E témakör feldolgozása során volt a legnagyobb egyetértés az osztály tagjai között.Miután mindannyian elmondták egyéni céljaikat, közösen fogalmazták a meg a csoport céljait. Érdekes volt, hogy mindenki meg fel tudta sorakoztatni azt, amiben jó, de, hogy miben kellene fejlődniük, azt nehezen foglalták össze. Az osztálytársak segítették egymást, ötleteket adtak egymásnak, hogy miként tudnák a terveiket megvalósítani. Összetartó közösségként, legfőbb célként az osztály egyben tartását tűzték ki, és minden ehhez szükséges tényezőt összegyűjtöttek és bejegyeztek a „mesebeli járműbe”.
Célok kitűzése és elérése
Kőbányai Komplex Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Januárban nyílt boldogságórát tartottam, melyet elsősorban tagozatunk (értelmileg akadályozottak tagozata) pedagógusainak nyitottam meg, azzal a céllal, hogy minél többen bekapcsolódjanak a programba, végül a nagy érdeklődésre való tekintettel az intézmény többi tagozatáról is érkeztek hospitálók, akiket nagy örömmel és szeretettel fogadtunk. A tanulók és persze én is, izgatottan álltunk e különleges alkalom előtt, de ez az izgalom az óra felhőtlen légköre közben minimálisra csökkent.
Tanulóim számára rendszerint alternatív feladatötletekkel készülök a boldogságórák témáinak feldolgozásához, hogy számukra érthető módon adjam át a fontos tartalmakat.
Ebben az esetben sem történt ez másként:
-az óra elején bevezetésként körben állva egy kézszorítást adtunk tovább egymás között, azzal a reménnyel, hogy célba ér
-közösen határoztunk meg személyes célokat már korábban, melyeket papírcsíkokon egy jó pofa bálna hasába ragasztottunk a táblára
-ezeket a célokat játékos akadálypályán végighaladva tudták elérni
-végül összefoglaltuk a tanultakat és vendégeinknek ígéret kártyákat adtak a tanulók ajándékba
Pozitív visszajelzéseket kaptunk a jelenlévő pedagógusoktól, a tanulók nagyon jól érezték magukat és én is úgy éreztem, hogy sikerült a kitűzött célomat elérni. 🙂
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A tanulók változatos célokat tűztek ki maguk elé.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink.Az ifjú és az angyal című történet meghallgatása után tovább gondoltuk a történetet, ha a főhős megtette volna azokat a lépéseket , amiket az élet felkínált , akkor hogyan alakult volna a sorsa.
Relaxációs zenehallgatás közben hiányos mondatokat kellet befejezniük a gyerekeknek, pl.: Életemben az a legfontosabb, hogy…; Olyan ember szeretnék lenni, aki….. stb.
Megkértem a tanulókat, hogy ezután gondolkodjanak olyan célokban, amelyeket a közösségben kitűzhetnek maguknak.
Papírcsillagokra írták fel a gyerekek ezeket a közös célokat, amelyeket ebben a tanévben el szeretnének érni, majd a csillagokat kitűzték a táblára.
A gyerekkel megbeszéltük az aktuàlis téma jelentését, fogalmait. Mindenkinek volt lehetősége célokat megfogalmazni, ki mit szeretne elérni, amíg óvodás, vagy ha iskolás lesz. Ez az alkalom nagyon tetszett a gyerekeknek, mert a szokotthoz képest, más jellegű volt a foglalkozás, mozgással teli, kincskeresés térkép alapján az óvodán belül. Végén megtaláltuk a boldogságvár kirakónk összes részét.
A gyerekek megértették a témát, mindenki hozzászólt az osztályban. A mesebeli járművek sokszínűek lettek.
Beszélgetőkör: Arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen érzés célokat kitűzni magunknak és elérni azokat, hogyan tudunk tenni azért, hogy a céljaink valósággá váljanak. Mik lehetnek a céljaink?, lehetnek egyéni és közös célok! A gyerekeknek sok okos gondolata volt, ehhez a témához is.
Készítettem egy mozgásos akadálypályát a gyerekeknek, megbeszéltük, hogy az a célunk, hogy a lehető legügyesebben végigmenjen rajta.
Elolvastam a „Boldogvár meséje” című mesét, a gyerekekkel közösen megbeszéltük a meséhez tartozó kérdéseket, majd aki szerette kiszínezhette a Boldogvárat.
Mivel a medve hetünkre esett ez a foglalkozás, így kitűztünk még egy közös célt magunknak, megépítjük a lehető legszebb medvekastélyt, és péntekre szervezünk egy medvekiállítást. Ezeket a célokat közösen sikerült is véghez vinnünk, nagyon szép kastély épült és sok szép medvét, hoztak be a gyerekek az oviba, így a kiállításunk is megvalósult.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén már komolyabb feladattal készültünk a „Célok” témakörére.
Január elején Mindenki egy titkos célt tűzött ki Önmaga elé, naponta rápillantott a lezárt gurigára.
Január végén titkosan megnézték, ki érte el, s ha valaki mégsem jutott oda, februárban még újabb ötletekkel megoldhatónak tűnt.
Ezen kívül közösen küzdöttünk a lecke „ellen”: kavicsgyűjtéssel ez is elérhető volt, 3-4 alkalommal örültünk is neki.