Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink.Az ifjú és az angyal című történet meghallgatása után tovább gondoltuk a történetet, ha a főhős megtette volna azokat a lépéseket , amiket az élet felkínált , akkor hogyan alakult volna a sorsa.
Relaxációs zenehallgatás közben hiányos mondatokat kellet befejezniük a gyerekeknek, pl.: Életemben az a legfontosabb, hogy…; Olyan ember szeretnék lenni, aki….. stb.
Megkértem a tanulókat, hogy ezután gondolkodjanak olyan célokban, amelyeket a közösségben kitűzhetnek maguknak.
Papírcsillagokra írták fel a gyerekek ezeket a közös célokat, amelyeket ebben a tanévben el szeretnének érni, majd a csillagokat kitűzték a táblára.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekkel megbeszéltük az aktuàlis téma jelentését, fogalmait. Mindenkinek volt lehetősége célokat megfogalmazni, ki mit szeretne elérni, amíg óvodás, vagy ha iskolás lesz. Ez az alkalom nagyon tetszett a gyerekeknek, mert a szokotthoz képest, más jellegű volt a foglalkozás, mozgással teli, kincskeresés térkép alapján az óvodán belül. Végén megtaláltuk a boldogságvár kirakónk összes részét.
A gyerekek megértették a témát, mindenki hozzászólt az osztályban. A mesebeli járművek sokszínűek lettek.
Beszélgetőkör: Arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen érzés célokat kitűzni magunknak és elérni azokat, hogyan tudunk tenni azért, hogy a céljaink valósággá váljanak. Mik lehetnek a céljaink?, lehetnek egyéni és közös célok! A gyerekeknek sok okos gondolata volt, ehhez a témához is.
Készítettem egy mozgásos akadálypályát a gyerekeknek, megbeszéltük, hogy az a célunk, hogy a lehető legügyesebben végigmenjen rajta.
Elolvastam a „Boldogvár meséje” című mesét, a gyerekekkel közösen megbeszéltük a meséhez tartozó kérdéseket, majd aki szerette kiszínezhette a Boldogvárat.
Mivel a medve hetünkre esett ez a foglalkozás, így kitűztünk még egy közös célt magunknak, megépítjük a lehető legszebb medvekastélyt, és péntekre szervezünk egy medvekiállítást. Ezeket a célokat közösen sikerült is véghez vinnünk, nagyon szép kastély épült és sok szép medvét, hoztak be a gyerekek az oviba, így a kiállításunk is megvalósult.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén már komolyabb feladattal készültünk a „Célok” témakörére.
Január elején Mindenki egy titkos célt tűzött ki Önmaga elé, naponta rápillantott a lezárt gurigára.
Január végén titkosan megnézték, ki érte el, s ha valaki mégsem jutott oda, februárban még újabb ötletekkel megoldhatónak tűnt.
Ezen kívül közösen küzdöttünk a lecke „ellen”: kavicsgyűjtéssel ez is elérhető volt, 3-4 alkalommal örültünk is neki.
Ezen az alkalmon a félévi céljainkat beszéltük meg egy akadálypályán keresztül kellett eljutnunk a tóhoz, amelyből kihorgásztuk a célunkat.
A tevékenységet a Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával és a szövegnek megfelelő közös tánccal indítottuk, ami jól előkészítette a témát. Beszélgető kör formájában közösen gondolkodtunk mit jelenthet az, ha valakinek van egy álma, és célja. Először természetesen többeknek az alvás jutott az eszébe, ezért tisztáztuk a fogalmakat, majd mindenki elmesélte Dóra babának, hogy mit szeretne elérni az életben, mi a saját kis célja. Meglepően jó ötleteik voltak (pl.: felnőttként milyen munkát szeretnének végezni, milyen edzésre szeretnének járni, hova szeretnének kirándulni, vagy például vigyázni a kisebb testvéreikre). Kiemeltük, hogy a céljaink csak akkor teljesülhetnek, ha teszünk értük, és ha nem sikerül elsőre, akkor sem szabad feladni. Ezt célbadobó játék során ki is próbálhatták. Az egyéni célok mellett a közös célok is fontosak, melynek tudatosítását a „Legyen a ház asztalán..” szabályjáték során élhették át a gyerekek. Ez a feladat magasabb fokú együttműködést és egymásra való odafigyelést igényel. A játékos versenyhelyzet fokozza az izgalmakat, fejleszti a kudarctűrést. A szerepek önálló kiosztása nehézséget okozott a csapatoknak, ezért az egyéni megbízatásokat sorban végezték el a csapattagok. Külön tetszett a gyerekeknek, hogy az óvoda egész területéről kaptak feladatokat, melynek során az óvoda több dolgozójával is kapcsolatot kellett teremteniük. A játék végén együtt örültünk mindkét csapat sikerének, hiszen az egyikük gyorsabban visszaért a tárgyakkal, a másiknak pedig ugyan úgy sikerült minden tárgyat a „ház asztalára tenni”. Az utolsó feladatot mikro csoportokban végezték, melybe a tagokat véletlenszerűen sorsoltuk, meseszereplős kártyák segítségével (Elza, Verdák és Aranyhaj). Megbeszéltük, hogy melyik mesehősnek mi volt a célja és minden csoport saját célt kapott, amit közösen együttműködve kellett elérniük. Két csapatnak 1-1 boldogságvárat kellett építenie eltérő építő elemekből, a harmadik csapatnak pedig a kézikönyvben feltüntetett puzzle kirakás volt a feladata Dóra levele alapján. A tevékenységet az elkészült várak és a kép megtekintésével zártuk, majd a gyerekek kívánságára újra eltáncoltuk a kis táncunkat.
Az óvodás gyermekek életében nagy szerepet játszanak a társas kapcsolatok.
Az életben mindennek célja van. Ahogy mindenkinek célja van. Kérdés az, mennyire vesszük komolyan, hogy lehetőségünk van beteljesíteni magasabb rendű célkitűzéseket is. Teszünk-e azért, hogy egymásra találjunk a saját, valódi célunkkal, céljainkkal?
Az óvodában végzett tevékenységek által megbeszéltük, mit jelent egy célt kitűzni és elérni az óvodában. Mi a csoportban fő célul a sikeres egy lábon való állást tűztük ki. A célba dobás és betalálás volt a másik. Az akadálypályás játékok során nagyon jól érezték magukat.
Miután megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy minden embernek legyenek céljai, azt is összegyűjtöttük, hogy milyen tulajdonságok jellemezhetnek egy céllal rendelkező és egy céltalan embert. Végül persze mindenki azt mondta, hogy az a jó, ha vannak céljaink.
Kitöltöttük a feladatlapot is, nagyon élvezték legtöbben úszni szeretnének megtanulni és a cipőfűzőjüket bekötni.
Tanulságos téma volt ez is számunkra.
A tevékenységet egy labda gyűjtögető játékkal kezdeményeztem. A gyerekek három csapatban játszottak egymás ellen. A játék után megkérdeztem tőlük, hogy mit éreztek a játék közben. Szépen megfogalmazták gondolataikat, elmondták, hogy sikerült elérni az egyéni és közös céljaikat. Elmeséltem a Boldogvár meséjét, ami segítette a téma könnyebb megértését. Ezután elmondhatta minden gyermek a rövid vagy hosszútávú céljait, amelyből közösen egy tablót készítettünk. A gyermekek nagyon aktívak és érdeklődőek voltak, szívesen és bátran beszéltek a témáról.