Az új esztendő első hónapjának feladata nagy lelkesedéssel töltötte el a csoportot. A hónap dala és a Boldogvár című mese meghallgatását követően közösen megbeszéltük, hogy ki milyen célt szeretne kitűzni, illetve elérni. A feladat nagyon lelkes és boldogsággal teli mindennapokat jelentett mindannyiunknak, mert olyan célokat szerettek volna megvalósítani a csoport tanulói, amelyekért minden nap tenni kellett. Ilyen volt a könyöklés nélküli étkezés, az ebéd elfogyasztása, az evőeszköz helyes fogása, a foglalkozások alatti helyes viselkedés. Ahogy haladtak a célok megvalósulása felé, úgy nőtt az önbizalmuk és az örömük, s eközben a legapróbb eredményekért is megkapták a mindennapi dicséretet, ami tovább motiválta őket. A hónap végére a kitűzött célokat szinte maradéktalanul meg is tudtuk valósítani, mely nagy öröm volt a pedagógiai munkában résztvevőknek, a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt.
Célok kitűzése és elérése
A hónap Boldogságórájának témája a célok kitűzése volt. Az újévi fogadalmakon túl, a kitűzendő célok fajtáiról beszélgettünk, majd arról, hogy hogyan lehet a céljainkat megvalósítani. Minden tanuló személyes példákat hozott fel, azután tervezőt készítettek, amelybe az éves célkitűzéseik kerültek. Elképzelték és lerajzolták az elérendő célokat, a rajzokból pedig tabló készült. Az óra végén az egyik tanuló úgy fogalmazott, hogy: „Bármi sikerülhet, ha teszel érte!.” 🙂
Két csoportra osztottam el a gyerekeket és babzsákot adtam a kezükbe. A feladatuk az volt, hogy beletaláljanak az előttük álló karikába a babzsákkal. Volt, akinek sikerült elsőre, de többüknek csak néhány próbálkozás után.
Ezután leültünk és elmagyaráztam nekik, miért ez volt a feladatuk. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi a célja, mit szeretne elérni, majd azt is megemlítettem nekik, hogy amit nagyon szeretnénk, azért érdemes kitartani és nem szabad feladni.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kis elsőseimmel mesehallgatás után a saját vágyainkról beszélgettünk. Eljátszottuk, melyek megvalósítható célok, és ezeket hogy tudják elérni. Mindenki választott pár hozzáillőt, melyeket az aranyhalakba belerajzoltak.
A hónap feladatát e héten készítettük el, hiszen a félévi dolgozatírások, javító felelések… eléggé lefárasztották a diákjaimat. Viszont a féléves értékelések után újult erővel vágtunk neki ennek az alkotásnak, amely rövid időszűke ellenére is elég látványosra sikerült. Büszke vagyok a kis osztályomra, hogy ilyen gyorsan, könnyen megegyeztek a rajz témájában. (Természetesen előző héten készültek vázlatrajzok az elképzeléseikről, de a héten sikerült ezeket egybegyúrni.) A bal oldal inkább a fiaim kreativitása, míg a bal oldali rész egyértelműen a lányok alkotása! 🙂
A tevékenység témája: Célok kitűzése és elérése
A tevékenység célja: Az önbecsülés, magabiztosság fejlesztése.
A tevékenység feladata: A közösségi és egyéni célok megfogalmazása a célok eléréséhez szükséges tervek készítése, idő-erő beosztása, értékelés a közös mozgásos játékok során. Verbális, nonverbális kifejezőkészség fejlesztése a tevékenységben rejlő lehetőségek által.
Módszerek: motiválás, beszélgetés, magyarázat, gyakorlás, értékelés
Csoport: vegyes életkorú
Eszközök: babzsákok, zsámoly és egyéb tornaszerek/ szív alakú karton, szív formájú lapok, színesceruzák, ragasztó
Dátum: 2020 január
Pedagógus:Koloh Magdolna, Németné Bukva Magdolna, Hornok Ágnes
A téma kibontása:
Előzmény:
-Bagdi Bellea : Van nekem egy álmom c. dalának meghallgatása
-Bezzeg Andrea-Boldogvár meséje – mesehallgatás
-Beszélgetés a nagycsoportosokkal ebben a témakörben: mit jelent a cél(cél fogalmának
értelmezése), kinek milyen céljai, tervei vannak arra a napra, a közeljövőben, jövőre az
iskolában vagy majd felnőttként stb. Volt e már valakinek kitűzött célja, amit kigondolt és
elért? Válaszok: megtanultam biciklizni, megtanultam állatokat rajzolni, feltudok egyedül
öltözni.
Mozgással egybekötött tevékenység- szervezés:eszközök előkészítése
Közös, vidám mozgásos tevékenység során a főgyakorlat egyik eleme a célbadobás gyakorlása / babzsák dobása a zsámolyba/ a dobás közben megfogalmazva egy- egy célt: pl. megtanuljak jól focizni, biciklizni, olvasni, anyának többet segíteni, szeretném ha esne a hó és anyáékkal építenék egy hóembert stb . Mindenkinek több alkalom adódott a célbadobás gyakorlására és egy alkalommal háromszor próbálkozhatott.
Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
Mesebeli jármű-utazunk a közös cél felé
A január havi feladat teljesítéséhez is nagy lelkesedéssel kezdtek hozzá muskétásaim. A havi téma megértetése több előkészületet, magyarázatot igényelt. Nehézkesen öntötték szavakba, mondatokba céljaikat, de úgy gondolom, hogy többé-kevésbé sikerült jó célokat, kitűzéseket megfogalmazniuk. A keresztrejtvényt csoport munkában fejtették meg, a kudarcokról, azok megéléséről, esetleges elkerüléséről frontálisan beszélgettünk. Egyéni céljaikat páros munkában fogalmazták meg. A mesebeli jármű tervezése egyénileg történt.
8. osztályos csoportom fantáziájából egy kis ízelítő.
A jövő járművei.
Bár 8. osztályban most a tervek és a jövő témakörben inkább csak a továbbtanulás és az iskolaváltás, az általános iskola elhagyása foglalkoztatja a gyerekeket.
A havi feladattal ezt a feszültséget próbáltam oldani, hogy bátran nézzenek a távoli, vagy nem is olyan távoli jövőbe és ne a saját sorsukon aggódjanak, hanem találjanak ki valami újdonságot.
Szabaddá téve a fantáziájukat íme a vidám csoportmunka eredménye! 🙂