A 3. a osztályban a gyerekek nagyon nyitottak, énekeltünk motivációs dalt, motivációs idézetekről beszélgettünk.
Célok kitűzése és elérése
Szolnok Városi Kollégium Tiszaparti Tagintézménye
I. Célok jelentősége az életünkben
-Emelje fel a kezét az, aki már kitűzött célt. Most pedig az a tanuló, aki a kitűzött célt – legalább részben – meg is valósította.
-Mit éreztetek? (Jó érzést – boldogságérzetet nyújtott).
-Van aki megosztaná velünk a történetét?
Tanulmányok szólnak arról, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dolgokra törekszenek, ami számukra fontos lehet (pl. új szakmát tanulnak, pályát váltanak, stb.), mint azok, akiknek nincsenek merész álmaik, törekvéseik.
Kijelenthetjük: a tartós boldogság elérésének egyik legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.
Ezt látszik alátámasztani az, hogy 1953-ban a Yale Egyetem….. (TK. 88. oldalon lévő kutatási anyag ismertetése)
-Szerintetek mi mindebből a legfőbb tanulság?
A tanulság: a célmeghatározás megtérül.
II. Céljaink megvalósításának módszerei, lépései
-Szerintetek mikor van esélye annak, hogy sikeresen elérjük céljainkat? (tanulói vélemények kifejtése)
5 módszer, amit mindenképpen érdemes alkalmaznunk:
• Legyen egy jó tervünk
• Beszéljünk róla – barátainknak, családunknak
• A várható előnökre összpontosítsunk
• Jutalmazzuk meg magunkat minden sikeres részcél megvalósítása után
• Vezessünk naplót, írjuk le céjlainkat minél részletesebben
III. Legyen számunkra példa John Goddard élete TK. 91. oldal
-Mi volt a titka? – (Mert álmodni,hosszú listát készíteni. Leírta, vizualizálta, dolgozott rajta, felkészült és mindig belehelyezte magát az elérendő célba.)
Az emberek 97 százaléka nem írja le saját céljait, így egész életében valaki más céljait valósítja meg.
Érdemes tehát elgondolkodnunk azon, hogy milyen életet szeretnénk élni, és szükségünk van-e a bakancslistánk elkészítésére.
Mi a bakancslista? Ezzel a címmel készült egy fergeteges amerikai vígjáték Jack Nicholson és Morgan freeman főszereplésével. Afőszereplők rájönnek, hogy eddigi életük unalmas, semmitmondó volt és nem akarnak így meghalni. Ezért írtak egy listát (bakancslistát) arról, hogy mit szeretnének még életük hátralévő részében csinálni.
-Látta már közületek valaki a filmet? Aki még nem látta, vagy szívesen megnézné még egyszer, szeretném meginvitálni a Bakancslista c. film közös megtekintésére – szerdán 18. 30-tól projektorra kivetítve nézzük meg a filmet.
Az lesz a feladatotok, hogy a hétvégén állítsátok össze a saját bakancslistátokat, amit meg akartok valósítani életetek során! Írjatok minél több célt, merjetek álmodni! Segít, ha átgondoljátok az élet következő területeit: – család, magánélet, – barátok, közösség, -iskola, munka, – fizikai, testi, – pihenés, – körülmények, tárgyak
Milyen célokat tűzzünk ki magunknak?
– belső célokat: már önmagukban is kielégítenek ennünket
– hiteles célokat: ezek megfelelnek igazi értékeinknek és belső szükségleteinknek
– harmonikus célokat: ne legyen ellentmondás különböző céljaink között
– rugalmas és megfelelő célok: megfelelő feladatot megfelelő időben (életkorban) végezzünk
– tevékenységre irányuló célok: értékes, kihívásokkal teli célok megvalósulása
Természetesen sokszor kell szembenéznünk kudarcokkal, hibákkal ahhoz, hogy céljainkat elérjük. Számítanunk kell a kihívásokra, és tanulni kell a hibáinkból, ezáltal bölcsebbé, sőt sikeresebbé válunk.
IV. Foglalkozásunk végén hallgassuk meg közösen a hónap boldogságdalát.
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
Január és február eleje különösen izgalmas időszak azok számára, akik továbbtanulási terveiket közelegnek véglegesíteni. Az ezt megelőző időszak, néha évek is rejtegetnek izgalmas helyzeteket a pályát választók számára. Pályaorientációs foglalkozásunk szakértő bevonásával igyekezett minden érdeklődő számára megtalálni azokat a válaszokat, amik még hiányoztak ahhoz, hogy céljaikat konkrétan és sikeresebben meg tudják fogalmazni. Természetesen az év további napjaiban is foglalkozunk az egyes tanulók céltudatos pályaválasztásának segítésével. Kis segítségként faliújságunkon kifüggesztettünk egy listát is az összes pályaorientációt segítő honlap elérhetőségéről.
Sokat kell gyakorolnom a kerékpározást!
Győri Nádorvárosi Énelk Zenei Általános Iskola
A gyerekek táblázatban foglalták össze, milyen céljaik vannak az élet 5 különböző területén.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A Szitakötő csoportba amikor bementem, egy levelet vittem magammal, amelynek tartalmát felolvastam a gyermekeknek.
Izgatottan hallgatták végig. A boríték egy puzzle darabot tartalmazott. A puzzle többi darabja az óvoda különböző pontjain voltak elrejtve. Az, hogy hol is vannak a darabkák, a gyerekeknek kellett kitalálni. Pl. „Itt adják a finom ételeket -konyha, Ez a bácsi nagyon sok mindent tesz a kertünkért és mindent megjavít – gondnok bácsi, stb.
A beavatott kollégák elrejtették a borítékokat( amelyben puzzle darabok voltak), s csak akkor adhatták oda a gyerekeknek, ha válaszoltak együttesen egy -egy kérdésre. pl. soroljatok fel 5 levest! vagy milyen szerszámokat láttok, nevezzétek meg! hány lépcső vezet az irodába? hol van a szeretet helye?
A gyerekek fantasztikusan dolgoztak együtt, soha nem hagyták el egymást, segítették a kisebbeket.
Jó volt látni az együttműködést, az összedolgozást.
Amikor minden puzzle darab a birtokukban volt, az óvónénivel együtt felragasztották. Boldog Vár képe jelent meg előttük, amelyet a mese alapján felismertek. János mondókáját mondogattuk, majd közösen kiszíneztük a jutalmat.
Egy varázstoll érintése után mindenki elmondhatta egyéni céljait. ( megtanulni biciklizni, rajzolni, stb)
Csodálatos volt a gyermekekkel ez az alkalom, jó látni rajtuk az érdeklődést, az örömöt.
A célokat elérni nagyon jó érzés, együtt pedig felemelő. 🙂
Nagykállói Brunszvik Teréz Óvoda
Mi játékosan oldottuk meg kitűzött célunkat. A Déli sarkkörre készültünk, megépítettük és el is jutottunk sok kis állat segítségével. A gyerekek több napon keresztül játszhatták fantáziájukra bízva. Nagyon sok ötlettel, segítségadási móddal segítették egymást a különböző feladathelyzetekben, az együttjátszás folyamatában.