2 év
Célok kitűzése és elérése
Az óra eleji motiváló bevezetésben megbeszéltük, melyek azok a célok, amelyeket reálisan kitűzhetünk osztályközösségünk építése érdekében. Tisztáztuk a cél eléréséhez szükséges akarati erőfeszítéseket is. Az elhangzottakról rajzos tabló készült.
Különleges ajándékkal „leptük meg” magunkat az osztályban. Készítettünk egy nem hagyományos adventi naptárat.
Minden napra karácsonyig egy jó tanácsot írtunk. Mindig ellenőrizzük a feladat, tanács teljesítését másnap. Ha teljesül, kiszínezzük, díszítjük az aktuális ablakot.
A gyerekekkel kérdőívet töltöttünk ki a jövőbeli céljaikról és azokról a tulajdonságokról, amelyek szükségesek, hogy azokat elérjék.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Legfontosabb céljainknak egymás tiszteletét, szeretetét, az örömteli együttléteket, az optimista hozzáállást tartjuk. Készítettünk egy boldogság- fát.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel megbeszéltük a feladatot. Mindenki egyénileg elmondhatta, milyen tervei vannak, azokkal milyen célt szeretne elérni, megvalósítani. A kivitelezés egyénileg történt.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Idén a közös céljainkat fogalmaztuk meg, ezt egy plakáttal tettük emlékezetessé.
Szélforgót készített a Nyuszi csoport légzőgyakorlat elsajátításához.
Január első óvodai napján összegyűjtöttük a jókívánságokat: aki a csoportba érkezett, kis papírra írhatta fel mi az, amit a csoportnak a gyerekeknek kívánni szeretne.
A délelőtti beszélgetésben természetesen megbeszéltük ezeket a kívánságokat. Persze, nagyon örültek a gyerekek a sok nevetésnek, a jó játékoknak, a barátságoknak…. de felmerült a kérdés, hogyan is fog mindez megvalósulni… tudunk-e tenni valamit az érdekében… ha igen, mit?
Meglepően bölcs meglátásaik vannak a gyerekeknek. Pontosan tudják, hogy a veszekedés, az irigység (és még a többi) akadályozója a barátságnak, a jókedvnek. Azzal is tisztában vannak, hogy néha azért fel-felbukkannak ezek az érzések – példákat is meséltek saját életükből -, de azt is tudják, hogy mindent ki lehet javítani, meg lehet bocsátani, és a haragot, szomorúságot fel lehet oldani.
Így sikerült – kicsit filozofikusan – feldolgozni a célok témáját úgy, hogy az egyéni célok most kissé háttérbe szorultak. De ezt nem bánom. Cserébe tiszta gyermeki bölcsességek kerültek felszínre az ő tiszta forrásukból.
A téma bevezetése előtt felidéztük az előző négy hónapban elsajátított boldogságfokozó technikákat és ezeknek a mindennapjaikban történő használatát. A jövő tudatos építéséhez azonban elengedhetetlen a múlt ismerete, a hagyományok őrzése és ápolása. Ez szeretetre, egymás iránti tiszteletre nevel. A téma megerősítése céljából ellátogattunk a helyi múzeumba is.
Az újévnek tervezéssel kezdtünk neki, mindenki 3 kívánságot fogalmazhatott meg vagy rajzolhatott le magának. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mi a különbség a kívánság és a cél között. Melyik teljesülésében van szerepük, ráhatásuk. Csoportmunkában célokat tűztek ki, majd megbeszélték az ehhez vezető út apróbb lépéseit is.