A hónap feladata a „Célok kitűzése és elérése” volt. A hónap dala a „Van egy álmom…” belopta magát a gyerekek szívébe. Beszélgetésünk kiindulópontja az volt, hogy mi a hasonlóság és a különbség a két fogalom között: álom, cél.
Tisztáztuk, hogy a célok elérését hogyan segíthetjük önmagunk számára és mások számára. Mindenki meghatározott 3 célt, rövid-, közép- és hosszútávút.
Pontosítottuk az időtávokat: egy héten belüli (farsangig), öt hónapos (tanév végéig), hosszútávon pedig felnőtt korunkig. Megbeszéltük, hogy milyen lépésekre lehet bontani a célok elérését, majd nagy lendülettel hozzáláttak a megírásához. Ki is raktuk a falra, hogy szem előtt legyenek, s majd a megfelelő időben elbeszélgessünk arról, hogy hogyan teljesültek a célok. Amíg mindenki elkészült, akinek kedve volt, a hónap dalára táncolt a szőnyegen.
Ezután az „Ígéretkártyák” elkészítéséhez is hozzáláttak, miután megbeszélték, hogy ki, milyen célokat fogalmazott meg. Szerintem ezek a jól átbeszélt célok meg is valósulnak majd, hiszen az előre átgondolás, egymás támogatása nagy mértékben előmozdítja ezt. Remélem sikerült tudatosabbá tenni a gyerekeket terveik, céljaik, álmaik valóra váltásában. Úgy látom, hogy már egyre többen elhiszik, hogy képesek elérni azt, amit szeretnének, csak tenniük kell, merni kell cselekedni és önmagukat felvállalni.
A téma feldolgozásában a kézikönyv és a munkafüzet tökéletes segítséget adott, kár, hogy az összes jó ötlet, feladat megvalósítására nem volt elég időnk.
Célok kitűzése és elérése
Többféle medvékről szóló, medvékkel kapcsolatos tevékenységet kínáltam fel a gyerekeknek a héten. Szóba került, hogy milyen terveink, céljaink lesznek a közel jövőben – gyermek szemmel. Felcsillanó szemekkel mondták el a gyermekek, mit szeretnének megvalósítani a közeljövőben. Egy nagycsoportos kislányunk nagyon kedves a többi gyermek felé: kedvesen segítőkész, barátkozó mindegyik gyermekkel (még azzal a gyermekkel is, aki talán megbántotta őt többször is: meg tud bocsátani). Örömmel, vidáman játszottak gyermekeink az általuk készített barna medvékkel.
A gyerekekkel a saját egyéni és közös céljainkról beszélgettünk és rajzoltunk.
Közösen kitűztük kis csoportunk céljait, majd mindenki megfogalmazta saját céljait is. Mi hiszünk abban, hogy elérjük céljainkat, és ezért meg is teszünk mindent, és támogatjuk egymást! Együtt, vidáman, haladunk céljaink felé vezető úton.
A januári hónap feladai is megmozgatták a gyerekek fantáziáját. A mesebeli jármű tervezése során sok ötletttel álltak elő diákjaim. Végül sikerült kiválasztanunk a mindenkinek tetsző járgányt és közösen összegyűjtöttük a tulajdonságait. A célok kitűzése és az elérésükhöz szükséges lépések meghatározása könnyen ment mindenkinek. A naplóbejegyzés leírásában a cél és motíváció nélküli bejegyzések megfogalmazása nem ment nagyon könnyen.
Az osztálynak nagyon tetszett a hónap dala.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Az foglalkozást Sarkadiné Farkas Bernadett tartotta.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
Az 5. hónap témájának kapcsán sokat beszélgettünk arról,hogy hogyan tudjuk az igazi célokat és az álmokat megkülönböztetni. Az órakezdő ráhangolódás után ismét meghallgattuk,énekeltünk és „eltáncoltuk ” a hónap dalát a gyerekek nagy örömére. Ezután mindenki lerajzolta az aranyhalba három kívánságát és megbeszéltük ezeknek lehetséges megvalósulását. Majd meghallgatták Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét és levontuk a mese tanulságát. Ennek a hónapnak feladataként egy képzeletbeli „céljárművet” készítettek a gyerekek, ami elrepíti őket a betűk és számok országába. Nagy örömmel,lelkesedéssel készítették .
Célokról, azoknak elérési lehetőségeiről beszélgettünk a januári Boldogság óránkon. Nagyon élvezik a gyernekek ezeket a feladatokat, beszélgetéseket. Tapasztalom, hogy óráról órára jobban nyílnak meg egymás felé, meghallgatás egymást, érvelnek és közösen gondolkodnak.
Kitaláltak a gyermekek csapatokban és meg is terveztek egy szimbolikus járművet, mely valamilyen közös cél felé
viszi a csoport tagjai. Megbeszlélték, hogy képzelik, mi legyen az?Mi veszi körül? Hol közlekedik? Mi hajtja, mi
mutatja az irányt? Ki vezeti? Milyen extrákkal van felszerelve? Mik az erősségei: gyors, eltolja az
akadályokat vagy éppen kényelmes? Mi okozhat meghibásodást rajta? Mi lesz, ha megáll? Elférünk-e akár mind a 24-en rajta?Kit vinnénk még magunkkal
Rengeteget beszélgettünk erről, majd megrajzolták a járműveket csapatokban. Nagyon jókat kacagtunk közben. A végén kiállítottuk a mesterműveket és megszavaztuk melyik legyen az osztály varázslatos mesebeli járműve.Becsuktuk a szemünket és már utaztunk is.
A célok kitűzése és elérése téma feldolgozását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal vezettem be. Többször meghallgattuk és jókedvűen táncoltunk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalára. A téma bevezetését a munkafüzetben található játékos feladatlapokkal valamint a célba dobás játékkal kezdtük. A közös tevékenység közben sokat beszélgettünk, hogy kinek milyen célja van, mit szeretne elérni. Bezzeg Andera: Boldogvár meséje után a gyerekekkel közösen kiraktuk a Boldogságvár puzzle képét. Öröm volt látni, hogy milyen ügyesen össze tudtak dolgozni. Célom ezzel a tevékenységgel az volt, hogy a közös cél érdekében milyen fontos az egymásra figyelés, a türelem, az összedolgozás és a megegyezés. A foglalkozás lezárásaként beszélgettünk arról, hogy milyen volt a közös célért tenni, végül elkészítettük a saját tablónkat „Ha nagy leszek.” Szeretetben gazdag boldog percet éltünk át így együtt. A feldolgozást a célok elérésének jelének elhelyezésével zártuk.