétre, erre a hónapra, majd a tanév végéig.
Ez nehéz feladat volt: Lassan jutottunk el arra a pontra, hogy olyan egyszerű szavakat is konkretizálni kell, hogy kinek mi számít jónak? Példákkal kellett bemutatnom, hogyan lesz egy általánosan megfogalmazott célból konkrét cél: pl. kis lépésekre bontás, időkorlátok megfogalmazása, röviden írásban is megfogalmazni, megosztani mással, hogy segíteni tudjon a cél elérésében.
Az ifjú és az angyal –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése
A céltalan és a céllal rendelkező ember jellemzése (írásbeli feladat pármunkában, majd frontális bővítés)
Segíts rajtam –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése
Összefoglalás
Milyen lépésekben jutottunk el ahhoz a megfogalmazáshoz, hogy apró célokkal érjük el a „nagy célokat”?
Beszélgetés, szövegértelmezés (frontálisan)
Az ifjú és az angyal –a történet meghallgatása, a tanulság megbeszélése (frontális)
A céltalan és a céllal rendelkező ember jellemzése (írásbeli feladat pármunkában, majd frontális bővítés)
A belső cél megfogalmazása (frontális)
Beszélgetés: Út a céltól az eredményig (frontális – összegzés: táblakép)
Eredmény:
Tanári oldal: A foglalkozás legszebb része volt számomra, ahogy megfogalmazták a gyerekek, hogy a lehetőségekkel élni kell, a képességet, a szorgalmat meg kell becsülni, az eredményt pedig küzdelemmel, akarattal, kitartással, cselekedetekkel, tettekkel lehet elérni.
Tanulói oldal: Ha célod van, a hozzá vezető lépésekkel ne várj, tedd meg még ma, amit meg lehet tenni.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az órát „A győzelem Tündér Dala” eléneklésével kezdtük, ami felemelő és inspiráló hangulatot teremtett a továbbiakhoz.
Az órán felolvastam és megbeszéltük „Az angyal” című történetet, amely a célok kitűzéséről és azok eléréséről szólt. A történet fontos tanulságokat tartalmazott, amelyeket közösen elemeztünk.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink. A célok segítenek irányt adni életünknek, motiválnak minket, és lehetőséget adnak arra, hogy fejlődjünk.
A „Mi lett volna ha?” című szituációs játékkal fejeztük be az órát, eljátszották, hogy hogyan alakult volna a főhős élete, ha bátorsággal vállalta volna a céljait és megtette volna a szükséges lépéseket. Ez a játék segített mindenkinek mélyebben megérteni a döntések és cselekedetek fontosságát.
Az óra végén mindenki leírta a saját céljait.
Relaxáció
Add körbe a varázsecsetet! – játék
A varászecset című mese felolvasása, megbeszélése irányított kérdésekkel
Látom a jövőt! – rajzkészítés
Jó okom van rá…
Levezető meditáció
A célok kitűzése és elérése témánál az ajánlott mesével ismerkedtünk meg (A Varázsecset).
Megbeszéltük a történetet, eljátszottuk a varázsecset játékot. Mindenki kigondolta a „Látom a jövőt! – Varázsecset illusztrációját és megalkotta. Ezután bemutatta társainak az alkotását és elmesélte mit hogyan és miért tervezett. Tantermünket díszítjük most az elkészült munkánkkal.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Varázsecset körbeadása.