Boldogságóra havi beszámoló a Maroslelei Zengő Óvodában. Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése témát dolgoztuk fel.
Célok kitűzése és elérése
Az órát relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elénekeltük Bagdi Bella: A világomban minden rendben van című dalát. Mivel első osztályosok a gyerekek, ezért az óvodás boldogságóra ajánlásai közül az óvodásoknak szóló, a célok elérét tartalmazó mesét hallgattuk meg. Átbeszéltük a mese szereplőinek céljait, a célokhoz vezető útjukat. Ezután beszéltünk arról, hogy mik a gyerekek személyes céljai, vágyai, mit kell nekik tenni azok eléréséhez. Beszéltünk a már megvalósult célokról is, A gyerekek elmondhatták, mi segítette őket annak elérésében, mit éreztek, amikor sikerült valami. Az óra második felében a feladatlapokról kiszínezték azokat a képeket, amiket már meg tudnak csinálni ők is. Végezetül lerajzolták a jelen pillanatban számukra fontos célokat, amelyeket most tűztek ki maguk elé.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Sok játék, beszélgetés és mesehallgatás után készültek a kis rajzok. Van aki régi célját szeretné megvalósítani, van, aki újakat talált magának. Hogy ez sikerüljön, fontosak a lépések, amikkel elérhetjük. Ezek kitalálása még nehezebb volt, de közösen sikerült. Most már csak végig kell járni az utat! Hogy felkészüljünk, játszottunk is.
A januári hónapban a célok kitűzése és elérése témával ismerkedhettek meg a kiscsoportosok.
A tevékenységet relaxációval és közös énekléssel kezdtük el.
– Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát énekeltük és közösen táncoltunk rá.
– A relaxáció során a következő gyakorlatokat végeztük:
– “Repül a karom ha akarom, ha nem akarom”
– “Napra forgó a napraforgó”
– ” Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”
A téma bevezetése során a gyermekekkel célba dobó versenyt játszottunk babzsákkal. A gyermekek lelkesen vettek részt a játékban. A gyerekekkel közösen kijelöltünk egy célt, a karikát, melybe a babzsákot próbálják bedobni, így mindenki kipróbálhatta milyen érzés, amikor a babzsákja célba ér. Ezt követően beszélgettünk róla, kinek sikerült.
A téma feldolgozásához Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje című mesét hallgatták meg a gyermekek, amit örömmel fogadtak.
A gyermekek a mese után egy levelet kaptak, melyben az állt, hogy egy képet kell összerakni, azonban a kép darabjai a csoportban elrejtve bújtak meg. A kiscsoportosok a hideg-meleg játék segítségével találhatták meg az elveszett kép darabjait, melyet a megtalálás után izgalommal raktak ki.
Majd a gyermekekhez eljött Mackó, aki eltévedt, hiába volt nála térkép. Így a gyermekek segítettek Mackónak a levelet felnyitni a következő játékok segítségével: mackó dalt énekeltek, a gyermekek egy lufit kipukkasztottak, megmutatta Mackó a cammogva járást, melyet együtt is gyakoroltunk, valamint utánoztuk Mackó hangját – brumm, brumm -. A gyerekek szívesen segítettek Mackónak hazatalálni.
A gyermekekkel újra elénekeltük Bagdi Bella: Van nekem egy álmom cimű dalát, az asztalnál pedig a célok elérése jelét színezhették ki.
A célok kitűzése és elérése témájában nagyon aktívan részt vettek a gyermekek, örömmel és izgalommal várták a játékokat, lelkesen vettek részt ezekben.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A félév közelettével a gyerekekben megfogalmazódott a jó bizonyítvány. Ez volt a rövid távú célunk, a hosszútávú cél témáját otthoni közegből is lehetett hozni. Ezek közül néhány: kirándulás, kiskutya, közös program. Ami teljesült, azt kipipáltuk a rajzokon. Napi célokat is rajzoltak a gyerekek, pl: mindenkinek mosolyka legyen a magatartás értékelőjében. A dal tetszett a gyerekeknek, szívesen mozogtak rá.
A januári hónapban a boldogságóra keretein elül -A célok kitűzése és elérése- című témát dolgoztuk fel testnevelés óra keretein belül a gyerekekkel.
Első feladatként a gyerekek a „Kezdőbetűk” című feladatot valósították meg kicsit módosítva az eredeti feladaton. Először is mindenkinek ki kellett raknia a neve kezdőbetűit tornaszerekkel. Nagyon kreatív és ügyes megoldások születtek. Ezután a kirakott kezdőbetűkkel kellett egy-egy olyan szót találniuk, melyet szerettek volna elérni, megvalósítani a következő félévben. Ezek többségében tanulással, sporttal és szeretteikkel kapcsolatosak voltak.
A második feladat a „Kártyák” című feladat volt, melyet szintén kis módosítással hajtottak végre a gyerekek. Jómagam otthon készítettem el nekik a kártyákat, melyeken szerepeltek az eredeti feladatban lévő mondatok. E mellé még szimbólumokat is raktam a kártyákra, és mindegyikből két példányt készítettem. Ezeket a kártyákat az órán kiraktam összekeverve és lefordítva. A gyerekeknek párokba kellett állniuk, a pár egyik tagja volt a lefordított kártyáknál, míg a másik tagja az indulóvonalnál. Maga a kártyák megszerzése volt az első része a feladatnak. Az indulóvonalnál lévő gyereknek a kártyához kellett futnia, ahol párja koordinálta, mely kártyákat fordítsa fel. Ha sikerült ugyan azt a két kártyát felfordítani, akkor szerezték meg azokat. Ezáltal minden párnál más-más kártya volt végül, más-más mondattal, melyet egyesével meg kellett válaszolniuk. Mindenki kapott pár perc gondolkodási időt, hogy alaposan átgondolja a választ. Eleinte kicsit félve válaszolták meg a mondatokat a gyerekek, de hallván minél több társuk válaszát, egyre jobban megnyíltak társaik előtt.
A harmadik feladatnál a „Ha egy kincs lennék” című feladatot valósítottuk meg. Mindenki a már meglévő párjával maradt, és úgy válaszolták meg milyen kincs lennének, ki tudna róluk, milyen messze vannak ettől a kincstől. Ezt követően pedig az osztály előtt válaszolta meg mindenki egyesével a következőt: Képzeld el, hogy ma lefekszel és az éjszaka csoda történik. Ha holnap felkelsz, miből venné észre a környezeted, hogy bekövetkezett a változás? Mit hallana, látna, tapintana, érezne…? Nagyon tetszett ez a feladat a gyerekeknek, nagyon jó és kreatív válaszokat is hallottunk, több mókás válasz is elhangzott, ezért nagyon jó hangulatú volt ez a feladat.
Jó volt látni, hogy a gyermekek ténylegesen elgondolkoztak elérendő céljaikról, és hogy mindezeket fel merték vállalni társaik előtt. Nagyon jó hangulatban telt az óra, így sikernek könyvelhető el ez a boldogságóra is.
Az évindító januári témánk a célok kitűzése, ami általában minden évkezdéskor aktuális, most még inkább igaz a mi életünkben 2021-re… Egy újabb olyan téma, amivel nem biztos, hogy találkoznak ennyi idősen a gyerekek. De a játékos feladatok, szituációs játékok és a mese segítségével sikeresen megmászta csoportunk ezt a lépcsőfokot is. Most már félúton járunk az egész éves célunk elérésében, azaz hogy bejuthassunk a Boldogságvárba.
A mese több napon való elmesélése során ügyeltem arra, hogy a gyerekek felfigyeljenek arra a mondatra, amivel Jánost útnak indította az édesapja: „Mindig hallgass a szívedre! A célod mindig legyen a szemed előtt!” Egy-egy játékos feladat kapcsán ezt hangsúlyoztam nekik én is, így éreztek napról-napra rá a témánk lényegére. Ráhangolódásként az első napon a munkafüzet színezőjét használtam, mely során azokat az ábrákat színezték ki a gyerekek, amelyeket szeretnének megtanulni, utána pedig eljátszottuk a Varázshópelyhes szituációs játékot. Ezek lehetővé tették a téma kibontását és egy beszélgetőkör is létre tudott jönni. Majd másnap megkértem őket, hogy azt a célt, amit a leginkább szeretnének elérni/megtanulni, rajzolják le, a rajzokból készítettünk egy plakátot és kiállítottuk. Erre a napra a Boldogságvár puzzle játékot alaposan előkészítettem: szerkesztettem egy vár puzzle-t, lefotóztam az óvoda általunk használt helyiségeit, a fotókból készítettem egy térképet. A fotókon egy piros X jellel jelöltem azokat a helyeket, ahova elrejtettem a puzzle darabjait. A helyszíneket és a puzzle darabokat is beszámoztam a térképen és nyíllal jelöltem a sorrendet. Készítettem egy levelet, amelyet a csoportunk Boldog Dórától kapott és a levélben a puzzle játék instrukciói álltak, illetve mellékelve a térkép. Eljátszottam, hogy a levelet a postás hozta, felolvastam a tartalmát és közösen megvizsgáltuk a térképet, majd kezdetét vette a keresés. Igazi kaland lett belőle, izgatottan keresgéltek helyszínről-helyszínre, majd miután megtaláltuk közösen az összes puzzle darabot, összeállt a kép és a gyerekek egyből tudták, hogy a boldogság vára szerepel a képen. Utána mindenki kiszínezhette kedve szerint a saját boldogságvárát. Volt, akit annyira megihletett a játék, hogy rajzolt egy saját térképet és rajzok is születtek a várról.
A következő napon a macis játékot is megvalósítottam: szintén készítettem egy térképet, lezártam négy kapoccsal, felvettem egy medve fejdíszt, hátitáskát és eljátszottam az eltévedt maci kislány történetét. A gyerekek nagy lelkesedéssel igyekeztek a segítségemre, sikeresen teljesítve a négy kapcsot nyitó feladatot, majd közösen megvizsgáltuk a térképen a haza vezető utamat, azaz a célomat.
Az utolsó napra hagytam a célba ugró és dobó játékot a hét zárásaként. Ezzel kívántam érzékeltetni, hogy mennyiféle célunk lehet: megtanulni, elérni, megcsinálni, teljesíteni valamit. Az ugrások után megbeszéltük, hogy kinek miért volt nehéz vagy épp könnyű. Ebből pedig azt állapítottuk meg, hogy mindenkinek sikerülhet, amit szeretne megvalósítani, csak idő, gyakorlás és sok ráfordított energia kérdése pont úgy, mint megannyi más egyéb cél elérése, amelyekről a héten beszélgettünk. Végül felkerült az ötödik lépcsőfokra is a jel és a sikerünket megünnepeltük a „Van nekem egy álmom” című dallal, melyre táncra is perdültünk.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A félévzárás remek alkalom volt arra, hogy az év elején kitűzött céljainkról beszélgessünk, kinek sikerült megvalósítani, kinek nem, mi volt az oka, ha nem sikerült. A gyerekek kaptak az új céljaik rendszerezésére egy lapot, amire a rövid és hosszútávú céljaikat is leírhatták.
Az álmok célok lehetnek
A gyerekek életcélját, a személyes érdeklődésük és a belső örömük határozza meg. Ha döntést kell hozniuk ez motiválja őket.
Ha igazán sikeresek, boldogok, akarnak lenni, elsősorban azt kell iránymutatónak venniük, miben lelik örömüket, miben tehetségesek, mitől érzik igazán jól magukat. Ez lesz, ami átlendíti őket a nehézségeken.
Most a nyolcadikosok legnagyobb álma, hogy felvegyék abba az iskolába, ahol továbbra is tanulni szeretne. Valakinek már régen kitűzött célja válik valóra.
Melyiket válasszam és miért?- Legfontosabb kérdések a végzősöknek. Készítettünk egy plakátot, ahová mindenki beírta a választásának okait.
Nem kell egyszerre nagy dolgokat kitűzni maguk elé, egy- egy kis lépcsőfok, amire felmennek és a végén eljuthatnak, oda, ami a nagy álom volt.
Ne add fel! Hallják sokszor. Vannak nehézségek, amik visszafordítják a lépcsőket, de ezeket le kell küzdeni és tovább menni. Ehhez kell a segítség részünkről, hogy ne kövessék el ugyanazt a hibát, amit a szüleik vagy a körülöttük levő felnőttek. Mi már tanultunk a hibáinkból, ők még csak most tapasztalják a nehézségeket.
Hogy mi lesz pár év múlva? Nem tudják, hogy céljaik, álmaik valóra válnak vagy sem. Kell a segítség, felfelé tolni őket, hogy ne essenek vissza.
Sok-sok apró cél elvezethet az álmaikhoz.
Mindig hallják tőlem: Merj nagyot álmodni!! Az visz tovább!
Nehéz úgy élni, hogy az embert semmi sem élteti.