Célok kitűzése és elérése – Céltérkép 2 – 6.a osztály – Tarcal


Tarcali Klapka György Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése – Céltérkép 2 – 6.a osztály – Tarcal

Tarcali Klapka György Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése – Céltérkép – 6. a osztály

Mosolykert Óvoda Kismacsi Telephely
Ezt a témát nagyon, érdekes volt feldolgozni. A „cél” fogalmának megbeszélése után, kitűzött a csoport egy teljesíthető célt,amit mindenki nagyon szeretett volna. Hetek óta téma a csoportban,hogy készítsünk slime-ot,ami nagyon népszerű a gyermekek körében. Ahhoz viszont,hogy ezt megtegyük, mindenkinek hozzá kell járulni valamivel. Most nem azt csináljuk,mint máskor,hogy az óvónénik vesznek meg minden alapanyagot hozzá,hanem mindenkinek hozni kell valamit,ahhoz, hogy a célunkat elérjük. Minden kisgyermek nagyon lelkes volt, és noszogatták a szüleiket,hogy minél hamarabb hozzanak valamit,az alapanyagok közül, hogy mihamarabb hozzá láthassunk a munkához. Miután mindent összegyűjtöttünk, elkészítettük a várva-várt ragacsot, amivel nagy élvezettel játszott az egész csoport.
Ezután kitűztünk egy távolabbi célt,ami a farsang lett, és készítettünk hozzá egy megvalósítási térképet lépésenként. (először beszélgetünk a farsangról, mik a szokások, miért csináljuk ezt a hagyományt, készítünk dekorációkat és kézműveskedünk a témában, 2. lépés: kiválasztjuk a farsangi jelmezeket, 3. lépés:a jelmezekhez kiválasztjuk a verseket,vagy költünk verseket, 4. lépés:ezután összeállítjuk a farsangi műsort, 5. lépés: készítünk meghívókat,plakátokat, 6. lépés:megszervezzük a tréfás farsangi játékokat, beszerezzük hozzá a kellékeket, 7. lépés:sütünk süteményeket a mulatságra, és legvégül a farsangi mulatság.
Játék időben ötleteltünk a mesén,amit egy meseszereplő ír a barátnőjének. A két szereplő Hófehérke,aki elmeséli barátnőjének Hamupipőkének az egyik kalandját. Az alap ötlet a gyerekeké volt,de a körítést én írtam hozzá,és fogalmaztam mese formára.
Mozgásos percek alatt a guruló átfordulást gyakoroltuk. Volt egy kislány,akinek nagyon nehezen ment, miután hangos biztatásba kezdtünk, vett egy nagy lendületet és szépen átfordult segítség nélkül. Miután megkérdeztem tőle,hogy mi segített neki abban,hogy sikerült neki a „bukfenc”,azt mondta,hogy a többiek tudták, hogy ha nagyon odafigyel akkor sikerülni fog.
Hevesi Sándor Általános Iskola
A 4.b osztályosokkal beszélgettünk a célok fontosságáról. Kértem,hogy meséljenek olyan élményeikről,amikor az általuk kitűzött célt sikerült elérniük. A példákat megismerve megbeszéltük,hogy miért volt sikeres a célok elérése. Arról is beszélgettünk,hogy volt-e olyan kitűzött céljuk,amit nem tudtak elérni. A példák segítségével közösen próbáltuk megfejteni a sikertelenség okát és azt is, hogy miként lehetett volna korrigálni a hibákat. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese kapcsán beszélgettünk arról,hogy mire vezet ha valaki mindig elégedetlen és túlzott elvárásai vannak. Közös célokat is megfogalmaztunk,amiket az osztályközösség meg tud valósítani.

A mese arról szól, hogy a főhős mindent megtesz, hogy elérje leghőbb álmát, a boldogságot. Nem számít semmiféle akadály, nem számít a félelem, csak menni kell a kitűzött cél felé. Ehhez a mesét egy kartonlapon játszottuk el közösen. Egy labirintusban meg kellett keresni azt az utat, amelyik elvezet Boldogságvárhoz, és ahogy a főhős haladt a történetben, úgy rendeztük be a területet eszközökkel, szereplőkkel. Miután a főhős elérte célját és boldog véget ért a mese, megbeszéltük, hogy kinek mi okozná a legnagyobb boldogságot. Tanulságos volt a történet, nagyon szerették, hogy részt vehettek benne, a mese után is rendezgették a „terepasztalt. Tervezzük a mese többszöri elmesélését, eljátszását, valamint közösen teljesen kiszínezzük, felépítjük a mese tablóját, hogy a későbbiekben bármikor elővehessük.

Célba dobós játékkal kezdtük a mai boldog ovis foglalkozásunkat, a gyerekek nagyon élvezték, alig akarták abba hagyni. A témát megpróbáltam a mese segítségével feldolgozni sajnos kevés sikerrel.Nagyon nehéz volt rávezetni a csoportot a cél, célok fogalmára. -Mi szeretnél lenni ha nagy leszel ?kérdés segítségével tudtunk előrébb jutni a témában.Zárásként közös játékkal szerettem volna megerősíteni a célomat, kevés sikerrel zártam a foglakozást.
Ezen a foglakozáson a célok kitűzésévél foglalkoztunk. A nagycsoportos gyerekeknek már határozott céljaik voltak amelyet meg is osztottak velünk. Szerencsére tisztában voltak azzal hogy a céljaink eléréséért tennünk is kell. Lelkesen sorolták fel elképzeléseiket arról hogyan fogják megvalósítani. Az értelmes célok javítják az önbecsülésünket, lehetőséget biztosít arra hogy érzelmeink felpezsdüljenek.
A célok eléréséhez gyakran arra van szükség hogy együttműködjünk barátokkal, társainkkal, és ez a társas együttműködés saját magunkat is boldogabbá teszi.

DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Nagyon motiváló volt az év első boldogságóráján a céljainkról beszélgetni. Amúgy is voltak, akik tettek új évi fogadalmakat, tűztek ki maguk elé célokat, és így kedvet adtak egymásnak új célok megfogalmazásához. Arra is közösen jöttek rá, hogy a célig megtett út sokszor rögös, de megéri végig menni rajta, mert abból is nagyon sokat tudnak tanulni, tapasztalni.
Közös célként a csoport egyértelműen az érettségit nevezte meg, és együtt ötleteltek, hogy mi mindenre is van szükség, hogy azt elérjék. Ezt ábrázolták ezen a folyamatábrán is.

Bagdi Bella: „van nekem egy álmom,”, a „Repülj velem” c. albumról, közös zenehallgatás, éneklés, majd ezt követte a relaxáció: „Domborítok mint a cica, házba bújok mint a csiga”. Ezt követte a célba dobós játék, ahol két csapatot alkottunk, a karika volt a cél, és babzsákot kellett a célba dobni. Miután mindenki kipróbálta, milyen érzés amikor ma babzsákja célba ér, beszélgettünk arról, hogy mit is tartalmaz az a szó, hogy cél, valamint, hogy kinek milyen célja van, mit szeretne elérni. A beszélgetést követően, a gyerekeknek megmutattam, az általam elkészített, célokat ábrázoló színezőket, amelyek közül a gyerekek kiválasztották azt, amelyik célt szeretnék elérni. A választás után , kiszínezték a választott célt ábrázoló piktogrammot, majd ráragasztották egy hópehelyre, amit felhelyeztünk a „boldogság falunkra”, úgy , hogy a boldog vár, a végső cél. Megbeszéltük, ha valaki teljesíti az általa választott célt (pl. cipőkötés,) a hópehely eljut a boldog várba. Zárásként elmeséltem, a „Boldogvár meséje” c. mesét.
