A célok elérését a testünk témaköréhez kapcsoltuk ebben a hónapban. Elsőként a testrészeink megnevezését gyakoroltattuk a kiscsopotosokkal, játékos mondókák és játékos gyakorlatok segítségével. A tevékenységek elején választottunk a relaxációs gyakorlatok közül többet is, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, hiszen több gyakorlatban benne vannak testrészeink nevei, a foglalkozásokat a hónaphoz tartozó dalok tették még kellemesebbé. Megbeszéltük, hogy mennyire fontos testünk egészsége, és annak érdekében, hogy egészségesek legyünk mi mindent kell tegyünk. Egészségnap keretében gyümölcsnapot tartottunk, ahol megismerhettek különböző gyümölcsöket, zöldségeket, és meg is kóstolhatták.Nagyon szorosan kapcsolódik egészségünkhöz a mozgás, mozgásos játék alkalmával is a céljaink elérését erősítettük gyermekekben.Nagyon szívesen játszottak, szinte mindenkinek más ötlete volt a céljai megvalósítása éredekében, ez tükröződik a feltett képeken is.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése témakörben a legtöbben a jobb jegyek elérését tűzték ki maguk elé. Szépen elmondták, hogy mit kell tenni érte, reméljük, sikerül teljesíteni a lépéseket és mindenki örül majd év végén. Bevontuk a negyedikeseket is a „Céljaink” plakát elkészítésébe, örömmel írták le ők is az elérendő céljukat.
Mindenki választsa szerint rövid- vagy hossztávú tervét rajzolta le. Abból készítettünk egy tablót
A hónap témája a célok kitűzése és elérése számomra is fontos. Mottóm: „Merjünk nagyot álmodni!”, „Soha nem szabad feladni!”. Ezt az üzenetet igyekszem átadni mindennapjaimban a gyermekeimnek és az óvodásaimnak is. A célok a hajtóerőink, melyek mozgatják életünket, melyek nélkül nem éreznénk jól magunkat, nem éreznénk értékesnek életünket.
A hónap feladatai arra tanítottak bennünket, hogy a gyerekek megérezzék, milyen jó érzés az, mikor vágyunk beteljesül, amikor elérünk valamit és nem csupán mások ránk, de mi magunk is büszkék vagyunk magunkra.
A büszke vagyok játék nagyon tudatossá tette őket. Először is meg kellett beszéljük, mi is a büszkeség, milyen érzés, mikor érezhetünk ilyet, éreztek-e már hasonlóan. Sajnos azt tapasztalom, hogy otthon nem mondják eleget a gyerekeknek, így nincs erről tapasztalatuk. Nehezen is sikerült szavakba önteniük. Ehhez nyújtottam segítséget nekik, megfogalmaztam több alkalommal, ha valakire büszke voltam aznap. Például, sajnos nem kialakult szokásrendszer még, hogy a csoportba érkezve reggelente köszöntik egymást. Aki viszont megtette, üdvözölt bennünket, azt megdicsértem és elmondtam, milyen büszke vagyok rá. Azokat is dicsértem, akik átadták kispajtásuk kérésére a játékot, vagy épp segítették a kisebbeket pl. köralakításnál. Büszkék voltunk azokra, akik valami szépet rajzoltak, használták a „varázsszavakat”, a „kérem szépen”-t és a „köszönöm szépen”-t.
Elmeséltem nekik a Boldogvár történetét, ami nagyon tetszett nekik. Figyelmesen követték a történetet. A mese végén kiraktuk közösen óriáskirakóban a Boldogvárat, ami igazi próbatételnek bizonyult a számunkra is, de megküzdöttünk vele, mint a mese hőse.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… c. dalát, ami olyan sikert aratott, hogy a dal elhangzását követően nap közben is énekelték a gyerekek. Mozgással kisértük a szöveget. Szívesen táncoltak rá.
Jó játéknak bizonyult a Célbazokni nevű játék. Kihasználva a fejlesztési lehetőséget először összepárosítottuk a zoknikat, majd miután mindenkinek jutott 1 pár, amit összegombócozhatott, célba lehetett venni a kosarat. Végül mindenkinek sikerült beletalálni.
A Hátraarc játékban nem volt igazán felhőtlen a siker, nem igazán sikerült lemásolni a másik által rajzolt formát, de nem adták fel. Nagy lelkesedéssel újra és újra szerettek volna próbálkozni.
Elkészítettük a mákos sütit is. A süteménykészítés nagyon kedvelt tevékenység az első hála süti elkészítése óta a csoportban. Ez alkalommal is nagy siker volt. Szívesen vettek részt az elkészítésében és az elfogyasztásában is. Annyi lett, hogy a másik 2 csoportnak is tudtunk szerencsét kívánni egy-egy tányér süteménnyel.
A tartalmas és színes tevékenységek lezárásaként a hónap végén felhelyeztük a Boldogság várához vezető úton a következő lépcsőfokra a célok jelét is.
Az óránkat egy kis beszélgetőkörrel kezdtük:
(labda dobással)
Mi a célod a mai napra?
A rövid távú célok után kicsit messzebbre tekintettünk.
Elővettük a történelem könyvet, és a feladatunknak megfelelően minden gyerek öt szóra bökött rá véletlenszerűen. Ezeket a szavakat leírták maguknak.
Ezek után csoportokat alakítottunk és a tagok, szavaikat összeadva elkezdték a versüket megírni.
Olyan verset, amelyben a saját kis céljaik megvalósítását „énekelték”meg.
Nagy örömmel láttam, hogyan dolgoznak össze, gondolkodnak együtt.
Felolvasták egymásnak az elkészült műveket. Egymással is meg voltak elégedve!
Végső formába öntve, kicsit kidíszítve a munkákat a feltöltött képeken láthatjátok.
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
A mi Keszegsuli csoportunk négy évfolyam gyermekeit jelenti az összevont kisiskolában. Céljaink megfogalmazásában ezért könnyű és nehéz dolgunk egyaránt akad. Legfőbb célunk, hogy továbbra is, tanév végéig a hagyományos keretek között, együtt tanulhassunk – ezért továbbra is nagyon vigyázunk egymásra, a higiéniára! További közös célként megfogalmaztuk a viselkedés javítását – ennek szellemében minden hónapban megválasztjuk a példaképünket. Célapónak írt levelünkben ezt is vállaltuk.
Az egyéni célok tekintetében megmagyaráztuk és szétválasztottuk az „álmok/álmodozások/célok/célkitűzések/reális/irreális” fogalmakat, hiszen ezekkel nem mindenki van tisztában. Mostantól viszont világos céljaink és tervezéseink lehetnek. Egyszer-egyszer már oly komolyak lettünk, hogy kellett egy bolondos csoportkép is a kisebbekkel:):)
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az óra elején ”Az öreg halász és nagyravágyó felesége” mesét olvastam fel a gyerekeknek. A mesét követően beszélgettünk arról, kinek milyen céljai vannak, ezeket hogyan szeretné elérni. Megbeszéltük, hogy ezek csak akkor valósulhatnak meg, ha teszünk is értük. Ezután mindenki nagy élvezettel állt neki a munkának. Bakancslistát készítettek, amibe beleírták és belerajzolták céljaikat, amiket meg szeretnének valósítani.
„Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” (Kemény Dénes)
Az órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, és összeírtuk az osztály közös céljait, és megbeszéltük, hogyan érhetők el azok.
A füzetükbe beragasztott aranyhalakra ráírták a kívánságaikat, céljaikat, és meghallgatták a Az öreg halász a és a nagyravágyó felesége című mesét. Megfogalmazták, hogy a céloknak olyannak kell lenniük, amik elérhetők és valósak és nem mástól várni, hogy teljesüljön a vágyuk.
A füzetbe megfogalmaztak egy célt és leírták lépésenként, mit kell tenniük a cél elérése érdekében.
A „Büszke vagyok” játékunkban elmesélhették, milyen elért eredményre a legbüszkébbek.
„Horgászat” játékban a halakra ráírtak egy-egy jókívánságot, majd csapatokat alkottak. Minden csapatból egyszerre egy-egy tanuló horgászhatott és olvashatta el a kifogott jókívánságokat. Élvezték és szurkoltak egymásnak, hogy minél több jókívánságot fogjanak ki.
Megtervezték és megrajzolták legvégül a saját címerüket, amely bal oldalán a múlt látható, a jobb oldalon a jövő.
Jó volt hallani a gyerekektől, hogy vannak céljaik és igyekeznek, hogy azok teljesüljenek is. Ami fontos, hogy mindenki elérhető célt határozott meg.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek rajzok formájában jelenítették meg, hogy milyen célokat tűznek maguk elé.A rajzokat jelképesen egy bakancsba dobtuk.
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
A célok kitűzése és elérése.
Az órát a 3. osztályos gyerekek kedvenc játékával a „Karmester”-rel kezdtük, amely megalapozza a jó hangulatot.
Ezután meghallgattuk a dalt, amely segítette a ráhangolódást. A szöveg értelmezése után, saját céljaik meghatározásához kezdtünk. Az állatok nyelvén beszélő juhász című mesét olvasás órán feldolgoztuk. Ehhez kapcsolódva mivel a juhász jó tette helyébe kívánhatott. A gyerekek saját arany hallat választhattak, amelytől kérhettek három dolgot és az lerajzolhatták, vagy leírhatták. A kívánságaikból kiindulva beszélgettünk, arról milyen célokat tudunk kitűzni, hogy a kívánságaik teljesüljenek. A ”Kezdőbetűk” segítségével le is írtak néhány számokra fontos célt. Ezek közül egyet választottak, amit felírtak a hajtogatott repülőikre. Majd elrepítették őket a bakancsba, remélve, hogy amilyen hamar elérték céljukat a papírrepülők, olyan hamar érik el ők is a legfontosabbnak tartott céljukat. Beszélgettünk róla mi segít a megvalósításban.
Az óra végén a dalt újra énekeltük, a gyerekek ekkor már ismerték a szöveget, énekeltek, tapsoltak, forogtak, dobbantottak és sokat nevettek. Kérték, hogy máskor is hallgassuk meg a dalt, amit meg is tettünk, mert nagyon jó hangulatot teremt.
Hubay Tiborn osztályfőnök