A célokat, célkitűzéseket csoportosan, rajzokkal szemléltetve készítették el a gyerekek. Egyénileg bakancslistát készítettek.
Célok kitűzése és elérése
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Céljaink-Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola,7.a
Az új évet új és még nem elért célok összegyűjtésével, megbeszélésével, kitűzésével kezdtük.
A szokásrendszerünk elmélyítését próbáltam ezzel hangsúlyozni, ami a kiscsoportosok óvodai életében nagyon fontos.
A nagycsoportosoknál ezek figyelését, tudatossá válását próbáltam hangsúlyozni.
Közösen összeszedtük a céljainkat, majd a gyerekek körülírásával kitalálták a papíron lévő rajzokat, ezután kiszínezték. Eljátszottuk az udvariassági, köszönési szokásokat (Csókolom).
Majd belekezdtünk egy hosszú játékba. Aki valamelyik célunkat teljesíti kitűzheti a jelét a cél mellé. Három jelért jár egy matrica. Lelkesek voltak.
Nagycsoportosoknál célunk volt még a személyi adatok megtanulása.Mindenki elkészíthette saját személyigazolványát, ha tudta a lakcímét, születési helyét, dátumát, és ha készített magáról egy fényképet-lerajzolta magát a tükör előtt ici-piciben.
Célunk volt, hogy melegen tartsuk a kezünket kint a hóban, ezért készítettek maguknak kesztyűt. A kesztyűvarrással kézügyességük, finommotorikájuk, kitartásuk, monotóniatűrésük fejlesztése, amelyek gyakorlása mind fontos nagycsoportban.
Az osztályom továbbtanulás előtt áll, ezért nagyon sokat beszélgettünk és beszélgetünk is a középiskolába való átlépésről.
Ki milyen irányba szeretne menni, kinek milyen céljai vannak?Milyen lehetőségei?
Ennek kapcsán elkészítettünk egy tablót, melyen a gyerekek illusztrálták, melyik iskolát vagy szakmát szeretnének választani. Hogyan érhetik ezt el, melyen lehetőségek vannak?
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert, Bocskai u. 2.
A tanóra elején megbeszéltük mennyire fontos az életünkben, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé, mit szeretnénk elérni. A célok eléréséhez szükség van társas kapcsolatokra, hogy együttműködjünk másokkal.Ezután meghatároztuk a következő félévre „Közös céljainkat”, majd mindenki elkészítette egyéni célkitűzéseit is.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Boldogság Dóra elmesélte a kicsiknek a ” Boldogvár meséjét”, amire többen is emlékeztek, hisz már a tavalyi évben is nagyon megfogta ez a történet a gyerekeket. Beszélgettünk arról, hogy nekik, milyen álmaik vannak amit szeretnének elérni, és milyen érzés amikor sikerül elérni céljaikat. Mivel a csoport fele jár úszni, az egyik kisfiú elmondta, hogy ő nagyon szeretne megtanulni egyedül úszni. A többiek is csatlakoztak ehhez a célhoz, így megbeszéltük, hogy az úszásra járóknak nagyon jó lehetőségük van erre, ha odafigyelnek, hogy mit kell csinálni, és gyakorolják amit az úszásoktatók kérnek tőlük. A beszélgetés után, gyümölcssalátát készítettünk, amely során a közös célunk az volt, hogy mindenki ügyesen, bátran megtanulja darabolni a gyümölcsöket, amelyek elfogyasztása segít az egészségünk megőrzésében. Ezt követően énekeltünk és táncoltunk a ” Van nekem egy álmom” című dalra. Amikor a fürdőbe elmentünk, a gyerekek nagyon odafigyeltek az oktatójukra, hogy minél előbb megtanulják az úszás mozzanatait.
Beszélgetés: Hogyan jutnak élelemhez télen az állatok- labirintus- megtalálni a célhoz vezető utat.
Először ujjunkkal megmutattuk az utat, amíg mindenki meg nem találta a célt.Színes ceruzával kijelölték a gyerekek az utat az állatoknak, majd kiszinezták a képet.
Végül az állatok mozgását és hangját utánoztuk
Kérdések: Voltatok már az erdőben?
Milyen állatokat láttatok?
Hogyan tudunk segíteni az állatoknak télen?
Hogyan védjük az erdőt?
Tanulság: Ha valaki valamit nagyon akar, mindig megtalálja a célhoz vezető utat.
Ebben a hónapban boldog ovi foglalkozásainkat a „napimádással” s az „égig érő fa vagyok” című relaxációs technikával kezdtük. Hetente szakítunk időt meditálásra is, a teljes kikapcsolás után öröm hallgatni a gyerekeket, hová utaztak gondolatban!
„Van nekem egy álmom”- rengeteg kedves gondolatot osztottak meg velem a gyerekek: valaki balerina, állatorvos, óvónéni, rendőr, orvos, művész szeretne lenni. A Boldogvárba eljutás az egész hónapunkat áthatotta.
„Fújj, fújj erősen, s minden, ami bánt, meglátod azonnal, már nem akadály!” – mondogatták a gyerekek, s közben nagyokat fújva igyekeztek eltüntetni a szomorúságot, a bajokat, az akadályokat.
Minden kisgyerek talált olyan célt, amit a közeljövőben szeretne elérni, ezekről a vágyakról gyönyörű rajzok is készültek (úszni megtanulni, szépen színezni, ügyesen téríteni, masnit kötni, nehéz puzzle-t kirakni ).
Február közeledtével meglátogatott minket Mici a macilány is, akinek segítségre volt szüksége, hogy egyedül hazataláljon az édesanyjához. A gyerekek lelkesen énekelték a maciról szóló dalt, mondókáztak, pukkasztották ki a hatalmas fújásokkal kitágított „élő” lufit.
Izgalmas élmény volt a csoport számára, amikor egy kincses térképet hozott a postás! A térkép alapján együtt kutattuk fel az elrejtett borítékokat, amelyben Boldogvár képének darabjai voltak elrejtve, és rengeteg matrica. A várat összeállítottuk, a sok matricát pedig beragasztottuk az új albumunkba. Számtalan új, érdekes információt tudtunk meg közben a házi-, a mezőn, az erdőben, s a vízben élő állatokról.
A csoportunk céljairól is sokat beszélgettünk: a közelmúltban járt nálunk egy okos vakvezető kutyus, Gesztenye, a gazdájával, Erzsébettel. A gyermekekre nagy hatást gyakoroltak mindketten! Többet tudtunk meg a fogyatékkal élők és hűséges segítőik életéről, mindennapjairól. Elhatároztuk, hogy Erzsébetet és Gesztenye kutyust minden évben meghívjuk magunkhoz, és a következő látogatásukig sok kutyusokról szóló dalt, verset tanulunk meg, és rajzokat is készítünk négylábú barátainkról.
Mesevár Óvoda, Marton utcai telephelye
FARSANGI PROJEKT és BOLDOGSÁG ÓRA a Mesevár Óvoda Marton Utcai Óvodájában.
Régen farsang idején a fonóházakban minden este zajlott valamilyen vidám esemény, énekeltek, játszottak. Jellemzője ennek az ünnepi időszaknak, hogy a hétköznapi élettől eltérő dolgok történhetnek, felbomolhat a szokásos rend. Ahogy ilyenkor mondani szokták: „ A feje tetejére áll a világ.”
Úgy döntöttünk, hogy a farsangi időszak az óvodánkban 3 hét lesz és „feje tetejére áll a világ”. Minden nap készültünk a gyerekeknek farsangi tevékenységgel, meglepetéssel, játékkal, mesével.
1.hét
Ez a hét volt a rá hangóldás hete. Volt olyan csoport , aki mackó hetet tartott, és a Méhecske csoport pedig Cirkuszi héttel vezette fel az ünnepi hangulatot. Beszélgettünk a közelgő ünnepről, hagyományokról, megismertettük velük az ehhez tartozó szokásokat.
Péntek volt a hét csúcspontja, hiszen ezen a napon tartottuk a PIZSAMA NAPUNKAT. Ezen a napon minden gyermek és felnőtt is pizsamába bújt, és abban töltötte a napját. A mulatozás a „Pizsi Party” előhírnöke volt a következő heti farsangi bálnak.
2.hét
A farsang hete. A csoportokban a gyerekek készítették a farsangi díszeket, álarcokat, szemüvegeket, maszkokat. Az ünnep minden tevékenységet átölelt. Erre a hétre gondoltam belecsempészem a BOLDOGSÁGÓRA megtartását is, nem is akárhogyan. A Téma ebben a hónapban a célok, célkitűzések volt. A saját csoportomban megbeszéltük a gyermekekkel, hogy ebben a hónapban a célunk az, hogy az egész óvoda megismerje a kedvenc dalunkat, táncunkat, a cd-ről, és a „nagy napon” a szülőkkel is megismertessük. Feladatunk a célunk eléréséhez az volt, hogy előkészítsük a terepet ehhez. Izgatottak voltunk, sokszor eltáncoltuk, gyakoroltuk de nem muszájból, hanem , mert boldogsággal töltött el minket.
Elérkezett a várva várt nap, a farsang. Az óvónők, daduskák színészi tehetséggel dramatizáltak el egy mesét. Majd ezután következett a Boldogság táncunk! Óriási sikere volt, gyermekek, szülők is beálltak, mozogtak együtt velünk. Egy óriási szeretetbombát robbantottunk fel. Elértük a célkitűzéseinket. Csodás hetet zártunk .
3.hét
Télbúcsúztatás, és kisze báb égetés hete. Ez a régi, kedvelt téltemető népszokás a kiszebáb égetés. A kisze többnyire menyecskének öltöztetett szalmabáb, melyet kici, kiszőce, kicevice, banya néven is emlegettek. A bábu a különböző magyarázatok szerint a tél, a böjt, a betegség megszemélyesítője lehetett. Elégetésével e kellemetlen dolgokat igyekeztek távolra űzni maguktól az emberek. A gyermekek is lerajzolták, mitől félnek, mit nem szeretnek. Készültek a héten mindenféle télbúcsúztatással kapcsolatos dolgok: Busók, Kiszebábok, rügyezett ágból hajtott kapu.stb. De sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk a kiszemelt napon. Az égetés elmaradt, a szakadó esős napok miatt. De kellőképpen elűztük úgy gondoljuk a telet, hangos skandálásokkal, kereplőkkel, mondókákkal, énekekkel. Úgy érzem, a mi óvodánk boldog nemzedéket nevelget.