Az óránkat mindig nagy izgalommal várják a gyerekek. Azt gondolom, hogy nagy igényük van, hogy kifejezhessék az érzéseiket, gondolataikat.
Órakezdő rexalációval bemelegítettünk. Ezután megfogalmaztuk közösen tanítói irányító kérdésekkel, hogy miért jó dolog, ha a kitűzött céljainkat elérjük? Mit jelent az számunkra? Kell-e újabb célokat kitűznünk? Meglepődtem, ahogyan erre a témára ráéreztek és nagyon érettnek mondható kijelentések születtek meg. Ilyenkor én is boldogsággal töltődöm fel.
Ezután a mellékeltben megadott mesét mutattam be. Időnként megálltam és a szereplők pozitív és negatív tulajdonságait kiemeltük közösen, hogy meglássák, mi visz előre a céljaink megvalósulásához.
Ezután a varázsecset játékkal tettük vidámmá, könnyedebbé az órát, amit nagyon élveztek, izgalmasnak találtak.
Az óra végére pedig az „Erősség, melyek a célig visznek” feladatot végeztük el. A gyerekek megrajzolták a saját erősségléggömbjüket, és beleírták, miben érzik magukat jónak.
A feladat közben Bagdi Bella dalát hallgattuk és a refrént énekeltük el közösen.
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése
1. Relaxációs feladat: „Mellkasi préssel légzés”
2. Megbeszélés
Mit szerettél volna csinálni gyerekkorodban? Miről álmodoztál? Milyen kitűzött célt értetek már el? Miért fontos, hogy legyenek céljaink? Ki segíthet céljaid elérésében? Miért fontos, hogy legyen egy jó tervünk? Mi fog történni akkor, ha eléred a célod?
új kihívás, új cél – út a cél eléréséig – tudatos tervezés – kis lépések – öröm, sikerélmény, önbizalom
Milyen célokat tűztél ki magadnak az elmúlt évben?, Melyeket sikerült megvalósítani?, Milyen új célokat tűzöl ki magadnak ebben az évben?…
3. Mondatok befejezése
A tanulók húznak egy lapot és a lehető leggyorsabban be kell fejezniük a mondatokat.
– Életemben az a legfontosabb, hogy …/ – Tökéletesen boldog lennék, ha …/ – Ha több pénzem lenne …/ – Olyan ember szeretnék lenni, aki …/ – Életem értelme, hogy …/ – Amit a legjobban szeretnék elérni, az az hogy …
4. Céljaink 2025-ben (Milyen célt érdemes kitűzni?)
Egy rövid gondolkodás után mindenki leírja egy lapra, milyen célt tűz ki magának ebben az évben. A tanulók gondolatait egy befőttes üvegbe zárjuk 1 évre. A jövő évben kibontjuk és remélem addig valamennyien elérik céljaikat.
5. Bakancslista
A tanulók felírják, hogy mit szeretnének megélni, megvalósítani az életük során. (Tk.: 105.) A lista megírása után körbejárva megnézhetik egymás bakancslistáját.
6. Példaképek
A tanulók elmondják, kit tekintenek példaképüknek és miért. A foglalkozásba bekapcsolódott iskolánk egyik pedagógusa, akivel rövid interjút készíthettek a tanulók a céljairól, a bakancslistájáról, a jövőbeli terveiről.
7. Polgármesterválasztás
A tanulók párokat alkotnak. A kő-papír-olló játékkal a nyertesnek egy másik nyertest kell keresnie, akivel újra játszik, a vesztesek a nyertesek mögé állnak, ők alkotják a szurkolótábort. A végén egy nyertes lesz. A játék után megbeszéljük, hogy milyen érzések, gondolatok játszódtak le bennünk.
8. Közös céljaink
Miután a tanulók leírták egyéni céljaikat, most az osztály közös céljait határozták meg. A tanulók olyan célokat gyűjtenek, amelyeket valamennyien meg szeretnének valósítani. A célokat lapokra írják és felragasztják a céltáblára.
9. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Valóra váltom a legnagyobb álmom
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást az „Add körbe a varázsecsetet” játékkal indítottuk, melynek mottója: „csapatként együttműködni, összefogni egy cél érdekében”.
Ezután „varázsecsetükkel” készítettek egy rajzot arról, hogyan képzelik el a jövőjüket, milyen céljaik, terveik vannak, mik szeretnének lenni.
Zárásként megnéztük a Varázsceruza című mesesorozat egyik epizódját.
A Málna csoportban a célkitűzések témakörét több területen is körüljártuk.
A relaxációt („Égig érő fa vagyok”) követően Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalára játékosan mozogtunk: „hegyet másztunk”, „gyalogoltunk”, „úsztunk”, végül táncoltunk. A mozgást a gyerekek kérésére többször is megismételtük, nagyon élvezték. A táncunkat követően diafilmen meséltem el a gyerekeknek Marék Veronika: Laci és az oroszlán című meséjét. A mesén keresztül nemcsak a célok kitűzését, hanem a félelmekkel, szorongásokkal való szembenézést, azok leküzdésének lehetőségeit is érintettük. A mesében Laci pilóta szeretne lenni, barátokat szeretne szerezni, de a céljai elérésében gátolja őt „gyávasága”. A kis oroszlán segítségével végül sikerül leküzdenie félelmeit, barátokat is szerez és biztos, hogy ha felnő, pilóta lesz belőle.
A mesét beszélgetőkörrel zártuk. A gyerekek lelkesen meséltek arról, hogy felnőttként mi lesz a foglalkozásuk.
A kisfiúk közül a legtöbben rendőrök vagy tűzoltók szeretnének lenni, de akadt közöttük, aki markolós, versenyző vagy traktoros „lesz”, ha nagy lesz.
A kislányoknál a királylány és királynő, doktor néni, fodrász, óvónéni szerepelt a gyerekek álmai között.
Beszélgettünk a félelmekről is, ki mitől fél. Talán a történet hatására a fiúk többsége először azt mondta, nem fél semmitől. A példák említése után már többen meséltek félelmeikről (sötét, kutyák, pókok,..), s amikor tovább boncolgattuk a témát, felelevenítettük az első óvodai napokat, rájöttek, mennyivel bátrabbak, mennyivel ügyesebbek már az óvodában, nincs már arra szükségük, hogy a felnőttek kezét fogva jöjjenek be a csoportszobába, hogy bátran kötnek barátságot egymással és ügyesen öltöznek néhányan teljesen egyedül is. S ugyanígy bármit el szeretnének érni és bátran állnak hozzá, meg is dolgoznak érte, akkor sikerrel fognak járni.
A beszélgetést követően újra meghallgattuk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát.
Másnap a mozgásos tevékenységünkbe is beépítettük a célkitűzéseket. Babzsákkal a kezükben akadálypályán mentek végig a gyerekek, folyami köveken, majd különböző alakzatokon sétáltak végig, s miután a hídon (tornapadon) végigmentek, a babzsákkal célba kellett találniuk.
A „Van nekem egy álmom” dal szenzációs hatással volt a gyerekekre, motiválta őket az utána következő feladat koncentrált elkészítésére. A mese elolvasása és megbeszélése után a tanulók „Látom a jövőt!” – Varázsecset szellemében illusztrációkat készítettek jövőbeli lehető legjobb életükről. Mindeközben lelkesen meséltek terveikről.
A másodikosok számára a 2025-ös év fontos mérföldkő lehet, hiszen ebben az életkorban kezdik el igazán felfedezni a tanulás örömeit és kihívásait. A rövid távú céljaik gyakran az iskolai feladatok teljesítése, a házi feladatok rendszeres elvégzése, és az új tantárgyak megértése. A tanulás iránti érdeklődés, a kitartás és a céltudatosság erősödése ezekben az években segíthet nekik abban, hogy magabiztosabbá váljanak a mindennapi kihívásokkal szemben. Bár a legtöbb másodikos még nem gondolkodik a jövőbeli karrierjén, sokan álmodoznak arról, hogy mik lesznek, ha nagyok lesznek. A 25 év múlva megvalósuló álmok között szerepelhet építész, mentős, tanító néni, vagy éppen állatorvos, mindezek pedig a céltudatosság és a kitartás eredményeként válnak elérhetővé. A legfontosabb, hogy bármi is legyen, amit választ, szeretné, ha a munkája hozzájárulna a világ jobbá tételéhez. Bízom benne, hogy tanulóim olyan felnőttek lesznek, akik büszkén tekintenek vissza a gyermekkori álmaikra, céljakira. A jövő pedig tele van lehetőségekkel – csak bátran kell lépni és követni a szíve útját!
2025. 01. 28-án a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Célok kitűzése és elérése témakörében az Együtt is lehet című boldogságórát.
Tanulóink életében fontos az állandóság, ami biztonságérzetet nyújt. Ezt az állandóságot a boldogságóráinkon a Napüdvözlet jelenti számukra, melyet dalhallgatás és ritmushangszerekkel történő kísérés követett (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom).
A témát a következőképpen dolgoztuk fel: a gyerekek életéből hozott egyszerű példákon keresztül beszéltünk arról, hogy ha valamit szeretnénk, akkor azt hogyan érjük el, lehet segítséget is kérni, és együtt is, apró lépésenként is haladhatunk célunk felé.
Ezt követően megnéztük A kis hajó című mesét, majd megneveztük a mese szereplőit, tárgyképekkel egyeztettük őket, és összeállítottuk a „megoldás” folyamatábráját. Mi is kitűztük célul, hogy összeállítunk egy kis hajót, ahogy azt a mesében láttuk. Kiválasztottuk a mese szereplőit a mesefigurák kártyáival (kispipi, egérke, hangya, katicabogár), és a hozzájuk tartozó valós tárgyakkal (falevél, dióhéj, szalmaszál, cérna). A gyerekekkel összeállítottuk kis hajónkat. „Hajóhintába” szállva újra meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, és mi is örültünk, hogy együtt elértük célunkat, ahogy a mesében a kis állatkák.
A foglalkozás lezárásaként értékeltem az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak voltak. A mai óra utolsó céljaként a rendrakás következett.
Kovácsné Vadász Szilvia
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az új évben naptárt készítettünk, melyben mindenki – otthoni segítséggel – bejelöli a fontos családi ünnepeket. Megbeszéltük, ki tudja, ezeket a dátumokat. (Családtagok születésnapja, névnapja stb.) Készítettünk egy „Céljaink” dobozt is, melybe mindenki beletette azt a cédulát, melyre felírta, mit vállal, mit szeretne megvalósítani. Júniusban újra elővesszük. Meglátjuk, ki mit valósított meg! A Van nekem egy álmom című dal mellett még elénekeltük kedvenceinket és mozogtunk is rá.
Az 5. boldogság hónaphoz érkeztünk. A Január a célok elérése hónapja.
A boldogságminyonunk körbeszeretgetésével kezdődött el foglalkozásunk.
Relaxációnk: A puha meleg felengedek, meleg vagyok,elolvadok! Egy fészket alkottunk az ölelő karunkból, amit olyan meleg érzésekkel töltöttünk meg, hogy a jég is felolvadna.
Ezután a hónap dalára táncoltunk örömmel, vidáman. A hónap meséjének felidézésével a téma bevezetése történt. Meghallgattuk egymást, hogy kinek mi a célja. Nagyon bátran megnyilatkoztak egymás előtt. Megbeszéltük, a célok követése értelmet ad életünknek, a célok eléréséhez szükségünk van az együttműködésre.
A Láthatatlan törzsfőnök játék nagyon izgalmas és érdekes játék volt. Egy pillangós kisgyermek kimegy a teremből. Addig választunk egy törzsfőnököt, akit a többieknek utánoznia kell. A kint lévő gyermeknek majd a gyermekeket megfigyelve kell kitalálni hogy ki a törzsfőnök.
A következő játékunk a Varázshópehely játék volt.
Elképzeltük hogy esik a hó, és gyönyörű nagy varázshópelyhek is hullanak ránk néha. Amikor egy nagy varázshópehely ránk hullik, megállunk-jó mélyen belélegezzük .Ha 3 varázshópelyhet begyűjtöttünk, leülünk, és kívánhatunk valamit. Megbeszéltük mit éreztünk közben.
A foglalkozások játék során kis képeket felismerve tettük interaktívvá a történetünket.
A Mackós játék során Kismackó érkezett csoportunkba, aki sírva mondta el bánatát: eltévedt, nem talál haza az anyukájához.
A pillangós gyerekek nagyon segítőkészek voltak és minden próbát kiállva segítettek a macinak a hazajutásban.-Énekeltünk egy dalt, Lufi fújtunk-pukkasztottunk, Úgy jártunk mint a maci, háromszor mondtuk:mackómama jövök már.
Záróöleléssel fejeztük be boldogságóránkat.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy ki milyen célokat tűzött ki maga elé rövid távon és hosszú távon is. A céljaink eléréséért tenni is kell és nem mindig könnyű az út, amely ezek megvalósításához vezet. A célok kitűzése segít abban, hogy tudatosan éljük az életünket és elégedett, boldog emberek legyünk. Osztályközösségünk egyik jelenlegi célja, hogy farsangi produkcióval lépjünk fel az iskolai rendezvényen, így igyekszünk mindent megtenni azért, hogy sikeres legyen a farsangi táncunk.