A havi téma nagy sikert aratott, mert a gyerekek rájöttek, hogy egy cél lehet a következő pillanatban megvalósuló, vagy kicsit később bekövetkező dolog. Ebből következik, hogy egy idő után jól el tudták dönteni egy célról, hogy az rövid- vagy hosszútávú cél. Ma Ling története megbabonázta a gyerekeket, a mese elhangzása után hosszú másodpercekig nem tudtak megszólalni. Katarzist éltek át, amit az is bizonyít, hogy egy kisfiú ezt mondta: „Nekem most melegség és szomorúság járta át a szívemet, és ez olyan furcsa érzés…” A hónap dalát többször is meghallgattuk, eltáncoltuk a gyerekek kérésére. Az „Add körbe a varázsecsetet!” játék nagyon tettszett, jól megfogalmazták a játék célját, azóta is többször játszottuk.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elèrése témát a medvés hetünkbe is beterveztük. Macibáb jelent meg a csoportban aki nem találta a hazafelé vezető utat.Térképe is volt de ahhoz hogy a térképet megnézhesse a gyerekek segítségével több feladatot kellett megoldani.1.Énekeljünk medvés dalt( Mackó mackó ugordjál) 2.Mozogjunk úgy mint egy medve mondókára.Nagy lufi fújás és pukkasztás 4.Segítsük macinak kiálltani! Mackó mama jövök már!
A térkép segítségével tudták irányítani a mackót,hogy balra, jobbra vagy egyenesen haladjon tovább. Az út akadályokon, hídon át, mocsáron,hegyen keresztül vezetett.Mondanom sem kell remekül sikerült az irányítás, hiszen a nagyok már nagyon jól tájékozódnak térben.
Megbeszéltük a történetet,rávilágítottam arra, hogy a kitűzött céljaink eléréséhez,sokat kell tenni, gyakran több akadályt is le kell küzdeni. Saját példám felelevenítése után a gyerekek is hozták a saját célkitűzéseiket. Majd meghallgattuk Bagdi Bella:Van nekem egy álmom című dalát,Végül mindenki lerajzolhatta,hogy mi az amit szeretne megtanulni,mi az amit szeretne kipróbálni.Elmondták mit rajzoltak és ahhoz hogy ezt a célt elérhessék ,mit kell tenniük.
Nagyon hangulatos foglalkozáson vettünk részt, úgy gondolom a mai boldogórára kitűzött célomat elértem.
A célok kitűzése és elèrése témát a medvés hetünkbe is beterveztük. Macibáb jelent meg a csoportban aki nem találta a hazafelé vezető utat.Térképe is volt de ahhoz hogy a térképet megnézhesse a gyerekek segítségével több feladatot kellett megoldani.1.Énekeljünk medvés dalt( Mackó mackó ugordjál) 2.Mozogjunk úgy mint egy medve mondókára.Nagy lufi fújás és pukkasztás 4.Segítsük macinak kiálltani! Mackó mama jövök már!
A térkép segítségével tudták irányítani a mackót,hogy balra, jobbra vagy egyenesen haladjon tovább. Az út akadályokon, hídon át, mocsáron,hegyen keresztül vezetett.Mondanom sem kell remekül sikerült az irányítás, hiszen a nagyok már nagyon jól tájékozódnak térben.
Megbeszéltük a történetet,rávilágítottam arra, hogy a kitűzött céljaink eléréséhez,sokat kell tenni, gyakran több akadályt is le kell küzdeni. Saját példám felelevenítése után a gyerekek is hozták a saját célkitűzéseiket. Majd meghallgattuk Bagdi Bella:Van nekem egy álmom című dalát,Végül mindenki lerajzolhatta,hogy mi az amit szeretne megtanulni,mi az amit szeretne kipróbálni.Elmondták mit rajzoltak és ahhoz hogy ezt a célt elérhessék ,mit kell tenniük.
Nagyon hangulatos foglalkozáson vettünk részt, úgy gondolom a mai boldogórára kitűzött célomat elértem.
A héten a gyerekekkel átismételgettük a hét napjait, versünkel pedig játékosan rögzültek is a napok. Megbeszéltük az idő múlását, Visszakanyarodtunk az év első napjára, és megemlítettem nekik, hogy az új év alkalmából sokan változtatni szeretnének bizonyos dolgokon, ezért célokat tűznek ki maguk elé. Ők is kitűzhetnek célokat, például, hogy segítenek othon az anyukájuknak a házimunkában, és az apukájuknak a szerelésben. A gyerekek lelkesen sorolgatták a céljaikat, és hogy miként fogják ezeket elérni. Az újévi malackánknak, amiket készítettek, el is mondták, hogy mik ezek a célok amiket meg fognak valósítani ebben az évben.
5. Reflexió a januári Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.01.22.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
A Célok kitűzése és elérése témakör megvalósítása a csoportban számomra is kihívást jelentett. Nehezen tudtam elképzelni, hogy ezek a középsős gyermekek képesek lesznek saját kis célokat megfogalmazni. Aztán meglepődve tapasztaltam, hogy némelyek mennyire képesek már a jövőbe nézni, és saját ki törekvéseiket megfogalmazzák, és le is rajzolták. Voltak egészen meglepőek, pl: Futóversenyt szeretnék nyerni, és lerajzolta a dobogót, és a kupát. Volt akinek az volt a célja, hogy anyával, mamával játszhasson sokat, de akadtak olyanok is, akik azt fogalmazták meg és rajzolták le, hogy azt szeretnék, hogy sok barátjuk legyen, illetve hogy építész szeretne lenni felnőtt korában. Egészen változatos célok kerültek megfogalmazásra, és a változó rajzkészséggel rendelkező gyermekek mindegyikének sikerült lerajzolnia a megfogalmazott célját. Ez számomra nagyon pozitív érzés volt. Főként mindeközben látni a kis elszánt arcokat, ahogyan igyekeztek elképzelésüket rajzban is megjeleníteni.
A kezdeményezést eleve úgy kezdtem, hogy egy akadályokkal teli utat készítettem a csoportszobában, hogy eljuthassunk Boldogvár kapujáig, ahova együttes erővel sikerült bejutnunk, természetesen Boldog Dóra segítségével. A vizuális alkotómunkát tertmészetesen megelőzte egy kis játék, relaxició, egy témára hangoló mese, majd a beszélgetőkör során egyéni ütemben, mindenkinek volt ideje kigondolni, megfogalmazni és a többiekkel megosztani elképzelt céljait. Hogy mit szeretne elérni, vagy mi szeretne lenni felnőtt korában. Az alkotás után, mindenki színezhetett egy Boldogvárat. Ezeket közösen egy nagy táblára felragasztottunk és kiállításként elhelyeztük a gyermekek öltözőjében. A Célok elérésének szimbólumát pedig színezés után, minden kisgyermek felragaszthatta a Boldogság-várunkhoz vezető lépcső 5. fokára.
A program által javasolt dallal zártuk a foglalkozást (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…) . Hatalmas sikert aratott a gyermekek körében.
Majd az általam előre összekészített színes tornaeszközökből, (bólya, gúla, karika, színes labda) , szabad ötletek alapján a csoportszoba nagy szőnyegén együtt elkészítették a gyermekek a Katicák Boldogvárát! Mindenki nagy örömmel rakosgatta az eszközöket, hogy végül a közös munka eredményeként egy csodás vár formálódjon! Nagyon Boldogok voltak, és örömmel vették körül a várat, és kezükkel is mutatták a célok elérésének szimbólumát!
Úgy gondolom, megint mindnyájan egy nagy élménnyel gazdagodtunk!
A tervezés során figyelembe kellett vennem, hogy az Óvodavezető Asszonyunk megkért, hogy tartsak bemutatót az Áchim András Utcai Óvoda Halász utcai telephelyén működő óvodában dolgozó óvodapedagógusoknak. Alaposan megterveztem a foglalkozás vázlatát, amelyben természetesen a magyar népmesék közül választottam egyet, amelyben a célok kitűzése és elérése volt a fő motívum. Mivel a csoportom 4 – 5 éves korosztályú, ezért már hosszabb meséket is képesek befogadni. Így esett a választásom „A kiskondás” című magyar népmesére. A mese tartalmi elemei meghatározták a foglalkozás többi részét is, ugyanis a történetben a kiskondás szeretne úgy elbújni a királylány elől, hogy aztán ő legyen a férje, ő legyen a király. A bújócska, vagy valaminek az elbújtatása, az nagyon kedvelt tevékenysége a gyermekeknek. Azt gondoltam, hogy a továbbiakban jó játék lehet a „Hideg – langyos – meleg – TŰZ” kereső játék. Eköré építettem fel a többi részletet.
A BIP Óvodás program ajánlóban találtam a Mindfullness – es légzőgyakorlatot: „Tudatos légzés, számolásos légzés” címmel, ami nagyon jó kezdő gyakorlatnak bizonyult. Sőt még a gyermekek számolási készségét is fejlesztette azáltal, hogy növekvő és csökkenő sorrendben is számolniuk kellett. A visszafelé számolás alkalmával a csoportom tagjai a nullához érve, egyből mondják, hogy kilövés, mert a csökkenő sorrendben mondott számok, olyanok, mint a rakétakilövéshez való készülődés. Ez számukra egy felfokozott érzést és lendületet, jókedvet eredményez minden alkalommal. Aztán a 2021/2022 – 1 segédanyagban találtam azt a jó kis játékot, hogy egy általuk jól ismert mondókát játszanak el saját elképzeléseik alapján. A választásom a gyerekek kedvenc mondókájára esett és ez pedig „Mentovics Éva: Kiszámoló” -ja. A jelenlévők párt választva játszották el ezt a kis rövid mondókát. Annyira tetszett nekik, hogy kétszer is eldramatizálták. A végén megkérdeztem tőlük, hogy a macskának mi volt a célja. „Vasárnap már bulizhat” – ezzel újra szabadon átélhették a tánc, a bulizás örömét. Nagyon jó megerősítő mondatot találtam a BIP Óvodás programjában, amit meg is tanítottam nekik azon nyomban.
Következett a mese, amelyben szintén a célokra kérdeztem rá, hogy az egyes szereplőknek, mi volt a célja. Elgondolkodtak rajta, de végül szépen megfejtették a szereplők indítékait, céljait. Öröm volt hallgatni, hogyan fejtik meg a különböző emberek céljait. Kissé hosszú volt a történet, de a gyermekek egyre jobban élvezik a mese cselekményét és a szemeikben lehet látni, hogyan válnak képekké a történet szavai.
Az elbújtatós játék pedig olyan szinten motiválta őket, hogy szinte mindenkinek magasban volt a keze, hogy én is, én is meg szeretném keresni a saját eldugott jelemet. Mivel az előző részek kissé elhúzódtak, ezért csak egy játékra volt lehetőségünk és ez nagyon elszomorította őket. De biztosítottam őket arról, hogy a következő napon mindenki kipróbálhatja magát ebben a játékban. Így nyugodtak meg és folyhatott tovább zavartalanul a tevékenység. Megkérdeztem tőlük, hogy nekik mi az álmuk, vágyuk, céljuk. A gyermekek többsége valamilyen játékot szeretne kapni, de volt, aki azt mondta, hogy „nagy akarok lenni”, „felnőtt akarok lenni”, „autóvezető akarok lenni”, autó eladó akarok lenni”, vad motoros akarok lenni”, „fogorvos szeretnék lenni”.
Zárásként kiszínezték a célok elérésének jelét: a kéztartást, közben szólt Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…kezdetű dala, amire a színezés végeztével táncolni is lehetett.
Megcsináltuk az Útrakelés feladatot:
elolvastuk A zarándokút című tanmesét, amellyel kapcsolatban megvitattuk, hogy mi a különbség a két zarándok hozzáállása között, majd ezt illusztrálták a tanulók.
Két lány pedig a hónap során elkészítette a fordított bakancslistáját.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Az óra elején meghallgattuk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát.
Ezután beszélgettünk az alvás közbeni álomról és a vágyálomról. Különbségeket és hasonlóságokat kerestünk. Vágyálmaink azok, amiket szeretnénk elérni, vagyis a célkitűzéseink.
Majd megcsináltuk az „ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV” feladatlapot, amiben a következő mondatokat kellett befejezni: Az új évben meg akarok tanulni………Az idén többet akarok…….El akarom olvasni…………
Fejlődni szeretnék…………Változni szeretnék………Változtatni szeretnék………..Megpróbálok az idén……….Az új évben elmegyek…………
Meghallgattuk mindenkiét. Nehezen értelmezték a Változni szeretnék………Változtatni szeretnék……….közti különbséget.
Majd közös célként elhatároztuk, hogy tavasszal elmegyünk újból a Rákosmenti Tanösvényre, ahol a VILÁG GYALOGLÓ (HÓ)NAP-on voltunk. és nagyon jól éreztük magunkat és egymást. 😊
Bagdi Bella álma után megismerkedtünk Szellő Szelli álmával is.
Mesehallgatás közben lerajzoltuk a Szív-szigetet, amit körülvesz egy szivárvány.
Mindenki szeretett volna ezen a szigeten élni.
Óra végén meghallgattuk Kovács Kati – Átmentem a szivárvány alatt című dalát.
„Hallottam egy régi mesét,
el nem feledem.
Ha átmegyek a szivárványon,
boldog lesz életem.”
A hónap nevezetes napjai közül az újévet, a Magyar Kultúra Napját és a hóembernapot ünnepeltük meg. A tanítás első napján végig jártuk az osztályokat és rövid műsorunkkal köszöntöttük őket. A Himnusz születése napján városi versmondó verseny zajlott iskolánkban. A harmadik jeles napot sem pontosan a napján, hanem néhány nappal később ültük meg. Milyen jól tettük, mert az időjárás miatt még az udvaron is tudtunk egy hóembert készíteni. Természetesen ekkor a termet is ellepték a hóemberek. Papírból minden féle hóembereket kreáltunk. A játszósarkunkba is beköltözött egy, akit kedvünkre díszíthettünk. Hógömb készítést a mindfuness technika gyakorlására használtuk fel. A hóemberekből érzelemkártyák is születtek. Ezek segítségével egész érzelmi hullámvasutas történetek születtek. Ebben a hónapban beindultak történetmeséléseink. Sokszor elővettük sztori kockáinkat. S mint később Szelli mi is meseszövőkké váltunk.
Ahhoz, hogy az izgalmas téli szünet után ismét visszaszokjunk az iskolai életbe. Újra élvezzük egymás társaságát jónéhány közösségfejlesztő játékot játszottunk. Ilyen volt a polgármesterválasztás, a láthatatlan törzsfőnök. A szoborjátékot és Add körbe c. játékot már a mesével kapcsoltuk össze. Az ajánlott történetek közül először a Varázsecset mesét dolgoztuk fel. Képzeletbeli ecsettel a varázsjátékaink közül az álarc festőset többször is eljátszottuk. Majd Szőlő Szellivel is megismerkedtünk. A történetében olvasott Szív-szigetek elkészítéséhez szíveket szőttünk össze. Az összeszőtt láncokból alakítottuk kis szigetek lettek a szívfoglaló játékunk alapjai. Ugyancsak a szívlánc vonta körbe a felépített Szív-szigetünket. Ide a Morcos mezőről indultak a gyerekek. Átbújtak a szivárvány alagúton és vidáman érkeztek meg Szív-szigetre. A varázsszigetünknek kikötőjében lehorgonyoztak meghajtogatott gőzhajóink, melyekkel Szóperenciás – tenger hajóskapitányaként szinte mindenhová eljutottunk. Megtaláltuk jövőbeli biztonságot nyújtó, megnyugtató helyeinket. Majd napi, heti és hosszútávú céljainkat is számba vettük. Minden megszőtt történet, minden megfogalmazott cél az érzelmek kavalkádját hozta. Ezért különböző érzelmeket megjelenítő arcokat rajzoltunk forgatható papírtányérokra. Így jelezve egy-egy nap, hogy hogyan érezzük magunkat. S jeleztük azt is, hogy a nap végére ez hogyan változott meg. Eljutottunk odáig, hogy a megfelelő célok segítségével, akár szuperhősökké is válhatunk. Ilyen szuperhősöket gyártottunk a hónap végeztével.
A tanulóknak fontos, hogy megerősödjön az önbecsülésük és ezáltal az önbizalmuk. Így egymást is jobban értékelik és tisztelik majd. Ezért januárban célul tűztük ki, hogy folytatjuk a december hónapban elkezdett jó cselekedetek további megvalósítását. Azt szerettük volna elérni, hogy a napi jó cselekedetek által a tanulók, jobban figyeljenek önmagukra, társaikkal való bánásmódra és növekedjen az egyetértés a társak között. A Wordwall online foglalkoztató programban a „Szerencsekerék” típusú feladatok mintájára szerkesztettem a hét öt tanítási napjára egy-egy jócselekedetet. Minden reggel úgy indítottuk a napot, hogy a gyermekek minden napra kipörgettek egyet. Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg kezdésként, majd a feladat kiválasztása után a „Van nekem egy álmom” számát hallgattuk meg. A gyermekek is szívesen énekelték a dalt. Ilyen feladatok voltak például, hogy elpakolom a játékokat, letörlöm a táblát, szépen beszélek, udvarias leszek stb. A nap folyamán minden helyzetben gyakorolták a feladatot. Minden nap várták a gyermekek az aznapra kiírt feladatot. Napközben egymást is biztatták vagy éppen figyelmeztették, örömmel vették a feladatokat. Az osztályban e rövid idő alatt is érezhető a pozitív magatartás. Az osztály hangulatának jó irányba történő változása nagyon motiválóan hatott rám is.