Az foglalkozást Sarkadiné Farkas Bernadett tartotta.
Célok kitűzése és elérése
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
Az 5. hónap témájának kapcsán sokat beszélgettünk arról,hogy hogyan tudjuk az igazi célokat és az álmokat megkülönböztetni. Az órakezdő ráhangolódás után ismét meghallgattuk,énekeltünk és „eltáncoltuk ” a hónap dalát a gyerekek nagy örömére. Ezután mindenki lerajzolta az aranyhalba három kívánságát és megbeszéltük ezeknek lehetséges megvalósulását. Majd meghallgatták Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét és levontuk a mese tanulságát. Ennek a hónapnak feladataként egy képzeletbeli „céljárművet” készítettek a gyerekek, ami elrepíti őket a betűk és számok országába. Nagy örömmel,lelkesedéssel készítették .
Célokról, azoknak elérési lehetőségeiről beszélgettünk a januári Boldogság óránkon. Nagyon élvezik a gyernekek ezeket a feladatokat, beszélgetéseket. Tapasztalom, hogy óráról órára jobban nyílnak meg egymás felé, meghallgatás egymást, érvelnek és közösen gondolkodnak.
Kitaláltak a gyermekek csapatokban és meg is terveztek egy szimbolikus járművet, mely valamilyen közös cél felé
viszi a csoport tagjai. Megbeszlélték, hogy képzelik, mi legyen az?Mi veszi körül? Hol közlekedik? Mi hajtja, mi
mutatja az irányt? Ki vezeti? Milyen extrákkal van felszerelve? Mik az erősségei: gyors, eltolja az
akadályokat vagy éppen kényelmes? Mi okozhat meghibásodást rajta? Mi lesz, ha megáll? Elférünk-e akár mind a 24-en rajta?Kit vinnénk még magunkkal
Rengeteget beszélgettünk erről, majd megrajzolták a járműveket csapatokban. Nagyon jókat kacagtunk közben. A végén kiállítottuk a mesterműveket és megszavaztuk melyik legyen az osztály varázslatos mesebeli járműve.Becsuktuk a szemünket és már utaztunk is.
A célok kitűzése és elérése téma feldolgozását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal vezettem be. Többször meghallgattuk és jókedvűen táncoltunk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalára. A téma bevezetését a munkafüzetben található játékos feladatlapokkal valamint a célba dobás játékkal kezdtük. A közös tevékenység közben sokat beszélgettünk, hogy kinek milyen célja van, mit szeretne elérni. Bezzeg Andera: Boldogvár meséje után a gyerekekkel közösen kiraktuk a Boldogságvár puzzle képét. Öröm volt látni, hogy milyen ügyesen össze tudtak dolgozni. Célom ezzel a tevékenységgel az volt, hogy a közös cél érdekében milyen fontos az egymásra figyelés, a türelem, az összedolgozás és a megegyezés. A foglalkozás lezárásaként beszélgettünk arról, hogy milyen volt a közös célért tenni, végül elkészítettük a saját tablónkat „Ha nagy leszek.” Szeretetben gazdag boldog percet éltünk át így együtt. A feldolgozást a célok elérésének jelének elhelyezésével zártuk.
Beszélgetés után megfogalmazták és leírták céljaikat a magánéletükben, illetve az iskolai életükben is. Megbeszéltük, hogy otthon jól látható helyre teszik a papírokat, hogy mindennap láthassák.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A téli szünet után az első héten újévi malacot készítettünk. Beszélgettünk az újévi fogadalmakról, s arról hogy ki milyen célt tűz ki maga elé erre a tanévre. Amikor mindenki megfogalmazta magában, vagy a társaival megosztva( önkéntes alapon), az elkészített malacka farkára címszavakban feljegyezték a gyerekek gondolataikat. Abban egyeztünk, hogy júniusban elolvassuk ezeket, s megnézzük, kinek sikerült elérnie kitűzött célját.
Ezután következett a közös képzeletbeli jármű megalkotása. Mivel a tanulók nagytöbbsége nagyon szereti az állatokat, s az ausztrália bozóttüzek miatti helyzet mélyen érintette őket, egyértelművé tette, hogy ezen szeretnének segíteni. A jármű a veszélyben lévő állatok megmentésére indul. A fedélzetén állatkórház orvosokkal, játszótér, étterem , uszoda található. Olyan anyagból készült, ami a tűzben is biztonsággal tud közlekedni.
Új év új élet. Beszélgettünk az osztályban a fejlődésről a változtatásról. Arról, hogy mit szükséges magunkban megváltoztatni, hogy a célunk valóra váljon.
A 7. a osztály tanulói közösen írtak 3 naplóbejegyzést, amelyből kettőt a céltalanság jegyében írtak, egyet pedig már egy célokkal teli napról.
2020. 01.10.
Kedves Naplóm!
A mai napom nagyon unalmas volt. Reggel elkéstem az első óráról, ezért a tanár megszidott. Utána kiosztották a matek dolgozatokat, ami megint egyes lett, de nem érdekel, úgysem leszek matektanár. Amikor hazaértem, gépeztem. A házit majd reggel lemásolom valakiről.
2020. 01.13.
Kedves Naplóm!
A mai napom borzalmas volt! Töri órán rajtakapott a tanárom puskázáson, ezért beírt nekem egy szaktanári intőt. Utána persze elfelejtettem elmenni korrepetálásra, amiért otthon a szüleim megszidtak. Nem tudom, minek kell iskolába járnom, úgyis a szüleim eltartanak életem végéig. Majd holnap eljátszom, hogy beteg vagyok.
2020. 01. 15.
Kedves Naplóm!
Ma elmentünk az osztállyal kirándulni. Nagyon jó volt! Elmentünk múzeumba, ami nagyon érdekes volt! Utána egy parkba, ahol az osztályfőnökünkkel játszottunk. Az osztályfőnökünk a példaképem. Ha felnövök, én is tanár szeretnék lenni. Miután hazaértünk, tanultam holnapra, majd lefürödtem. Még átnézem a tanulnivalókat, és holnap jól megírom a dolgozatot!
A 7. a osztály tanulói 3 naplóbejegyzést írtak közösen, amelyben az első két bejegyzés a céltalanság jegyében íródott, aa harmadik bejegyzés pedig már egy célokkal teli bejegyzés.
Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Ebben a hónapban az öreg halász és nagyravágyó feleségének történetével kezdtük a témára való hangolódást.
Boldogságóránkon minden tanuló kiválaszthatott egy olyan célt magának, amelyet a következő félévben el szeretne érni. Ehhez mindenki eldönthette, hogy milyen módon teljesíti ezt a kihívást. A kiválasztott célokról egy tablót készítettünk, amit az iskola minden dolgozója megtekint és közösen nyújtunk segítséget a célok elérésében. Néhány diákunk otthoni gyakorlással is szeretne tenni ezért, ebben a szülők is segítségükre vannak.
Ez a fontos és komoly téma láthatóan nagyon érdekelte a csoportunk tagjait és úgy tűnik, hogy fontos számukra az, hogy saját döntéseket hozhassanak az életükkel kapcsolatban.