A negyedikesekkel bevezetésként meghallgatuk Bagdi Bella Van nekem egy álmomcímű dalát. A dalszövegből kiindulva elkezdtünk beszélgetni arról, hogy ki mit álmodott. Majd azzal folytattuk, hogy ki miről álmodik, mire vágyik. Mindenki meghajtogatta a maga papírhajóját, és ráírta a saját vágyait, álmait. KIállítást szerveztünk a hajókból, megcsodáltuk egymás alkotásait. Befejezésül ismét meghallgattuk a dalt.
Célok kitűzése és elérése
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: Aktivizáló, ébresztő ritmus: „A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek!” (15.)
Ráhangolódás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
II. FŐRÉSZ: Beszélgetés a témakörről.
Téma feldolgozása:
„Látom a jövőt!” gyakorlat.
A4-es lapon saját címer készítése.
„Közös célok”-gyakorlat.
Konkrét célok megfogalmazása mindenki számára. Fontos megbeszélni a végén azt, hogy mit lehet tenni érte. Fontos a kívánság és cél közötti különbség tudatosítása. Az akarat, kitartás, céltudatosság kiemelése.
III. BEFEJEZÉS: Meditációs gyakorlat: a célok fontosságának megélésére.
A gyermekekkel a Tél – Északi és Déli sark élővilága témakörében tevékenykedtünk. Egyik reggel, amikor megépítették a sarki élővilágot a szőnyegre, észrevették, hogy néhány plüss hiányzik. Mondtam nekik, hogy később megkeressük.
9 órakor hozott az óvodatitkár egy levelet (képen látható), ahol a legkisebb pingvin plüss segítséget kér a gyermekektől, hogy mentsék meg, mert felfedező útra ment 4 társával, de vissza már nem találnak.
A gyerekekkel felöltöztünk, és elindultunk a közeli tóhoz. Az óvoda épületén belül megtaláltunk 2 plüsst, az óvoda udvarán még 2 plüsst, és a tónál a kis pingvint, akinek addigra lett 20 kis „barátja” (pingvin nyaklánc formájában).
A küldetés sikeres volt, hiszen megtaláltuk mind az 5 elkóborolt „állatot”, akiket másnap talán még nagyobb becsben tartva játszottak.
A „küldetés” napján, amíg ebédeltünk a szomszéd csoport óvónénije minden kisgyermek szekrényébe rejtett egy oklevelet, melyet megtalálva még nagyobb volt a boldogság.
A gyermekek szüleiknek örömmel, mosolyogva mesélték a plüssmentő akciót, és azt, hogy milyen ügyesen, sikeresen elértük közös célunk.
A pingvin nyaklánccal a nyakukban, az oklevéllel a kezükben mosolyogva indultak haza.
A foglalkozást relaxációs gyakorlatok nyitották, lazító gyakorlatokat végeztünk: a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” kezdetűt és a Rongybaba gyakorlatot. Megbeszéltük, miért érdemes célokat kitűzni magunk elé, milyen pozitív hatásai vannak az életünkre nézve és melyek a célok elérésének lépései. Ezt követően megfogalmazott mindenki három saját rövid-, de akár hosszú távú célt is, ezeket leírtuk a füzetbe. Felolvastuk őket és megbeszéltük, mennyire túlzóak ezek és megállapítottuk, hogy a többségük kisebb-nagyobb erőfeszítések árán elérhető. Felolvastam „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” c. mesét és megbeszéltük, hogy miért lett mérges a ponty és tanult-e az asszony a leckéből. Írtunk egy közös mesét, amelynek „Sikertörténet” volt a címe. A foglalkozás végén erősségléggömböket készítettünk; a célok eléréséhez szükséges erősségeiket írták rájuk a gyerekek, majd kitűztük ezeket a faliújságra.
Beszámoló
Boldogságóra 5.: Célok kitűzése és elérése
Az óra időpontja: 2025. január
Résztvevők: 4. osztály
Az új évet egymás köszöntésével kezdtük. A relaxációt követően a boldogságórát beszélgetéssel folytattuk. Arra a következtetésre jutottunk, hogy nem hull az ölünkbe minden, hanem tenni is kell érte. Jobb, ha megküzdünk valamiért, így jobban megbecsüljük. Céljaink megvalósításához szükséges gondolatokat fogalmaztunk meg. (Pl.: kitartás, tenni akarás, bátorság, szorgalom, bizalom). Védőpajzsok készítettünk, amelyre a gyerekek elérendő céljaikat rajzolhatták, s ez az év folyamán segíti őket, azok megvalósításában. A magyar kultúra napja alkalmából elolvastuk Az öreg halász és a nagyra vágyó felesége című mesét, ami a hónap témájához kapcsolódik is. Ígéret kártyákat készítettünk egymásnak, így a tanulók egymás céljainak megvalósításában segítséget, támogatást fogalmazhattak meg. Varázsfilc körbe-körbe körbejár valakire rátalál mondókával nagyon élvezetes játékot játszottunk. A csoki torta világnapját is emlékezetessé tettük közös sütizéssel. A hónapunk mottója lett: Soha nem adom fel! kitartással el fogom érni a céljaimat.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A januári boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérése volt. A tanulóink életében sokszor a kis célok elérése is küzdelmes. Sokszor megsegítést és támogatást igényelnek a célok eléréséhez. Nem egyszer van szükségük irányításra már a célok felállítása során is. A távlati célok megértése nehézségeket okoz, ezért a foglalkozásunk témájául a tanórai célok elérésének útját választottam, egy már megtartott tanóra felelevenítésével.
Az üdvözlés után ráhangolódó dalt hallgattunk (Út a Cél Felé – Magyar Dal) melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek. Ezután a cél fogalmáról beszélgettünk. Szóba került, hogy mi is lehet cél (Célom, hogy megfogjam a társam kezét./ Célom, hogy megcsináljam az órai feladatot.). Fontos volt azt is megbeszélnünk, mikor mondhatjuk, hogy elértük a célunkat (Megfogtam a társam kezét. Örültem, mert megcsináltam a feladatot.). Beszélgetésünk sarkalatos pontja volt a célok eléréséhez szükséges tulajdonságok megnevezése. (akarat, kitartás…)
Az óra folytatásaként egy vidám mesét néztünk meg. (Tomi A Szakács – teljes epizód – Tomi Filmek) Megtekintés után megbeszéltük és kiemeltük a főszereplő céljait, és elérésük útját. Szóba kerültek Tomi segítői is, és ezen a ponton neveztük meg tanulóink segítőit is, akik segítik őket céljaik elérésében.
Feladatként egy előzőekben megtartott tanórán kitűzött cél elérésének útját, jártuk be közösen. A tanulók egy előzőleg megtartott óra menetének főbb állomásait láthatták képeken, melyeket sorba kellett állítaniuk és összefűzniük. A feladat megoldása során a lyukasztás, a kötözőanyag választása és a kötözés is a kihívások között voltak. Az így felállított eseménysorból, folyamat ábrából láthatták, hogyan jutottunk el a kiindulástól az óra céljának eléréséig. Az óra zárása előtt meghallgattuk az (Élj Bátor Szívvel – Magyar Dal) című dalt.
A megérdemelten pozitív értékelés után jó hangulatban zártuk a tanórát.
Szervezés: Déli sarkat rendeztünk be fehér, kék textiliákból. Különböző méretű pingvinekkel telepítettük be.
Ráhangolás: Földgömb nézegetés, képzeletbeli séta a Déli sarkon.
Interaktív mese: A PINGVIN, AKI MINDENT TUDNI AKAR, című mesét mondtam el a mellékletből. Közben a terepen lévő pingvinekkel imitáltam is a történetet, és kérdéseket tettem fel a mese folytatására vonatkozóan.
Mozgásos játék: Elvarázsoltam a gyerekeket pingvinekké, és eljátszottuk a történetet. Kipróbáltuk a totyogó pingvinjárást, és, hogy milyen fejjel lefele a világ, vagy az apuka lábán állva totyogni. Összebújva védtük egymást a süvöltő szél ellen.
Lezárás: Meghallgattuk a Van nekem egy álmom, című dalt!
Ebben a hónapban a Célok kitűzése és elérése a téma.
A „Fújj-fújj relaxációs gyakorlattal indítottam, de egy kicsit változtattam rajta. Fákká változtunk és csukott szemmel dülöngéltünk pont úgy, mint amikor a fákat fújja a szél, valamint a szél hangját utánoztuk közben.
Egy általam írt mesével folytattam. Az egészséghéthez és a célok kitűzéséhez és eléréséhez kapcsolódóan: „Peti elhatározza, hogy megkóstolja a gyümölcsöt” lett a mese címe. A gyermekek tetszését szemmel láthatóan elnyerte a történet, valószínűleg azért, mert olyan témát érint, ami az ő mindennapjainak is része.
Utána beszélgettünk egy kicsit arról, hogy valamelyikőjük tűzött -e már ki célokat maga elé. Természetesen életkori sajátosságaikat figyelembe véve elmagyaráztam nekik és példákat is hoztam.
Majd ezután következett a mozgásos rész, a célba dobás. Az elején elmondtam a gyermekeknek, hogy a célunk most az, hogy mindenki próbáljon meg beletalálni a babzsákkal a zsámolyba. Addig játszottuk, míg mindenki sikerélményhez nem jutott.
A foglalkozás zárásaként, a meséhez kapcsolódóan, mindenki gyümölcsemberkét színezett és közben többször meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.