Ezen az alkalmon a félévi céljainkat beszéltük meg egy akadálypályán keresztül kellett eljutnunk a tóhoz, amelyből kihorgásztuk a célunkat.
Célok kitűzése és elérése
A tevékenységet a Van nekem egy álmom című dal meghallgatásával és a szövegnek megfelelő közös tánccal indítottuk, ami jól előkészítette a témát. Beszélgető kör formájában közösen gondolkodtunk mit jelenthet az, ha valakinek van egy álma, és célja. Először természetesen többeknek az alvás jutott az eszébe, ezért tisztáztuk a fogalmakat, majd mindenki elmesélte Dóra babának, hogy mit szeretne elérni az életben, mi a saját kis célja. Meglepően jó ötleteik voltak (pl.: felnőttként milyen munkát szeretnének végezni, milyen edzésre szeretnének járni, hova szeretnének kirándulni, vagy például vigyázni a kisebb testvéreikre). Kiemeltük, hogy a céljaink csak akkor teljesülhetnek, ha teszünk értük, és ha nem sikerül elsőre, akkor sem szabad feladni. Ezt célbadobó játék során ki is próbálhatták. Az egyéni célok mellett a közös célok is fontosak, melynek tudatosítását a „Legyen a ház asztalán..” szabályjáték során élhették át a gyerekek. Ez a feladat magasabb fokú együttműködést és egymásra való odafigyelést igényel. A játékos versenyhelyzet fokozza az izgalmakat, fejleszti a kudarctűrést. A szerepek önálló kiosztása nehézséget okozott a csapatoknak, ezért az egyéni megbízatásokat sorban végezték el a csapattagok. Külön tetszett a gyerekeknek, hogy az óvoda egész területéről kaptak feladatokat, melynek során az óvoda több dolgozójával is kapcsolatot kellett teremteniük. A játék végén együtt örültünk mindkét csapat sikerének, hiszen az egyikük gyorsabban visszaért a tárgyakkal, a másiknak pedig ugyan úgy sikerült minden tárgyat a „ház asztalára tenni”. Az utolsó feladatot mikro csoportokban végezték, melybe a tagokat véletlenszerűen sorsoltuk, meseszereplős kártyák segítségével (Elza, Verdák és Aranyhaj). Megbeszéltük, hogy melyik mesehősnek mi volt a célja és minden csoport saját célt kapott, amit közösen együttműködve kellett elérniük. Két csapatnak 1-1 boldogságvárat kellett építenie eltérő építő elemekből, a harmadik csapatnak pedig a kézikönyvben feltüntetett puzzle kirakás volt a feladata Dóra levele alapján. A tevékenységet az elkészült várak és a kép megtekintésével zártuk, majd a gyerekek kívánságára újra eltáncoltuk a kis táncunkat.
Az óvodás gyermekek életében nagy szerepet játszanak a társas kapcsolatok.
Az életben mindennek célja van. Ahogy mindenkinek célja van. Kérdés az, mennyire vesszük komolyan, hogy lehetőségünk van beteljesíteni magasabb rendű célkitűzéseket is. Teszünk-e azért, hogy egymásra találjunk a saját, valódi célunkkal, céljainkkal?
Az óvodában végzett tevékenységek által megbeszéltük, mit jelent egy célt kitűzni és elérni az óvodában. Mi a csoportban fő célul a sikeres egy lábon való állást tűztük ki. A célba dobás és betalálás volt a másik. Az akadálypályás játékok során nagyon jól érezték magukat.
Miután megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy minden embernek legyenek céljai, azt is összegyűjtöttük, hogy milyen tulajdonságok jellemezhetnek egy céllal rendelkező és egy céltalan embert. Végül persze mindenki azt mondta, hogy az a jó, ha vannak céljaink.
Kitöltöttük a feladatlapot is, nagyon élvezték legtöbben úszni szeretnének megtanulni és a cipőfűzőjüket bekötni.
Tanulságos téma volt ez is számunkra.
A tevékenységet egy labda gyűjtögető játékkal kezdeményeztem. A gyerekek három csapatban játszottak egymás ellen. A játék után megkérdeztem tőlük, hogy mit éreztek a játék közben. Szépen megfogalmazták gondolataikat, elmondták, hogy sikerült elérni az egyéni és közös céljaikat. Elmeséltem a Boldogvár meséjét, ami segítette a téma könnyebb megértését. Ezután elmondhatta minden gyermek a rövid vagy hosszútávú céljait, amelyből közösen egy tablót készítettünk. A gyermekek nagyon aktívak és érdeklődőek voltak, szívesen és bátran beszéltek a témáról.
A 6.osztályosok Dudás Andrea osztályfőnök vezetésével megbeszélték, hogy milyen erősségekkel rendelkeznek az élet különböző területein.
Örömmel várták a Boldogságórát, hisz mindig vidáman, jól
kedvűen telnek. Arról is szót ejtettek, hogy miben kell fejlődniük.
Az óra végén bakancslistát készítettek a rövid-, és hosszútávú álmokról, vágyakról.
Ebben a hónapban nagyon meghajtó volt hallgatni a gyermekeket, hogy a legalapvetőbb, legfontosabb vágyaik, céljaik vannak az életben:hazakerülni anyjához, mamához.. sajnos gyermekotthonban nevelkednek ők.
A 3. a osztályban a gyerekek nagyon nyitottak, énekeltünk motivációs dalt, motivációs idézetekről beszélgettünk.
Szolnok Városi Kollégium Tiszaparti Tagintézménye
I. Célok jelentősége az életünkben
-Emelje fel a kezét az, aki már kitűzött célt. Most pedig az a tanuló, aki a kitűzött célt – legalább részben – meg is valósította.
-Mit éreztetek? (Jó érzést – boldogságérzetet nyújtott).
-Van aki megosztaná velünk a történetét?
Tanulmányok szólnak arról, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dolgokra törekszenek, ami számukra fontos lehet (pl. új szakmát tanulnak, pályát váltanak, stb.), mint azok, akiknek nincsenek merész álmaik, törekvéseik.
Kijelenthetjük: a tartós boldogság elérésének egyik legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.
Ezt látszik alátámasztani az, hogy 1953-ban a Yale Egyetem….. (TK. 88. oldalon lévő kutatási anyag ismertetése)
-Szerintetek mi mindebből a legfőbb tanulság?
A tanulság: a célmeghatározás megtérül.
II. Céljaink megvalósításának módszerei, lépései
-Szerintetek mikor van esélye annak, hogy sikeresen elérjük céljainkat? (tanulói vélemények kifejtése)
5 módszer, amit mindenképpen érdemes alkalmaznunk:
• Legyen egy jó tervünk
• Beszéljünk róla – barátainknak, családunknak
• A várható előnökre összpontosítsunk
• Jutalmazzuk meg magunkat minden sikeres részcél megvalósítása után
• Vezessünk naplót, írjuk le céjlainkat minél részletesebben
III. Legyen számunkra példa John Goddard élete TK. 91. oldal
-Mi volt a titka? – (Mert álmodni,hosszú listát készíteni. Leírta, vizualizálta, dolgozott rajta, felkészült és mindig belehelyezte magát az elérendő célba.)
Az emberek 97 százaléka nem írja le saját céljait, így egész életében valaki más céljait valósítja meg.
Érdemes tehát elgondolkodnunk azon, hogy milyen életet szeretnénk élni, és szükségünk van-e a bakancslistánk elkészítésére.
Mi a bakancslista? Ezzel a címmel készült egy fergeteges amerikai vígjáték Jack Nicholson és Morgan freeman főszereplésével. Afőszereplők rájönnek, hogy eddigi életük unalmas, semmitmondó volt és nem akarnak így meghalni. Ezért írtak egy listát (bakancslistát) arról, hogy mit szeretnének még életük hátralévő részében csinálni.
-Látta már közületek valaki a filmet? Aki még nem látta, vagy szívesen megnézné még egyszer, szeretném meginvitálni a Bakancslista c. film közös megtekintésére – szerdán 18. 30-tól projektorra kivetítve nézzük meg a filmet.
Az lesz a feladatotok, hogy a hétvégén állítsátok össze a saját bakancslistátokat, amit meg akartok valósítani életetek során! Írjatok minél több célt, merjetek álmodni! Segít, ha átgondoljátok az élet következő területeit: – család, magánélet, – barátok, közösség, -iskola, munka, – fizikai, testi, – pihenés, – körülmények, tárgyak
Milyen célokat tűzzünk ki magunknak?
– belső célokat: már önmagukban is kielégítenek ennünket
– hiteles célokat: ezek megfelelnek igazi értékeinknek és belső szükségleteinknek
– harmonikus célokat: ne legyen ellentmondás különböző céljaink között
– rugalmas és megfelelő célok: megfelelő feladatot megfelelő időben (életkorban) végezzünk
– tevékenységre irányuló célok: értékes, kihívásokkal teli célok megvalósulása
Természetesen sokszor kell szembenéznünk kudarcokkal, hibákkal ahhoz, hogy céljainkat elérjük. Számítanunk kell a kihívásokra, és tanulni kell a hibáinkból, ezáltal bölcsebbé, sőt sikeresebbé válunk.
IV. Foglalkozásunk végén hallgassuk meg közösen a hónap boldogságdalát.