Én
Célok kitűzése és elérése
Az 1.c. osztály az első év lezárásának hatására, kitűzte a második félévben elérendő célokat.
Mindenki levélben megírta ezt Célapónak. Sajnos még nem megy minden betű írása, ezért rajz formában jelenítették meg az elérendő célokat. Aranycsillag esőtől , pirospont záporig sok rajz született.
A következő célok születtek meg:
– évfolyam elsőnek lenni
-folyékonyan megtanulni olvasni évvégére
-írni, olvasni megtanulni
-naponta 5 pirospontot szerezni
-naponta 5 aranycsillagot szerezni
-minden szabályt betartani
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi módon lehet könnyen elérni a céljainkat és azt is, hogy év végén megnézzük, hogy sikerült ezek elérése.
A január a félév zárása miatt, nagyon jó alkalmat nyújtott arra, hogy átvegyük a gyerekek szeptemberben kitűzött céljaikat. Kinek mit sikerült elérni a bizonyítványa tükrében? No de előtte, már a karácsonyi bakancslistával kapcsolatban megismertük John Goddardt, aki nagyon sok célt tűzött maga elé. Vajon ő, hogy ért el ezekből a célokból ilyen sokat? Mit kell tennünk azért, hogy elérjük a céljainkat? A Tervek és részcélokon túl eljutottunk a szokásokig. Az új év lendületét meglovagolva, a fogadalmakat átbeszélve elkezdtük a szokásnaplót a munkafüzetben. Nem csak szokás cserére került sor, hiszen volt, aki teljesen új szokást szeretett volna bevezetni az életébe. Azt láttam , hogy ők még nagyon kicsik, s ahogy ritkult az ellenőrzés gyakorisága, úgy a napló kitöltésében is hiányosságok keletkeztek. A munkafüzetet használva kitöltöttük a falak tégláit. Megbeszéltük, hogy a “Nem tudom.” “Majd holnap.” típusú gondolatok nem vezetnek el a célig. S mindenki először egyedül, majd közösen megbeszélve maximálisan kitöltöttük a cél megépüléséhez szükséges téglákat. Végül ezeket papír téglákra felírták, és így építettünk egy piramist belőle, ami az iskolánk telephelyének Boldogságóra falán látható.
Ismét sor került az Aranymackó vándordíj kiosztására. Döntetlen eredménnyel, egy tényleg arra érdemes kislány, és egy kiváló tanuló, de hirtelensége miatt bajba kerülő kisfiú nyerte el. Hatalmas szíve van, amit sokan nem vesznek észre,mert csak a robbanékonyságát látják. Nagyon vágyott az Aranymackó díjra kezdettől fogva, de egyszerűen nem tudott kibújni a bőréből. 1 hétig képes volt uralkodni magán a díj reményében, majd ismét kudarcot vallott. De a 4.c mindezt látta. Tudják nagyon jól, hogy a kritériumoknak nem felel meg, de ez a 24 gyerek szereti egymást. Így voltak, akik szavazatukkal neki ígérték a kitüntetést. Csodálatos közösség ez. Habár csak 10 évesek, de ebből a gesztusból kiderült, hogy hatalmas az empátiájuk, és készek a lemondásra. Ők bölcsebbek, mint én, hiszen a díj átvétele után ez a fiúcska, legalább fél óráig jól viselkedett, igyekezett illemtudó lenni, láttam, hogy sokszor zavarban van, és a szemével kéri a segítséget, hogyan is kell ezt csinálni, de jobb akart lenni, mint előtte volt.
A január havi téma nagyon felkeltette a gyerekek érdeklődését. Először a célokról és azok kitűzéséről, eléréséről beszélgettünk. A gyerekek megértették, hogy célkitűzések nélkül nem érhetnek el eredményt. Meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgettünk arról, hogy milyen célokat szeretnének kitűzni az elkövetkező félévben. Bakancslistákat néztünk meg, amelyek gyerekek számára készültek. Elkészítették saját céljaikról szóló rajzaikat, amelyeket csipeszekkel felhelyeztünk a már korábban elkészült bakancsunkra. A gyerekek kíváncsian várják a következő hónap témáját, feladatait.
A január havi téma nagyon felkeltette a gyerekek érdeklődését. Először a célokról és azok kitűzéséről, eléréséről beszélgettünk. A gyerekek megértették, hogy célkitűzések nélkül nem érhetnek el eredményt. Meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgettünk arról, hogy milyen célokat szeretnének kitűzni az elkövetkező félévben. Bakancslistákat néztünk meg, amelyek gyerekek számára készültek. Elkészítették saját céljaikról szóló rajzaikat, amelyeket csipeszekkel felhelyeztünk a már korábban elkészült bakancsunkra. A gyerekek kíváncsian várják a következő hónap témáját, feladatait.
A január havi téma nagyon felkeltette a gyerekek érdeklődését. Először a célokról és azok kitűzéséről, eléréséről beszélgettünk. A gyerekek megértették, hogy célkitűzések nélkül nem érhetnek el eredményt. Meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgettünk arról, hogy milyen célokat szeretnének kitűzni az elkövetkező félévben. Bakancslistákat néztünk meg, amelyek gyerekek számára készültek. Elkészítették saját céljaikról szóló rajzaikat, amelyeket csipeszekkel felhelyeztünk a már korábban elkészült bakancsunkra. A gyerekek kíváncsian várják a következő hónap témáját, feladatait.
Az év első hete az óvodában az újév köszöntésével, az újévi célok kitűzésével kezdődött, így az e havi téma remekül beilleszkedett az első heti témámhoz. A foglalkozást egy önbizalom fejlesztő relaxációval kezdtük. A gyerekeknek ez már ismerős, hiszen többször is így indítom ezt a tevékenységet. A relaxáció után érezhetően nyugodtabbak lettek a gyerekek, így átszellemülve beszélgethettünk az újévi célok kitűzéséről, eléréséről. Miután mindenki elmondta a céljait, vágyait, zoknikkal célba dobós játékot játszottunk. Ezt követően pedig egy nagy négylevelű lóherére minden gyermek rárajzolta azt, amire vágyik. A tevékenység végeztével zárókört tartottam, ahol elmondhatták, hogyan érezték magukat.
Január hónap az új év első hónapja. Mindenki számáraz újra kezdést, az új tervek kitűzését rejti magába.
Ennek jegyében kezdtük el mi is a boldogságóránk témahétnek a feldolgozását.
Ünnepek utáni meghitt beszélgetésünket resztoratív kör segítségével valósítottuk meg. Örömmel osztották meg azokat a gondolataikat melyek a családjuk és saját cél kitűzéseihez kapcsolódott.Többen megfogalmazták , hogy a kitartás mennyire fontos , hogy elérhetővé váljon számukra az, amit nagyon szeretnének megvalósítani.
Bezzeg Andrea Boldogvár meséjében a szegény legény János cselekedetei is megerősítette bennük , hogy mennyi erőfeszítés szükséges a távolabbi céljaink eléréséhez . Többször kérték ezt a mesét , láncszerűen egyénileg bekapcsolódva idézték fel annak főjeleneteit .
Közösen építették meg a boldogság várát . Napról napra új ötletekkel egészítették ki , eltervezve azt az útvonalat is amelyen keresztül főszereplője eljutott a boldogság várához.A mese mondanivalója egész heti tevékenységeinkben hangsúlyozottan megjelent , erősítve a célkitűzéseik érdekében tett kitartásukat.
Bagdi Bella dalai kedveltek a gyerekek számára. A Van nekem egy álmom című dalt is szívesen hallgatták . Közös éneklésre inspirálta őket , majd ebből kialakuló spontán táncolás , mozgás tette még hangulatosabbá annak átélését.
A célok elérésének jelét szinte mindenki egyértelmű ujj tartással fejezte ki . Annak stilizált formájának kiszínezését egyéni ötleteikkel , elképzeléseikkel valósították meg . Közülük egyet , amelyet közösen választottunk ki felraktuk a kis létránk ötödik fokára, jelezve , hogy egy fokkal közelebb kerültünk a boldogsághoz.
Egész heti tevékenységeinkben megjelent a rövidebb , hosszabb távú célkitűzéseinkhez kapcsolódó kitartás , erőfeszítés fontossága. Közösen átélt pozitív , negatív élmények együttesen erősítették csoportunk kohézióját.