I. Relaxáció : „Napra forgó a napraforgó” padban ülve kezeket a magasba emelve jobbra és balra fordulunk a szöveget
mondogatva.
” A ritmustól éber leszek ,mindig élesen figyelek”. ti-ti-ti-tá ritmust tapsolva menetelünk.
II. Zenehallgatás: Van nekem egy álmom
III. A halász és a nagyravágyó felesége című mese meghallgatása tanítói felolvasás után.
IV. A halacska figurába három kívánságot tervezünk, mindenkit meghallgatunk.
V. Keresztrejtvény segítségével a cél eléréséhez a varázsszót együtt megfejtjük: SIKERÜL
VI. Mesebeli jármű tervezése a célok eléréséhez , páros és egyéni munkában.
VII. Meditáció
Célok kitűzése és elérése
A „Fújj,fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük a Boldog órát, majd pedig meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című kezdetű dalt. Beszélgettünk arról, hogy a csoportnak mik a céljai, mit szeretnénk megtanulni, illetve elérni, ehhez segít a munkafüzetben levő feladat is. Felolvastam Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét. Társalogtunk arról, hogy vajon mi is lehet a boldogság? Végezetül kisebb csoportokban a gyerekek megépítették Boldogságvárat.
A gyerekek céljaikat a 2020-as évre vonatkozóan egy – egy léggömbre rajzolva ill. írva fogalmazták meg.( Nagyon nehéz volt számunkra a célokat és a vágyakat megkülönböztetni.) A legtöbben célként a jó iskolai eredmények elérését rajzolták le! A lufikat csokorba „kötöttük”,az iskolánk fölé ragasztottuk. Cél a csillagos ég és tovább…
A gyerekek céljaikat a 2020-as évre vonatkozóan egy – egy léggömbre rajzolva ill. írva fogalmazták meg.( Nagyon nehéz volt számunkra a célokat és a vágyakat megkülönböztetni.) A legtöbben célként a jó iskolai eredmények elérését rajzolták le! A lufikat csokorba „kötöttük”,az iskolánk fölé ragasztottuk. Cél a csillagos ég és tovább…
Az óra első részében a konkrét cél kitűzésének fontosságáról beszélgettünk.
A cél elérésének pozitív következményei:
– nő az önbecsülésünk, magabiztosságunk, önbizalmunk.
– javul a tárasas kapcsolatunk, időbeosztásunk.
Az óra második felében mindenki választott egy célt, s megbeszéltük, hogyan tudna az osztály segíteni a célok elérésében.
Január – Célok kitűzése és elérése
Relaxációs gyakorlattal indítottuk a januári foglalkozást is. Aktivizáló, ébresztő ritmusra tapsoltak, egy helyben, haladva, majd a végén dobbantva. A ritmizáló szöveg így hangzott– A ritmustól éber leszek, mindig éberen figyelek ! A hónap dalát előszőr munka közben hallgattuk meg, amíg két csoportban kiszínezték a Bármit képes vagyok elérni ! című színezőt. Három kívánság következett , az aranyhalakba írták be kívánságaikat, mint pl. szeretnék nyerni a szavalóversenyen, szeretném, ha nagymamám hazajönne a születésnapomra, bárcsak kitűnö lenne a bizonyítványom, bár nem lennék allergiás stb. Az Újraolvasóban Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét hallgatták meg a gyerekek. A boldog asszony feladatban feldolgoztuk a hallottakat. Jellemeztük a feleséget és a halászt is. Egyöntetűen zártuk le a történetet a tanulság megfogalmazásával, miszerint ki kevéssel be nem éri, az a sokat nem érdemli. Villámgyorsan megfejtettük a keresztrejtvényt és megtaláltuk a varázsszót – SIKERÜL ! Megbeszéltük, ha elég kitartóak vagyunk és segítségünk is van a célok eléréséhez, akkor csak haladni kell a kijelölt úton. Ismételten meghallgattuk a hónap dalát, de most már mozdulatokat végeztünk, amit a gyerekek nagyon élveztek. Egymás céljainak sikeres elérése érdekében ígéretkártyákat fogalmaztak meg társaiknak a diákok. Ezen ígéreteket meg is erősítették azzal, hogy az óra lezárásakor mindenki elmondta, hogy kit milyen cél elérésében fog támogatni. Meditációval fejeztük be a foglalkozást, ami három tanítási órán keresztül tartott. Ezen foglalkozáson kiderült, hogy közeli és távoli célokra mindnyájunknak szükségünk van, mert ezek nyitják meg számunkra a jövőt. Azért, hogy merjünk célokat kitűzni elősegítettük lelkünk bátorságát meditációval. ,, Célom az, hogy felnőtt legyek, sikeres, bátor, erős, tervem ad hozzá szorgalmat, megvalósító erőt. Merek célokat kitűzni, tudom, hogy előre visz, , megvalósul, mert akarom, erős bennem ez a hit. ´´ Valósítsd meg az álmot: légy jó, légy szabad, légy önmagad!
Nagyon örültünk a témának. Fél dolgoztuk az ajánlott zenét, még táncoltunk is! Kitöltöttük a keresztrejtvényt és a célkitűzést tartalmazó feladatlapot. Sok hasznos dologgal ismerkedtünk meg. Én is! 😃
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Az osztály a 8. évfolyamba lépett. Benne vagyunk a pályaválasztás sűrűjében. Nagy feladatok állnak előttünk. A célkitűzés témája nagyon testhezálló volt a számukra. Egy repülő osztálykirándulást terveztek. Az Ikarus busz „szárnyra” kapott, ez Charlie bácsi busza (ti. Derecskén van egy buszsofőr, minden kirándulásunkat vele töltöttük eddig ovis koruk óta). A sofőrnek engem, osztályfőnöküket választottak. A buszmegállók egy-egy nemes cél állomásai. Nagy kihívások ezek a 14 éves tanulóimnak. Mindent megtesznek és együtt szurkolnak a sikeres jelentkezés és a felvételik miatt. Nagyon nagy empatikus képességekkel vannak megáldva.
Ezúton én is azt kívánok, teljesüljenek a vágyaik.
„Fordíts figyelmet a nagy küzdelmekre és győzelmekre! A mérföldkövek emlékezetesek, de a hozzájuk vezető küzdelem felejthetetlen.”
Céljaink meghatároznak minket. Ha azt akarjuk, hogy ne behatároljanak, akkor bátor célokat kell kitűznünk magunk elé. Szép, színes, illatos célok felé szívesebben repdesnek a méhecskék is. Ezért kell okos döntéseket hozni, és sokat dolgozni.
A január a célok kitűzésének hónapja volt. Ettől a témától picit tartottam, mert a gyerekek céljaik megfogalmazásakor legtöbbször anyagi természetű vágyakat célokat fogalmaztak meg. Szerencsére egy kis „terelgetéssel” eljutottunk oda, hogy az igazán fontos és lényeges célok belőlünk, belülről fakadnak. Nagyon szerencsés vagyok és hálás az osztályom miatt, mert 7-8 éveseket meghazudtoló, érett gondolatokat tudtak kimondani. A munkafüzet feladatain túl kivágtuk és megírtuk azokat az aranyhalakat, amelyek 1-1 kívánságot, célt rejtettek, és amiért a gyerekek hajlandóak megküzdeni is.