Célok öt fő életterületen
A hetedik osztályos tanulók átgondolták céljaikat, majd beszélgetőkör keretében megosztották egymással gondolataikat.
Célok kitűzése és elérése
„Van nekem egy álmom…”
Január – fókuszban a célok kitűzése és elérése témakör
A téma feldolgozását a hónap dalával indítottam. A gyerekek tetszését azonnal elnyerte a Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” c. szerzeménye. Kínálta magát a lehetőség, hogy visszhangozva ismételgessük a dal kezdő versszakának sorait, ujjainkkal csettintgetve. A dal során minden cselekvést igyekeztünk szimbolikusan megjeleníteni. /Pl.: csoportszobánk szabad terét bejártuk, székekből készült akadályokat legyőztük /hegyek/ és kék textilek segítségével szimbolikus folyókat úsztunk át különböző úszásnemben. A vidám, gyorsabb részeknél a szöveg alapján tapsoltunk, táncoltunk, forogtunk, dobbantottunk. A gyerekek többször kérték, hogy ismételjük. Ezt szívesen meg is tettem, mert láttam, hogy az eddig zárkózottabb gyerekek is oldódnak és szívesen táncolnak együtt társaikkal.
Attól tartva, hogy a gyerekek nehezen értik meg a hónap témájának tárgyát, célba dobó versenyt szerveztem a fogalom megértését segítendő. Vegyes csoport lévén életkori differenciálást alkalmazva versengtek párban a gyerekek. Közben hangoztatva többször is mi a játék célja. A versengést nagyon élvezték kicsik és nagyok egyaránt, nagy lelkesedéssel drukkoltak egymásnak a minél jobb eredmény eléréséhez. Közösen számláltuk a célba talált babzsákokat, majd megállapítottuk kinek van több, kevesebb esetleg ugyanannyi. Nagy tapssal jutalmaztuk a nyerteseket. A hónap során megismerkedtünk új társasjátékokkal is, ahol szintén gyakran szóba került a „cél” kifejezés. /Pl.: Solitaire, Dobble/
Ilyen előkészítést követően ismerkedtünk meg Jánoska történetével, aki Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjének főhőse. A mesékbe gyakran be szoktam vonni a gyerekeket, ily módon is segítem a cselekmény megértését. A legtöbb gyerek szívesen kapcsolódott be most is az ilyen improvizatív dramatizálásba. A kolléganőm is kész volt csatlakozni a szituációhoz, jelen esetben Ő vállalta be Hilda boszorkány illetve a szépséges királykisasszony megszemélyesítését. A gyerekek abszolút átélték a mese történéseit, az arcukon látszott minden érzelem aktualitásnak megfelelően. A mesét megismerve először tartalomra vonatkozó kérdéseket tettem fel. Majd rátértünk saját céljaink, álmaink, vágyaink átgondolására. Egy kis „Jánoska” báb körbeadásával sikerült a figyelmet az éppen beszélő társra irányítani. Mindig az oszthatta meg gondolatait, akinek a kezében ott volt a báb. Előfordult, hogy a gyerekek a már megfogalmazott vágyakat, célokat ismételték, de kis bíztatásra mindenkinek új, saját vágya került megfogalmazásra. /Pl.: – van, aki strandra szeretne menni, – van ki virágcsokrot kapna szívesen, van olyan, aki játékot szeretne kapni szüleitől. Akadt, aki viszont több barátot szeretne és velük játszana többet./
Nagy izgalmat keltett a tankönyv által felkínált Boldogságvár puzzle c. játék. Én Kincskereső játék formájában valósítottam meg, mely során a vár darabkáit az intézmény előre meghatározott helyszínein helyeztem el. A borítékokra írt instrukciókat követve bejártuk a többi óvodai csoportot, tornaszobát, könyvtárat, irodát, sőt a konyhát is. Kis kosárba tettük a megtalált részeket. Az intézmény-bejárás jó ötletnek bizonyult, mert kiderült a gyerekek tájékozódó képességének szintje, ki mennyire ismeri óvodánkat. Az összes /10 db/ puzzle darabka megtalálása után, együtt rakták ki a képet és felragasztották egy nagy papírra. Rögtön felismerték Jánoskát és szívesen emlékeztek a dramatizált mesére. Felelevenítették ki, kit játszott a történetben. A felragasztott puzzle képet kitűztük a csoport faliújságjára, hogy emlékeztessen bennünket minden nap a céljaink eléréséért, nekünk is küzdenünk kell. Ezt követően ők is kiszínezhették a munkafüzetben felkínált várat.
Meglepetten fogadták a nagy mackó bábot, aki sírva érkezett egy napon a csoportunkba. Teljes empátiával fordultak felé és miután kiderítették miért sír, rögtön felajánlották segítségüket. A kapcsok levételében szívesen működtek közre, könnyen felidéztek egy macis dalt /Alszik ez az álmos medve…/, élvezték a Lufi pukkasztós játékot és cammogást utánzó mozdulatokat. A végső kapocs levételénél teljes erővel kiáltottak, kiadva minden feszültségüket. A macit spontán, nagy öleléssel búcsúztatták egyen-egyenként és meghívták, hogy jöjjön el máskor is hozzájuk.
Ebben a hónapban is gazdag lehetőségek tárházát használtam ki a gyerekek boldogságfokozására, a célok kitűzésére és elérésére irányítva a figyelmet, a feldolgozott játékok, mesék, színezők segítségével. Záró etapként e hónap végén is kitűztük a célok jelét a csoport falán található boldogságvárunkon.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Mi egy Cél rakétát találtunk ki, ami elrepít minket a csillagos égig is. Egyedi céljainkat, pedig egy autóversennyel modelleztük. Sokan álmodnak nagyot így remélhetőleg a Csillagokat megcélozva elérnek a legalább a Holdig. Többen állatorvosok szeretnének lenni, de van, aki virágkötő, hal tenyésztő, nevelőszülő vagy jó apa szeretne lenni. Széles a paletta, pedig csak 12-en vagyunk. Néhány fotó a végeredményről.
A gyerekek pármunkában dolgoztak, szimbolikus járművet rajzoltak, mely az általuk megfogalmazott cél felé
viszi őket.
A boldogságórát ebben a hónapban is foglalkozást kezdő relaxációval és énekléssel indítottuk. Ezután a témához kapcsolódó mesét ismertettük meg a gyerekekkel. Beszélgettünk a célokról és azok eléréséről. A tevékenység lezárása képpen pedig megkerestük a Boldogság Várának elrejtett darabkáit az óvodában (csapatmunka volt). A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységet.
Másnap két tabló is készült a témában, melyeket a folyosón kiállítottunk.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A csoportba járó gyerekekkel közösen kigondoltuk, milyen téma lenne a legjobb egy meséhez. Most nagyon aktuàlis volt a téli madáretetés, és sikerült is egy kis történetet megalkotni. Minden gyermek tett hozzá, a mese megszületett, közös összefogással. Az ötletekből összeàllt a mi kis hősünk!
Az óra megkezdésekor elvégeztük a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlatot, majd meghallgattuk a hónap dalát. Ezt követően a kézikönyvben található idézetekből olvastam fel, a gyerekek pedig elmondták mi jut eszükbe róluk.Ezután elolvastam nekik Az ifjú és az angyal című történetet. Levontuk a tanulságot és megbeszéltük, hogyan alakult volna a főhős élete, ha sok esetben másként viselkedik. Legjobban az a feladat tetszett nekik, amikor papírcsíkokon kaptak mondatokat, amiket nekik kellett befejezni. A feladat az volt, hogy a megérzéseikre, és ne az eszükre hallgassanak. Nem is gondolkodtak sokat, rögtön kimondták ami az eszükbe jutott. Aktuális téma volt most ez, hiszen a félévi bizonyítvány fényében mindenkiben az a cél fogalmazódott meg, hogy év végére szeretne ezen javítani. Beszélgettünk a célok elérése közben jelentkező kudarcokról. A kézikönyvben található táblázatból válogattuk ki azokat a hozzáállásokat, amelyek segítenek bennünket előre az utunkon. Óra végén meghallgattuk a Győzelem Tündér-dalát.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín: M. 19., 216-os tanulószoba
Téma: Célok kitűzése és azok elérése
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
kollégiumi nevelőtanár
Cél:
– A kollégisták ismerjék fel, fogalmazzák meg – egy a foglalkozás vezetője által összeállított feladatlapon és PPT-n keresztül -, hogy milyen céljaik (közeli, és távlati) vannak, mit kell tenniük azért, hogy azok megvalósulhassanak!
– Saját bakancslista elkészítése, majd tervek készítése azok kivitelezéséhez