4. osztály – Célzászlóink
Célok kitűzése és elérése
Azok, akiknek nincsenek saját álmaik, képtelenek lesznek megérteni a miénket.
Az ember nap, mint nap kitűz maga elé valamilyen célt. Nem biztos, hogy mindet elérjük. Ha túl sok célt tűzünk ki magunk elé, akkor biztos, hogy kudarcba fullad.
Most volt újév, ilyenkor vannak a szokásos fogadalmak, aminek a felét sem tarják be.
A gyerekekkel is leírattam, mit fogadtak meg és mit tesznek érte, hogy sikerüljön.
Valaki naplót vezet, van aki felírta magának a telóba és próbálja betartani.
Vannak álmaink, amelyeket szeretnénk elérni, csak kérdés, hogy mit tesznek értük.
A gyerekek nagy részének vannak céljaik, álmaik, de sajnos az első kudarc után feladják, úgy érzik, hogy úgysem sikerül elérniük, amit kitűztek maguk elé.
Azt hiszem az a legfontosabb, hogy segítséget nyújtsunk az célok eléréséhez.
Ha szeretnénk, hogy gyerekek kitartsanak a céljaik és az álmaik mellett,
akkor meg kell adni nekik a legtöbb segítséget, hogy elérje azokat.
Legtöbb kudarc abból adódik, hogy hamar feladják.
Mert igaz az, hogy: senkit sem lehet feltolni egy létrán, ha ő maga nem akar felmászni rajta.
Nem elég a célt látni;
járható útja kell!
Nem elég útra lelni,
az úton menni kell!
Egyedül is! Elsőnek,
elől indulni el!
Nem elég elindulni,
de mást is hívni kell!
S csak az hívjon magával,
aki vezetni mer!
(Váci Mihály)
Egy igaz történet
Írta: az osztály
Mindig van cél, ha nem is gondolod…
Néhány gyerek arról beszélget, hogy mit fogadott meg az újévben.
– Én szeretnék javítani matekból_ mondja Gergő.
– Többet szeretnék biciklizni-folytatja Béla
– Én meg sokat szeretnék sportolni. – teszi hozzá Barnus.
– Én meg megfogadtam a Szüleimnek, hogy ezentúl otthon mindig elpakolok magam után-fejezi be Laci.
Közben bejön Szabi, akinek mindenki boldog újévet kíván, ő csak hallgat.
– Te mit fogadtál meg az újévben?- kérdi Béla
– Semmit- volt a tömör válasz.
– De mi a célod vagy az álmod? -érdeklődnek tovább.
– Nekem nincs, minden jó, ahogy van.
– Csak van valami terved ebben az évben? – próbálkoznak újra a gyerekek.
– Minek kell terv, ahogy esik úgy puffan.
– Továbbtanulásra vannak terveid?
– Nincsenek, majd csak lesz valahogy!
– De miért nincsenek álmaid, céljaid?- kérdezi Noémi tőle.
– Mert, ha megfogadok valamit, vagy kijelölök egy célt úgy sem tudom teljesíteni. – válaszolja unottan Szabi
– De cél nélkül élni! – sóhajtoznak többen.
– Lehet, legalább nem szegem meg az ígéreteimet.
– Te tudod!
Közben becsengettek és elkezdődött a magyar óra. A tanárnő megkérdi, hogy mindenki felmondta már a verset, amit meg kellet tanulni. Szabi jelentkezik, hogy ő még nem.
– És megtanultad? – kérdi tőle.
– Igen, mivel megígértem a szüleimnek, hogy el fogom mondani.
És valóban elmondta hibátlanul, amire ötöst kapott.
Kicsengetéskor körülvették a társai és elkezdték kérdezni.
-Megígértél valamit és megtartottad? -kérdezik tőle többen.
-Akkor mégis volt egy célod, amit be is tartottál.- mondja Laci
-Á, ez nem olyan nem akartam egyest kapni-
-De mégis volt célod, nem akarsz egyest kapni, amit be is tartottál.- mondja Béla
– Jó, akkor volt egy célom, amit teljesítettem. Most jobb? – feleli ingerülten Szabi.
– Látod Szabi, mindig van valami, amit szeretnél elérni. Nincs olyan, hogy céltalanul élni. Ezek után még egyszer boldog Újévet kívánunk neked- feleli Dani.
-Kösz, én is mindenkinek- mondja vidámabban Szabi.
„Ha kis célokra osztod fel a nagy célt, akkor mérni tudod a haladást.”
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Ebben a hónapban is igyekeztem a gyerekekkel körüljárni a havi témát, ami a célok kitűzése és elérése volt. Eleinte úgy éreztem a gyerekek közül csak néhányan vannak olyanok akik mernek célokat kitűzni. A legtöbben úgy gondolkodtak, hogy nem tervezgetnek, nem tűznek ki célokat, hiszen úgy sem sikerülhet. Ebből a kezdeti negatív hozzáállásból próbáltam kizökkenteni őket, és olyan feladatokat készítettem nekik, amik tudtam hogy hozzájuk közel állnak. A hónap végére már sokat javult a hozzáállásuk és egyre könnyebb volt számukra célokat megfogalmazni. A havi feladatban a közös célunknak a szakma megszerzését választottuk. A gyerekeknek most ez jelenti a legnagyobb motivációt, hogy az első szakmájukat sikeresen teljesítsék. Ezen az úton remélem a boldogságórák is segíteni fogják őket.
Januárban a célok kitűzéséről és azok eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel. Faliújságot készítettünk arról, hogy egy célokat kitűző és egy céltalan embernek milyen tulajdonságai lehetnek. Nagyon örültem annak, hogy a tanulók meg tudták fogalmazni saját céljaikat, és ha nehezen is de sikerült a hozzá vezető utat is nagy vonalakban felvázolni. Ebben a hónapban sokat játszottunk a Pozitív gyerek vagyok és a Boldogító erősségek kártyával is, ami segítette a tanulókat abban, hogy minél jobban ki tudják fejezni azt amit éreznek és gondolnak.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Ebben a hónapban több alkalommal is foglalkoztunk a hónap témájával: először beszélgettünk az elméleti hátteréről: miért fontosak, hogy legyenek céljaink, hogyan, milyen lépésekben tudjuk céljainkat elérni, mik segíthetnek vagy gátolhatnak bennünket ezek megvalósításában.
Minden gyerek kitöltötte a felsős munkafüzet 83.oldalán található „Célok öt fő életterületen” táblázatot.
Majd a feladatok közül közösen kiválasztottuk a rajz/plakát készítését, amit aztán kiraktunk osztálytermünk falára.
Iskolába készülő nagycsoportosok vagyunk. A „Célok kitűzése és elérése” témát ebben a hónapban annak megfelelően dolgoztuk fel, hogy az iskolaérettség elérése a kitűzött nagy célunk. A Boldogságóra megtartása során először is megkérdeztem a gyermekektől, hogy mit jelent az a szó hogy CÉL? Mi jut róla eszükbe. Nagyon meglepődtem, hogy milyen sok okos gondolatot mondtak el, példákkal tarkítva. Szinte mindenki hozzászólt és a családból hozták a példákat: – „Apa célja hogy lefogyjon, ezért diétázik, számolja a kalóriákat és kitartóan mozog.”- „Anya célja, hogy megtanuljon síelni, mikor majd megyünk síszünetbe a hegyekbe.” Volt aki saját célt fogalmazott meg, hogy szeretne egy kiskutyát kapni és az a célja, hogy elérje az anyukájánál, hogy megvegye neki. A sok egyéni élmény elmondása után, megbeszéltük, hogy mi szükséges ahhoz hogy elérjük a célunkat, mit kell csinálni, mit kell tenni érte. A gyerekek által felsorolt dolgok: gyakorlás, próbálgatás, kitartás, folyamatosan csinálni kell…stb. Ezután megbeszéltük hogy a csoportunk közösen elérendő célja most az, hogy felkészülten, okosan, ügyesen kezdjék szeptemberbe az iskolát. Ehhez az szükséges, hogy nagyon sokat rajzoljanak, ügyesítsék a kezüket, sokat mozogjanak, hogy egészségesek, erősek legyenek, sok mesét hallgassanak, sok gondolkodást igénylő fejlesztő játékokat játszanak, társasozzanak, kártyázzanak, sakkozzanak…stb. Nagyon okos dolgokat soroltak fel a gyermekek. Elénekeltük az Á, B, C, D rajtam kezdé… kezdetű humoros szövegű dalocskát, majd célbadobó versenyt játszottunk és mindenkinek a dobás előtt meg kellett mondania, hogy mi a célja az iskola után, mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Meglepő módon, két kislány kivételével szépen meg tudták mondani. pl: állatorvos, mérnök, balett táncos, énekesnő, fodrász néni stb. Nagyon jó hangulatba telt a Boldogságóránk, érdekelte a gyermekeket a téma, élvezték a beszélgetést, a játékokat egyaránt. A célunk eléréséhez szükséges teendőket, hétfőtől folytatjuk tovább 🙂 🙂
Januárban 3 -3 boldogságórát tartottunk az 5e és a 6c osztályokban. A két beszélgetős után mindkét osztály nagyon élvezte a feladatot. A Mesebeli járgány elkészítése mellett döntöttek. Közösen terveztek, rajzoltak, vágtak, színeztek. Igazi csapatmunka volt.
Az ötödikesek egy léghajót rajzoltak, amely a nyolcadik osztály felé száll velük. A cél a 8. osztály elvégzése közösen, mert már sajnos négyen is bikásra állnak. A léggömbre színes papírokat ragasztottak feliratokkal (pl. matek, román, tanulás, figyelem stb.)
A hatodikosok egy hajót rajzoltak, amely szintén a nyolcadik osztály felé úszik. A hajóskapitány az osztályfőnök, ő áll a kormánynál, a gyermekek az utasok. A vízben cápa leselkedik a hajóra. Minden kényelem megvan, mert a fedélzeten jakuzzi is található.
Január hónapban a gyerekek egy naplót kezdtek el vezetni, amiben a rövidtávú, középtávú és hosszútávú terveiket jegyezték le a könyvben szereplő táblázat segítségével. Ezt folyamatosan töltik ki a jövőben. Beszélgettünk célokról, tervekről, ill. az ehhez vezető útról. Szóba kerültek azok a teendők, amiket feltétlenül meg kell tenniük céljaik elérése érdekében.
Ebben a hónapban olyan mesebeli járműveket készítettek a gyermekek, amelyek a közös cél felé viszik a csoportot.