Január és február eleje különösen izgalmas időszak azok számára, akik továbbtanulási terveiket közelegnek véglegesíteni. Az ezt megelőző időszak, néha évek is rejtegetnek izgalmas helyzeteket a pályát választók számára. Pályaorientációs foglalkozásunk szakértő bevonásával igyekezett minden érdeklődő számára megtalálni azokat a válaszokat, amik még hiányoztak ahhoz, hogy céljaikat konkrétan és sikeresebben meg tudják fogalmazni. Természetesen az év további napjaiban is foglalkozunk az egyes tanulók céltudatos pályaválasztásának segítésével. Kis segítségként faliújságunkon kifüggesztettünk egy listát is az összes pályaorientációt segítő honlap elérhetőségéről.
Célok kitűzése és elérése
Sokat kell gyakorolnom a kerékpározást!
Győri Nádorvárosi Énelk Zenei Általános Iskola
A gyerekek táblázatban foglalták össze, milyen céljaik vannak az élet 5 különböző területén.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A Szitakötő csoportba amikor bementem, egy levelet vittem magammal, amelynek tartalmát felolvastam a gyermekeknek.
Izgatottan hallgatták végig. A boríték egy puzzle darabot tartalmazott. A puzzle többi darabja az óvoda különböző pontjain voltak elrejtve. Az, hogy hol is vannak a darabkák, a gyerekeknek kellett kitalálni. Pl. „Itt adják a finom ételeket -konyha, Ez a bácsi nagyon sok mindent tesz a kertünkért és mindent megjavít – gondnok bácsi, stb.
A beavatott kollégák elrejtették a borítékokat( amelyben puzzle darabok voltak), s csak akkor adhatták oda a gyerekeknek, ha válaszoltak együttesen egy -egy kérdésre. pl. soroljatok fel 5 levest! vagy milyen szerszámokat láttok, nevezzétek meg! hány lépcső vezet az irodába? hol van a szeretet helye?
A gyerekek fantasztikusan dolgoztak együtt, soha nem hagyták el egymást, segítették a kisebbeket.
Jó volt látni az együttműködést, az összedolgozást.
Amikor minden puzzle darab a birtokukban volt, az óvónénivel együtt felragasztották. Boldog Vár képe jelent meg előttük, amelyet a mese alapján felismertek. János mondókáját mondogattuk, majd közösen kiszíneztük a jutalmat.
Egy varázstoll érintése után mindenki elmondhatta egyéni céljait. ( megtanulni biciklizni, rajzolni, stb)
Csodálatos volt a gyermekekkel ez az alkalom, jó látni rajtuk az érdeklődést, az örömöt.
A célokat elérni nagyon jó érzés, együtt pedig felemelő. 🙂
Nagykállói Brunszvik Teréz Óvoda
Mi játékosan oldottuk meg kitűzött célunkat. A Déli sarkkörre készültünk, megépítettük és el is jutottunk sok kis állat segítségével. A gyerekek több napon keresztül játszhatták fantáziájukra bízva. Nagyon sok ötlettel, segítségadási móddal segítették egymást a különböző feladathelyzetekben, az együttjátszás folyamatában.
Ez a témakör testhezálló volt a gyerekek számára, mert minden gyermeknek van álma amit szeretne elérni. A munkafüzetben található „álom”-lehetőségeket felvágtam kártyákra, és már csak ki kellett választaniuk, mi lesz az.Volt aki több lehetőséget választott, ezeket a kártyákat kiszínezték, és közösen egy nagy kartonra felragasztottuk. Bagdi Bella dala szinte himnusszá vált a gyerekek számára, és együtt énekeltük és közben táncoltunk rá.A mese meghallgatása után, páros tevékenység következett, közösen kellett kirakni a Boldogságvár-puzzlet. A foglalkozás végén mindenki kiszínezhetett egy szimbólumot, és felragasztotta a Boldogságvár következő lépcsőfokára.
Több órán keresztül beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen rövid-és hosszútávú céljaik vannak, hogyan kívánják ezeket elérni, milyen akadályokat vélnek felfedezni a cél felé vezető úton és hogyan motiválják magukat a buktatók ellenére. Megértették, hogy a buktatónak látszó dolgok, események nem feltétlenül kikerülhetetlenek.Ha a céljaikért megdolgoznak, észreveszik , hogy van értelme az életnek, új dolgokat, embereket, élethelyzeteket fedezhetnek fel. Az életük boldogabb lehet, személyiségük pozitívan fejlődhet.