Először beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit szeretnének elérni egyénileg, és csoportosan. Ezután lerajzoltuk azt a járművet, ami segít céljaink elérésében.
Célok kitűzése és elérése
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Iskolánkban harmadikosok hosszú és rövidtávú célokat az azokhoz vezető utakat beszéltük meg. Tudatosítottuk, hogy nem elég kitűzni egy célt, apró lépéseket is kell tennünk, hogy megvalósíthassuk a tervünket. A beszélgetést követően eltervezték az osztály képzeletbeli járművét, ami a felhőket szeli, a felhőkbe pedig megfogalmaztuk a célokat. Mindezt az iskolai faliújságra tettük ki, hogy mindenki láthassa, s így terjsszük: légy céltudatos.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Iskolánk ötödikesei érdekes feladatot kaptak. Három naplóbejegyzésben kellett megfogalmazniuk egy fiatal mindennapjait, aki céltalanul él, majd valami történik vele, ami után célokat kezd kitűzni maga elé. A képeken ötödikes kislány munkája látható, olvasható, ide pedig egy autizmus spektrumzavaros fiú naplójegyzetét illesztem be. Hatalmas élmény volt olvasnom ennek a magányából kimozdíthatatlan legénynek az írását, amely igazán meghatott.
NAPLÓRÉSZLET
Szeptember 3.
Ma elkezdődött az iskola.Miután sikerült felébrednem ( és elkésnem az első óráról), ott ültem matekon. Holnap ébresztő órát is hozok, épp hogy nem aludtam el. Aztán jött a szünet. Semmi kedvem nem volt itt maradni, egyáltalán itt lenni. Nem nagyon értem mi keresnivalóm is van az iskolában. Többnyire unatkozom, zavar a zaj, meg a többiek. Most például valamelyik kitalálta, hogy ledobja az emeletről a matekkönyvét. Az jó vastag és ráesett valaki fejére, aki üvöltött, próbálta visszadobni. Rohangálnak, ordítanak…jaj jaj jaj. Mondhatnám, hogy jó itt, de hazudnék, mert nem. Nem bírom ezeket az embrerket.
Szeptember 4.
A mai nap úgy gondoltam, hogy az iskola tele van hülyékkel. Az órákon leginkább próbálok figyelni, de mindig nagy a zaj. A szünetek rémesek. Ma például a nyolcadikosok papírrepülőkkel dobáltak minden arrajárót. Nem bírom, hogy rohannak, nekemjönnek. Ma épp szakadt az eső. Annak szeretem a hangját.
Szeptember 5.
Én nem nagyon bírom az embereket. Beszélnek hozzám, amikor nekem jobb a csönd. Bár a zenét szeretem. és ma csoda történt. A kicsengetés csengője helyett a Billie Jean című zene ment. Ezt szeretem. Jó volt hallani, és ekkor az egész osztály…. mit hazudok…. az egész iskola bulizott. Táncoltak, nevettek, és én is. Rájöttem, hogy nem kell mindig komoly dolgokon merengeni. Eddig idegesítettek az emeberek, de ma jó volt. Megéreztem az életkedvet, ami jó volt. Eldöntöttem, próbálok barátkozni a többiekkel . Hátha jó lesz.
Az 5. b. osztály tanulóival elkészítettük egy mesebeli jármű rajzát. A gyerekek aktívan dolgoztak a rajzon, ahol megjelenítették jövőbeli céljaikat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekek készítettek rajzokat, mik lesznek, ha nagyok lesznek. Az akkori önmagukat rajzolták le a hivatásukban. Nagyon sok szép munka lett. A gyerekek élvezték. Majd a tablóhoz párosítottuk, azokat akik ugyanazok, vagy csak nagyon hasonló hivatást szeretnének felnőttként végezni. Voltak, akik együtt szeretnének majd dolgozni, ha nagyok lesznek.
Boldogságórán a célok kitűzése és elérése témakört dolgoztuk fel.
Megfogalmaztuk,hogy miért fontos célokat kitűzni,mi segít azok elérésében.A gyerekek kifejtették saját céljaikat és megfogalmazták az osztály közös céljait is.Megállapítottuk,hogy bizony erőfeszítésekre is szükség lehet,hogy sikerüljenek elérni ezeket a célokat. Jó ha lépésről-lépésre haladunk és sosem adjuk fel. Fontos a kitartás,türelem,szorgalom.A varázsszavunk legyen mindig az,hogy”Sikerül!”
A gyerekek saját céljaikat halacskákra írták fel.Az osztály közös célkitűzéseit egy szimbolikus légballonnal ábrázoltuk.
A felhőkbe pedig azokat a segítő elemeket írták fel,amelyek szükségesek a célok eléréséhez,a siker megvalósításához.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A feladatot a csoport közös céljainak kitűzése előzte meg. Megbeszéltük, hogy a céljainkat minden döntésünkkor szem előtt kell tartanunk, ez irányítsa csoportunk gondolkodását, cselekedeteit, szóbeli megnyilvánulásait is.
A tervezést kis csoportokban végezték osztályunk tanulói. A jármű minden természeti környezethez tud alkalmazkodni, tehát már csak a mi állhatatosságunkon múlik, hogy minden részfeladatot a célunknak alárendelve tudunk-e megvalósítani.
Ez a szerkezet átrepít minden akadályon, s az üzemanyaga a mi együttesen átélt boldogságunk, melyet a kisebb részcélok elérésekor élünk át.
A hónap témájának feldolgozása során óvodánk minden kisgyereke meghallgatta a „Boldogvár meséje” című Bezzeg Anna művét. A mese meghallgatása után a kérdésekkel feldolgoztuk az adott témát, néhányan megfogalmazták álmaikat, céljaikat: kiskutya, bicikli, iskolakezdés, kirándulás. A mesében lévő varázserejű mondókát sokat mondogattuk: Fújj, fújj.
Kézimunkázással elkészítettük az évszaknaptárt: színezés, festés, nyírás, ragasztás technikák alkalmazásával.
Néhányan megpróbálkoztak a labirintus rajzon a vonalvezetéssel a kiindulópont és cél összekötésével.
Tevékenység zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella személyiségfejlesztő gyermekdalát.
A záró körben a legtöbb kisgyerek megfogalmazta legfontosabb célját, álmát.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A téma feldolgozását relaxációval, zenehallgatással kezdtük. A karácsony hangulata még a gyermekekben él, ezért többen meséltek arról, hogy vágyuk, céljuk egy-egy játék volt, amit karácsonyra kaptak. Az egyik kisfiú örömmel újságolta, hogy kerékpárt kapott, és 4 nap alatt, megtanult biciklizni. Beszélgettünk arról, hogy vannak célok, amelyek eléréséhez sok munkára, kitartásra van szükség. A nagyok közül többen említették a sportolókat. Ezután vidám hangulatú, közös munkába kezdtünk. Naptárt készítettünk, és minden évszakhoz beragasztottuk annak a kisgyereknek a jelét, aki az adott évszakban született. Mivel vegyes csoportunk van igyekeztünk olyan jövőbeni célokat kitűzni magunk elé, amelyeket a kisebbek is értenek. Közös ünnepekhez, jeles napokhoz kapcsoltuk ezeket. A célok jelképeit a nagylányok rajzolták és a kisebbek ragasztották fel a megfelelő évszakhoz. A naptárt úgy helyeztük el a csoportban, hogy mindenki nyomon követhesse. Feljutottunk a boldogságvár ötödik lépcsőfokára.