Az égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok … c. relaxációs gyakorlat után beszélgettünk vágyainkról, kívánságainkról. Kiválasztottuk azokat, amiket meg is tudunk valósítani. Választ kaptunk arra, hogy mi különbözteti meg a kívánságot a céltól. Miért van szükségünk arra, hogy legyenek céljaink, és mit kell tennünk ahhoz, hogy céljaink megvalósulhassanak. Fontos, hogy ne csak attól legyünk boldogok, ha elértük a célunkat, hanem attól is, mikor ezért teszünk, és értékeljünk minden apró kis sikerélményt, ami közelebb vitt hozzá! Plakátot készítettünk, amin megrajzoltuk mit szeretnénk elérni. Az órát meditációval zártuk.
Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban többször beszélgettünk arról, hogy milyen célokat sikerült eddig elérni, mik voltak a megvalósulásukat segítő lépések, milyen célokat tűznénk ki. Az egyéni céljaikat nagyon szépen meg tudták fogalmazni a gyermekek, ami egyre inkább a jövő építéséről szólt. Innen jött az ötlet a közös cél kiválasztásához, megfogalmazásához: “Jövőt építeni”
Közös célunk a tetteinkből kelt életre. Mit tettünk eddig, mit teszünk és mit tehetünk a cél elérésének érdekében? Röviden összefoglalva:
Aki a múltat és a jelent ismeri, az tud jövőt építeni. A múlt ismeretének egyik fontos része a hagyományok ismerete, tudása, azok továbbvitele nemzedékről nemzedékre az őseink és a magunk tisztelete, megbecsülése. Tartást ad a becsületre, szeretetre, egymás tiszteletére, emberségre. Erősíti az együvé tartozás érzését boldogságban és bajban.
A hagyományok őrzése nem csak a családok, barátok kötelékeit erősíti, hanem egy nagyobb közösséghez való tartozás hitvallása is.
Iskolánkban a nevelési célok között kultúránk, szokásaink és kapcsolataink ápolásának is fontos szerepet tulajdonítunk, melyet a különböző programok megrendezésével biztosítunk.
A hagyományaink szerinti életvitelünk, lelki biztonságot ad a mai világunk uniformizálódó kihívásaival szemben. Lehetőséget teremt a kreatív szellem megnyilvánulásának, a sajátosan magyar néplélek kifejezésének. Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik lehetőséget teremtenek, segítenek, támogatnak ebben.
Egyelőre a múltunkat próbáljuk megismerni, a jelent megélni, de hisszük, hogy elérjük a céluk.
– Hisszük, hogy tudunk jövőt építeni! – ezzel a felkiáltással zártuk az összefoglaló boldogságórát.
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekek nagy kedvvel álltak neki ötletelni,hogy milyen képzeletbeli járművel tudják elképzelni magukat robogni a jövőbeli közös cél felé.A végeredmény egy vicces,ötletes járgány lett.
Intézményünk tanulói közös céljaikat ábrázoltak egy céltáblán.
A célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése című témát az értelmileg akadályozottak 9-10. osztályos tanulóival dolgoztuk fel. Az óra elején Bagdy Emőke egyik relaxációs gyakorlatát végeztük el, melynek során kellemesen ellazultak a gyerekek. Megbeszéltük, milyen módszereket érdemes alkalmazniuk, hogy céljaikat sikeresen elérjék. Minden tanuló megfogalmazott néhány célt, amit az aranyhalakba írásban is rögzítettek. Megfejtették a keresztrejtvényt, melynek megoldásából kiderült, fontos, hogy higgyenek a kitűzött célok megvalósulásában. Ezután az osztály egy közös célt fogalmazott meg, majd megterveztek egy mesebeli járművet, mely a kitűzött cél felé viszi a csoport tagjait. Közös munkával megrajzolták és kiszínezték a járművet, közben meghallgatták a hónap dalát, a Van nekem egy álmom kezdetű dalt.
A téma megvalósítása átfogta a mindennapjainkat, a mindennapi tevékenységeinket is.
Miután tudatosult a gyerekekben a „cél” fogalma egyre többször hangzott el hogy „Meg tudod csinálni!”, „Próbáld újra!”
Segítő, támogató szándékkal fordultak egymás felé és kitartásra ösztönözték társaikat.
Megtapasztalták,átélték a kudarc illetve a siker élmény közti különbséget a célba dobós játékkal. A nagyobbak megfogalmazták hogy ki mi szeretne lenni ha megnő, amit le is rajzoltak,majd közösen tablot készítettünk belőle. Három kisfiú rendőr illetve két kislány énekesnő, ők együtt fognak dolgozni. A kisebbek mástérű célokat fogalmaztak meg, például puzzle kirakása, cipő kötés, sárkány rajzolása, gyors futás,cumi nélkül jönni óvodába.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Ebben a hónapban céljainkról beszélgettünk osztályfőnöki órán. Minden embernek kell, hogy legyen célja, legyenek céljai az életben. Ha nincs előttünk valamilyen elérendő cél, értelmetlenné válhat életünk. Diákjaim előtt jelenleg már a középiskola lebeg, hiszen hetedikesek. Már most a továbbtanulás az elsődlegesen elérendő cél számukra. Szeretnének jövőre továbbtanulni, s a későbbiekben szakmát szerezni. Vágyaikat egy „mesebeli autóval” szeretnék elérni, s ezt le is rajzolták. Megbeszéltük, hogy a célokat nem csak kitűzni kell, de minden tőlünk telhetőt meg is kell tenni annak érdekében, hogy el is érjük azokat.
Egymást segítve száguld az egész osztály a mesebeli járműveken az év végi jó eredmények elérése érdekében.
A „Mozogj a tükrömben” páros gyakorlat után meghallgattuk a hónap dalát. Ezután arról beszélgettünk, hogy miért fontosak a célok az életünkben és hogyan köteleződjünk el elérésük mellett. Mindenki kitöltötte a céljai öt fő területére vonatkozó táblázatot, majd ezt a beszélgető körben kielemeztük és bátorításokat mondtunk a célokkal kapcsolatban. Végül megterveztük és lerajzoltuk mesebeli járművünket, szétosztottuk a megvalósításhoz szükséges feladatokat.