Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgatva ráhangolódtunk a beszélgetésre. Színes karikát vettem elő a gyerekeknek, amit celluxszal vontam be, és megmutattam, hogy lehet rá célba dobni, hogy, ha ügyesek, ott ragad a labda a karikában. Eleinte nem mindenkinek sikerült és ők kicsit bánatosak voltak, de megbeszéltük, hogy ha gyakorolnak majd egyre ügyesebbek lesznek. Másnap már látszott is, hogy a lelkes gyakorlásnak meg lett a következménye, mert sokkal több labda talált már célba.
Másnap távcsővel „néztünk a jövőbe”. Körbeadogattuk a távcsövet és aki belenézett, elmondta, hogy mi lesz, ha nagy lesz. Volt aki mentős, más tűzoltó, hercegnő, és óvónő is szeretett volna lenni. A távcsöves beszélgetést szabad játék követte, ahol a gyerekek „időgépet” építettek, elmesélték, hogy kell programozni, irányítani, hogy lehet vele a jövőbe utazni.
Szerdán, ábrázoló foglalkozás után „varázsecsetet” juttattunk célba. A gyerekek a hátuk mögött adogatták körbe az ecsetet, miközben énekeltünk. Egy pajtás a kör közepén igyekezett eltalálni, kinél van éppen az ecset. Jó móka volt!
Csütörtökön, ének foglalkozáson ritmushangszerekkel ritmust juttattunk célba. Egyikünk elindított egy ritmust, a mellette ülő lemásolta, továbbadta, míg vissza nem került ahhoz, aki indította. valamennyien jól szórakoztunk!
Pénteken, a reggeli körben fölelevenítettük milyen céljaink voltak a héten. A végén körbe indítottam egy szép kis dobozkát, tükröt ragasztottam bele. Mondtam, hogy egyenként adják körbe, mindenki lessen bele és annak a gyereknek a fényképét látja benne, aki a legügyesebb volt ezen a héten. Mindenki nagyon elégedett és boldog volt, hiszen önmagát látta a dobozban.
Célok kitűzése és elérése
A negyedik osztállyal a téli szünet után a 2025-ös év első technika és tervezés óráját boldogságórával összehangolva kezdtük. Az óra elején vidáman számoltak be a decemberben kapott „Tégy jót” angyali feladuk sikeréről.
Az órát az ”Elefánt” mozgásalapú relaxációval folytattuk. Ezek a gyakorlatok mindig nagyon jól oldják a bennük lévő napi feszültséget, fáradtságot, főleg az ötödik órában.
A téma bevezetéséhez összegeztük az előző évet, az első négy hónap témájának emlékeit idéztük fel. Megbeszéltük, hogy év végére folyamatosan készítünk egy közös képet az órák legkedvesebb élményeiből összeválogatva.
A téma körüljárását a ” Három kívánság” játékos feladattal folytattuk. Szép nagy halacska rajzokat kaptak tőlem, amit kivágtak és az egyik oldalára kívánságaikat jegyezték fel. Színezés közben meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” hónap dalát. Utána kifogták egymás halacskáit és megismerték egymás álmait.
Beszélgettünk az álmok és a célok közötti különbségről. A célok szerepéről, kitűzéséről, a hozzá vezető útról, érzéseinkről.
Készítettünk egy csoporttablót, választottunk egy olyan közös célt magunknak, amit a technika és tervezés óránkhoz, valamint a magyar kultúra napjához is kapcsolhattunk. Szőttest fogunk készíteni! A tablónkra feljegyeztünk minden fontos információt, ami a sikeres célig vezet bennünket.
Az óra végére az egyik részcélunkat már meg is valósítottuk. A kifogott kis aranyhalunkon megtanultuk a papírszövés csínját-bínját. A következő órán már szövőkeretet, majd színes szőttest készítettünk.
Az órát tanulságaink összegzésével „Célom az, hogy…” meditációval zártuk. Továbbgondolásképpen a körkérdéses feladattal bíztam meg a gyerekeket. Azt hiszem sok érdekes újévi fogadalomról fogunk még hallani a következő órákon.
Az új esztendő első Boldogságóráját még január első napjaiban megtartottam, hiszen a gyermekeben még frissen élhettek olyan újévi fogadalmak, melyeket szüleiktől, családtagjaitól halhattak.
Relaxációs gyakorlatnak a „Fújj, fújj” gyakorlatot választottam, mintegy ráhangolódásként az ajánlott mesére.
Boldog Dóra köszöntője és egyéni élménye (célkitűzése) elmesélésével előkészítettem a a témát a családból hozott újévi fogadalmak, esetleges célok hallásáról. Néhány gyermek azonnal partner lett a beszélgetésben, felismerték szüleik célkitűzéseit (mozgás cél, egészségesebb ételek fogyasztása). Több gyermek saját vágyait fogalmazta meg, velük azt tisztáztuk, hogy ahhoz, hogy a vágyaink valóra váljanak, célokat – akár többfélét is – kell kitűznünk azok megvalósulásához.
A beszélgetést követően, a gyermekeket bevonva, interaktívan adtam elő a Boldogvár meséjét, melyet végighallgatva, Dórát a kezükbe fogva már meg tudták fogalmazni, milyen célt tűznek ki maguk elé. Jó tanulók szeretnének lenni az iskolában, csapatban szeretnének focizni, és azt is elmondták, hogy mik szeretnének lenni felnőtt korukban
Célba dobással érzékeltük, hogy nem is annyira egyszerű a cél elérése, de a gyakorlások, kitartás közelebb vihet a célhoz.
A van nekem egy álmom zenére felszabadultan, örömmel táncoltak a gyermekek.
Az elmúlt hónapban a kis osztályunk ismét tevékenykedett. Kicsit rendhagyó módon dolgoztuk fel a hónap témáját. Tele érdekes észrevételekkel, feltett kérdésekkel, akadályokkal, azok megoldásaival. Immár 6. osztályosként, fiatal serdülő korban nehéz fenntartani a figyelmet. Újfent átismételtük a hónap témájához kapcsolódó elméleti anyagot. Meghallgattuk szokásosan a zenéket. Akadályversenyt rendeztünk, amellyel célom a gyors reakció növelése, a találékony feladatmegoldás, a közösség összetartó erejének növelése. Öröm látni, hogy mennyire össze tudnak dolgozni a tanulók. Minden feladattal újabb és újabb gondolatokat indítottunk el, magyaráztunk meg. Vidám, érzelmekkel teli hangulatban, mélyítettük tudásunkat ebben a hónapban is.
A januári boldogságórák során a célok kitűzésével foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy ki mit szeretne elérni, milyen egyéni és közös céljaink vannak. Visszatekintettünk az elmúlt együtt töltött 3 évre, beszélgettünk arról, hogy sikerült- e elérnünk az első osztályban kitűzött céljainkat. Készítettünk egy faliújságot arról, hogy milyenek voltunk és milyenek lettünk, hogyan változtunk, kinek milyen célja valósult meg. Foglalkoztunk a jövőbeli céljainkkal is. Hógömböt készítettünk amibe mindenki beleírta a legnagyobb célját amit a 2025-ös évben el szeretne érni. Foglalkoztunk a kisebb, rövid távú célokkal is, amelyek mind hozzájárulnak a mindennapi boldogság megéléséhez. Megbeszéltük, hogy a célok kitűzése segít abban, hogy fókuszáltak maradjunk, és tudatosan építsünk egy olyan életet, amelyben örömöt és elégedettséget találhatunk.
A harmadikosok a képzeletbeli varázsecsetükkel rajzot készítettek elképzelt jövőjükről. Van, aki magát rajzolta le felnőttként, van aki a jövőbeli otthonát, tárgyakat, amire vágynak. Néhányan egy foglalkozást rajzoltak, amelyre vágynak felnőttként.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Január 18. A hóemberek világnapja alkalmából tartottuk meg havi boldogságóra foglalkozásunkat.
A hóember a tél egy szeretnivaló szimbóluma, gyakorlatilag a hóember vagy hófigura építés, ahol csak hó van ott megtörténik a gyermekek körében.
A foglalkozás „Meglengetem a karom, pedig alig akarom …” relaxációs gyakorlattal vette kezdetét a tanult téli mondóka segítségével.
Ezt követte a hónap dalának meghallgatása „Van nekem egy álmom”.
Tevékenység leírása: „Van nekem egy álmom”
1. Beszélgetőkör – Álmok és célok
„Neked milyen álmod van? Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Mit szeretnél elérni?”
Ezek a kérdések segítettek abban, hogy a gyermekek saját álmaikról gondolkodjanak.
2. Alkotó tevékenység – Dobj és folytasd a színezést!
Helyezd a megfelelő helyre!
A célok eléréséhez gyakran arra van szükség, hogy együttműködjünk egymással, így volt ez az előttünk álló feladatok során is.
A gyermekek közös feladata kiszínezni a domboldalon álló vidám hóember sálját.
A színezés során használt eszközök: dobókocka, színesceruzák, a domboldalon álló vidám hóember.
Dobj és folytasd a színezést! – Közös célunk a számoknak megfelelően kiszínezni a hóember sálját.
Helyezd a megfelelő helyre! – Közös célunk megfelelő helyre helyezni a téli örömöket ábrázoló képkirakó darabjait.
A tevékenység során voltak gyermekek, akik nehézségekbe ütköztek, de bátorítással és újabb próbálkozással sikerült elérnünk közös célunkat.
A tevékenység lezárásaként megválaszoltuk a következő kérdést: Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Ezzel a tevékenységgel játékosan és érzelmekkel gazdagon vezettük be a célok és álmok fogalmát, amely nemcsak a gyermekek önismeretét fejleszti, hanem segíti őket a tervezés és a kitartás megtapasztalásában is.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórák alapprogram havi témája a Célok kitűzése és elérése volt. Az új év apropójaként feladatlapon Én és az új év címmel olyan célokat fogalmaztak meg a gyerekek, illetve megkezdett mondatokat fejeztek be, melyeket az év során szeretnének elérni, megvalósítani, hiszen minden kitűzött és elért cél előre visz, boldogabbá tesz bennünket. Azt is megállapítottuk, hogy céljaink eléréséhez gyakran arra van szükség, hogy együttműködjünk másokkal, vagyis társas kapcsolatokra is. A Varázsecset c. mese olvasását követően beszélgettünk róla, majd mindenki „Látom a jövőt!” címmel illusztrációt készített jövőbeli legjobb életükről illetve boldogító céljaikról. Játékos feladatokat is játszottunk: Add körbe a varázsecsetet!; Láthatatlan törzsfőnök; Polgármester választás; Rajzold le, amit mondok! Megemlékeztünk január 22-én a Magyar Kultúra Napjáról is.
A Varázsecset
Megnéztük a mesét, majd vágtunk és illesztettünk és közben meghallgattuk Bagdi Bella dalát is. Megbeszéltük, ahhoz, hogy valami reális célunk valóra váljon, mindent meg kell tennünk érte. Elidőztünk annál a résznél, hogy mit is jelenthet. „…meg többet is…”. Az érdekelte őket, mi van akkor, ha a cél előtt fogy el az erejük. Gyakorlatilag a motiváció és az aktivitás, és ezek fenntartása foglalkoztatta őket. Abban megegyeztünk, hogy a jókedv, a nyitottság és a lelkesedés soha ne hagyja el őket!
A jövő ott belül, hátul és távol nagyon kicsi, megfoghatatlan és fénnyel teli. Olyanná varázsoljuk, amilyenné csak szeretnénk.
Érdekes és elgondolkodtató téma volt, köszönjük.
A 2025-ös év új kihívásokat tartogat mindannyiunk számára!
Nagyon hálásak vagyunk, hiszen a januári boldogságórás feladatok erővel, lelkesedéssel töltöttek fel bennünket!
A reggeli üzenetünk napi rendszerességgel tartalmazza mindazt a sok feladatot, útmutatást, melyet ebből a kimeríthetetlen ötlettárból csipegethetünk!
A hónap minden egyes nevezetes napjáról megemlékeztünk. Megbeszéltük a témákat, feladatokat oldottunk, illusztrációkat készítettünk. Igazán nagy lelkesedéssel vesznek részt a gyerekek az ilyen különleges ünnepek megülésében!
Megszakítás nélkül folytatjuk a februári hónapban is!
Köszönet érte!