A Bakancsot origami technikával készítettük el . A célok megfogalmazása és lerajzolása volt a nehezebb feladat . Nem könnyű megfogalmazni , ha valóban nekünk kell valamit tenni a változásért és nem arra várni , hogy az majd bekövetkezik valaki vagy valami által .
Célok kitűzése és elérése
A hónapban rövid-és hosszútávú tervekről,ill.azok eléréséről készítettünk többféle tervet.Végül a „Célkereszt ” megvalósítása mellett döntött a csoport.
Ezt minden nap láthatjuk a tantermünkben,ami inspiráló!
Tanulóink heti és havi terveket is szőttek, melyekhez leírták az oda vezető utat is.
Megvitattuk, hogy célok nélkül nem juthatunk előre.
A hónap dala is feldobta a boldogságórákat.
Többen már a távolabbi céljaikat is kitűzték maguk elé! Jó volt látni, hogyan motiválta a téma a gyerekeket, és hagyta őket kibontakozni, elgondolkodni!
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Mi az elsősökkel az ovisok témaköreiből választottunk három játékot, és így ismerkedtünk azzal a gondolattal, hogy mi is az ha el akarunk érni valamilyent célt. A Játékaink a célbazokni, és a hátraarc voltak. Mindegyik játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd a Micimackó születésnapjával zártuk ezt a foglalkozás sorozatot.
Csodálatos gyermekeink vannak… Ezt biztosan állíthatom. Kevés kivételtől eltekintve rengeteg céljuk van. Egyik nagyszerűbb, mint a másik. Hosszú és rövid távú célokat is megfogalmaznak és kitűznek maguk elé, mert már ilyen fiatalon is tudják, hogy célok nélkül az életünk „haszontalan”, a cél megvalósításáig vezető út pedig nemesít. A teljesség igénye nélkül néhány gondolat a diákok válaszaiból: van, aki szerető családot szeretne, van, aki a közéletben szeretne a lakóhelyének hasznos tagjává válni. Van olyan, aki bajnoki címért tesz meg mindent, de van közöttük olyan is, aki szeretne egyetemet végezni, majd vállalkozást indítani a barátjával közösen. Van, aki a környezetvédelemben tudja elképzelni az életét, van, aki a családi vállalkozást szeretné majd fejleszteni. Néhányuk konkrétabban fogalmaz: van, aki akváriumot szeretne, van, aki motort, van, aki sporttal szeretne foglalkozni, van, akinek az egészséges testsúly megvalósítása a cél és még sorolhatnám. Mindegyikben közös, hogy a szavaikból árad a szeretet, vágynak az érzelmi biztonságra, tele vannak tervekkel, a legnagyobb ellenségük pedig mindebben az időhiány.
A témával nagyon jó lett volna jelenléti oktatásban foglalkozni, mert ott játék, gyakorlat volt betervezve, de végül: egy űrlap kitöltésével, majd kontakt óra keretein belül oldottuk meg a feladatot. A kitöltendő űrlapban volt képelemzés, véleményformálás, zenehallgatás, tanmese értelmezése, megkezdett mondatok és tesztkérdések arra vonatkozóan, hogy az élet fontosabb területein milyen célokat szeretnének elérni, és azok megvalósításáért mit tesznek nap mint nap. Szinte mindannyian az iskolai sikerekért és a családjukért tesznek napi szinten, de a barátok szerzése és megtartása, valamint a szabadidő hasznos eltöltése is fontos számukra. A kontakt órán átbeszéltük a legfontosabb gondolatokat, majd az óra második felében kitűzött céljainknak megfelelően gyarapítottuk ismereteinket a szófajokról is, ha már mindezt a boldog nyelvtan óra keretein belül tettük 🙂
A feltöltött kép forrása: https://sargacsekk.blogspot.com/2013/11/melyik-lepest-tudtad-elerni-ma.html
(megjegyzés: a képen a legtöbb diák a felső 4 lépcsőfok valamelyikére helyezte magát, aminek én személy szerint nagyon örültem, mert akarnak és bíznak.)
1.Keresztnevek kezdőbetűivel újévi fogadalmak.
2. Saját készítésű bakancsokba célkitűzések az elkövetkező évre!
A tanulókkal először beszélgettünk arról, hogyan képzelik két év múlva az életüket. Ezt követően minden gyerek kifejezhette rajzos formában elképzeléseit.
Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A munkafüzetben található útvonal kereső játékot is többen elkészítették. A kisautónak, hogy eljusson a városba több útvonal is ki volt jelölve. A cél eléréséhez a helyes útvonal csak egy volt. Különböző színű ceruzákat használtunk megkülönböztetés képen. Sok gyerek eltévedt az útvesztőben, kellett a segítség a helyes út megtalálásában. Fejlesztette a szem –kéz koordinációt, grafikus, finom motorikus képességet. Óvodánkba található fa útvonal kereső játékot is felhasználtam a téma feldolgozása során. A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról.
Egy lépcsővel közelebb kerültünk boldogsághoz. Az ötödik lépcsőfokra felragasztottuk a célok elérésének a jelét.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Az óvodás korosztályú gyerekek nem könnyen tűznek ki elérendő célokat maguk elé, de egy kis segítséggel hamar szárnyra kel a fantáziájuk.
Nagyon jól érzékelik a pandémia okozta kialakult helyzetet és igen tudatosan viselkednek az egészségük megőrzése érdekében. Az intézményünkben hagyományosan megtartott egészséghét főbb célja a betegségmegelőzés, egészségtudatos magatartás megalapozása, kialakítása. Ezzel a célkitűzéssel kisgyermekeink is könnyen azonosultak. Ügyesen sorolták fel, hogy mit kell tenniük ahhoz, hogy egészségesek legyenek. A lelki egészség jelentését már nehezebben értelmezték. Mivel a süteménykészítés mindig vonzó tevékenység, így nagy örömmel láttak munkához. A sok vidám játék és a derűs hangulatban készített mákos sütemény kézzelfoghatóbbá tette számukra a mentálhigiéné fogalmát, fontosságát. Az elkészült sütikkel – az óvintézkedéseknek megfelelően – az intézmény dolgozóinak kívántunk sok szerencsét a „Legyen mákod ebben az évben is!” szlogennel.
A cél leginkább kézzelfogható módja a kedvenc játékok során valósult meg: célba gurítás, dobás, alagúton keresztüli dobás, kapura rúgás.
A hónap témája, a célok kitűzésének feldolgozása során Boldogvár meséje segített. Igyekeztek Jancsinak segíteni, hogy elérje célját és eljusson Boldogvárba. A vár felkeltette a fantáziájukat, megbeszéltük, kinek milyen célja lehet, mit szeretne elérni. Nagyon várták a korona készítését, melyet hazavittek és otthon a testvérekkel is eljátszhatták a mesét. Még a következő nap is a készített illusztrációhoz gyűjtöttük a dalokat és még készültek a koronák a tesóknak is, a kicsik várat színeztek, a nagyok maguk rajzolták meg.