Idén a közös céljainkat fogalmaztuk meg, ezt egy plakáttal tettük emlékezetessé.
Célok kitűzése és elérése
Szélforgót készített a Nyuszi csoport légzőgyakorlat elsajátításához.
Január első óvodai napján összegyűjtöttük a jókívánságokat: aki a csoportba érkezett, kis papírra írhatta fel mi az, amit a csoportnak a gyerekeknek kívánni szeretne.
A délelőtti beszélgetésben természetesen megbeszéltük ezeket a kívánságokat. Persze, nagyon örültek a gyerekek a sok nevetésnek, a jó játékoknak, a barátságoknak…. de felmerült a kérdés, hogyan is fog mindez megvalósulni… tudunk-e tenni valamit az érdekében… ha igen, mit?
Meglepően bölcs meglátásaik vannak a gyerekeknek. Pontosan tudják, hogy a veszekedés, az irigység (és még a többi) akadályozója a barátságnak, a jókedvnek. Azzal is tisztában vannak, hogy néha azért fel-felbukkannak ezek az érzések – példákat is meséltek saját életükből -, de azt is tudják, hogy mindent ki lehet javítani, meg lehet bocsátani, és a haragot, szomorúságot fel lehet oldani.
Így sikerült – kicsit filozofikusan – feldolgozni a célok témáját úgy, hogy az egyéni célok most kissé háttérbe szorultak. De ezt nem bánom. Cserébe tiszta gyermeki bölcsességek kerültek felszínre az ő tiszta forrásukból.
A téma bevezetése előtt felidéztük az előző négy hónapban elsajátított boldogságfokozó technikákat és ezeknek a mindennapjaikban történő használatát. A jövő tudatos építéséhez azonban elengedhetetlen a múlt ismerete, a hagyományok őrzése és ápolása. Ez szeretetre, egymás iránti tiszteletre nevel. A téma megerősítése céljából ellátogattunk a helyi múzeumba is.
Az újévnek tervezéssel kezdtünk neki, mindenki 3 kívánságot fogalmazhatott meg vagy rajzolhatott le magának. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mi a különbség a kívánság és a cél között. Melyik teljesülésében van szerepük, ráhatásuk. Csoportmunkában célokat tűztek ki, majd megbeszélték az ehhez vezető út apróbb lépéseit is.
Taksony Vezér Német Nemzetiségi Általános Iskola
Ez a kép már a karantén idején készült, de nagyon szeretnénk ha hamarosan előben is megvalósíthatnánk!
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Célok kitűzése és elérése
,,Akinek céljai vannak, annak értelmes az élete és tart valamilyen irányba. A célok szabják meg az irányt. Aki a céljai felé halad, az boldogabbnak és erősebbnek érzi magát. ’’ Brian Tracy
Az előkészítő osztályban az új év első boldogságóra foglalkozásán a célokról beszélgettünk. Megállapítottuk, hogy lehetnek egyéni és közös céljaink is. Az egyéni célok megfogalmazásában segítségünkre volt a munkafüzetben található feladatlap. Minden gyerek bemutatta, mit szeretne megtanulni, mi az, amire nagyon vágyik, és mit kell tennie azért, hogy azt elérje.
A folytatásban Boldogvár meséjével ismerkedtek meg a gyerekek. A mesehallgatást beszélgetés követte. Megtudhattuk azt is, kinek mit jelent a boldogság.
A tevékenység zárásaként a gyerekek illusztrációt készítettek a meséhez, miközben Bagdi Bella Volt nekem egy álmom című dalát hallgatták.
Krányák Jusztina tanítónő
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
„Olyannak látom magam, aki képes elérni a céljait!”
Messzebbről kezdtük a téma megbeszélését. Először csak úgy általánosságban beszélgettünk a célokról, majd szűkítettük az iskolai, majd az osztályunkat érintő célokra. A fenti idézett gondolattal nem mindenki értett egyet. Jól látszott, hogy a gyerekek milyen fokú önbizalommal rendelkeznek. Igyekeztem úgy terelni gondolataikat, hogy mindenki találjon olyan célt, amely könnyen megvalósítható. Összeszedtük az osztályunk által elért eredményeket is.
Ezt a témát a 8. osztályosok maroknyi csapatával dolgoztuk fel.
Az óra menete:
1. Miért fontos, hogy legyenek céljaink? 6 ok, amiért érdemes elköteleződni… ( tk. 142.o.)
2. Történet a cselekvés fontosságáról: Segíts rajtam! (tk. 153.o.)
3. Feladatlap: Célok 5 fő életterületen (mf. 83.o.)
4. Szorgalmi feladat: Parti – Próbájátok fel a jövőt! (mf. 84. o. – Meghívó)
Mivel mindig nagy hangsúlyt fektetünk a célok kitűzésére, szerencsére nehéz volt ezzel a feladattal elindulnunk, de azért sikerült kivitelezni. A következő naplóbejegyzések született:
Céltalanul
2020. 01. 03. Péntek
Kedves Naplóm!
Ma nagyon unalmas napom volt. Igazából nem csináltam semmit, mégis úgy érzem, nagyon fáradt vagyok. Reggel felkeltem, szokásos videójáték, evés, rám írt pár barát, de ennyi. Semmi extra. Most este meg nincs semmi a tévében sem. Talán hamar elalszok, akkor legalább véget ér ez a nap…
2020. 01. 04. Szombat
Kedves Naplóm!
Úgy érzem, ez a nap is épp olyan unalmas, mint az előző. Ugyanolyan szürke minden, a hó sem esik. Legalább az esne, akkor lehetne kint játszani. De így! Utálom ezt a napot is! 🙁
2020. 01. 05. Vasárnap
Kedves Naplóm!
Ma végre nekiálltam csinálni valamit! Reggel anyu kérte, hogy takarítsam ki a szobámat, amihez ugyan semmi kedvem nem volt, de muszáj volt megcsinálni. A végeredmény viszont persze azért tetszett! Este úgyis be kellet pakolnom a holnapi sulihoz, így legalább megtaláltam mindent. Még anyu is megdicsért, milyen ügyes voltam! Emiatt én vághattam meg a sütit az ebéd után. Az is nagyon jól sikerült! Kitaláltam, hogy a szokásos téglatest helyett én háromszögeket formázok belőle. Olyan jól sikerült, hogy a család utána azt találgatta, milyen formákra vágjuk a következő sütiket! Nagyon jól szórakoztunk, nagyokat nevettünk! Holnap suli! Azért kicsit már várom! Végre találkozhatok a barátaimmal! 🙂