A célok és megküzdési stratégiák témakört ebben a tanévben is összekapcsoltuk a feldolglozás során. A bevezető, átbeszélős, átjátszós órák után, a tavalyi év sikerén felbuzdúlva (akkor a János vitéznél tettük ezt) Arany János Toldiját az „Álmok, vágyak és megélésük” tematika mentén foglaltuk össze kooperatív csoportmunkában készített miniprojektek keretében. Újraéltük a mű szép pillanatait, és saját magunk számára is hasznos következtetéseket vonhattunk le bátorságról, kitartásról, segítségnyújtásról, újratervezésről, …és a megvalósítás és megélés boldogságáról:
Célok kitűzése és elérése
A Székely Mikó Kollégium 5.B osztály 17 tanulójával közösen 1 órán át a boldogságóra program januári témájával foglalkoztunk. A speciális körülmények között történő foglalkozáson, a jó célok kitűzése és elérése téma megvalósításához előnybe helyeztem a csoportos videó beszélgetéseket, a diákok órán készítettek rajzokat, majd beküldték a google tanterembe. A diákok aktívan tevékenykedtek, ismét többször is meghallgattuk az éneket .
A foglalkozáson beszéltük arról, hogy mit tehetünk, hogy a kitűzött cél ne csak álom maradjon, a diákok meséltek a rövid és hosszútávú céljaikról. Ezt követően a keresztnevük kezdőbetűivel fogalmaztak egy-egy olyan szót, amit szeretnének elérni, megvalósítani a következő évben. Házi feladatként kellet küldjenek a G tanterembe egy olyan rajzot mi ábrázolja a diákokat, ahogyan lássák magukat 2 év múlva. Óra végére nagyon jó hangulat keletkezett.
Januárban a célokat fogalmaztuk meg, kinek miben kell javulni a 2. félévben és ennek érdekében mit kell tennünk. Elkészítette mindenki a saját kívánságot teljesítő aranyhalát, amire rákerültek a célok, kézen fogható vágyak. Nagyon szívhez szóló kívánságokat fogalmaztak meg azok, akiknek a családban tartós betegek vannak. Kedvcsinálóként Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát hallgattuk meg.
,, Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot? Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.”
Az órát ezzel a gondolatébresztő idézettel indítottuk, majd spontán beszélgetés során ki-ki elmondhatta a véleményét arról, hogy miért fontos, hogy céljaink legyenek az életben. Miben különbözik a céltalan és céltudatos ember? Ki hová sorolná magát?
A következőkben a példaképeikről kérdeztem a gyerekeket. Kik lehetnek a példaképeink? Miért éppen azt a személyt választotta? Szükséges-e, hogy híres ember legyen a példaképünk?
A folytatásban egy táblázatot töltöttek ki a gyerekek, amelyben a család; barátok, kapcsolatok, iskola, tanulás; sport; egészség területeken fogalmazták meg céljaikat. A táblázat kitöltése után egy életterületet kiválasztva, elmondthatták saját elképzeléseiket.
Az órát A Győzelem Tündér dala című dal meghallgatásával zártuk.
Lufik felengedésével elengedtük a célokat, amelyeket el akarnak érni a tanulók.
Melyik gyereknek ne lennének álmai, vágyai? A felsorolás biztos végeláthatatlan lenne… De tudjuk-e azt, hogy célok nélkül mennyivel boldogtalanabbak lennénk; valamint azt, hogy a célok elérésért bizony tenni és tenni és tenni is kell.
Az órát a Volt nekem egy álmom… című dallal indítottuk, majd megosztottuk egymással vágyainkat, terveinket és azokat az élményeket, amikre a legbüszkébbek vagyunk. Beszélgetés közben kiderült az is, hogy jó dolog álmodozni, tervezgetni; de maga az álmodozás tett nélkül sajnos nem vezet eredményre.
Megismerkedtünk a „BAKANCSLISTA” szóval is, és mindenki elmondhatta, lerajzolhatta azokat a dolgokat/gondolatokat, amit szeretne elérni; szeretné, ha megvalósulnának egyszer. Ezekből a rajzokból egy plakátot is összeállítottunk, amit a boldogságfalunkra is kitettünk.
Az órát olyan mondatok befejezésével zártuk, mint:
– Örülök amikor…
– Arra vágyom, hogy…
– Kivel cserélnél egy napra, és miért…
– Mit tanítanál meg szívesen másoknak…
Kreatívkodás közben pedig folyamatosan hallgattuk és énekeltük a hónap dalát. (hiszen énekes osztály vagyunk)
Levél küldése Célapónak, aki ellenőrzi év végén, mennyire volt eredményes a célelérés.
Pálmonostorai Gárdonyi Géza Általános Iskola
A tanulók megfogalmazták céljaikat, elképzeléseiket és egy tanuló segítségével közös ábrába foglalták.
Célkitűzés, januári boldogságóra pótlása
1. Beszélgetéssel indult az óra. Kérdéseket tettem fel nekik!
Miért jó, ha vannak az embernek céljai?
Neked milyen céljaid vannak?
Mit szeretnél elérni?
Mit teszel a céljaidért? Hogyan?
Ki segít a céljaid elérésében?
Mit jelent számodra a nyitottság?
Fontos mindig szem előtt tartani, hogy mi a jövőbeli cél
Ki tűz ki magának minden hónapban egy újabb kihívást? Milyen területen?
Bízz abban, hogy te is hozzájárulhatsz az életeddel másokhoz, a világhoz.
Te elgondolkodtál már azon, hogy hogyan járulsz hozzá a világhoz?
2. Idézetek elemzése:1.„ Bármivel foglalkozz is, egyedül az elszántságon múlik minden. Ha valóban el akarsz érni valamit, minden bizonnyal el is fogod érni… Ha művelt akarsz lenni, az leszel. De csak akkor, ha igazán akarod, ha mindennél jobban akarod, és nem akarsz még száz különféle dolgot ugyanolyan nagyon.”William James
2.„Céltalan hajónak egy szél sem jó!”-Seneca
3.„A célok a boldog élet nélkülözhetetlen része is. Nélkülük élettelenné válik az egész élet.A céltalan ember olyan, mint a falevél a szélben. Arra megy, amerre sodorja a szél.
Életbevágóan fontos, hogy legyenek céljaid, amik irányába folyamatos lépéseket teszel. Később a közös célok pedig a párkapcsolatok gerincét is megadják.”
3.A kérdőíveket csendes tanulók töltötték ki. Ezekből az derült ki, hogy szeretnék a tanulók az akadályokat legyőzni, érzik, hogy változtatniuk kell. Tetszett nekik a nevükkel kapcsolatos pozitív tulajdonság. Leckéket, tanulságokat kapnak, csalódnak, az önszeretetükkel baj van. 5 év múlva a többségük még tanulni szeretne, főleg felsőoktatásban. Fontos számukra per pillanat a jogsi és a vadászvizsga. Több tanulónál megjelent az olvasás szeretete. Több tanuló is mesélte, hogy a szülei is elgondolkodtak a tesztkérdéseken.
Célok kitűzése – teszt
Írd le a nevedet, majd a kezdőbetűkkel találj egy olyan szót, amit szeretnék elérni, megvalósítani ebben az évben!
Mitől volt egyedi a te személyes 2020- as éved?
Mire vagy a legbüszkébb, amit 2020-ban elértél?
Mit tartasz a legnagyobb sikerednek tavaly?
Mi volt a legnagyobb lecke idén, amiből tanultál?
Adj hozzá az életkorodhoz 5 évet! Mit csinálsz akkor, mi a hobbid, kik vesznek körül?
Egy szó, ami kifejezi, hogy jobb az életed, ha eléred a célodat.
Egy szó, ami kifejezi a célod elérésének akadályát:
Ez az év számomra, azért lesz különleges, mert…
Ebben az évben ezt szeretném elérni..
Ebben az évben ezt a 3 dolgot fogom magamban szeretni
Ebben az évben a legjobb dolog, ami történik velem, hogy
Ebben az évben többet fogok
Ebben az évben kevesebbet fogok
4. Idézeteket kaptak tőlem személy szerint. Amiket felolvastam nekik. Ezt követően jött a meseolvasás. Pl: Tele vagyok energiával. Figyelek magamra. Megadom magamnak, amire vágyom. Képes vagyok rá.
5. Meseolvasás, Boldizsár Ildikótól a Varázsmagok c. mese hangzott el.
6. Relaxációban: A mese után ellazult állapotban voltak, és úgy hallgatták a következő mantrát.
Napról napra növekszik önbecsülésem.
Egyre több energiával rendelkezem.
Napról napra növekszik az életöröm bennem.
Egyre több melegség sugárzik belőlem.
Napról napra növekszik a sikertudatom.
Egyre jobb az életem és minden napom.
Napról napra növekszik bátorságom.
Egyre több eredményt hoz a kitartásom.
Napról napra egyre jobban érvényesülök.
Egyre inkább a helyemre kerülök.
Napról napra növekszik bátorságom.
Az Élet szépségeit egyre jobban látom.
Napról napra gyarapodom minden téren.
Amire vágyom, megkapom, elérem!
Pécsi Testvérvárosok Terei Ált.Isk.
Célok és célkitűzések a Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola 6.c osztályában
Boldogságóra keretein belül a 6.c egy igen érdekes témát dolgozott fel, melynek címe: Célok és célkitűzések.
Megkértem a tanulókat, gondolják át magukban, mi a céljuk az életben, mi a napi céljuk és mi a felnőttkorukra kitűzött céljuk. Kértem őket arra, gondolják át, mi az, amivel ezeket a céljaikat elérhetik, mi az, amit csak ők tudnak megtenni ezért, hogyan tudják őket mások segíteni ebben? Kiknek tudnak ők segíteni a mások céljainak elérésben?
Majd ugyancsak egy osztályfőnöki órán minden gyermek készített egy „időkapszulát”, amiben megfogalmazták titkos vágyaikat felnőttkorukra, és hogy hogyan képzelik magukat felnőttként, milyen lesz az életük, a munkájuk, a családjuk. Ezt egy borítékba zártuk és majd az első, ballagás utáni osztálytalálkozón fogja mindenki a sajátját kinyitni, addig őrizzük az iskolában.
A veszélyhelyzetre való tekintettel önálló munkában, számítógépen írták le gondolataikat. A videót Szélig Balázs, iskolánk 7.b osztályos tanulója készítette.