2 hete osztályomban a gyerekek felnőtteket meghazudtoló módon segítenek osztálytársuknak. A kislánynak a nevelőszülőtől vissza kell költöznie az otthonba. Támogatás, szép szavak, nevetések, rajzok, nagy beszélgetések, együttérzés, támogatás, vidámság. Ezek voltak az eszközök, amikkel az utolsó napjait elviselhetőbbé tudtuk tenni. Légy boldog kicsi lány! Ez itt az új életed kezdete.
Célok kitűzése és elérése
Januárban, egy új év kezdetén, igazán aktuálisak a célok kitűzésének és a hozzájuk vezető utak, út kijelölése.
A téma feldolgozásánál használtuk a munkafüzet feladatait is, de ismét kombináltam más tantárggyal a Boldogságóra program e havi témáját.
Környezetből a növények fejlődését és részeit tanultuk, ami nagyon érdekelte a gyerekeket. Megismertettem velük egy látványos felvételt, amely bemutatja gyorsított felvételen, miként fejlődik ki egy bab 25 nap alatt. Elvarázsolta őket a természet csodája. A következő Boldogságórára egy, a babhoz hasonló növényt rajzoltam, ami egy arany magból indult ki. Minden fénymásolt lap magját átfestettem arany színű akril festékkel. Ez a mag jelképezte a célt. A levelek pedig mindazt, amit meg kell tenni azért, hogy elérjék a magban megbújó célt. S a virág szirmaira pedig azt írták fel, hogy mit tanulhatnak ebből az egész folyamatból. Érdekes volt azt látni, hogy 3 gyerek nem tudott megfogalmazni semmilyen célt segítség nélkül. Az egyik tanuló 3 céljára is azt mondta, amint pontosítottuk, hogy inkább mégsem. Végül találtunk egyet, s a mai órán már vidáman mesélte, hogy már 2 levél is megvan. Többen számoltak be arról, hogy bizony sok-sok levelet teljesítettek már. Azokat ki lehetett színezni. Azt látom, hogy mindenki úgy vigyáz a cél-virágjára, mint valami kincses ládára.
Az első meditáció után az egyik fiúcska arról számolt be, hogy neki ez most nagyon jó volt, mert olyan célt tűzött ki maga elé, és érte el gondolatban 10 év távlatában, ami eddig eszébe sem jutott. Azt hiszem végre sikerült neki elengedni a kontrollt az elméje felett s szabadon szárnyalhatott lelke vágyainak birodalmában.
Ismét eltelt egy hónap, ezért újra megszavaztuk az Aranymackó-vándordíj kitüntetettjét. Most is méltó helyre került a Maci, s kedves ajándékokat rejtettek bele a korábbi díjazottak. (Egy kis zacskó cukorkát, egy üveggolyót, amire ráírták „lemoshatatlan filccel”, hogy 3.C. „Ez így egy szép emlék lesz, ha később megtalálja.”-mondta az egyik korábbi kitüntetett.)
Remélem és kívánom, hogy minden Boldogságóra egy szép emlék legyen majd a számukra 10 év múlva.
A negyedik osztályosok elhatározták, hogy megtanulnak sakkozni. 3 éve érkezett az osztályba egy kisfiú, aki úgy sakkozott, mint a felnőttek. A többieknek ez nagyon tetszett, ők is szeretnének megtanulni. Pár napja találkoztam a Polgár Judit által létrehozott Sakkpalota programmal. Olyan mesével átszőtt játékos feladatokat tartalmaz, amik szinte minden tanuláshoz szükséges képességet fejlesztenek. Ismét kincsre leltünk, ami segít a célunk megvalósításában.
A célok kitűzését a kicsikkel a legizgalmasabb módon: játékkal dolgoztuk fel. Beszélgettünk képek segítségével arról, mi lesz, ha felnőnek. Készítettünk egy kirakót a célokból, majd az 1- 2. osztályosok a tehetséggondozáson olyan autót terveztek, ami „segít beszélni tanulni utazás közben, mert beépített számítógépe van, ami a magas hegyeken is átrepíti őket, ha kell, s megvédi a támadásoktól a benne ülőket, anya is ott ül elől” így gondolták.
A felnőttek egyik legfontosabb feladata, hogy megtanítsák a gyerekeknek, mennyire fontos az, hogy legyenek céljaink. ezzel erősíthetjük az önbizalmukat, illetve megtaníthatjuk őket a felelősségvállalásra. Már a kisiskolások is szívesen beszéltek a számukra legfontosabb célokról, illetve le is rajzolták azokat. Az ő aranyhalaik is a céljaikkal úszkálnak az életük óceánján.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
A Boldog Iskola program keretében januárban a Célok kitűzése és elérése volt a Boldogságóra témája az 5. osztályban. A dal meghallgatását követően beszélgettünk arról, hogy miért érdemes célokat kitűzni és elköteleződni azok végrehajtása mellett. Megalkottuk csoportunk mesebeli járművét legóból. A kérdőívek kitöltése után, a zárókör keretében egymást bátorították a tanulók társaik céljainak elérésével kapcsolatosan.
Hollókői Beatrix
osztályfőnök
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése
A boldog embernek mindig van min dolgoznia.
A jövőkép megalkotása
Képzeld el, hogy tökéletesen egészséges vagy! Hány évig fogsz élni? Lásd magad, amint sokat mozogsz, egészségesen táplálkozol, és sok vizet iszol.
Kapcsolat más témákkal
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban van az optimizmussal, mert…
A célok kitűzése és elérése köthető a társas kapcsolatok ápolásához, mert…
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban lehet a hálával, mert…
A célok kitűzése és elérése érintkezhet a jó cselekedetek gyakorlásával, mert…
Ebben a hónapban közös célunk volt, hogy a színek feldolgozása során mindennap olyan színű ruhában jönnek a gyerekek, amit kérünk. Nagyon tetszett a szülőknek is az ötlet. A mottónk az volt, hogy „Lássuk színesben a világot!”. A fehér napon beszélgettünk a tisztaságról. A sárga napon mézes kenyeret ettünk, és a „Kis cipó” című mesét bábozták el nekünk a nagycsoportosok. Ez a nap a csoportunkat is jelképezte, hiszen a csibe csoport színe is a sárga. A piros napunk a szeretetről szólt, elkészült mindenkinek a szeretet-szívecskéje, melyet boldogan viseltek a nyakukban napokon át. A kék nap vizes nap volt a gyerekek számára. A zöld a frissesség és a mozgás napja volt. Mindennap tanultunk egy egy mondókát a színekről. A szülők is nagyon jól érezték magukat, hiszen boldogan öltöztették a megfelelő színű ruhába a gyermekeiket. Az öltözőben kellemes hangulat volt minden reggel, a szülők élményeiknek hangot adtak, figyelték egymást is, hogy ki hogyan teljesíti a kérést. Akinek nem volt olyan ruházat, annak kölcsön adtak, hogy a cél teljesítve legyen. Hónap végén készült el a havi feladat rajza.
Ebben a hónapban a 4. osztályosokkal céljaikról beszélgettünk, és arról mit kell tenniük azért hogy a kitűzött célokat elérhessék. Beszélgettünk arról is mit jelent szerintük az hogy valaki sikeres és miben lehet sikeres, valamint ők miben szeretnének sikeresek lenni, mit szeretnének elérni a jövőben. Meghallgattuk a hónap dalát, nagyon tetszett nekik:) Elkészítették a keresztrejtvényt is. Kis cédulákra leírták a 3 legfontosabb dolgot amit szeretnének elérni. készítettünk egy közös rajzot: „A sikerhez vezető út címmel”, képzeletbeli járművet rajzoltak és fantasztikus tájakra jutottunk képzeletben, melyet a rajz is megjelenít:) Nagyon élvezték a közös munkát és a feladatokat:)