A gyerekek megfogalmazták rövid – és hosszútávú céljaikat, egyénieket és az osztállyal kapcsolatosakat is. Ezután színes halacskákat rajzoltak, ezekbe írták bele a tanév végéig tervezett célokat. Tanév végén újra megnézzük a halacskáikat.
Célok kitűzése és elérése
Stevan Sremac Á.I. Emlékiskola
A 4.c osztály három csoportban dolgozott. Mindhárom csoport megtervezett egy-egy csodajárgányt, majd kitalálták, hogy hová fognak ezzel utazni, ha elkészül.
Félév után nagyon jó téma a célok kitűzése. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen célokat tűznének ki a második félévre. Majd két csoportra osztottam őket( fiúk, lányok), s mesebeli járművet kellett tervezniük, melyen a céljaik is megjelennek. Nagyon tetszett számukra a feladat, hiszen most már ők írhatták rá, amit gondoltak. Első osztályosként már egy célt így elértek.
A hónap során teljesített feladatok:
„Tedd azt, amiben hiszel és higgy abban, amit teszel! A többi csak erő- és energiapocsékolás.” Ez az idézet került elsőként januárban a gyerekek boldogságfüzetébe bevezető gondolatként, ez lett a jeligénk.
Már az első foglalkozáson megbeszéltük, hogy miért fontosak, miért kellenek célok az életünkben. Ügyesen és azonnal ráéreztek arra, hogy célok nélkül az életünk értelmetlen lenne, tehát fejlődésünk érdekében lényeges, hogy mindig legyenek álmaink, vágyaink, melyek megvalósítása során mi is sokat alakulunk, változunk. Abban is megegyeztünk, hogy céljaink eléréséhez nem mindig vezet egyenes út, vannak közben elágazások, próbatételek, olyan lépések, amik megoldása nélkül nem juthatunk el a beteljesülésükig. Létezik azonban egy varázsszó, ami a munkafüzet rejtvényének megoldásaként (Mf. 77. o.) azt üzeni, hogy: „SIKERÜL!”, ha hittel, kitartással és akarattal teszünk mindenért, ami fontos számunkra.
A hónap feladataként egy mesebeli járművet alkottunk, amivel együtt haladunk közös távlati célunk felé, ami nem más, mint a tanév végi jó bizonyítvány elérése. Előtte megbeszéltük a cél eléréséhez szükséges lépéseket (Mf. 78. o.), tehát, hogy szükség van az iskolában az odafigyelésre, a nyitottságra, a tudás megszerzésére, és az ismeretek elmélyítése érdekében pedig otthoni gyakorlásra is. Aki tehetséges valamiben szakkörökre, versenyekre is járhat, fejlesztheti magát. Ha lemarad, korrepetálásokon, fejlesztő foglalkozásokon pótolhatja hiányosságait.
Ez a jármű egy varázslatos léghajó, ami természetesen vízen és kerekei lévén a szárazföldön is képes közlekedni, tehát célunk végrehajtását tűzön-vízen át is meg tudjuk valósítani általa. A neve: Álomhajó, hiszen álmaink felé visz bennünket. A hajótest az osztálytermünket szimbolizálja, hiszen nap, mint nap itt zajlik fő tevékenységünk, a közös tanulás, ez a tudás megszerzésének fő színtere, az alapok lerakásának helyszíne. A kis léggömbök, amik hajónkat repítik, a gyerekek otthoni szobáit (hajókabinjait) jelképezik, ezekbe rajzolták le, hogy hogyan készülnek a másnapi tanórákra otthon, egyénileg is. A sok kis légbuborék együtt helyettesíti és alkotja a léghajóknál szokásos egyetlen, hatalmas léggömböt, ami a járművet a levegőben való közlekedésre, azaz közös célunk elérésének megvalósítására alkalmassá teszi.
Hajónkat különleges üzemanyag hajtja, ami nem más, mint az egyéni akarat, kitartás, szorgalom, tudásvágy, erő, tenni akarás, nyitottság, figyelem, fegyelem, odafigyelés és minden, ami a közös cél felé vezet minket. Ezek az erősségek hozzájárulnak önbizalmunk fejlődéséhez, ezért bele is írtuk őket az „erősségléggömbökbe” (alul képen), amik hitünk és döntésünk szerint a hajónk gépházában kaptak helyet és segítik haladásunkat a cél felé.
Ha hajónk néha lelassul, netán meg is áll, bizony „üzemanyagot” kell tankolnunk. Ehhez mindenki felépítette a saját „önbizalomfalát” (alul képen). Ezekből az egyéni falakból építettük fel azt a biztos „töltőállomást”, amelynek szorosan egymáshoz illeszkedő tégláira pozitív megerősítéseket fogalmaztunk, amiket bármikor felidézhetünk, elolvashatunk, ha elakadunk a cél felé vezető úton.
A hónap meséje: A halász és a nagyravágyó felesége című mese (Mf. 72-75. o.) volt, amit tavaly, 2. osztályban, sőt, egy nyári napközis tábor keretmeséjeként már feldolgoztunk, de most ismét felelevenítettünk. Ehhez kapcsolódóan alkottunk egy óriási aranyhalat, aminek a pikkelyeit a gyerekek maguk készítettek el különleges, gyűrt festési technikával. Mindenki a saját pikkelyére kis cetlin felragasztotta, hogy mi lenne a három kívánsága, mit szeretne elérni a közel-jövőben. Már akkor, a mese tanulságaként megbeszéltük, hogy céljaink, vágyaink, jó, ha valószerűek, az élethez közeliek, hiszen kisebb lépésekkel, megfontoltan, előre néző tervekkel, gyorsabban és hatékonyabban érjük el a vágyott célt. Ha kellő alázattal, tisztelettel, igyekezettel és elkötelezettséggel tesszük dolgunkat, maradandót alkothatunk.
Ezért lett tehát jeligénk ebben a hónapban: „Tedd azt, amiben hiszel és higgy abban, amit teszel! A többi csak erő- és energiapocsékolás.”
Beszámoló
Boldogságóra 5. : Célok kitűzése és elérése
Az óra időpontja: 2020 január
Résztvevők: 2. osztály
Az év első hónapját, mint egy újévi kívánságok megfogalmazásával indítottuk a halacskákba írt célokkal. A témához kapcsolódó Az öreg halász és a nagyravágyó felesége címe meseolvasása és feldolgozása is segítette a témát. A kívánságokból válogattunk és elérhető célokat fogalmaztunk meg. Ehhez táblázatba foglaltuk a megvalósulásukat segítő lépéseket, hogy a sikert elérjük. Egymás megsegítéséhez ígéret kártyákat is készítettünk. A rajzos feladatban nagy lelkesen készítették a járműveket. A tervek szinte mind, olyan eszközökről készültek, amelyek minden körülmény között közlekedhet.(Vízen, levegőben, szárazföldön ehhez külön gombok készültek a munkákon. A járművekbe akaratot kell tankolni, s minél többen akarjuk, annál gyorsabban haladhatunk velük.)
Szinte az egész hónap a téma jegyében telt, nagyon hatékonynak éltem meg a gyerekek munkáját.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános
Nyíregyházi MZSÁI. Kertvárosi Tagintézménye
Egyéni és csoportos céljaink elérése érdekében sokat játszunk, tervezünk-beszélgetünk, nevetünk és sírunk együtt. Összefogva sokkal könnyebben megy!
A „Boldogvár” meséjét gyakran meséltem a gyermekeknek. Miután többször is beszélgettünk róla, mi is elkészítettük a saját boldogvárainkat, melyekbe a gyermekeket szimbolizáló kis bábok „beköltözhettek”, miközben a gyermekek megfogalmazták saját céljaikat.
A szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában a célok elérése témát sajátos módon dolgoztuk fel. A testünk, egészséges életmód, betegség-egészség témakörhöz kapcsolódtunk. Célunkat úgy fogalmaztuk meg, hogy szeretnénk egészségesek lenni, hogy sokat tudjunk játszani együtt az óvodában. Ami ebben segít minket: a helyes és rendszeres tisztálkodás, egészséges ételek fogyasztása, sok mozgás a szabadban. A szemléletes tapasztalatszerzés érdekében babákat fürdettünk, öltöztettünk, gyógyítottunk, sok gyümölcsöt ettünk, sokat sétáltunk, játszottunk a szabadban. Megépítettük a mesében szereplő Boldogvárat is, ahogy Mi tudtuk, majd ki is színeztük a munkafüzetben szereplő képet róla.
A foglalkozások során a gyerekekkel beszélgettünk tervekről, célokról, arról, hogy kinek mi az álma. Majd meghallgattuk a hónap dalát. Célba dobást rendeztünk. Beszélgettünk arról, hogy milyen volt a közös célért tenni, milyen volt elérni, végül mindenki lerajzolta, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz. A rajzokról tablót készítettünk.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A mai Boldogságórán a zenés ráhangolódás után 4 csoportban készítették el mesebeli járműveiket a 6. osztályosok.
A csoportok kreatívan vették a sikerhez vezető út akadályait. Minden csoport más-más szállítóeszközt alkotott: denevérmacskát, repülő unikornist, repülő szőnyeget és egy Lili-muzint álmodtak meg.
Jó hangulatban telt az óra, a közös alkotásokat élvezettel mutatták be és figyelmesen szemlélték.