A mi járművünk egy vonat, mellyel önmagunk és a világ megismerése felé haladunk a jóság a boldogság és a szeretet útján. Minden kocsiban ül egy gyermek és megvalósítandó céljaink felé robogunk. Közösen, együtt, egy irányba. Célunk, hogy megismerjük önmagunkat, a világot, jók legyünk, tudjunk szeretni önzetlenül, segítsünk másoknak, és kialakítsuk a missziós lelkületet, kis apró segítő jócselekedetekkel.
Célok kitűzése és elérése
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Ez a témakör és a „cél” kifejezés elmélyítése érdekes feladatnak bizonyult a kicsikék körében. A cél számukra például egy futóverseny, vagy autóverseny végét jelentette. Ebbe kapaszkodtunk bele és a „versenypálya” végére helyeztük el a fontos dolgokat.
Ezek voltak- az új évben egészségesek, erősek és mosolygósak leszünk. Ennek rendeltük alá a havi tevékenységeinket:
• Gyümölcsvizet készítettünk minden nap
• Gyümölcsturmixot készítettük, piacosat játszottunk
• Mozgásos reggeleket és az udvaron mozgásos játékokat szerveztünk
• Gyümölcsfejdíszt festettünk, majd ezekkel csoportosítottunk, énekeltünk
• Babát fürdettünk, tenyerünket nagyítóval vizsgáltuk, orvososat játszottunk
• Nálunk jártak a védőnők és a fogorvos
• Minden nap zenére raktuk el a játékokat és utána táncoltunk:)
A tevékenység során előbb beszélgettünk a rövid és hosszú távú célokról. A tanulók beszéltek a céljaikról, miért fontos a célok kijelölése. A tanulók egy lapra leírták milyen céljaik vannak a jövőben és példákat adtak olyan célokra is amelyeket rövid távon is meg tudnak valósítani. Ezek után mindenki lerajzolta, hogyan képzeli el magát a jövőben.
Január hónap témaköre: Célok kitűzése és elérése
Óvodás korban rendkívül nehéz különbséget tenni álmok és célok között /főképp az álmok kerültek megfogalmazásra/, így közösen tűztünk ki olyan célokat, amelyek a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelnek, számukra elérhetőek, megvalósíthatóak. Irányított beszélgetés keretében megbeszéltük, a legfontosabb célunk, hogy egészségesek legyünk, ehhez azonban tennünk kell, mégpedig nem keveset:
-sok zöldséget, gyümölcsöt kell fogyasztani,
-sokat kell mozogni,
-sokat kell friss levegőn tartózkodni,
-sokat kell pihenni, stb. /gyerekek mondták/.
Felhívtam a gyerekek figyelmét a testi egészség mellett a lelki egészség fontosságára.
Hogy miként valósult meg mindez a gyakorlatban?
Mindenki lerajzolta kedvenc gyümölcsét, zöldségét, majd csoportokba rendeződtek a gyerekek az alapján, aki azonos gyümölcsöt, zöldséget rajzolt, egy csoportba került. Ezután elmentünk a helyi zöldségesbe és a gyerekek csoportonként megkeresték kedvenc gyümölcsüket, zöldségüket, amelyből vásároltunk, másnap gyümölcssalátát és zöldségmártogatóst készítettünk.
Só-szobáztunk.
Elsétáltunk a közeli horgásztóhoz. A séta, a friss levegő a testünk, a látvány a lelkünk egészségét szolgálta. A lelki egészségünk érdekében zenét hallgattunk, a zene alatt pedig élményfestésben vehettek részt a gyerekek önkéntes alapon.
Fogorvosi szűrővizsgálaton voltunk, meghallgathatták a Fogrontó manócskák című mesét.
Bevezetésre került csoportunkban a Dohányzás megelőzési program, melynek keretében igen izgalmas kísérleteknek lehettek tanúi a gyerekek.
Egyéb célkitűzéseink is voltak: a cipőfűzés, cipőkötés technikájának elsajátítása, gyakorlása, valamint néhány egyszerű varrási technika megtanulása, melynek megvalósulása még nem 100%-os de dolgozunk az ügyön.
Büszkén színezték, vágták, ragasztották fel a gyerekek a győzelem jelét a boldogságvárhoz vezető lépcsőfokra és őszinte örömmel tölti őket el, hogy egyre közelebb kerülnek a boldogságvár kapujához.
Célok kitűzése és elérése
A Boldogságóra program 5. hónapjának témáját most is órakezdő relaxációval indítottuk, majd meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát.
A téma bevezetéseként kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot és lerajzoltuk az aranyhalakba három kívánságot.
A téma feldolgozásaként Az öreg halász és nagyravágyó felesége című történetet olvastam fel, majd beszélgettünk a történetről, a kívánságokról és a célokról. Próbáltunk egyéni célt kitűzni kérdések, képek segítségével. Készítettünk „Ígéretkártyát” színes papírból, ragasztással, amit átadtak a tanulók egymásnak. Megbeszéltük, ki miben tudna a társának segíteni. Végül együtt énekeltük a hónap dalát, mozgással kísérve.
Debreceni SZC Könnyűipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája
A hónap témájának gyakorlatba ültetése feladta a leckét az osztály zömének. Nagyon nehezen lehetett rávezetni őket arra, mit is jelent a cél kitűzése. A TITOK című filmet is megnéztük a témához kapcsolódóan. Ennek apropóján készítettek tablókat, melyen vágyaik, céljaik kerültek ábrázolásra. A sikeres érettségi vizsga a legtöbbjük tablóján szerepel.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoport hamar felismerte azt, hogy hogyan és miért járul hozzá a boldogságunkhoz az, ha vannak céljaink. Szinte mindenki meg tudta fogalmazni a rövid és hosszútávú céljait. Akiknek ez nehezebben ment, azoknak pedig segítséget jelentett az, hogy hallhatták a többiek céljait. Volt, aki ez alapján rájött arra, hogy amit hallott, az olyan cél, amiért ő is küzd, de eddig ezt nem fogalmazta meg így magának, és volt akinek pedig ötletet adott, hogy mi az, amiért ő is küzdhetne, aminek az elérése számára is hasznos lenne.
A bakancslista összeírása az elején kicsit döcögősebben indult, mivel a diákok csak olyan dolgokra gondoltak, amik itt és most a jelenben reálisan megvalósíthatónak tűntek. De aztán az erről való beszélgetést követően mertek nagyot álmodni, és sok minden eszükbe jutott, amit jó lenne egyszer elérni az életben. Ezekből válogatva írták meg aztán a verset.
Gyermeklánc Óvoda és Bölcsőde, Család- és Gyermekjóléti Központ
Óvodásaim, mint minden kisgyermek, nagyon szeretik a mozgásos játékokat. Erre a foglalkozásra célba dobást terveztem be, különböző távolságokra. Többször lehetett próbálkozni, így előbb vagy utóbb mindenkinek sikerült valamelyik karikába beletalálni. A mozgásos játékot „kincskereséssel” folytattuk. A boldogság várának részleteit kellett megtalálni a csoportban, majd pedig közösen összeállítani a képekből az egész várat. Mivel még kicsik, így nem térképet készítettem nekik a kincs megtalálásához, hanem szóban, apró jelzésekkel segítettem őket a játékban. Nagyon élvezték a feladatot, örültek, hogy sikerült minden darabot megtalálni, majd pedig kirakni a vár képét.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az új esztendő kezdetén előre tekintettünk 2020-ra. Először vágyaikról, kívánságaikról beszélgettünk. Mesét olvastam, amit nagyon szeretnek: „Az öreg halász és nagyravágyó felesége”. Megbeszéltük a mese mondanivalóját, a tanulságot, melyik szereplő milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Halacska formákba rajzolták bele kívánságaikat, vágyaikat. Megbeszéltük, mi a különbség a vágy és a vállalás között. Célokat fogalmaztak meg. Sokan reálisan látták önmagukat, másoknak még fejlődni kell az önismeret terén. Elsősorban otthoni feladatokat fogalmaztak meg: hogyan tudnak segíteni szüleiknek, testvéreiknek. Énekeltünk, relaxáltunk, jól éreztük magunkat! 🙂
Ebben a hónapban hosszútávú és rövidtávú célokat is megfogalmaztunk , összegyűjtöttük hozzá az erősségeinket, és kerestünk az osztályból egy kis támogatót, aki segít a céljaink elèrésében.
Hónap végére sikerült is pár rövidtávú célt elérni és jó érzés volt, hogy ebben önmagunkon kívül számíthattunk a legjobb barátainkra is. 😊