Középsőseink számára a hónap dalához is kapcsolódva, „álmokként” emlegettük azokat a célokat, melyeket szeretnénk elérni. Az álmoknak persze semmi sem szabhat határt, így születtek meg a „Szeretném, ha holnap lenne a farsangi mulatság” és a „Szeretnék egy igazi unikornison ülni” gondolatok. Ezt tapasztalva igyekeztünk objektumhoz kötni céljainkat. Kislabdákat kellett célba dobniuk először egy felfordított zsámolyba, majd egy kis kosárba, ami teljesíthető kihívás/cél volt számukra.
Egy másik oldalról is megközelítettük a hónap témáját: az ígéretekkel megegyezően értelmeztük a kitűzött célokat. Egy egyensúlyozó félgömböt választottunk ki ennek eszközéül, melyet a tevékenység előkészítéseként a gyermekeknek el kellett találniuk gombóccá formált zoknijukkal. A délelőtti játék kezdete előtt megkértem a gyerekeket, hogy egy kis papírra rajzolják rá jelüket, majd üljenek le a szőnyegre, melynek közepén elhelyeztem az említett tornaszert. Miután mindenki elkészült, a gyermekek feladata volt, hogy ragasszák rá jelüket, miközben elmondják, mi a napi ígéretük. Örömmel tapasztaltuk, hogy már a legelső alkalommal több gyermeknek segítőkész, figyelmes gondolata született. A nap végén „jutalomból” mindenki átsétálhatott rajta, amit nagyon vártak és élveztek, büszkeség töltötte el őket. A hét további napján is hasonlóan történt a célok megfogalmazása. Az utolsó két nap azonban a gyermekek automatikusan sorolni kezdték ígéreteiket a szőnyegre ülve.
Tapasztalva, hogy a gyermekek számára fontos ez az eszköz, közösen nevet adtunk neki. Az első ilyen alkalommal a „varázsbuborék” nevet kapta, majd a következő napon a korábbi tapasztalatokat is használva ez az elnevezés „varázsbuborék-hídra” módosult.
A Ho’oponopono dalt, amit „gondolkodós zeneként” emlegetünk, minden nap meghallgattuk a délelőtt lezárásaként, és visszaemlékeztünk arra, sikerült e teljesíteni a reggel kitűzött célunkat. Egyre gyakrabban fókuszba került az is, hogy mit tennének másként, ha visszatekerhetnénk az időt.
Hetünk természetesen nem telhetett el a hónap dala nélkül, melyet mozgással kísértünk és péntekre nagyon ügyesen elsajátították a gyerekek, örömmel hallgatták.
Célok kitűzése és elérése
A napot a célok kitűzésének jelének kiszínezésével kezdtük. Ezután a meseszőnyeget közösen leterítettük a gyerekekkel, ahol meghallgatták a Boldogvár meséje című mesét. A mese után a varázsköveket követve mi is eljutottunk a Boldogság várához, ahol felragasztottuk a lépcsőre a kiszínezett jelet. Ezután elmentünk János lakodalmába, ahol a cd-ről hallgattunk dalokat és táncoltunk amíg a lábunk bírta.
Másnap megköszöntöttük Micimackót születésnapja alkalmából, kedves kis medvéket készítettek a gyerekek ajándékba só liszt gyurmából. A szülinapi lufipartit a tornateremben tartottuk. Mindenki remekül érezte magát mindkét napon!
Kicsit félve fogtam bele a hónap témájának feldolgozásába. Ahogy eddig, úgy most sem kellett volna aggódnom. A kedvenc relaxációs játék után-a munkafüzet segítségével -könnyen ráhangolódtak a gyerekek a témára. Igazán akkor vált teljessé a témafeldolgozás, amikor a Boldogvár meséjét követően, közös célt fogalmaztunk meg. Meglévő élményeik elég motiváló erővel bírtak ahhoz, elérjük célunkat.
A vasmegyeri másodikos gyerekek céljaikat rajzban fogalmazták meg. Legtöbb gyerek tárgyakra vágyik, legfőbb céljuk az, hogy ezeket megkaphassák.
Kicsit félve fogtam bele a hónap témájának feldolgozásába. Ahogy eddig, úgy most sem kellett volna aggódnom. A kedvenc relaxációs játék után-a munkafüzet segítségével -könnyen ráhangolódtak a gyerekek a témára. Igazán akkor vált teljessé a témafeldolgozás, amikor a Boldogvár meséjét követően, közös célt fogalmaztunk meg. Meglévő élményeik elég motiváló erővel bírtak ahhoz, elérjük célunkat.
Ráhangolódás:
Kerek erdő kalandra hív téged…
Bezzeg Andrea Boldogvár meséje
Téma feldolgozása:
Beszélgetés a gyermekekkel,milyen célokat tűzhetnek ki maguk elé. Mindezeket hogyan érhetik el.
Játékos feladatok:
– titkos térkép Cél : a saját boldogvár megtalálása
– a térkép alapján az óvodában elrejtett egyéni feladatok megtalálása közös feladatmegoldással( annyi helyszín amennyi gyermek)
Lezárás: a boldogvárak kiszínezése
Boldogságóra havi beszámoló a Maroslelei Zengő Óvodában. Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése témát dolgoztuk fel.
Az órát relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elénekeltük Bagdi Bella: A világomban minden rendben van című dalát. Mivel első osztályosok a gyerekek, ezért az óvodás boldogságóra ajánlásai közül az óvodásoknak szóló, a célok elérét tartalmazó mesét hallgattuk meg. Átbeszéltük a mese szereplőinek céljait, a célokhoz vezető útjukat. Ezután beszéltünk arról, hogy mik a gyerekek személyes céljai, vágyai, mit kell nekik tenni azok eléréséhez. Beszéltünk a már megvalósult célokról is, A gyerekek elmondhatták, mi segítette őket annak elérésében, mit éreztek, amikor sikerült valami. Az óra második felében a feladatlapokról kiszínezték azokat a képeket, amiket már meg tudnak csinálni ők is. Végezetül lerajzolták a jelen pillanatban számukra fontos célokat, amelyeket most tűztek ki maguk elé.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Sok játék, beszélgetés és mesehallgatás után készültek a kis rajzok. Van aki régi célját szeretné megvalósítani, van, aki újakat talált magának. Hogy ez sikerüljön, fontosak a lépések, amikkel elérhetjük. Ezek kitalálása még nehezebb volt, de közösen sikerült. Most már csak végig kell járni az utat! Hogy felkészüljünk, játszottunk is.
A januári hónapban a célok kitűzése és elérése témával ismerkedhettek meg a kiscsoportosok.
A tevékenységet relaxációval és közös énekléssel kezdtük el.
– Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát énekeltük és közösen táncoltunk rá.
– A relaxáció során a következő gyakorlatokat végeztük:
– “Repül a karom ha akarom, ha nem akarom”
– “Napra forgó a napraforgó”
– ” Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”
A téma bevezetése során a gyermekekkel célba dobó versenyt játszottunk babzsákkal. A gyermekek lelkesen vettek részt a játékban. A gyerekekkel közösen kijelöltünk egy célt, a karikát, melybe a babzsákot próbálják bedobni, így mindenki kipróbálhatta milyen érzés, amikor a babzsákja célba ér. Ezt követően beszélgettünk róla, kinek sikerült.
A téma feldolgozásához Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje című mesét hallgatták meg a gyermekek, amit örömmel fogadtak.
A gyermekek a mese után egy levelet kaptak, melyben az állt, hogy egy képet kell összerakni, azonban a kép darabjai a csoportban elrejtve bújtak meg. A kiscsoportosok a hideg-meleg játék segítségével találhatták meg az elveszett kép darabjait, melyet a megtalálás után izgalommal raktak ki.
Majd a gyermekekhez eljött Mackó, aki eltévedt, hiába volt nála térkép. Így a gyermekek segítettek Mackónak a levelet felnyitni a következő játékok segítségével: mackó dalt énekeltek, a gyermekek egy lufit kipukkasztottak, megmutatta Mackó a cammogva járást, melyet együtt is gyakoroltunk, valamint utánoztuk Mackó hangját – brumm, brumm -. A gyerekek szívesen segítettek Mackónak hazatalálni.
A gyermekekkel újra elénekeltük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom cimű dalát, az asztalnál pedig a célok elérése jelét színezhették ki.
A célok kitűzése és elérése témájában nagyon aktívan részt vettek a gyermekek, örömmel és izgalommal várták a játékokat, lelkesen vettek részt ezekben.