Az órát mozgásos relaxációval kezdtük. A téma bevezetése után, felolvasásra került Az ifjú és az angyal története. A gyerekek felismerték, a célok eléréséért tenni is szükséges. Saját céljaikat megfogalmazták. Megbeszéltük most hol tartanak, és mi legyen a következő lépés az eléréséig. Megerősítettük a Segíts rajtam! tanulságos történettel. Elkezdték megírni a Fordított bakancslistát. Szembesültek azzal mennyi mindent sikerült már elérniük. Boldogan mosolyogtak.
Célok kitűzése és elérése
Relaxációval kezdtük a hetet, amely a „Malomkörzés” volt. Egyre gyorsabban forogtak a malomkerekek, amit nagyon élveztek. Az együttes mozgás örömét, a célba dobás versenyfeladata fokozta. Csapatokat alkottunk és babzsákot kellett a Bady-hengerbe bedobni. A csapatok izgatottan álltak neki a közös cél teljesítésének, ami a győzelmet jelentette. Az a csapat győzött , aki a legtőbb babzsákot dobta be a hengerbe. Nagy volt a boldogság mikor megszámoltuk a hengerben lévő babzsákokat és kihírdetésre került a győztes csoport. Az átélt siker, közös cél a beszélgetőkör témája lett. Mindenki elmondhatta, mit szeretne elérni. Akadt,aki a közelgő oviolimpián szeretett volna jól teljesíteni, akadt,aki anyukájának szeretne segíteni a házimunká- ban, volt,aki úszni szeretne megtanulni és olvasni. A téma feldolgozásához Boldog Dóra hozott nekünk egy mesét, a Boldogvár meséjét. A mese sokakban felébresztette a küzdési vágyat, a közös siker és cél megfogalmazását. A váratlanul beinduló hóesés, csak fokozta azt a hangulatot,hogy versenyezzünk, ezért az udvaron rendeztünk hógolyócsatát, amely segítette gyermekeinket a közös cél megvalósításában, az összetartásban ,ami az oviolimpia dobogós első helyezése volt.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Meghallgattuk Bagdi Bella:Van nekem egy álmom című dalát .Majd beszélgettünk arról,hogy kinek milyen céljai vannak.Mit szeretnének elérni egyszer.A nagyobbaknak sikerült megfogalmazni,hogy úszni,100-ig elszámolni,olvasni,írni,cipőt kötni ,vágni,stb .A havas udvaron téli útkeresős játékot játszottunk .A gyerekeknek egymást felváltva szánkóval kellett a kijelôlt célba húzni.A cél felé haladva minden gyerek izgatottan boldog volt.Remélem a megfogalmazott távolabbi célok is nemsokára teljesülnek.
Mesehallgatásként Bezzeg Andrea, Boldogvár című meséjét meséltem el a gyerekeknek, mely után beszélgettünk. A mese története által megbeszéltük a célok eléréséhez szükséges törekvéseket.
Szívmanó és Pozitív gyerek vagyok kártyacsomagok képeit nézegettük, mely segített ötletet adni a gyerekeknek céljaik megfogalmazásához, melyek önbecsülésüket nagyban támogatják. Elkészítettük ,, Közös céljaink”- albumunkat, ahová minden gyermek elhelyezhette a számára elérendő pozitív emberi tulajdonságot, vagy valamely cselekményt amelyben szeretne ügyes lenni. Az albumot csoportszobánkban helyeztük el.
A témák közül a címbeli kérdés ragadta meg a gyerekek képzeletét leginkább, és örömmel rajzolták le, milyen jövőt képzelnek maguknak.
Közben több dalt is meghallgattunk, és a hónap dalára önfeledt táncolt, akinek volt hozzá kedve.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Elsősökkel ez a téma még csak átlagosan dolgozható fel, de azért több érett válasz is érkezett:
-Jó tornász szeretnék lenni, ehhez sokat kell gyakorolnom és nem feladni.
-Szeretnék egy kiskutyát, ehhez az otthoni feladatokat el kell végeznem.
Természetesen a példát mutatni kell…én rendezettebb asztalt ígértem…a Gyerekek szerint egész jól haladok, de én tudom, van még hová fejlődnöm. 🙂
Január hónapban az óvodánkban tömegesen betegedtek le a gyerekek, ezért amikor a boldogságórát tartottam volna a kis ovisaimnak, szinte mindenki elfogyott a csoportunkból. Egy kisfiú maradt, így átmentünk vele egy középső csoportba és velük együtt tarthattam meg a januári boldogságóra foglalkozásomat.
A foglalkozások elején A Van nekem egy álmom című dalra a varázsecsetünket adogattuk körbe és próbáltunk csendben egymásra figyelni, ebben a játékban ki kellett találni a középütt állónak, hogy kinél rejtőzködik az elrejtett varázsecset. A játékot tovább folytatva, tovább relaxáltunk egy olyan játékkal, ahol hurkapálcáról hurkapálcára kellett körbeadogatni egy kendőt anélkül, hogy kézzel hozzáértünk volna. Az volt a célunk, hogy leesés nélkül érjen körbe a kendő. Sikerült, elértük az első célunkat. Beszélgettünk a céljainkról, kinek milyen céljai lehetnek akár egyénileg, akár a csoportban vagy otthon a családdal. Kinek mi okoz még nehézséget, mi az álma, mit szeretne elérni, és ahhoz milyen út vezet. Az egyáltalán fárasztó, megterhelő, vagy könnyedén teljesíthető? Mivel csak helyettesítettem ebben a csoportban autista gyermekemmel, nem igazán ismertem a csoportot, így csak tapogatóztam mi az amit kép formájában megmutathatok, javasolhatok célként számukra. Sok-sok képet hoztam és sok-sok új gondolatot is kaptam, kinek mit jelent a cél elérése. Mondtak olyat a kis csigabigák, hogy megtanulni úszni, vagy elmenni kirándulni. Beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos, hogy tudjuk mit akarunk elérni és ehhez mit kell tennünk. Megfogalmaztuk a gyerekekkel az egyéni és a csoport közös céljait, amit még nem tudnak, vagy ami már magabiztosan megy. Volt olyan álom, hogy pl. megtanulni cipőfűzőt kötni, olvasni, írni, megtanulni figyelni, csendben lenni, egyedül étkezni, öltözködni, kibékülni, szabályokat jobban betartani. Ezeket felragasztottuk a szekrényre, amit a foglalkozás végén mindenki megnézhetett közelebbről. Édesek voltak a gyerekek, ezért a végén egyik szívmelengető játékomat játszottam velük, melyben egy érzést kell továbbadni csukott szemmel. Ez az érzés a hátsimogatás volt, és a végén meg is beszéltük, hogy jó volt-e mindenkinek. A visszajelzések, mosoly alapján úgy érzem, hogy mindenki jól érezte magát ebben a játékban, engem pedig boldogsággal töltöttek el ezek a percek.
Remélem máskor is tarthatok boldogságórát ebben a csoportban.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi és Csigabiga csoport
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Szakiskola
Hegyipatak csoport
A Varázscset történetét többféleképpen feldolgoztuk. A saját, elképzelt jövőnket is megelevenítettük. A „szívünkkel” rajzoltunk is, de puzzle darabkákkal a történetet is felépítettük. A főhős, a varázsecsetével csak a szívével látott dolgokat rajzolta, ha megkérték a szegényeknek kis dolgokat keltett életre, de semmi olyat ami a hivalkodó gazdagsághoz vezetett volna. Miközben bujkált, úgy élt, hogy befejezetlen rajzokat készít, hogy ne jöjjenek rá, ki Ő. A képességeit nem használta hivalkodásra, még ha ez veszélybe sodorta is. Ezeket a nagy igazságokat próbáltuk megérteni a tanulókkal.
A rajzok készítése során Ők is „tiszta” és szép dolgokat láttak a jövőjükben. Rajzolták a szeretett állataikat, akik mindig velük lesznek, barátokat, saját magukat szépnek, boldognak látva.
Több korosztállyal is feldolgoztuk a történetet. A legkisebbek a mesés elemeket kedvelték benne, de az idősebbek mélyebb mondanivalót is találtak benne, de fantáziájukat mindegyiküknek megmozgatta.
Boldogságóránk a Varázsecset című mese feldolgozásával kezdődött. A kisfiú történetének megismerését követően beszélgettünk a célok kitűzésének fontosságáról. Mindenki elmondta és le is rajzolta saját tervét, vágyát. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát. Végül először az ” Add körbe a varázsecsetet! , majd a ” Láthatatlan törzsfőnök ” javasolt játékokat játszottuk. Mindannyian nagyon jól éreztük magunkat.
Reményekkel és új célokkal indítottuk a 2025-ös évet, megfogadtuk, hogy jobban figyelünk egymásra és az osztályban a tisztaságra, betartjuk a szabályokat és csendesebbek leszünk– mindezt azért, hogy egy még jobb osztályközösséggé váljunk.