Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 1. osztálya
Célok kitűzése és elérése
A téli szünet utáni első boldogságórán egy kis összegzést, értékelést tartottunk a gyerekekkel az elmúlt hónapok témáiról, a tanult boldogságfokozó technikák eredményességéről, hatékonyságáról, tartósságáról. Felidéztük a boldogságórák legnépszerűbb dalait, a legnagyobb sikert arató játékokat, tevékenységeket. Rövid fogalmazás írására kértem őket a szeptemberben bevezetett boldogságórák kapcsán. Jóleső érzéssel olvastam a hálás, örömteli, elégedett megnyilvánulásokat, benyomásokat, érzéseket, a kedvenc pillanatokat, és a család felé való közvetítést is.
Az értékelésünkből kiindulva -január hónap témáját szem előtt tartva- arról beszélgettünk, mire van szükség az eddig elért eredmények megtartásához, és további sikerek eléréséhez. Hamar ráeszméltek a célok életünkben betöltött szerepének fontosságára, a célkitűzés, és a sikeresen megvalósított célok eredményeképp jelentkező boldogságérzet kapcsolatára is.
Feldolgoztuk Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, beszélgettünk arról, miben különbözik a kívánság és a cél. A gyerekek rögtön tudták, értették, hogy a célokért tenni is kell, különben csak kívánságok maradnak.
A meséhez kapcsolódva technika órán halakat készítettünk, és az elkészített halakkal -rajtuk az egyénileg kitűzött célokkal és jókívánságokkal- vakon halásztunk. Énekeltük, többször hallgattuk a hónap dalát is.
Közös, elérendő céljainkat megfogalmazva közös tablót készítettek, a sikerhez vezető út járművéül pedig a siker-repülőt választották.
Kolléganőm a sikerek, célok eléréséhez szükséges erősségeket vetette számba a gyerekekkel: egy-egy kis karton léggömbre készítettek számvetést erősségeikről és fejlesztendő gyengeségeikről.
Az egyéni célokról, részcélokról való beszélgetést követően átadásra kerültek az ígéretkártyák is: ki kinek miben tud segíteni. Tartalmas, jó hangulatú, motiváló tevékenységekkel teli hónapot zárunk.
Autópálya
Célok kitüzése és elérése
A boldog élethez szükséges megtalálni legalább egy értelmes célt. Meseköntösbe csomagolva ismerkedtünk meg höseink céljaival. Rájöttünk, hogy a célok elérése érdekében tenni kell. Együtt megfogalmaztuk, hogy, ha elindulsz egy úton, mely lehet akadályokkal teli, soha ne fordulj vissza haladj bátran a cél felé. Mindenki megfogalmazta céljait. Mit szeretne elérni? Mi akar lenni?Volt köztünk, aki titkosügynöknek, más tanító nénik készül, de akadt olyan is aki csak okos szeretne lenni, ezért sokat fog tanulni… Ahhoz, hogy kicsi elsöseink még jobban megértsék a cél eléréséhez vezetö hosszú utat építettünk egy autópályát, melyen mindenki végigvitte a céljait szállító autóját. Így a gyerekek kipróbálhatták, hogy a sikerért tenni kell.
Jobb veled a Világ
Domoszlói III. András Általános Iskola
Számunkra nagyon nehezen ment a megfelelő jármű megtalálása. Végül úgy döntöttünk, hogy egy olyan léghajóval utazunk, amelynek működését a kíváncsiság hajtja. Mi a tudás várához indultunk el. Felvérteztünk magunkat akarattal, munkával, társakkal, hogy egymást segítve, kitartóan haladjunk a ránk váró feladatok között, a tanulás segítségével a „tudás várához”.
A boldogságórán megbeszéltük, hogy egy bizonyos lépcsőn kell felfelé haladnunk, ahhoz, hogy elérjük a kitűzött célt. Kiindulópont volt, hogy a gyermekek sorban elmondták rövid- és hosszú távú céljaikat. Ezután végiggondoltuk, hogy milyen feladataik vannak ezzel kapcsolatban, milyen munka vár rájuk a teljesítés érdekében. Véleményem szerint, ami pedig a legfontosabb, hogy kitartóak legyünk, semmiképpen ne adjuk fel. Ezt ábrázoltuk egy tablón is, amire minden kisdiák ráragaszthatta a saját elképzelését.
Majd folytattuk a hónap dalával, meghallgattuk, megbeszéltük, közösen énekeltük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című kedves dalát. Végül pedig tánccal, jó hangulatban, sok-sok tapasztalattal zártuk a foglalkozást.
A sikerességet látva úgy döntöttünk osztályfőnök kolléganőmmel, hogy a hátralévő boldogságórákat is együtt tartja két osztály, hiszen a mi legfőbb célkitűzésünk, hogy a gyerekek igazi közösséget alkossanak. Nagyon nehéz volt arra rávezetni őket, hogy a „javítani szeretnék matematikából” célkitűzésen kívül is vannak /lehetnek tervek. Különféle példákat hoztunk a saját életünkből, és próbáltunk egyfajta „bakancslistát” összeállítani közösen. Ezek között az olimpia megnyerésétől a színházi főszerepig minden volt. Maguk lepődtek meg legjobban, mennyi minden érdekli őket!
A sikerességet látva úgy döntöttünk osztályfőnök kolléganőmmel, hogy a hátralévő boldogságórákat is együtt tartja két osztály, hiszen a mi legfőbb célkitűzésünk, hogy a gyerekek igazi közösséget alkossanak. Nagyon nehéz volt arra rávezetni őket, hogy a „javítani szeretnék matematikából” célkitűzésen kívül is vannak /lehetnek tervek. Különféle példákat hoztunk a saját életünkből, és próbáltunk egyfajta „bakancslistát” összeállítani közösen. Ezek között az olimpia megnyerésétől a színházi főszerepig minden volt. Maguk lepődtek meg legjobban, mennyi minden érdekli őket!
A boldogságórát relaxaciós gyakorlattal kezdtük. Körbeálltunk és a légzés segítségével játékosan – először együtt, majd külön-külön is – felfújtunk egy képzeletbeli léggömböt. Az egyszerre végzett mély légzés összehangolta a csoportot, a képzeletbeli utazás, pedig ellazította őket. Ezzel a gyakorlattal feloldódtak és elindult a beszélgetés arról, mi az amit a legjobban szeretnek csinálni / rajzolni, biciklizni, autókkal játszani, stb./ Mindenki elmondhatta, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz és kiszíneztük a mesebeli várunkat is. Közben elkalandoztunk a mesék világába és ott bele bújtunk egy egy mese hős szerepébe. Biztatásként a tornateremben akadály pályán mentünk végig és megcsináltuk a feladatokat. Mondókát is tanultunk, hogy bátran merjünk új célokat elérni. A foglalkozás végén közösen meghallgattuk a “Van nekem egy álmom” c. dalt és önfeledten táncoltunk rá az óvónénikkel együtt.
A boldogságóra havi témáját feldolgoztuk a gyerekekkel. Sok érdekes ötlet született a kidolgozáshoz, melyet csoportunk autista tanulója Kristóf Laci 3D módszerrel megalkotott.