rajz
Célok kitűzése és elérése
Boldogan készültem a foglalkozásra, mert a hónap témája számomra is aktuális volt. A gyerekekkel együtt én is megfogalmaztam jövőbeli tervemet, kitűztem egy célt. Sok érdekes dolgot hallottam a gyerekektől, hogy miért is kell célt kitűzni, hogyan lehet eljutni a kitűzött célig.
A foglalkozást játékkal kezdtük, majd következett a hónap dala. Nehéz volt három kívánságot megfogalmazni, hiszen tudták a gyerekek, hogy fontos dolgokra kell koncentrálni. Beleírtuk a halakba kívánságainkat, majd továbbfejlesztettük a feladatot: barchoba – szerűen elmutogatták néhányan, hogy mi a három kívánságuk, amit a társaknak kellett kitalálni.
A mesebeli autó témája mindenkit munkára buzdított. Ötleteltek, vitatkoztak, álmodoztak, majd lassan közös nevezőre jutva megszületett a BULI-LIMÓ, vagyis egy limuzin, amiben mindannyian elférünk. Mindenki máshová akart utazni, eljutni, ezért egy irányított beszélgetéssel rávezettem a csoportot a legfontosabbra: ÚTBAN…BÁRHOVÁ…EGYÜTT
Elkészült a Boldogságjárat rajza, amin mindenki dolgozott. A rajz nagy becsben van azóta is, kikerült a terem falára és minden nap megnézik, beszélgetnek róla a gyerekek.
Az elsőseimmel a rajzos feladat elvégzése mellett döntöttünk azért is, mert az ön- és társértékelésük fejlesztésére is kiváló alkalom nyílt.Közösen terveztük el, milyen járművel tudnánk leginkább kifejezni a gondolatainkat.Padlószőnyeg darabkákból készítettük el a vonatunkat,mellyel Betűországba való barangolást tűztük ki legfőbb célul az osztály számára.Az utasok,akik a vonat ablakán nézelődnek,az osztályunk tanulói.A legügyesebb tanulót ültettük az első ablakba,majd őt követték a soron következők eddigi teljesítményük alapján.Érdekes volt, hogy ezek a 7éves gyerekek milyen reálisan értékelik társaik munkáját a társértékelés kapcsán, azonban mennyire felülértékelik önmagukat az önértékelés során.Az elkészült járművet a tantermünk falán helyeztük el tantermi dekorációként, használni fogjuk a mindennapok során az osztály teljesítményének értékeléséhez.
Csoportunk nagyon speciális helyzetben van. Két „Boldogovis” óvónénivel rendelkezik! 🙂 Marika óvónénié már nagyon régóta az Elefáni csoport, s ő kezdte el a gyerekekkel a Boldogságóra programot. Hamarosan nyugdíjba megy, s én veszem át a helyét, addig egymás munkáját támogatva, kiegészítve dolgozunk, de ugyanazzal a csoporttal. A hónap során a csoportban nagyon elmélyült beszélgetések folytak több alkalommal is a célok fontosságáról, s különböző területeken tűztünk ki egyéni célokat. (Miben szeretnél javulni? Mit szeretnél megtanulni? Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel?) Ezeket ábrázoló tevékenység során rögzítettük is. Rajzoltunk, festettünk. A munkákat kiállítottuk, s készítettünk egy „Céljaink” falitáblát. A gyerekek többször is hallhatták a Boldogvár meséjét, s a Van nekem egy álmom című dalt. Közösen elkészítettük a Boldogvár Puzzle-t, s el is játszottuk a térképes keresést, s összeraktuk a várat. Erre a hónapra egy közös célt is kitűztünk, mégpedig az itthon telelő madarak védelmét, támogatását. Könyveket nézegettünk, interneten keresgéltünk, s ismerkedtünk a nálunk telelő madarakkal. Madáreleséget gyűjtöttünk, etetőket helyeztünk ki az óvoda udvarára, madárcsemegét készítettünk, s aggattunk az udvari fákra.
A januári foglalkozáson egy közös célt határoztunk meg a süni csoportosokkal.Egyénileg színes paloták készítése. Színezése majd kivágása és ezek elhelyezése természetközeli -általunk-készített festményen.
Lázas beszélgetés, izgalmas munka jellemezte tevékenységünket. Kitartóak, kreatívan voltak a gyerekek. Öröm volt velük lenni. A festmény elkészítésével megértették a kitartó munkával milyen szép eredmény született. Tehát elértük a célunkat.
Minden év elején megfogadunk dolgokat, célokat állítunk fel, amiket igyekszünk elérni a jövőben. De a célok kitűzése és elérése nehéz és hosszadalmas feladat, sok munkát és kitartást igényel. Idén is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megfelelő, reális elvárásokat jelöljenek ki a gyerekek maguknak, amik nem elérhetetlenek. Az osztályközösség fejlesztése érdekében fontos volt közös célt is kitűznünk. Hosszas beszélgetés és az elmúlt hónapok benyomásai, eseményei alapján arra jutottak a gyerekek, hogy szeretnék ha az osztály pozitívabb lenne, mind belső, mind külső szemmel nézve. Ez egy komoly cél, aminek a megvalósítását csak együtt érhetik el. Párokban, kisebb csoportokban összegyűjtötték, hogy milyen apró mozzanatokra, változásokra lesz szükség a cél felé vezető úton. Végül egy plakát formájában fel is vázoltuk a terveket. Folyamatosan értekezünk róla, hogy mi az amiben sikerült már előre haladni, mire kell jobban odafigyelni. Reméljük, hogy közös erővel sikerül végigjárnunk az utat és elérni a célt, amit kitűztünk.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban először az egyéni vágyaikat, fogalmazták meg a gyerekek. Gondolataikat halacskákba írták bele. Reális, valóságos, illetve mesebeli vágyakat is megfogalmaztak a gyerekek.
A halacskák felkerültek az osztály „boldogságfalára”. Az egyéni célok után kitűztük a közös célunkat, amely nem más, mint: „Jó osztályközösséggé válni”.
Ezután megbeszéltük, hogy az a jármű, amit közösen készítünk, milyen erősségekkel rendelkezik, milyen extrákkal lesz felszerelve, ….
Öröm nézni tanítványaimat, hogy mindennap többször is megállnak a faliújság előtt, beszélgetnek a képről.