Januárban nyílt boldogságórát tartottam, melyet elsősorban tagozatunk (értelmileg akadályozottak tagozata) pedagógusainak nyitottam meg, azzal a céllal, hogy minél többen bekapcsolódjanak a programba, végül a nagy érdeklődésre való tekintettel az intézmény többi tagozatáról is érkeztek hospitálók, akiket nagy örömmel és szeretettel fogadtunk. A tanulók és persze én is, izgatottan álltunk e különleges alkalom előtt, de ez az izgalom az óra felhőtlen légköre közben minimálisra csökkent.
Tanulóim számára rendszerint alternatív feladatötletekkel készülök a boldogságórák témáinak feldolgozásához, hogy számukra érthető módon adjam át a fontos tartalmakat.
Ebben az esetben sem történt ez másként:
-az óra elején bevezetésként körben állva egy kézszorítást adtunk tovább egymás között, azzal a reménnyel, hogy célba ér
-közösen határoztunk meg személyes célokat már korábban, melyeket papírcsíkokon egy jó pofa bálna hasába ragasztottunk a táblára
-ezeket a célokat játékos akadálypályán végighaladva tudták elérni
-végül összefoglaltuk a tanultakat és vendégeinknek ígéret kártyákat adtak a tanulók ajándékba
Pozitív visszajelzéseket kaptunk a jelenlévő pedagógusoktól, a tanulók nagyon jól érezték magukat és én is úgy éreztem, hogy sikerült a kitűzött célomat elérni. 🙂
Célok kitűzése és elérése
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A tanulók változatos célokat tűztek ki maguk elé.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink.Az ifjú és az angyal című történet meghallgatása után tovább gondoltuk a történetet, ha a főhős megtette volna azokat a lépéseket , amiket az élet felkínált , akkor hogyan alakult volna a sorsa.
Relaxációs zenehallgatás közben hiányos mondatokat kellet befejezniük a gyerekeknek, pl.: Életemben az a legfontosabb, hogy…; Olyan ember szeretnék lenni, aki….. stb.
Megkértem a tanulókat, hogy ezután gondolkodjanak olyan célokban, amelyeket a közösségben kitűzhetnek maguknak.
Papírcsillagokra írták fel a gyerekek ezeket a közös célokat, amelyeket ebben a tanévben el szeretnének érni, majd a csillagokat kitűzték a táblára.
A gyerekkel megbeszéltük az aktuàlis téma jelentését, fogalmait. Mindenkinek volt lehetősége célokat megfogalmazni, ki mit szeretne elérni, amíg óvodás, vagy ha iskolás lesz. Ez az alkalom nagyon tetszett a gyerekeknek, mert a szokotthoz képest, más jellegű volt a foglalkozás, mozgással teli, kincskeresés térkép alapján az óvodán belül. Végén megtaláltuk a boldogságvár kirakónk összes részét.
A gyerekek megértették a témát, mindenki hozzászólt az osztályban. A mesebeli járművek sokszínűek lettek.
Beszélgetőkör: Arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen érzés célokat kitűzni magunknak és elérni azokat, hogyan tudunk tenni azért, hogy a céljaink valósággá váljanak. Mik lehetnek a céljaink?, lehetnek egyéni és közös célok! A gyerekeknek sok okos gondolata volt, ehhez a témához is.
Készítettem egy mozgásos akadálypályát a gyerekeknek, megbeszéltük, hogy az a célunk, hogy a lehető legügyesebben végigmenjen rajta.
Elolvastam a „Boldogvár meséje” című mesét, a gyerekekkel közösen megbeszéltük a meséhez tartozó kérdéseket, majd aki szerette kiszínezhette a Boldogvárat.
Mivel a medve hetünkre esett ez a foglalkozás, így kitűztünk még egy közös célt magunknak, megépítjük a lehető legszebb medvekastélyt, és péntekre szervezünk egy medvekiállítást. Ezeket a célokat közösen sikerült is véghez vinnünk, nagyon szép kastély épült és sok szép medvét, hoztak be a gyerekek az oviba, így a kiállításunk is megvalósult.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén már komolyabb feladattal készültünk a „Célok” témakörére.
Január elején Mindenki egy titkos célt tűzött ki Önmaga elé, naponta rápillantott a lezárt gurigára.
Január végén titkosan megnézték, ki érte el, s ha valaki mégsem jutott oda, februárban még újabb ötletekkel megoldhatónak tűnt.
Ezen kívül közösen küzdöttünk a lecke „ellen”: kavicsgyűjtéssel ez is elérhető volt, 3-4 alkalommal örültünk is neki.
Ezen az alkalmon a félévi céljainkat beszéltük meg egy akadálypályán keresztül kellett eljutnunk a tóhoz, amelyből kihorgásztuk a célunkat.
A tevékenységet a Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával és a szövegnek megfelelő közös tánccal indítottuk, ami jól előkészítette a témát. Beszélgető kör formájában közösen gondolkodtunk mit jelenthet az, ha valakinek van egy álma, és célja. Először természetesen többeknek az alvás jutott az eszébe, ezért tisztáztuk a fogalmakat, majd mindenki elmesélte Dóra babának, hogy mit szeretne elérni az életben, mi a saját kis célja. Meglepően jó ötleteik voltak (pl.: felnőttként milyen munkát szeretnének végezni, milyen edzésre szeretnének járni, hova szeretnének kirándulni, vagy például vigyázni a kisebb testvéreikre). Kiemeltük, hogy a céljaink csak akkor teljesülhetnek, ha teszünk értük, és ha nem sikerül elsőre, akkor sem szabad feladni. Ezt célbadobó játék során ki is próbálhatták. Az egyéni célok mellett a közös célok is fontosak, melynek tudatosítását a „Legyen a ház asztalán..” szabályjáték során élhették át a gyerekek. Ez a feladat magasabb fokú együttműködést és egymásra való odafigyelést igényel. A játékos versenyhelyzet fokozza az izgalmakat, fejleszti a kudarctűrést. A szerepek önálló kiosztása nehézséget okozott a csapatoknak, ezért az egyéni megbízatásokat sorban végezték el a csapattagok. Külön tetszett a gyerekeknek, hogy az óvoda egész területéről kaptak feladatokat, melynek során az óvoda több dolgozójával is kapcsolatot kellett teremteniük. A játék végén együtt örültünk mindkét csapat sikerének, hiszen az egyikük gyorsabban visszaért a tárgyakkal, a másiknak pedig ugyan úgy sikerült minden tárgyat a „ház asztalára tenni”. Az utolsó feladatot mikro csoportokban végezték, melybe a tagokat véletlenszerűen sorsoltuk, meseszereplős kártyák segítségével (Elza, Verdák és Aranyhaj). Megbeszéltük, hogy melyik mesehősnek mi volt a célja és minden csoport saját célt kapott, amit közösen együttműködve kellett elérniük. Két csapatnak 1-1 boldogságvárat kellett építenie eltérő építő elemekből, a harmadik csapatnak pedig a kézikönyvben feltüntetett puzzle kirakás volt a feladata Dóra levele alapján. A tevékenységet az elkészült várak és a kép megtekintésével zártuk, majd a gyerekek kívánságára újra eltáncoltuk a kis táncunkat.