Céljaink eléréséhez nem vezet mindig egyenes és egyszerű út. Néha nagy kitérőkkel, erőfeszítéssel, segítséggel jutunk el a célig. Ha van bennünk elég kitartás, bátorság, erő, akarat, hit, remény és nem adjuk fel, akkor garantált a győzelmünk.
Célok kitűzése és elérése
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Hiszem, hogy ha összejövünk, megvan a kezdet,
ha összetartunk, megvan a haladás,
ha összefogunk, az SIKER.” (Paksi Beáta)
Januári Boldogságóránkat már nagyon várták a gyerekek. Jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hógolyózás játékban megrajzoltuk egymás arcképét, ráírtuk egy szerethető tulajdonságát és átadtuk egymásnak. Jókat nevettünk az elkészült rajzokon. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében. A Pozitivity társasjáték Ez vagyok én! kártyáiból húztak a gyerekek, ami zseniális kiindulópontja lett egy jó kis beszélgetésnek.
Az Újévet tervezéssel kezdtük. ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV címmel megfogalmaztuk és lerajzoltuk mit szeretnénk megtanulni, elolvasni, megpróbálni és miben szeretnénk változni, fejlődni. LEGYEN MALACOM!-Szerencse malacot is készítettünk, benne az új évre vonatkozó kívánságainkkal.
A MESEKÚTBAN Szőlő Szelli álma című mesét találtuk. A meseszövő manóktól megtanultuk a vágy és a cél közti különbséget. Elképzeltük, hogy hogyan érheti el Szelli a célját, hogyan szerezheti meg a saját varázsfonalát. Mindenkinek van varázsfonala, ami segíti céljai elérésében, és abban hogy ne féljen a kudarc lehetőségétől sem. Ha valamit nagyon szeretnénk, annak sikerülni kell, ha igazán akarjuk és mindent megteszünk érte. Mindig találunk segítőket, akik támogatnak minket az úton.
BARÁTSÁG PÓKHÁLÓT alkottunk a varázsfonal segítségével, megsimogattuk egymás lelkét a kedves szavakkal. ADD KÖRBE A VARÁZSFONALAT! játékban megtapasztaltuk, milyen jó érzés csapatként eljutni a célig, és hogy milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról. Megbeszéltük, hogy egy év múlva megnézzük, mi az amit sikerült megvalósítani céljainkból, mik azok a dolgok, amikben változtunk.
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA segítségével készült az ÚT A CÉL FELÉ c. dal, amiből alkotás közben inspirálódtunk.
MI LESZEK, HA NAGY LESZEK? TÁTIKA készítését imádták a gyerekek, amit az is bizonyít, hogy otthon minden családtagnak készíteni kellett egyet. (szülői értekezleten nevetve mesélték a szülők) Nyolc olyan foglalkozást rajzoltak rá, ami szívesen kipróbálnának. Szünetekben nagyon szívesen játszanak vele, sok beszélgetés, nevetés kíséretében.
A Boldogságóra témája:Célok kitűzése és elérése
Korcsoport: Mini-kicsi csoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2025. január 17.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke- Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Lukács Elvira: Örömvár /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Boldogságóra készségfejlesztő és színező munkafüzet
– Pintér Krisztina: Csillagtündér
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök kihelyezése mindenki számára jól látható helyre, mellyel jelzem, hogy most Boldogságóra következik.
Szellőztetés, friss levegő biztosítása, hogy minél optimálisabb körülmények között kezdhessük meg a foglalkozásunkat.
2: Előzmények:
Az új év sok élménnyel kezdődött, hiszen szünet után mindenki izgatottan mesélte,hogyan teltek a napjaik nélkülünk.
Beszélgettünk a vágyakról, az érzésekről és eljutottunk a célok fontosságához is.
Januárban 3 kisgyermek is ünnepli a 3.szülinapját, ez is jó lehetőség volt számomra, hogy érzéseket tudjanak átélni, kimutatni egymás iránt.
A relaxációs gyakorlatok mindennaposak a csoportomban, nagyon élvezik a „pihiidőt”
Bagdy Bella dalait is gyakran meghallgatjuk, hiszen tetszik és kérik is a picik.A tornateremben el is játszottam velük, mert több mozgási lehetőséget is ad a dal/ forgás, dobbantás, bordásfalra mászás, séta/
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– Puha, meleg, felengedek…
– Czeglédi Csilla versére hóemberekké változunk:
Orrom répa, szemem szén / két összeszorított öklünket orrunk, majd szemünk elé tesszük
Kedvencem a hideg tél! / karok mellkas előtt keresztezve, vállunkhoz érintjük
A fejemen fazékkalap / kezek a fej fölött
Csíkos sálam szélben szalad / oldalsó középtartás, karemelgetés
Kerek hasam hófehér /hasunk előtt a levegőbe kört írunk
Száz hógolyó belefér / hasunkat körbesimítjuk
Ha fú, ha fagy, táncolok / sarkunkon megpördülünk magunk körül
A hóember én vagyok! / meghajolunk
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Vaan nekem egy álmom c. dalára közösen mozgunk körben.Utánozzuk a mozgásformákat játékosan.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Elővarázsolom Boldog Dórát, és már tudják, hogy most mese következik.
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A mese befejeztével átbeszéljük, hogy miről is szólt a mai mesénk.
Kérdésekkel segítem, rávezetem a gyerekeket a mese mondanivalójának megértésére.
TEVÉKENYKEDÉSEK:
Boldogvárat építünk a szőnyegen.
Kiegészítésként kartonból készítettem egy „várfalat”, hogy a rossz dolgok ne juthassanak be a vár belsejébe.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
Kihelyezzük a Boldogvárunk következő lépcsőfokára a hónap szimbólumát.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Öröm tölti be szívem..c. dalára örömtáncot járunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be az óvodát!
A téli madárgondozást terveztem, hiszen éppen aktuális és mivel szeretnénk „Madárbarát óvoda „ címre pályázni, szükséges tudatosítani már a picikben is, hogy mennyire fontos, hogy gondoskodjuk télen / is/ a madarakról.
-Vond be a családot!
Mivel elkészítettük a féléves értékeléseket, így lehetőségük lesz a szülőknek bejönni és egy időt eltölteni az intézményünkben, amolyan nyílt nap keretében.
Fontosnak tartom, hogy jó kapcsolatot tudjak tartani a szülőkkel, hiszen mindkettőnknek a gyerkek jóléte fontos.
REFLEXIÓ
A célok elérése a napi tevékenységeinket is átszőtte.
Mivel kiscsoportosok vagyunk, és épp csak túl vagyunk a beszoktatás nehéz időszakán, így éppen elegendő új cél volt kitűzve a piciknek. Újdonság volt az intézményünk, a szülőktől való leválás, az új társak megismerése is. Szerintem nagyon ügyesen vették az akadályokat, és végre elmondhatom, hogy nincs sírás, nincs hiszti és mindenki egész jól alkalmazkodott .
Minden reggel a reggeli beszélgetőkörben megbeszéltük, hogy aznap milyen tevékenységeket hoztam nekik, ők pedig kiválaszthatták, hogy melyikben szeretnének részt venni.
Az útmutatóban lévő ajánlások közül a Varázsecset c. meséhez szerettem volna új ötleteket kitalálni, hiszen elég gyakran alkotok a picikkel és már elkezdtük a festést ecsettel.
Volt mindenkinek „varázsecsete”, amivel próbálkozhattak alkotni és mindenki nagyon élvezte.
/ Az ecseteket bevontam fóliával, hogy varázslatosnak tünjenek/
Önkontroll gyakorlatokat is próbáltunk végezni.Mozgásos játékoknál lehettek kisegerek vagy oroszlánok, akik hol halkabban, hol hangosabban szólalhattak meg.
Vezetői képességeket is felmértem, hiszen minden csoportban vannak olyan kisgyermekek, akik szívesen irányítanak. Rájuk építve gyakran vonatozunk/székekkel kirakva az utaskocsikat/ és mindig elfogadták, hogy ki lesz a mozdonyvezetője.
Motiváló jövőkép témában kishajókat hajtogattam a gyerekeknek, amiket egy kék papiron úsztathattak és mindenki oda utazhatott, ahol jól érezte már magát.
A hóemberek világnapja éppen akkorra esett, amikor leesett egy kis hó. A szülőktől több képet is kaptamarról, hogy micsoda csinos kis hóemberek készültek otthon.
Összerakható hóemberekkel készítettünk a csoportnak dekorációkat, hóember képekkel táncoltunk, verseltünk és énekeltünk, és közösen ki is raktunk egy hóemberes puzzlét.
Örülök neki, hogy néhányan már konkrét célokat is megtudtak fogalmazni a hónap végére,ami ettől a korosztálytól még nem várható el.
Januárban a boldogságórákon arról beszélgettünk, hogyan tűzzünk ki célokat, és hogyan érhetjük el őket. Megismerkedtünk a Varázsecset című interaktív mese főszereplőjével, és rajta keresztül értettük meg, mennyire fontos a kitartó munka álmaink eléréséhez. Az Add körbe a Varázsecsetet! című játékkal megtapasztaltuk, milyen érzés csapatként együttműködni egy cél elérésében. A Rajzoló tánc nevű játék során Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalára a levegőben bárminek a megfestésére képesekké váltunk, épp úgy, mint Ma Liang. Babzsákokkal célba dobtunk, melyeket képekkel jelöltünk (pl. gyümölcs, állat, játék). Ezek a zsámolyok voltak az ún. céljaink, melyeket el szeretnénk érni. Amikor a dobással beletaláltunk, átélhettük azt a boldogságot, amit akkor érzünk, amikor sikerül egy célunkat megvalósítanunk. Micimackó szülinapja alkalmából puzzle-t raktunk ki rá emlékezve. Számolós légzés gyakorlásával fejlesztettük a türelmünket és a kitartásunkat, ami Ma Liang esetében is látható volt. Megértettük, hogy a célok kitűzése segít abban, hogy egyre jobbak legyünk, és jobb legyen velünk a világ is.
Januárban gőzerővel koncentráltunk a tanulásra, hiszen közeledett a félévzárás. Az osztály közös célja az volt, hogy mindenki sikeresen teljesítse a követelményeket, melyet sikerült is megvalósítanunk. Ennek örömére a csokitorta világnapján amerikai csokis kekszet sütöttünk. A gyerekek és mi felnőttek is mindig nagyon örülünk az ilyen közös programnak, hiszen mindenki részt vesz az előkészületekben és a közös munkában, mely jókedvűen, vidáman, viccelődve zajlik. A közös sütievés igazi boldogsághormon a mindennapokban, pláne úgy, hogy mi készítettük a kekszet. Evés közben azt is megbeszéltük, hogy kinek, milyen lett a félévi bizonyítványa, miből ügyeskedett és mi az, amiből többet kell gyakorolnia.Motiváló, biztató üzeneteket is megfogalmaztunk,amivel társainkat segíthetjük céljaik elérésében. A Boldogságóra Erősség Program havi témáját illetően a vezetői képességgel már nagyobb közösségben foglalkoztunk. Egy nagyon jó hangulatú hangversenyen vettünk részt, ahol nemcsak a zenei élményben volt részünk, hanem egy közös zenélésben is, ahol kipróbálhattuk és közösen megszólalhattuk a hangszereket. Nagy élmény volt az egymásra hangolódás.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mi is felhasználtuk a példaképek erejét a kisebb-nagyobb célok meghatározására.
A csokoládé torta világnapja alkalmából megtartottuk a magunk kakaó szertartását is, a főszerep természetesen a forró csokié volt.
Január: Motiváló jövőkép, célok kitűzése, mindfulness gyakorlatok
Ebben a hónapban is folytattam a Boldogságórákat saját csoportomban, a Boldogság klubban és a felső tagozatban.
Az órákat az életkornak megfelelő mindfulness gyakorlatokkal kezdtem. Triangulum hangjának megfigyelése, „hó gömb” gyakorlat, az 5-4-3-2-1 gyakorlat és különböző vizualizációs légző gyakorlatok.
A téma feldolgozásánál a „Bakancslista” a „Rajzkaland”, az „Ötletroham”, a saját cél megfogalmazása, ami már megvan benned, amit már elértél megbeszélése leírása képezte a gerincét a foglalkozásoknak. Volt „Véleményvonal”, álmok, célok megkülönböztetése.
A Boldogság klubban elkezdtük a tíz hetes „Pillanatkapitány” programot. Két foglalkozáson vagyunk túl. Elkészült a varázscsákó, útnak indultunk és jártunk az ötök szigetén, megismerkedtünk Kóborlóval.
A gyerekek szívesen vettek részt a foglalkozásokon. A felsősök kevésbé voltak aktívak.