Boldogságóránk témája: Célok kitűzése és elérése.
Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Közösen hallgattuk a hónap dalát( Bagdi Bella: Volt nekem egy álmom) A téma bevezetése tööb alkalommal is bevezetésre került. Közös célunk volt a madarak etetése. Madáretetőt helyeztünk ki az udvaron egy fára. Folyamatosan figyeljük a madarak megjelenését. Közös vélunk volt, hogy végre hulljon a hó és hógolyózhassunk és hóembert tudjunk építeni. Végre sikerült megvalósítani. Labda adogatása közben cél, hogy a saját csapatuk győzzön. Nagyon boldogok amikor a célt elérik. Sok közös játékban van lehetőség a célok elérésére.
Célok kitűzése és elérése
Az aktuális téma nagyon különös volt a szitakötő csoport számára.
A csoport mindennapi szokásrendszeréhez megfelelően meseországba utaztunk, ahol mindenki elmondhatta ki mire büszke, majd megbeszéltük mik azok a célok és mi szükséges a megvalósulásukhoz.
Meseországban van egy vár, amelyet a célok várának hívnak, abban pedig a megvalósítás királya él, aki megosztja azzal a koronáját, aki nem csak kitűzni de megvalósítani is tudja a céljait.
Először lovagokká lehettek a gyermekek, ha kitűzték a céljukat. Később a megvalósítás királya próbákat állított elénk, a célbazokni játékot, a találd ki mi van a hátadon játékot, majd egy ismerd fel a hangját játékot, a játékok lényege a célok kitűzése és megvalósítása volt, érzékeltetve ezzel az adott témát.
Akik teljesítették a király által kitűzött feladatokat, azok koronát kaphattak.
Ezt követően rajzoltunk célapónak, a munkákat pedig kitűztük a faliújságra, hogy ellenőrizni tudjuk őket júniusban.
A foglalkozást a dal meghallgatásával és hangszerkíséretével zártuk.
Két év múlva
A csoportommal sajnos még mindig csak az online térben tudunk találkozni, januárban a céljaikról, terveikről beszélgettünk. A diákok a pályaválasztás küszöbén állnak, jövőre már középiskolában folytatják tanulmányaikat. Hogyan képzelik a jövőt? A következő gondolatokat fogalmazták meg:
2 év múlva én szeretném magam az álom iskolámban látni, ahol boldog vagyok, és sok új barátra tehetek szert. Az alapsuliból sok emberrel fogom tartani a kapcsolatot. Jól fogok tanulni, mivel ezt az iskolát én választottam, és azt csinálom, amit szeretek. Én így látom magam 2 év múlva. – Ádám
Én középiskolában képzelem el magam, egy szlovák iskolában. Ahol már eléggé jól tudok szlovákul. Kollégiumban lakom a suli közelében, és hétvégén otthon vagyok. Edzeni ugyanúgy járok az ottani edzőtermekbe. Én így képzelem el magam 2 év múlva. – Dóra
Két év múlva az egészségügyi középiskolában képzelem el magam, új barátokkal és új környezettel körülvéve. Alapiskolás barátaimmal tartani fogom a kapcsolatot, és az autós iskolát is elkezdem. – Dóri
Két év múlva a középiskolában képzelem magam, ahol tovább folytatom a sportot, majd edző szeretnék lenni, és távúton elvégezni a testnevelési főiskolát. – Réka
Valóra váltom…
Az év első napjaiban szinte mindenki lelkesen tekint az előtte álló évre, különböző vágyak, fogadalmak fogalmazódnak meg ilyenkor az emberekben. Nincs ez másként a gyerekeknél sem.
Ebben a hónapban is sikerült többször boldogságórás pillanatokat csempészni az elsős Csoda-Csapat mindennapjaiba.
Az év elején készítettünk egy szerencsehozó lóherét tartó malackát, és már ekkor beszéltünk arról, hogy ki, mit szeretne megfogadni erre az évre. Volt, aki minden este tornázni fog, más a szüleinek fog mindig segíteni takarítani… A malackák farkára én írtam rá az év eleji fogadalmakat, hiszen a gyerekek még nem ismernek minden betűt.
A Van nekem egy álmom című dalt először csak délutánonként hallgattuk, ez a dal jelezte, hogy vége a tanulásnak. A dal ritmusa adja magát, először csak páran, majd pár nap alatt egyre többen álltak fel táncolni rá. Amikor az egyik anyuka elmesélte, hogy a kislánya aznap külön kérte, hogy had vehesse fel a csinos blúzát, mert táncolni szoktunk, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy jó lenne a dalhoz egy koreográfia is. Így aztán a könyvtáros kolléganő segítségével elkészült a mi kis közös álom-táncunk. Imádták a gyerekek.
Január 13. hivatalosan „Az álmok valóra válhatnak nap”. Nálunk sem maradhatott ki az, hogy ismét a gyerekek vágyairól beszéljünk. Előrevetítettük a felnőtt életüket is, érdekes lesz pár év múlva visszanézni ezeket a képeket, hogy kinek, hogy teljesült az elképzelése.
Van nekem egy álmom… és én mindent megpróbálok… az álmok, vágyak elmesélésekor átbeszéltük, hogy hogyan is lehetne ezeket az álmokat valóban elérni, milyen apró lépésekkel tudnak eljutni vágyaik megvalósításához. Érdekes volt a gyerekek álmainak sokszínűségével találkozni. Az egyszerűbb szeretném, ha a tesóm a tablet helyett velem játszana, vagy a szeretnék egy magas tornyot kockákból mellett volt, aki hegedülni szeretne megtanulni, de akadt olyan is, aki el szeretne menni az unikornisokhoz, de szerepelt Róma is az elérendő célok között. Az egyik kislány pedig azt mondta, hogy ő soha sem szeretne megbántani senkit sem, mindenkivel kedves szeretne lenni… neki ez a vágya…
A boldogságóránk kézműves részében a gyerekek ezeket a vágyaikat rajzolták le egy hajtogatással kialakított lóherére, és közben meglepődve jegyezték meg, hogy a hajtogatás során előjött az általunk sokat használt SZÍV forma is. A kész alkotásokat egy közös koszorúra tettük fel, ami egész évben díszíti majd a termünket, hogy mindig eszükbe jusson, hogy az álmaikat soha ne adják fel. Ezzel az életfelfogással találkozhattak A méhecske álma című mesében is, illetve egy animációs kisfilm megnézésekor is, ahol a szereplők jó pár év múlva, de sikerrel érték el céljukat.
Természetesen meditáltunk is, ez a rész sem maradhatott ki, hiszen ezt minden alkalommal várják a gyerekek.
És hogy mi a hónap gondolata? Van nekem egy álmom… VALÓRA VÁLTOM!
A gyerekekkel sokat beszélgettünk a célokról, azért, hogy miért fontosak. A hónap dalát többször meghallgattuk, jókat mozogtunk rá, még óra közben is, amikor elfáradtunk. A Bakancs feladatot választottuk ki. Elkészítettük nagy lábbelinket. Még fűzőt is tettünk bele és vattával is díszítettük. Mindenki megfogalmazta saját célját, amit szeretne elérni a következő egy évben. A legtöbb cél egyéni volt (jól tanuljak, sok dicséretet kapjak, legyen sok barátom), de akadtak olyanok is, amelyek másokat is érintenek (legyen vége a Covid-19 vírusnak, újra találkozhassunk személyesen a szeretteinkkel). Ezeket lerajzoltuk és betettük a bakancsba. Reméljük, sikerül elérni céljainkat!
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Az újév és a félévzárás kitűnő alkalmat adott arra, hogy a 7.f osztályos tanulók is összegezzék az első félév tapasztalatait, egyúttal új célokat, feladatokat tűzzenek ki maguk elé a Batsányiban.
Az órát egy stresszoldó technikával kezdtük (mert kifejezetten kérték ezt a diákjaim), így az első tevékenység már az újévi céljainkhoz kapcsolódott. Végig gondolva az első félév tapasztalatait, tevékenységeit, egy örömteli hírt is megoszthattam diákjaimmal, hiszen a december hónapban megvalósuló jó cselekedeteinkkel (a boldogságóra programban dolgozó szakmai zsűri értékelése alapján) kiérdemeltük a hónap csoportja elismerést az országos felsős kategóriában, így egy elismerő oklevéllel lettünk gazdagabbak. Az óra második felében a SMART célokkal foglalkoztunk, így az online módon megkapott szakmai anyagot dolgoztuk fel. A diákoknak ehhez kapcsolódóan kellett egy-egy rövid és hosszútávú célt megfogalmazniuk a megbeszélt kritériumok alapján. A szülőket is megkértem, hogy otthon beszélgessenek a leírt célokról.
A diákjaim véleményét különlegesebb formában is szerettem volna kikérni, így ezt egy online felületen (Padlet) tették meg, ahol megfogalmazhatták a 2. félévre szóló terveket, kéréseket, ugyanakkor azokat a problémákat, nehézségeket is összegyűjtöttük, amelyek megoldásán mindenféleképpen dolgoznunk kell mind egyénileg, mind osztályszinten.
Egy másik osztályfőnöki órán 4-5 fős csapatokban dolgoztak a diákok, és egy általuk választott karakterről kellett egy „prezentációt” készíteniük. A feladatuk sokrétű volt: Össze kellett gyűjteniük a pozitív és negatív jellemzőit az általuk választott szereplőnek, majd azokat a célokat és nehézségeket, amelyek megjelenhetnek az életében. Olyan személyeket, szereplőket is kellett még keresniük, amelyek segítik, vagy éppen gátolják az életben őt. Ez a feladat igazán tetszett az osztálynak, és valóban lelkesen dolgoztak a feladaton. A csoportmunka során a karaktererősségeket is igyekeztünk felismerni, hiszen ezek nagy mértékben meghatározzák egy személy céljait, sikereit az életben, így ezt is megbeszéltük velük.
Építsük fel a „Boldogság várát!”
A célok kitűzése és elérése témát is egész héten keresztül dolgoztuk fel. A „célbazokni” játék segítségével először is megértették a gyermekek mi az, hogy cél, valamint azt, hogy ha nem sikerül valami, akkor van újrakezdés, egy másik lehetőség. A Boldogságóra programtól függetlenül kidolgoztunk a csoportunkban egy ösztönző módszert, amely a „Boldogság vára” elnevezést kapta. A falra helyeztünk egy textil várat, amelyen minden gyermeknek van egy jellel ellátott ablaka. A gyerekek az ablakukba minden nap kapnak egy zöld –„boldog arcot” vagy egy piros-„szomorú arcot”. Természetesen a „zöld- boldog arc” megszerzése a cél, a nap folyamán. Ezt jó cselekedetekkel, a szabályok betartásával, egymáshoz való pozitív alkalmazkodással lehet kiérdemelni,- jól működik, nagy az ösztönző ereje. A hét elején azt tűztük ki célul, hogy minden nap mindenki „zöld arcot” kapjon. Először is az „Érintés csukott szemmel” játékkal mindenki választott magának egy „őrangyalt”. Utána az egymás iránti felelősségvállalást erősítettük meg a „Bizalom-séta” játékkal. A párok egész héten át figyeltek társukra, és ösztönözték egymást, hogy „zöld arcot” kapjanak. Közben a hét folyamán többször meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, és mozogtunk rá. Elmeséltem Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét, amelyből kiderült, hogy Jánost bátorsága és kíváncsisága eljutatta célja eléréséhez. Mindenki elkészítette vágással, ragasztással a saját boldogság várát, e tevékenység közben matematikai tapasztalatokat szerezhettek a síkidomokról, a vágással fejlesztették türelmüket, szem-kéz koordinációjukat. Majd resztoratív-körök segítségével sokat beszélgettünk álmaikról, rövid és hosszabb tervű céljaikról, a boldogságról, amelynek során fejlődött szókincsük, kommunikációs képességük.
Nagyon élménydúsan, boldogan telt el ez a hét. A sok érdekes, játékos tevékenység jól motiválta a gyermekeket, nagyon érdeklődőek, figyelmesek voltak. A célunkat is megvalósítottuk, mert több napon keresztül felépült a „Boldogság vára”- mindenki örült neki. Az átélt élmények hatására tudatosodott bennük, hogy a célok nagyon fontosak, és ha azokat megvalósítjuk, akkor boldogok leszünk.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Megmozgatta a gyerekek fantáziáját az aktuális téma.
Az órát a könyvben található idézet felolvasásával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink. Mi szükséges ahhoz (kitartás), hogy elérjük azokat, milyen utat kell végigjárni. A téma feldolgozását követően, a gyerekek papírra vetették céljaikat, ami mellé néhány gondolatatot is írtak.