A hónap témája nagyon közel áll hozzám, sokszor és sokat foglalkoztam a célokkal és azok kitűzésével. Talán ezért sem volt idegen a tanulóktól sem, de örömmel ismételték át a régebben elhangzottakat, és szívesen fogadták az új információkat is. A céloknak nagy szerepük van a motivációban. A tervek, vágyak elősegítik, hogy legyen miért tanulniuk a diákoknak, hogy legyen értelme annak, amit csinálnak, legyen az iskolával kapcsolatos, vagy azon kívüli. Persze ahhoz, hogy céljainkat jól tűzzük ki, van egy menete, ami segít a realitás megőrzésében és a motiváció fenntartásában. Fontosnak tartottam továbbá, hogy a célok hidat képeznek a múlt-jelen és jövő között, ami nagyban segítette tanulóim céllal kapcsolatos ismereteinek bővítését.
Elsődleges feladatként a Kezdőbetűket vettük. A kezdeti nevetgélések után rájöttek a tanulók, hogy ez mégsem olyan könnyű feladat. Születtek nagyon szép gondolatok, de megbeszéltük azt is, hogy nem baj, aki bizonyos betűkhöz nem tudott mit írni, ez további gondolkodást igényel.
A bátrabbak megpróbálkoztak a Duplagondolj feladattal is.
Célok kitűzése és elérése
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A Katica csoport gyermekivel Micimackó évfordulója alkalmából készítettünk színezőket, rajzokat.
Ezután beszélgettünk a céljainkról, terveinkről, majd célbadobós játékot játszottunk a gyermekekkel.
Végezetül átbeszéltük közösen a mai napot, kinek melyik foglalkozás tetszett jobban.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A Katica csoport gyermekivel Micimackó évfordulója alkalmából készítettünk színezőket, rajzokat.
Ezután beszélgettünk a céljainkról, terveinkről, majd célbadobós játékot játszottunk a gyermekekkel.
Végezetül átbeszéltük közösen a mai napot, kinek melyik foglalkozás tetszett jobban.
Tervezz, álmodj és valósítsd is meg!
Ebben a hónapban úgy érzem egy nagyon komoly témát feszegettünk főleg a 14 éves gyerekekkel. A hónap témáját ugyanis két kisebb korosztályra bontottam. Úgy éreztem, hogy a közös témaindítás után meg kell bontanom a csoportomat, hiszen egészen más dolgokról kell beszélgetnünk a 10 évesekkel, mint a 14 éves továbbtanulás előtt álló diákokkal. Nagyon tetszett a gyerekeknek a könyvben szereplő kis történet a lottónyereményről. Ennek a történetnek a mondanivalóját átültettük a gyerekek élethelyzetébe. Ezután a 10-12 éves gyerekek nyílt végű mondatokat kaptak, melyeket be kellett fejezniük. A mondatok az elmúlt év pozitívumaira vonatkoztak, illetve ennek az évnek a célorientált tervezésében segített. A 13-14 évesek pedig ezidő alatt egy „céltáblát” kaptak, melyen a főbb témaköröket én megadtam és nekik kellett ezeket kibontani, személyre szabni, apró elérendő célokkal megtölteni. Most csak a vázlat céltábla került ki a faliújságra, mert amit a gyerekek készítettek, azt hazavitték és azon nyomon követhetik, hogy mit sikerült elérniük a 2021-es évben. A hónapot ismét egy drámapedagógiai foglalkozással zártuk a helyi családsegítő szolgálat munkatársát is bevonva. Itt előkerült a Koshi nevű hangszer is, melyet majd szeretnék én is beszerezni, mert a hangja azonnal elvarázsolt kicsit és nagyot egyaránt. A meditációkhoz tökéletes lenne. Aztán Jankó és a testvérei történetén keresztül megtanultuk azt, hogy mindenkinek meg kell becsülnie azt a kenyeret, amit otthonról hoz, még ha az sokszor kemény és száraz is. A foglalkozás végén mindenki elgondolkodhatott arról, hogy átvitt értelemben milyen kenyeret hozott otthonról, s mindez mire tanítja.
Hogy mit tartogat a jövő, azt mindenki szeretné tudni! Elképzelések, álmok , rajz formájában történtek a csoportban.
Hogy mit tartogat a jövő, azt mindenki szeretné tudni! Elképzelések, álmok , rajz formájában történtek a csoportban.
A bakancs és a bakancslista
A kialakult járványhelyzetben a szakiskolai hibridoktatás (a gyakorlat, és szülői kérésre a közismeret is, az intézményben jelenléti oktatással történik) tette lehetővé, hogy az osztály tagjaival együtt gondolkodva jussunk el a megvalósított projektig: mit szeretnél elérni, megvalósítani a következő fél évben!
A segédanyagok választható feladatai közül eddig is mindig együtt döntöttük el, hogy melyiket válassza a csoport, kvázi az összeset feldolgoztuk egy kicsit. A módszerünk minden hónapban ez: célok kitűzése és elérése, most fokozottan érvényes erővel működött, hiszen ennek a hónapnak a témájáról van szó.
A megbeszélés során középtávú terveket és célokat határoztunk meg (2021. június végén, a banketten fogjuk kibontani és megnézni bakancslistájukat), mert a tanulásban akadályozott tanulók végzősök, már második szakmájukat szerzik és a vizsga letétele után kilépnek a munka világába.
Hálás vagyok, hogy részese lehettem a csapattá kovácsolódott osztály célkitűzéseinek, hogy megtapasztalhattam a segítő együttműködés felemelő, mindenen átsegítő érzését. Miért hívják bakancslistának a kitűzött célokat? Milyen a reális, megvalósítható cél? Mit jelent a középtávú terv? Annak megértése, hogy a kigondolt megvalósítással 1 nap alatt nem végezhetünk! Ki hoz zoknit? Persze, hogy a sportolónak jutott eszébe felajánlani! Az egyik fiú apukája kőműves, gondolta, hoz betont! Természetesen, telefonos egyeztetés után, modellgipszet juttatott be a szülő! A radiátoron való szárítás közben jöttek rá fiataljaink arra, milyen fontos a türelem! A festék színében és a cipőfűző szükségességében már önálló döntést hoztak. Az újságpapír, a vödör, a kislapát, a kanna, a kötény és a ragasztópisztoly beszerzését és rendelkezésre bocsátását rám osztották!
Hát, így készült el nálunk a bakancs egész januárban, több héten át! A képekből készített kollázs is alátámasztja, hogy boldogan, hittel és élményekkel, tapasztalatokkal bővelkedve valósítottuk meg céljainkat, terveinket és tekintünk a jövőbe.
Nagyon sokat tanultam tőlük magamról, az életről, ezúton is köszönöm.
A mese felolvasásával vette kezdetét az óra!
Felrajzoltuk a célok feljegyzéséhez az osztott kört.
Önállóan kitöltötték, szöveggel, ill rajzokkal.
Elkészítettem közben az osztály közös céljainak feljegyzéséül szolgáló kört, melyet a gyerekek közösen megbeszéltek, majd kitűztük a falra, hogy láthassuk mi valósul meg belőle a későbbiekben!
Jó volt érezni, hallani, hogy látják a saját, közös hiányosságaikat (melyek alig különböztek a mi terveinktől) és szeretnének tenni is érte!
Ezen a héten célunkkul tűztük ki, hogy megvendégeljük a télen is velünk maradó kismadarainkat. Ennek érdekében először is megismekedtünk a telelő madarainkkal, megbeszéltük, miért is fontos élelmet biztosítani ebben a hideg, zord időben kismadarainknak. Minden gyermek elkészíthette saját kis madáretetőjét, ezzel is erősítvén a gyermekekben az állatokról való gondoskodás fontosságát. Udvari játékunk során megfigyeltük őket, valamint feltöltöttük a madáretetőket és madárkalácsokat is kihelyeztünk madárkáink számára. A gyermekek örömmel ismerkedtek meg telelő kismadarainkkal, megértették a téli madáretetés célját, annak fontosságát.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a fő témánk. Ezzel kapcsolatban sokat beszélgettünk arról, hogy az embereknek kell, hogy legyen egy céljuk az életükben. Legyen egy jó tervünk. Minden sikeres részcél elérése után jutalmazzuk meg magunkat. A foglalkozást kezdő énekléssel indítottam el Van nekem egy álom c. dallal. Nagyon tetszett a gyerekeknek.Ezután a Boldogvár című mesével ismerkedtek meg a gyerekek. Elkészítettük közösen kartonból a csoportunk céljait. Különböző játékokat játszottunk. /célba dobás, Boldogságvár puzzle/Mindenki nagyon jól érezte magát.